K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-09-2013, 19:01   #21
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nøgne tær Se meddelelser
Hvorfor vil du ikke deltage i mødet i rehabiliteringsteamet d. 29/9... det er jo netop der du får din mulighed for at udtale dig, ja en slags partshøring.

Jeg er med på at det ikke er nødvendigt du kommer til pensionsteam, men synes du skal overveje igen med d. 29... jeg er faktisk ikke sikker på at de overhovedet må behandle sagen uden du er der, kun i ganske enkelte sager kan borgeren slippe, og det er i de tilfælde hvor man ikke kan forlade hospitalet, uden at komme ud med benene først !
Det er jo ikke sikkert at der er blevet indbudt til at genmøde i rehabiliterings teamet. de skal jo ikke genbehandle det forfra, men uddybe deres indstilling mere og forhåbentlig se på de nye papirer de glemte sidst
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-09-2013, 22:31   #22
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af gisne Se meddelelser
Det er jo ikke sikkert at der er blevet indbudt til at genmøde i rehabiliterings teamet. de skal jo ikke genbehandle det forfra, men uddybe deres indstilling mere og forhåbentlig se på de nye papirer de glemte sidst
Det undrer ingen og slet ikke mig hvis kommunen påstår man ikke skal være til stede ved sådan et møde.

Men...
Da de skal genbehandle og uddybe er det jo ekstra vigtigt at høre borgeren.

Borgerens tilstedeværelse på mødet betragtes som partshøring... nægtes borgerendeltagelse i mødet bør det betragtes som en nægtet partshøring.... og gæt selv hvor lovligt det er ?
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2013, 12:04   #23
Fib
Elsker at være her på K10
 
Fibs avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-11 2012
Indlæg: 87
Styrke: 12
Fib er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nøgne tær Se meddelelser
Hvorfor vil du ikke deltage i mødet i rehabiliteringsteamet d. 29/9... det er jo netop der du får din mulighed for at udtale dig, ja en slags partshøring.

Jeg er med på at det ikke er nødvendigt du kommer til pensionsteam, men synes du skal overveje igen med d. 29... jeg er faktisk ikke sikker på at de overhovedet må behandle sagen uden du er der, kun i ganske enkelte sager kan borgeren slippe, og det er i de tilfælde hvor man ikke kan forlade hospitalet, uden at komme ud med benene først !
Jeg "måtte" ikke - da jeg jo havde været der en gang... det fik jeg i hvert tilfælde af vide...

Og jeg har skrevet forkert... det møde var den 24/9 og er nu overstået med et afslag... akkuret som sidst..... samme begrundelse... JEG MAGTER DEM IKKE MERE

ja i skrivende stund fik jeg lige mit afslag igen... for første gang skrev jeg tilbage til dem - uden at tænke på at være høflig... altså ikke skældsord eller lignende - men kun om hvordan jeg følte det.

Ikke jeg tror det gør den store forskel - men jeg har nu prøvet af flere omgange at få dem til at forklare mig hvad det er som jeg læser og de åbenbart ikke gør.

Min læge/psykiater/Kiapro mener noget andet end det de kommer frem til.. hvad gør man så?

hold nu op hvor er jeg træt af det hele.... her er hvad de skrev:

Angiv, hvilken beskæftigelsesrettet, social og helbredsmæssig indsats der bør iværksættes (fx virksomhedspraktik og misbrugsbehandling). Angiv også, hvis der i den forbindelse er behov for mentorstøtte, hjælpemidler el.lign.

Rehabiliteringsteamet har d.d. revurderet sagen efter at pensionsnævnet har erklæret sig uenig i tidligere indstilling til afslag på pension jf. pensionslovens § 17.

Sagsforløb:

I december 2012 gives der afslag på førtidspension jf. pensionslovens § 17 – denne sag er anket og endnu ikke afsluttet i ankestyrelsen


I Marts 2013 ansøges der igen om pensionslovens § 17. Denne ansøgning behandles i rehabiliteringsteamet d. 2. juli 2013. Der indstilles til afslag på pension på det foreliggende grundlag.

D. 3. september 2013 behandles sagen i det kommunale pensionsnævn, der sender sagen retur til rehabiliteringsteamet, da pensionsnævnet ikke mener at kunne følge rehabiliteringsteamets indstilling.

D. 24. september 2013 er sagen atter drøftet i rehabiliteringsteamet.

Teamet finder fortsat ikke grundlag for at indstille til pension, da der ikke vurderes at være afgørende nyt i sagen siden sidste afslag på pension i december 2012.

Teamet har lagt vægt på, at der ikke er foretaget fornyet afprøvning efter sidste afslag på pension, samt at der ikke vurderes at være afgørende nyt i sagen. Desuden gøres der opmærksom på, at sagen ikke er vurderet i forhold til eventuel fleksjobberettigelse eller ressourceforløb.
Rehabiliteringsteamet finder det således ikke dokumenteret, at der ikke kan ske udvikling af arbejdsevnen med en koordineret og tværfaglig indsats.
__________________
livet er for de modige.....
Fib er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-09-2013, 08:50   #24
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Selvom du har søgt på foreliggende grundlag, skal der gives en begrundelse/henvisning til enten fleks eller ressourceforløb, samt og herunder, hvilken indsats, der vil forbedre og/eller muliggør din genindtræden på arbejdsmarkedet.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-09-2013, 16:39   #25
FibroMcs
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2013
Lokation: Hjemmefra
Indlæg: 723
Styrke: 12
FibroMcs er ny på vejen
Ja de skal da skrive hvad de mener man kan af job osv, og hvad det er der skal udvikles osv skal de ikke..??

De må da ikke være så vage der......
__________________
Just Because You are Paranoid it Does Not mean They are Not out To get You
FibroMcs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-09-2013, 08:36   #26
Fib
Elsker at være her på K10
 
Fibs avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-11 2012
Indlæg: 87
Styrke: 12
Fib er ny på vejen
jeg fatter det hellere ikke...

Jeg har fået hjælp til at skrive en klage af DUHK (den uvildige konsulentordning på handicapområdet.) 7 mdr har de været om det indtil nu. Endelig afgørelse i pensionsnævnet bliver den 9 okt. Jeg kan simpelthen ikke finde ud af om de skal komme med noget forslag. Nogen siger ja - andre nej når det er på det forelæggende. men som jeg læser det - så mener de åbenbart jeg kan komme tilbage på det ordinære arbejdsmarked - med skånehensyn???

Jeg har henvendt mig til egen læge/psykiater/kiapro for at høre dem om hvad der går galt, når deres meninger bliver overrullet af socialrådgivere. Der har ikke sat en eneste læge i mit rehab møde. Kun en fra sundhedsenheden ? Jeg ved godt at de ikke kan forklare på andres vegne. Men jeg beder om deres hjælp enten til at gøre kommunen det klart - eller mig (hvis jeg simpelthen bare læser papirene forkert...smiler.. det gør jeg ikke..) hvad de egentligt mener...

så nu må jeg se og afvente hvad de finder ud af...
__________________
livet er for de modige.....
Fib er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-10-2013, 15:07   #27
Fib
Elsker at være her på K10
 
Fibs avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-11 2012
Indlæg: 87
Styrke: 12
Fib er ny på vejen
Lige en update angående regler i REHAB

Når man søger om førtidspension på det foreliggende grundlag efter § 17, skal kommunen alene tage stilling til, om man opfylder betingelserne for at få bevilget førtidspension.
Hvis kommunen indstiller til afslag, behøver de dermed ikke komme med andre tilbud, f.eks. fleksjob el. ressourceforløb, i selve afgørelsen.

Men kommunen (jobcentret) skal jo sammen med dig så arbejde videre på, at du kan få tilknytning til arbejdsmarkedet, hvis det er det, de vurderer, og det kan jo f.eks. være i form af revalidering, fleksjob el. ressourceforløb.
__________________
livet er for de modige.....
Fib er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-10-2013, 00:09   #28
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Se på §§ vedr. afslag til førtidspension.

Det er kun ved afslag på indstilling, at kommunen kan undlade nærmere begrundelser.

Men ved ansøgning efter §17, skal der gives begrundelser for afslag. Se i loven.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-10-2013, 07:48   #29
Fib
Elsker at være her på K10
 
Fibs avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-11 2012
Indlæg: 87
Styrke: 12
Fib er ny på vejen
Tak Popiae.... men ved du præcis hvilken § jeg kan læse det i? eller hvor i loven... Jeg fik ovenstående svar fra en konsulent fra handicapområdet....

ha en god dag herfra
__________________
livet er for de modige.....
Fib er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-10-2013, 16:20   #30
mookmik
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 13-04 2011
Indlæg: 260
Styrke: 0
mookmik er ny på vejen
Det står i pensions loven § 19, jeg laver lige en copy/paste fra loven -www.retsinformation.dk

§ 19. Grundlaget for en afgørelse om førtidspension skal bestå af
1) en rehabiliteringsplan, der indeholder dokumentation for, at personens ressourcer og udfordringer i forhold til uddannelse og beskæftigelse er fuldt afklaret,
2) dokumentation for, at alle relevante indsatser i den beskæftigelsesrettede indsats, herunder deltagelse i ressourceforløb, er udtømt,
3) den faglige forklaring på, hvorfor den pågældendes arbejdsevne anses for varigt nedsat,
4) den faglige forklaring på, at arbejdsevnen ikke lader sig anvende til selvforsørgelse uanset mulighederne for støtte efter den sociale eller anden lovgivning, eller
5) angivelse af en eller flere konkrete arbejdsfunktioner, den pågældende med sin nedsatte arbejdsevne anses for at kunne udføre.
Stk. 2. Kommunen kan ved behandlingen af sager om førtidspension kun benytte sundhedsfaglig rådgivning fra regionens kliniske funktion, jf. §§ 25 b og 25 c i lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats.
Stk. 3. De nærmere regler om krav til organiseringen, tilrettelæggelsen og indholdet i den sundhedsfaglige rådgivning fra klinisk funktion, som fastsættes i medfør af bestemmelsen i § 25 e, stk. 2, i lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats, finder tilsvarende anvendelse i sager om førtidspension.
mookmik er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Nogen som ved noget om dette? LS1980 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 257 24-01-2013 01:11
Pensionsnævn-møde før afgørelse om fp? knuden Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 30-01-2011 17:38
Nogen der kan gennemskue dette? Razmo Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 60 13-01-2009 23:51
Nogen der kender dette ?? søsser s Alt det andet 4 22-08-2008 15:28
Erfaring søges inden møde med pensionsnævn Hammershus Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 12 04-12-2006 21:22




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:41.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension