K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-03-2018, 13:39   #1
Bjerget
Fik bevilget FØP jun 2018
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2014
Lokation: Gladsaxe
Alder: 48
Indlæg: 18
Styrke: 11
Bjerget er ny på vejen
En forbedring af din førtidspensionssag

Det næste, som enhver skal gøre i sin sag er at kræve, at kommunen bestiller speciallægeundersøgelse hos "Klinisk Funktion i regionen". Bliv ved og ved med at insistere på det. Den mulighed har kommunens ansatte kendt i mange år. Men kommunens ansatte kan ikke så godt lide den. De kan bedre lide at hemmeligholde den. Det er fordi at når Klinisk Funktion i regionen først går i gang med at undersøge din arbejdsevne, så giver det en meget god sandsynlighed for tilkendelse af førtidspension, eftersom klinisk funktion i regionen forholder sig realistisk til din sygdom og speciallægeerklæringer. Der kommer du langt om længe til at få medhold i din sag. Det kan jeg love dig.

Det kan kommunens ansatte ikke så godt lide. Derfor vælger de at hemmeligholde den mulighed for borgeren for derved at dumpe sandsynligheden for førtidspension ned til næsten 0%. Det er en politisk beslutning, som kommunen har truffet, og det har de gjort i lang tid.

Du skal blive ved og blive ved med igen og igen at insistere på, at den undersøgelse hos klinisk funktion i regionen skal bestilles. Det har du ret til ifølge "Bekendtgørelse om kommuner og regioners samarbejde om sundhedsfaglig rådgivning og vurdering i sager om ressourceforløb, fleksjob, førtidspension m.v."
Juridisk set hedder det en "BEK nr 1092 af 03/08/2016 fra Beskæftigelsesministeriet". Læg mærke til, hvor mange steder den indeholder klinisk funktion i regionen.

Kommunens ansatte vil jo selvfølgelig sjofle dig med dårlige undskyldninger, der lyder sådan her: "Vi i kommunen anvender klinisk funktion i regionen for visse borgere, men ifølge reglerne er sådan mulighed ikke tilgængelig for alle borgere". Men den dårlige undskyldning duer ikke. Kommunen har stadig pligt til at bestille den, og de skal ikke have lov at snige sig udenom, som de plejer. Du skal blive ved og ved med at insistere på, at kommunen skal bestille den.

Gunnar Vestergaard
Bjerget er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-03-2018, 13:48   #2
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Kan simpelthen ikke se hvor du læser at det er en ret at få en undersøgelse ved Klinisk funktion

Først skal jobcenteret jo beslutte at man er i målgruppen for at møde det rehabiliterende team, og retten til at bedømme dette ligger desværre suverænt ved jobcenteret

Jeg er enig med dig I at Klinisk Funktion kan hjælpe ens sag enormt, men kan ikke se hvor du finder retten til at kræve det
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-03-2018, 14:38   #3
Bjerget
Fik bevilget FØP jun 2018
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2014
Lokation: Gladsaxe
Alder: 48
Indlæg: 18
Styrke: 11
Bjerget er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af gisne Se meddelelser
Kan simpelthen ikke se hvor du læser at det er en ret at få en undersøgelse ved Klinisk funktion

Først skal jobcenteret jo beslutte at man er i målgruppen for at møde det rehabiliterende team, og retten til at bedømme dette ligger desværre suverænt ved jobcenteret

Jeg er enig med dig I at Klinisk Funktion kan hjælpe ens sag enormt, men kan ikke se hvor du finder retten til at kræve det
Jamen det står der direkte. Du taler på samme måde som en kommunalt ansat.
Altså de første 3 paragraffer i nævnte bekendtgørelse er spækket med krav om at anvende klinisk funktion i regionen. Det er så enormt tydeligt.

Citat:
§ 1. Denne bekendtgørelse fastlægger rammerne for kommuners og regioners aftale om levering af sundhedsfaglig rådgivning og vurdering fra regionernes kliniske funktion til kommunerne i sager, der skal behandles i rehabiliteringsteamet, i løbende sager om jobafklaringsforløb, ressourceforløb, fleksjob, (...) førtidspension (...). Herudover fastlægger bekendtgørelsen rammerne for sundhedskoordinatorfunktionen samt indholdet i lægeattest fra klinisk funktion. (...)

Stk. 3. I de sager, der er nævnt i stk. 1, kan kommunen alene benytte sundhedsfaglig rådgivning og vurdering fra den kliniske funktion og den praktiserende læge. Herudover kan kommunen (...) alene rekvirere lægeattester fra den praktiserende læge og speciallægeattester fra klinisk funktion (...).
Der er ikke noget at diskutere. Ovenstående burde være soleklart for enhver.

Det er kun politiske målsætninger i kommunen, der hindrer speciallægeundersøgelse hos Klinisk Funktion i regionen.
Bjerget er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-03-2018, 14:40   #4
ladybird
Hjemmevant på K10
 
ladybirds avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-11 2010
Lokation: fyn
Indlæg: 253
Styrke: 14
ladybird er ny på vejen
Jeg fandt dette:

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=186180
__________________

En noget forvirret mariehøne som stadig prøver at finde mening med kommunens forvaltning af lovgivningen.
ladybird er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-03-2018, 15:04   #5
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Ja når man er indstillet til rehabiliteringsteamet kommer klinisk funktion ind over.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-03-2018, 15:13   #6
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Først får du det til lyde som en fornærmelse, hvordan jeg formulerer mig. Det finder jeg utrolig unødvendigt

Jeg har selv været igennem møllen og er blevet undersøgt ved klinisk funktion og de var en kæmpe hjælp.

Men jeg havde også hjælp af en jurist med speciale i jura med min sag og kan stadig ikke se at alle har ret til at blive undersøgt ved klinisk funktion. Det er i de tilfælde hvor jobcenteret har besluttet at man er i målgruppen for at møde det rehabiliterende team og der skal laves enten en speciallæge undersøgelse eller som i mit eget tilfælde der skal laves en samlet vurdering og samling af alle lægepapirer at der kun må benyttes klinisk funktion.

Her må jobcenteret ikke “bare” sende en hen til en speciallæge efter deres valg.

Og ja, er enig i at der er krav om at jobcenteret skal anvende klinisk funktion, men ikke om at man selv kan kræve at få lavet en undersøgelse ved dem.

Jeg oplevede fx selv at klinisk funktion afviste jobcenterets krav om nogle af de undersøgelser som jobcenteret ønskede, da klinisk funktion fandt det unødvendigt og spild af deres tid fx psykolog/psykiater undersøgelse ifht mine rygsmerter og den måtte jobcenteret bare sluge, da de ikke måtte sende mig til anden læge.

Men før jeg var i målgruppen for at møde det rehabiliterende team og det forberedende skema var lavet, var der ingen mulighed for at komme til undersøgelse ved klinisk funktion og det krav kan jeg stadig ikke læse af det du har sakset ind (og lige præcis denne del af loven kender jeg grundigt fra min egen sag)
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.

Sidst redigeret af gisne; 19-03-2018 kl. 15:16.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-03-2018, 15:35   #7
Tazoom
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2013
Indlæg: 285
Styrke: 11
Tazoom er ny på vejen
Jeg kan kun læse brug af ordet “kan”. Når man læser lovtekster er det vigtigt at skelne mellem kan og skal. Det uddrag står der at kommunen kan.
Tazoom er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-03-2018, 02:07   #8
Bjerget
Fik bevilget FØP jun 2018
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2014
Lokation: Gladsaxe
Alder: 48
Indlæg: 18
Styrke: 11
Bjerget er ny på vejen
gisne, jeg vil sige undskyld for min formulering. Jeg respekterer, at du har godt kendskab til reglerne.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Tazoom Se meddelelser
Jeg kan kun læse brug af ordet “kan”. Når man læser lovtekster er det vigtigt at skelne mellem kan og skal. Det uddrag står der at kommunen kan.
Når kommunen "kan" undersøge noget, så kan jeg oplyse om min sag. I maj 2013 oplyste jeg Gladsaxe kommune, at jeg har psykisk sygdom, og at det bør analyseres lægefagligt. Fra maj 2013 til april 2014 brugte kommunen 11 måneder, før de bestilte en speciallægeundersøgelse for at analysere min depression, angst og handlingslammende stressbelastning. Men det burde have taget højst 6 måneder at bestille den undersøgelse.
Bjerget er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-03-2018, 02:38   #9
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Man kan først forlange eller bede om den lægeattest igennem klinisk funktion når det er besluttet af kommunen at ens sag skal for rehabteamet....

Er man på kontanthjælp ja så kan man desværre ikke forlange denne mulighed...

Det kan være yderst svært at få kommunen til at erkende at man skal for et rehabteam og dermed skal have sin sag undersøgt i forhold til ressourceforløb, fleksjob eller pension...

Man kan ikke selv forlange at ens sag skal for rehabteamet...

Så man har kun den mulighed i sager, der skal behandles i rehabiliteringsteamet, i løbende sager om jobafklaringsforløb, ressourceforløb, fleksjob, tilskud til selvstændigt erhvervsdrivende og førtidspension og i løbende sager om sygedagpenge, der er visiteret til kategori 3 efter § 12 i lov om sygedagpenge, samt i sager om førtidspension, hvor kommunen behandler sagen uden forudgående forelæggelse for rehabiliteringsteamet, jf. § 17, stk. 4, og § 18, stk. 2, i lov om social pension...og ikke sålænge man er på kontanthjælp/uddannelseshjælp...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-03-2018, 09:53   #10
Bjerget
Fik bevilget FØP jun 2018
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2014
Lokation: Gladsaxe
Alder: 48
Indlæg: 18
Styrke: 11
Bjerget er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Det kan være yderst svært at få kommunen til at erkende at man skal for et rehabteam og dermed skal have sin sag undersøgt i forhold til ressourceforløb, fleksjob eller pension...
Jeg mener, at kommunens ansatte tit gør sin politiske holdning gældende, at de ikke kan lide at borgeres sygdom bliver undersøgt. Det giver kommunens ansatte den fordel, at de frit kan bedømme borgeres invaliderende sygdom ud fra personlige fordomme og manglende faglig viden. Det har jeg været udsat for lige siden år 2013.

Sidst redigeret af Bjerget; 22-03-2018 kl. 09:58. Årsag: Rettelse af stavefejl.
Bjerget er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:09.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension