K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-02-2018, 00:50   #1
KHH
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2018
Indlæg: 8
Styrke: 0
KHH er ny på vejen
Uddannelsesparat og Aktivitetsparat.

Hej derude!

Jeg sidder her i en situation, hvor jeg er lidt usikker på om det kommunen siger er helt korrekt, så jeg håber på at der er nogen herinde, der måske har været igennem det samme, eller bare generelt ved noget om det.

Jeg har nu i 3 år været sygemeldt, og jeg blev vurderet uddannelsesparat for 3 år siden. Jeg finder et lukket forløb for folk med psykiske problemer, som jeg rigtig godt vil på, men det er kun for folk som er vurderet aktivitetsparate.

Jeg googler så hvad forskellen er på aktivitetsparat or uddannelsesparat, og så vidt som jeg kan forstå så, hvis man inden for et år er klar til en uddannelse, så er man uddannelsesparat, og hvis ikke er man aktivitetsparat.

Jeg snakker så med min kontaktperson hos kommunen, og hun siger "Her i kommunen bøjer vi lidt reglerne, og i denne kommune, er det egentlig kun folk som de kan se ender på flexjob eller førtidspension, der bliver vurderet aktivitetsparate"

Kan det virkelig passe, at de kan bøje reglerne som de har lyst, selvom hun kan side og være enig med mig, om at jeg ikke er klar til uddannelse, arbejde eller praktik før om flere år?(Hvis overhovedet) Og selvom min psykolog har udtalt sig at jeg nok aldrig kommer til at kunne tage en uddannelse igen, eller arbejde fuldtid.

Mange tak på forhånd, til dem der har lyst til at hjælpe.
KHH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2018, 01:34   #2
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Det lyder til at du er placeret forkert.

Når du er sygemeldt skal de vurdere igen om du er uddannelsesparat eller aktivitetsparat da der så er nye oplysninger.. Så bed om en ny vurdering på baggrund af din langvarige sygemelding.
Hvordan du lige klager ved jeg ikke helt, det ved andre måske noget om..

"Visitation – uddannelsesparate
I to sager om kommunernes grundlag for at indplacere unge som uddannelsesparate fastslog Ankestyrelsen, at kommunerne burde have givet uddannelsespålæg og nærmere undersøgt oplysninger om de unges helbred, inden der blev foretaget indplacering af de unge som uddannelsesparate.

Ankestyrelsen hjemviste derfor begge sager til fornyet vurdering i kommunen.

I den ene sag havde borgeren gennemført 9. klasse, og kommunen skrev, at det ”på nuværende tidspunkt ikke (kan) udelukkes, at NN kan være klar til at påbegynde uddannelse inden for de næste 12 måneder”.

Imidlertid havde kommunen ikke undersøgt oplysninger i sagen om, at den unge var i et længerevarende behandlingsforløb hos en psykiater, som den unge gik til hver uge, at den unge led af social angst, panikangst og depression samt at der fortsat ikke var fundet medicin, der kunne hjælpe den unge.

Heller ikke den anden sag var tilstrækkeligt oplyst til, at det var muligt at tage stilling til, om den unge havde behov for ekstra støtte og hjælp i længere tid end ca. et år, inden hun kunne påbegynde og gennemføre en uddannelse.

Vi lagde vægt på, at kommunen havde visiteret den unge som uddannelsesparat uden at have givet hende et uddannelsespålæg. Den unge havde gennemført en HHX, haft forskelligt arbejde, læst et år på seminarium og læst finansøkonomi. Kommunen havde i sin partshøring inden afgørelsen blot oplyst, at den unge var indplaceret i målgruppen som uddannelsesparat på baggrund af ”en vurdering af dit uddannelsesniveau og din hidtidige beskæftigelse”.

Vi lagde også vægt på, at kommunen ikke nærmere havde undersøgt de oplysninger, som den unge var fremkommet med, blandt andet om at være syg efter at have været udsendt i militærtjeneste, at være diagnosticeret med panikangst og at gå til samtaler på en angstklinik.

Læs Ankestyrelsens principafgørelse 50-14 om uddannelseshjælp - oplysningsgrundlag - uddannelsesparat - uddannelsespålæg – aktivitetstillæg"

https://ast.dk/beskaeftigelse/kontan...jaelpsreformen

http://www.sociale-rettigheder.dk/forum/post3760.html

http://star.dk/da/Reformer/Kontanthj...fgoerelse.aspx
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2018, 02:53   #3
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Det du kan gøre....er...

Du kan klage over selve sagsbehandlingen...og det skal gøres til borgmesteren og kommunal bestyrelsen i din kommune...og så kan du håbe på at de kan se at der er noget galt og får rettet op på det...der er dog ingen garanti for at sådan en klage virker...og man kan ikke klage andre steder over selve sagsbehandlingen...

Den anden ting du kan gøre...er...at skrive en ansøgning om at komme på det forløb du har fundet...skal laves skriftligt...og når du aflevere den på kommunen eller jobcenteret...så skal du få en kvittering på at du har afleveret den...

Lav evt to kopier af ansøgningen og bed dem kvittere for modtagelse op den ene som du så beholder..

På denne måde vil du have dokumentation på at du har afleveret ansøgningen...

Du skal så bede om at få en skriftlig afgørelse...

Bliver dette et afslag...så skal du klage over det....klagen skal afleveres på kommunen...og de har så 4 uger til at revurdere sagen...

Hvis de fastholder afslaget...så skal de sende sagen til Ankestyrelsen...

Der kan dog være rigtig lang vente tid i Ankestyrelsen...

Inden du gør en af disse ting...eller begge ting...så bør du søge aktindsigt i din sag på kommunen...så du ved hvilke papirer de har liggende på dig...

Dokumentation er det vigtigste i en sag....det er altafgørende...så vigtigt at du ved hvad de har...og at du selv har papirerne i tilfælde af at de skulle pludselig forsvinde fra kommunen...

Du kan og bør også søge aktindsigt hos de læger du har været ved...

Hvis du får et afslag på din ansøgning på kommunen og de fastholder afslaget...og når så sagen er sendt til Ankestyrelsen...dette får du brev eller e-post på...så skal du også søge aktindsigt hos Ankestyrelsen så du ved hvad kommunen har sendt til dem...

Hvis det er muligt...så tag en bisidder med på kommunen til de møder du skal til der...

Du kan også ganske lovligt optage de møder du skal til...dette er lovligt ifølge straffelovens §263 stk 3

Bemærk at hvis du spørger om lov til at optage...så kan kommunen nægte at holde mødet med dig...

Man behøver ikke at fortælle at man optager...ikke ifølge loven...

Men nogle mennesker kan ikke lide at gøre det uden at sige det...så det er lidt op til hvem man er...

Personligt ville jeg ikke sige det...for hvis de så ikke vil holde mødet med mig...ja så vil det trække tiden på ens sag yderligt ud...men det er som skrevet en smagssag..

Men deler en rigtig god ting at have en optagelse...også i tilfælde af at man lige vil hører en ekstra gang hvad det var de sagde til en...

Det ville selvfølgelig også være en god ting at fange en sagsbehandler i at sige at de bøjer regler i deres kommune....noget de selvfølgelig ikke kan tillade sig...

Håber du har nogen der vil kunne hjælpe dig med det her...det kan være svært når man sidder med det hele selv...

Det er en rigtig rigtig god start at du nu er kommet herind og at du er kritisk over for hvad de fortæller dig...

Husk alt på skrift fremover...har du ikke tingene dokumenteret...ja så findes det ikke....det er alt for nem for sagsbehandlere at sige ting til folk mundtligt...for så bagefter at sige...at det har de aldrig sagt...

Så alt på skrift...

Nu kender jeg ikke din sagsbehandler...så jeg ved jo ikke om hvordan din sagsbehandler er og hvad hun kan finde på...men det er et alvorligt advarelsestegn hvis denne kan finde på at sige at de bøjer reglerne i deres kommune..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2018, 03:13   #4
KHH
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2018
Indlæg: 8
Styrke: 0
KHH er ny på vejen
Jeg takker rigtig mange gange for jeres svar, og de har og vil helt sikkert hjælpe i mit forløb.

Et spørgsmål til en af de ting Pip sagde. Kan jeg godt bare gå ind og spørge ny vurdering på baggrund af din langvarige sygemelding?

Og så lige et spørgsmål sådan generelt. Jeg er lidt nervøs for at tage en kamp op mod kommunen, fordi hvis de bare sådan bøjer reglerne, kan de så ikke i princippet finde en undskyldning, og så i tage i min uddannelseshjælp, eller helt smide mig af?

Det sidste spørgsmål er bare for at få noget ro i hovedet.
KHH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2018, 09:13   #5
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af KHH Se meddelelser
Jeg takker rigtig mange gange for jeres svar, og de har og vil helt sikkert hjælpe i mit forløb.

Et spørgsmål til en af de ting Pip sagde. Kan jeg godt bare gå ind og spørge ny vurdering på baggrund af din langvarige sygemelding?

Og så lige et spørgsmål sådan generelt. Jeg er lidt nervøs for at tage en kamp op mod kommunen, fordi hvis de bare sådan bøjer reglerne, kan de så ikke i princippet finde en undskyldning, og så i tage i min uddannelseshjælp, eller helt smide mig af?

Det sidste spørgsmål er bare for at få noget ro i hovedet.
Hvis de stopper din ydelse, skal de jo kunne gøre det efter loven.
Dvs hvis de skulle finde på det, klager du over det

HUSK at få alle afgørelser på skrift, da der så skal medfølge en begrundelse med henvisning til gældende lovgivning.
Så her får de ret svært ved at argumentere med en paragraf
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2018, 10:14   #6
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af KHH Se meddelelser
Og så lige et spørgsmål sådan generelt. Jeg er lidt nervøs for at tage en kamp op mod kommunen, fordi hvis de bare sådan bøjer reglerne, kan de så ikke i princippet finde en undskyldning, og så i tage i min uddannelseshjælp, eller helt smide mig af?

Det sidste spørgsmål er bare for at få noget ro i hovedet.
Det mener jeg ikke du skal frygte.

Jeg har været på K10 i mange år, og har været med til, at vejlede andre brugere i klagesager, og jeg har endnu aldrig læst om én, der er blevet frataget sin ydelse p.g.a. klage ell.l.
Tværtimod ses det ofte, at en sag først begynder at køre ordentligt når borgeren sætter sig ind i lovene, beder om aktindsigt, kvittering hver gang noget afleveres, og i det hele taget gør sin pligt og kræver sin ret.

Mens jeg selv kæmpede afleverede jeg en hel del klager og anker, klager over manglende svar, en enkelt klage over en sagsbehandlers fejlagtige udtalelse, og anker over forskellige afgørelser. Jeg oplevede på ingen måde, at disse ting påvirkede min sag i negativ retning.

Så bare klø på.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2018, 10:22   #7
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
"Det fremgår af § 16, stk. 7, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, at for personer, der modtager integrationsydelse
eller uddannelseshjælp, og som er helt eller delvis sygemeldte og har behov for en særlig
indsats for at sikre, at de har den nødvendige hjælp til at arbejde videre med uddannelsespålægget, tilrettelægges
indsatsen og opfølgningen herpå som led i det individuelle kontaktforløb."

"Det er kommunen, der vurderer, om der er behov for en særlig indsats for at sikre, at personen får den
nødvendige hjælp til at arbejde videre med uddannelsespålægget eller opnå eller genvinde tilknytning til
arbejdsmarkedet. Vurderer kommunen, at der er behov for en særlig indsats, skal opfølgningen på indsatsen
indgå i de jobsamtaler, som afholdes som led i det individuelle kontaktforløb. Indsatsen kan bestå i fx
sygeafklaring, behandling, optræning og andre beskæftigelsesfremmende foranstaltninger.
Ved de efterfølgende jobsamtaler skal kommunen hver gang følge op på sygeopfølgningsindsatsen og
vurdere, om der er behov for justeringer af indsatsen."

"En person skal ifølge § 15, stk. 1, nr. 2, ikke stå til rådighed for uddannelse, arbejde m.v., hvis den på-
gældende ikke kan deltage i uddannelse eller arbejde på grund af sygdom, eller der er risiko for, at helbredet
forringes, hvis den hidtidige uddannelse eller det hidtidige arbejde fortsættes.
Det er kommunen, der træffer afgørelse om personens ret til hjælp, herunder om en person er fritaget for
sin rådighedsforpligtelse på grund af sygdom. Kommunen kan forlange dokumentation for sygdommen"

"Kommunen skal foretage en rådighedsvurdering, hvis en person har sygemeldt sig mindst 2 gange inden
for en kortere periode eller flere end 2 gange inden for en længere periode. Ved en kortere periode forstås
en periode på 2 til 4 måneder, og ved en længere periode forstås en periode på op til 12 måneder.
Kommunen skal dog ikke foretage en vurdering af personens rådighed, hvis det ikke vurderes at være
relevant, fx hvis der er tale om forudsigelige smålidelser som influenza, eller hvis der tydeligvis er tale
om langvarig, kronisk eller alvorlig sygdom. Det er op til kommunen at vurdere, hvornår der skal foretages
en rådighedsvurdering på baggrund af gentagne sygemeldinger. I den vurdering kan personens adfærd
i øvrigt indgå."


"Ved vurderingen efter bekendtgørelsens §§ 16-18 skal der samtidig foretages en vurdering af, om personen
fortsat modtager hjælp som uddannelsesparat eller jobparat.
Vurderer jobcenteret, at personen er aktivitetsparat, skal jobcenteret sørge for, at personen bliver afmeldt
som arbejdssøgende i jobcenteret i overensstemmelse med reglerne herom i bekendtgørelse om en aktiv
beskæftigelsesindsats. Den pågældende er herefter ikke omfattet af reglerne i rådighedsbekendtgørelsen,
men den pågældende skal stadig opfylde kravene i lov om aktiv socialpolitik om udnyttelse af arbejdsmulighederne
for personer, der er aktivitetsparate, jf. § 13, stk. 1-8, i lov om aktiv socialpolitik og vejledningens
afsnit 2."

http://www.ft.dk/samling/20161/almde...67/1805843.pdf
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2018, 15:16   #8
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
http://www.socialjura.dk/content-sto...7-af-911-2016/
§2
" Stk. 3. En person er uddannelsesparat efter § 1, nr. 12, hvis personen vurderes - med den rette støtte og aktive indsats - at kunne påbegynde en uddannelse inden for ca. et år og gennemføre denne uddannelse på ordinære vilkår. Vurderes personen ikke at have nogen barrierer, og dermed ikke at have behov for støtte og hjælp i forhold til at starte på en uddannelse, som personen kan gennemføre på almindelige vilkår, er personen åbenlyst uddannelsesparat.

Stk. 4. En person er aktivitetsparat efter § 1, nr. 13, hvis personen vurderes at have problemer af faglig, social og/eller helbredsmæssig karakter og dermed har behov for ekstra støtte og hjælp i længere tid end ca. et år, inden personen kan påbegynde en uddannelse og gennemføre denne på almindelige vilkår. "

Hvis du har brug for en kilde du kan henvise kommunen til, når du argumenterer for at du burde være vurderet aktivitetsparat


Kan tilføje at jeg engang besvarede nogen spørgsmål for en, der havde været visiteret uddannelsesparat helt frem til hun kom i ressourceforløb. Kommunen kan i princippet bare sige: "vi tror vedkommende er klar inden for 1 år.". 1 år senere: "nå, det var vedkommende ikke. Men NU tror vi vedkommende er klar inden for 1 år" osv osv.
Hvis man så har noget der kan argumentere imod at man kan være klar inden for et år, så får kommunen tilgengæld et problem.

(Jeg har forresten heller aldrig set en kommune stoppe en ydelse, som hævn for at man har klaget. Og jeg har været ret aktiv i diverse fb grupper i 3-4 år)

Sidst redigeret af MistyMiss; 06-02-2018 kl. 15:19.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:57.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension