K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-07-2011, 20:24   #1
hansc
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2011
Indlæg: 10
Styrke: 13
hansc er ny på vejen
Firma og førtidspension

Hej

Jeg blev førtidspensioneret for 3 år siden pga. psyken, der har svigtet over 10 år. Mit humør svinger stadig meget, men i perioder har jeg det helt godt .

Jeg kender flere selvstændige håndværkere og er somme tider blevet spurgt om jeg ville hjælpe til; men har sagt nej hidtil.

Det kan ikke komme på tale at jeg bliver ansat ved nogle af firmaerne, så derfor tænker jeg på at starte et firma/ erhverve et cvr.nr. og skrive regninger ud til håndværkerne, hvis jeg f.eks. har hjulpet dem en time.

Indtægterne i firmaet vil nok dreje sig om 10.000 - 30.000 om året.

Er denne type virksomhed muligt i forbindelse med førtidspension?

Skal der en revisor indover et evt. regnskab?

På forhånd tak.

Hans
hansc er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-07-2011, 20:29   #2
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
Ja du må godt tjene penge ved siden af din førtidspension, 67.800 kr om året som enlig, men ved ikke helt som selvstændig.

Det kunne være farligt at starte op måske, da kommunen måske ville mene du kunne blive selvforsørgende ????
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-07-2011, 20:57   #3
keld60
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2010
Indlæg: 528
Styrke: 14
keld60 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af jasch Se meddelelser
Ja du må godt tjene penge ved siden af din førtidspension, 67.800 kr om året som enlig, men ved ikke helt som selvstændig.

Det kunne være farligt at starte op måske, da kommunen måske ville mene du kunne blive selvforsørgende ????
De 67.800 må du tjene på enhver ærlig måde lige som en IKKE FP'er må tjene sine.....

Og ender du dermed at blive selvforsørgende igen er det i min verden kun en masse ++++
keld60 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-07-2011, 22:33   #4
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
Ja keld60, du må meget undskylde hvis jeg har skrevet noget forkert.

Som sagt kender jeg ikke til regler omkring selvstændighed og være førtids ???

Måske andre kunne komme med et mere brugbart svar
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-07-2011, 22:37   #5
PiaL
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2010
Indlæg: 394
Styrke: 14
PiaL er rigtig godt på vej
Jeg tænker, om du evt. kunne få betaling som B-indkomst? Jeg ved ikke så meget om det men måske andre kender til det?
__________________

Mange hilsener
Pia

not much is so much more than nothing
PiaL er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-07-2011, 22:47   #6
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
vil holde mig langt fra egen virksomhed
uanset indtægt
for alene det du har ressourcer til at starte en virksomhed, vil vække opmærksomhed på kommunen. du skal huske at pension er givet på grund af tabt erhvervsevne
ergo kan kommunen gå ind og vurdere på ny

hvis du havde fået pension før 2003, er situationen dog en anden

Men snak med din sagsbehandler omkring et skånejob, så du kan komme lidt ud
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-07-2011, 23:32   #7
Mr x
Hjemmevant på K10
 
Mr xs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Indlæg: 216
Styrke: 14
Mr x er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af hansc Se meddelelser
Hej

Jeg blev førtidspensioneret for 3 år siden pga. psyken, der har svigtet over 10 år. Mit humør svinger stadig meget, men i perioder har jeg det helt godt .

Jeg kender flere selvstændige håndværkere og er somme tider blevet spurgt om jeg ville hjælpe til; men har sagt nej hidtil.

Det kan ikke komme på tale at jeg bliver ansat ved nogle af firmaerne, så derfor tænker jeg på at starte et firma/ erhverve et cvr.nr. og skrive regninger ud til håndværkerne, hvis jeg f.eks. har hjulpet dem en time.

Indtægterne i firmaet vil nok dreje sig om 10.000 - 30.000 om året.

Er denne type virksomhed muligt i forbindelse med førtidspension?

Skal der en revisor indover et evt. regnskab?

På forhånd tak.

Hans
Du kan desværre ikke starte firma, når du er førtidspensionist og samtidig have din pensionsindkomst som sikkerhed.

Men havde du firma inden du blev bevilget pension, kan man fortsætte med firma.

Mit råd til dig er at spørge jobcenter om du kan få skåne job ved flere firmaer/håndværksmestere og kun hjælpe dem når du har energi og de har sporadisk behov.

Husk hvis du kommer ud at arbejde enten lønnet eller frivilligt, at tjekke at firmaet har en ansvarsforsikring, så du er dækket hvis uheldet er ude.

Mvh Mr x
Mr x er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-07-2011, 00:03   #8
jsn
Mit andet hjem K10
 
jsns avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2009
Lokation: Aalborg
Indlæg: 600
Styrke: 16
jsn er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mr x Se meddelelser
Du kan desværre ikke starte firma, når du er førtidspensionist og samtidig have din pensionsindkomst som sikkerhed.

Men havde du firma inden du blev bevilget pension, kan man fortsætte med firma.

Mit råd til dig er at spørge jobcenter om du kan få skåne job ved flere firmaer/håndværksmestere og kun hjælpe dem når du har energi og de har sporadisk behov.

Husk hvis du kommer ud at arbejde enten lønnet eller frivilligt, at tjekke at firmaet har en ansvarsforsikring, så du er dækket hvis uheldet er ude.

Mvh Mr x
Hvad for noget, det passer altså ikke.!!??

Du må gerne starte et firma som førtidspensionist.!

Hvis du tjener mere end 67.500, vil den efterfølgende fortjeneste blive modregnet med 30 kr. pr. 100 kr.
Dog skal du med de nye regler(2003) være opmærksom på at hvis kommunen mener du arbejdere mere end minimumsgrænsen for fleks, kan din sag tages op til genovervejelse med mindre du kan dokumentere at du ikke har timerne til det.!
http://www.sr-bistand.dk/netbrevkass...var.asp?id=633

Så jo du må gerne have et firma.!!

Men dog skal du have nedskreven aftale med din sagsbehandler der tager sig af din pensionssag, så har du har noget at kunne holde dem op på og dermed også deres ok for det.
__________________
Sigenstrøm.dk
Førtidspension pr. den 01-06-2011

Sidst redigeret af jsn; 14-07-2011 kl. 00:19. Årsag: Tilføjelse
jsn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-07-2011, 10:29   #9
faro
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 05-11 2010
Lokation: kbh
Alder: 50
Indlæg: 52
Blog Indlæg: 1
Styrke: 14
faro er ny på vejen
du kan og må godt åbne en firme jeg har selv et aps og da er ikke noget problem og hvis nu du komme til at tjener mange penge så skal du må bare ikke giv dig mere løn ind de 67000kr om året og du kan rolig ta overskud så det er ikke noget problem med et aps det er det sammen vis du købe aktier og det give godt så du skal kunn betale skat af det når du købe aktier i en bank eller i et firme og de lave et godt år og give godt men du arbejde jo ikke der
__________________
Førtidspensionist pr 01.05.2005
faro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-07-2011, 12:20   #10
Mr x
Hjemmevant på K10
 
Mr xs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Indlæg: 216
Styrke: 14
Mr x er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af faro Se meddelelser
du kan og må godt åbne en firme jeg har selv et aps og da er ikke noget problem og hvis nu du komme til at tjener mange penge så skal du må bare ikke giv dig mere løn ind de 67000kr om året og du kan rolig ta overskud så det er ikke noget problem med et aps det er det sammen vis du købe aktier og det give godt så du skal kunn betale skat af det når du købe aktier i en bank eller i et firme og de lave et godt år og give godt men du arbejde jo ikke der
Til Faro
Det glæder mig du har Aps.

For jeg fik af vide af SB at man ikke kan få CVR nr. når man er blevet førtidspensionist, ellers ryger ens førtidspension.

SB udsagn underbygges også af de mange tråde herinde på K10 omkring at oprette selstændigt firma / selskab, at det kan man ikke på den nye førtidspension efter 2003. Men glædeligt hvis alle tager fejl.

Måske spærer loven for, man kan lukke et firma inden førtidspension og derefter åbne et nyt som førtidspensionist? Måske derfor siger SB sådan til mig, eller SB blot er forkert underrettet og eller laver sin egen lov

Lige for at få det på det rene

1) Har du oprettet Aps efter du er tilkendt førtidspension i 2005?

2) Har du stadig din førtidspension eller har du fået sat den hvilende?

3) Har du underrettet SB inden du startede firma?

4) Hvor er finten i at din løn kun er 67.000 kr. ?
Kan du undgå at blive modregnet i pension, hvis du kun har 67.000 i personlig indkomst fra Aps., og kan lade ekstra overskud stå i Aps. Så må Aps da skulle svare selskabsskat (vist 25%) og likvidere du så selskabet når du bliver folkepensionist, må det jo resultere i ekstra 40% indkomstskat. Men vælger du at få hele overskudet ud, skal du betale 30% i modregning af pension + 40 % indkomstskat = 70% for den del der ligger over 67.000 kr. Er det finten at spare 5% på den fremgangsmåde?

Mvh Mr x
Mr x er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ung mand på førtidspension - eget firma? Olsen_05 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 31 30-06-2013 10:41
Selvstændigt firma og førtidspension milox1 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 20-12-2012 22:25
Vikar Firma ? dobar Spørgsmål ang fleksjob 2 20-02-2012 13:11
privat firma hk12 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 10 01-12-2010 21:42
Løntilskud firma Tovery Alt det andet 6 07-01-2010 11:56




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:19.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension