K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-10-2015, 22:31   #1
speedy921
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 11-10 2015
Indlæg: 19
Styrke: 9
speedy921 er ny på vejen
Hvad kommer man igennem?

Hej

jeg har oplevet mobning, trusler på livet og overfald, der står på mine papirer at jeg er blevet traumatiseret, altså ptsd, så jeg vil spørge om hvad jeg kommer igennem hvis jeg søger førtidspension som 21 årig og er det muligt?
speedy921 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2015, 22:41   #2
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
Kære Speedy

Velkommen til k10, dejligt du har fundet herind.

For at blive tilkendt førtidspension idag, skal ens arbejdsevne være lig 0. kommunen er ligeglade med hvad man fejler, det er ikke ens diagnoser der afgør om man er berettiget til førtidspension, det kommer udelukkende an på ens arbejdsevne.

dvs. man skal igennem en eller flere arbejdsprøvninger hvor formålet er at afklare din arbejdsevne.

det er uendelig svært at blive tilkendt førtidspension idag,det kræver udover afklaring af arbejdsevnen, som kommunen står for, at man har sygdom der er færdigbehandlet, færdigudredt, at alle behandlingsmuligheder er udtømte.

de fleste er igennem flere år med behandling, lægeerklæringer, mange arbejdsprøvninger, mv. inden det kommer til en førtidspension.

mange bliver tilkendt fleksjob, med en arbejdsevne på eks. 1 time om ugen, eller flere år med ressourceforløb, som bla. kan have til formål at afklare arbejdsevne.

håber det var svar på dit spørgsmål, ellers spørger du igen, herinde er vi mange som vil forsøge at hjælpe dig med dine spørgsmål.

vh og god aften
sortepigen
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2015, 22:47   #3
speedy921
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 11-10 2015
Indlæg: 19
Styrke: 9
speedy921 er ny på vejen
Hej og tak for det hurtige svar, hvad får man af løn igennem hele denne periode, altså processen til f.eks psykolog, psykiatrien resourceforløb osv?
speedy921 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2015, 22:52   #4
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
så vidt jeg har forstået det, så er det sådan at

hvis man er på kontanthjælp, og bliver tilkendt ressourceforløb, så er ressourceforløbsydelsen på størrelse med kontanthjælpen.

er man på sygedagpenge og tilkendes ressourceforløb, så er ydelsen på størrelsen med sygedagpengene, indtil man ikke længere ville være berettiget til sygedagpenge...............håber andre byder ind med mere viden, jeg ved ikke så meget om netop dette.
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2015, 22:59   #5
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Kære Speedy

Når du kun er 21 år skulle der være gode muligheder for behandling af dine traumer, så du kan få et godt liv der inkluderer et arbejde.

Hvis din evne til at uddanne dig eller varetage et arbejde er meget lav nu vil du komme i ressourceforløb.

I så ung en alder er det praktisk talt umuligt at få førtidspension. Kun hvis du er mental retarderet tror jeg. Selv unge mennesker med store fysiske handicaps vil kunne blive anvist arbejde, hvis de mentalt fungerer.

Så mit råd er at du taler med kommunen om dine muligheder for at komme i behandling for dine traumer og samtidigt kommer i noget skånsom aktivering mhp at finde et arbejde du kan klare mens du er i behandling.

Vh Akvamarin
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2015, 23:24   #6
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
For at blive tilkendt førtidspension (eller fleksjob) skal alle (relevante) behandlingsmuligheder være udtømte.
Så hvis din behandler vurderer at du kan have gavn af f.eks. 1 års forløb ved psykolog, skal du med stor sandsynlighed først igennem det.
Ved psykiske problematikker, når man ofte et punkt, hvor der ikke er mere at gøre.
Det kan også være at det punkt, er hvor det der kan gøres, ikke ændrer noget af betydning.
Når du når det punkt, vil de begynde at kunne se på, om fleksjob eller førtidspension ville være relevant.

Det kan virke virkelig uoverskueligt at tænke bare få uger frem, når man kæmper med en sindslidelse. Lige nu tænker du sikkert, at det aldrig bliver bedre, og at du kommer til at have det som du har det nu, resten af dit liv.
Jeg aner ikke hvor meget behandling du har været i, men prøv at give behandlingssystemet en chance. Nu er mine psykiske problematikker anderledes, men det tager tid at tackle den slags.
Nej, jeg er ikke rask (hvis man kan sige det sådan), men jeg har fået en masse redskaber til at tackle mine problematikker.

Prøv at undersøge nærmere, hvilke behandlingsmuligheder der er. Snak med din behandler, hør hvad der er af muligheder

Jeg siger ikke at førtidspension ikke kan være relevant. Men det kan være at du får det bedre, og måske kan få en hverdag til et fungere med et fleksjob?

Som de andre nævner, er det virkelig svært at få førtidspension. Jeg ved det er frustrerende situation, og at man bare gerne vil videre, have et stabilt grundlag økonomisk, og skubbe den del i baggrunden. Men prøv at først fokusere på, at gennemgå alt den relevante behandling der kan tilbydes
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2015, 23:33   #7
speedy921
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 11-10 2015
Indlæg: 19
Styrke: 9
speedy921 er ny på vejen
Tak for de gode svar, hvad vil lønnen være hvis man skal hos psykolog hjemmeboende eller udeboende? mit problem kan ikke bare gå væk det er en hårdt at have ptsd.

Jeg har hørt at man er berettiget til førtidspension hvis det kan argumenteres at man har ptsd er dette sandt?
speedy921 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2015, 23:36   #8
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
speedy921:
Kommer jo an på om du er under uddannelse, arbejdsløs eller andet imens.
Så hvad laver du lige nu?
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2015, 23:41   #9
speedy921
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 11-10 2015
Indlæg: 19
Styrke: 9
speedy921 er ny på vejen
Arbejdsløs
speedy921 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2015, 23:42   #10
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Så gætter jeg på at du får uddannelseshjælp/kontanthjælp.
Ved du om kommunen har visiteret dig aktivitetsparat, uddannelsesparat eller jobparat?
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:56.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension