K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-04-2014, 18:46   #1
mortil4
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 18-04 2014
Indlæg: 6
Styrke: 0
mortil4 er ny på vejen
Smile Kronisk Træthedssyndrom

Hej Alle

Jeg er ny herinde.
Mor til 4 drenge i alderen 5-5-8-10.
Fik diagnosen ME i Januar i år, psykolog og overlægens ord var disse:
Jamen du har allerede arbejdet et helt liv både psykisk og fysisk.
Jeg er 39 år og ved ikke lige hvor jeg skal "fange" de gode råd udover her måske.

Jeg har altid været aktiv, selvstændig, smilende, hjælpende, kæmpet for min familie og mine børn især da der er 2 med særlige behov.
Jeg har opgivet arbejdsmarkedet i nogle år for at fokusere min familie som det første.
Sidste år blev der så mere luft og jeg kunne igen arbejde. - Troede jeg da.
Men gik fuldstændig ned på det - mine muskler og energi ville bare ikke være med.
Måtte smide håndklædet i ringen i nov sidste år. Har fået konstateret lidt slidegigt hist og her, men ikke noget lægen vil betegne som alarmerende for en kvinde i min alder...

Jeg gik så i gang med at træne sammen med en fysioterapeut - et kvarter og jeg var ved at kaste op og enormt svimmel.
Efter 3 mdr. kunne jeg så træne 5 kvarter / 3 gange om ugen, men kun i 14 dage, så gik jeg ned med flaget igen.
Jeg begyndte hos Liasion klinikken i januar - samtaler hos Psykomotorisk Terapeut og Psykolog.
Fik så af vide at jeg var hypermobil, skulle lave om på holdning, fik afspændingsøvelser og lidt behandlinger på briks.
Efter 5 "samtaler" hos terapeut, kunne hun ikke give mig flere redskaber.
Går stadig hos psykolog.
Jeg har nu i ca 1 mdr ikke kunne træne pga. jeg får jævlens ondt i mine hæle - får så af vide at jeg nok har hælespore. Skal have det bekræftiget på mandag.

Jeg kæmper dagen lang bare for at få lavet det daglige.
Er allerede fuldstændig brugt 1½ time efter jeg er stået op. I den 1½ time
bliver der gjort dette: smurt madpakker ( 5 stk.) - børn op - morgenmad - tøj- pakke tasker - de store afsted med bus - og de små i børnehave.
Mine muskler "sover" i armene, min nakke gør ondt og jeg bliver fuldstændig sløret i mine øjne og træt træt træt.
Jeg bruger nu resten af dagen på at hive mig selv op for at lave selv de mindste ting.
Må dog erkende at sofaen må have min opmærksomhed flere gange.
Det eneste tidspunkt jeg kan slippe for stress og jag og ikke tænker på træthed og smerter er når jeg arbejder med hesten. ( er så heldig at have en veninde hvis hest jeg kan bruge som jeg vil ).
Men men men jeg kan ikke forstå at det hele går op ad bakke igen efter jeg faktisk lige syntes det gik fremad.


Mit spørgsmål til jer er:
Hvordan kommer man ovenpå igen ?
Nogle fif til evt. mad/snack som gør at blodsukker ikke falder, når man nu er træt. ( har et par kg for meget og når jeg er træt er chokoladen min fjende).
Hvor meget skal man presse sig selv ?
Bliver man nogensinde sig selv igen - Sindet ?

Rikke
mortil4 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-04-2014, 19:55   #2
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Det man har svært ved at administrere, når det gælder at putte noget i munden, skal man ganske enkelt ikke have i huset !

Når du smører madpakkerne til de små, kan de 3 andre vel stå med, eller smør madpakkerne mens i sidder ved morgenbordet.
Samtidig kan du bruge den energi du skulle have lagt i at lave de sidste 3 madpakker på at rive eller skære grøntsager du kan spise i løbet af dagen.

Med den metode frigør du energi nok til at du ikke skal gå og svælge i noget usundt fordi du ikke orker... der er madpakke til dig... der er madpakke til dem.

Jeg kan også anbefale et plantebaseret proteinpulver til at tage med mellemrum i dagens løb.
Protein frem for kulhydrater gør at du føler mere mæthed.
Brød, incl. rugbrød,og andre kulhydratholdige spiser får netop blodsukkeret til at hoppe op og ned, det er svært i starten hvor man minimerer det, men i løbet af et par uger forsvinder de store udsving i blodsukkerniveauet
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2014, 00:44   #3
FibroMcs
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2013
Lokation: Hjemmefra
Indlæg: 723
Styrke: 12
FibroMcs er ny på vejen
Hvis du har ME er din sygdom jo Periodevis...
Og i de Perioder hvor det går Dårligt skal du ikke Presse dig selv da det forværre sygdommen Me, og kun gør dig mere træt og giver dig flere smerter hver gang du laver noget..

Me er netop at AL bevægelse og aktivitet forværrer din sygdom..
Du skal nok se på hvad du kan lave om i din hverdag så du fordeler dine aktiviteter ud over hele dagen istedetfor at tonse afsted, for du kan altså ende med at blive sengeliggende når du har Me hvis du ikke lytter til din krop ......

Og kost gør altid noget...


Har du prøvet om de kan hjælpe dig..?

For det lyder somom at du ikke har fået de rette Råd.......
http://www.me-foreningen.dk/
__________________
Just Because You are Paranoid it Does Not mean They are Not out To get You
FibroMcs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2014, 11:10   #4
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Det er meget begrænset hvad jeg ved om ME, men jeg ved, at rigtig mange helbredsproblemer hænger sammen med vores fordøjelse.

Læs f.eks. dette: http://radiodoktoren.dk/radiodoktore...01/02/me-cfs-2
"Mange med ME/CFS har for lidt mavesyre og utæt tarm, for eksempel på grund af for mange candidasvampe."
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2014, 15:09   #5
mortil4
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 18-04 2014
Indlæg: 6
Styrke: 0
mortil4 er ny på vejen
Mange tak for jeres svar.
Og især tak for henvisning til Me-foreningen.
Det var da guld værd at læse derinde.
Har nu fået en meget større forståelse for hvad det hele er for noget.
mortil4 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2014, 18:38   #6
FibroMcs
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2013
Lokation: Hjemmefra
Indlæg: 723
Styrke: 12
FibroMcs er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af mortil4 Se meddelelser
Mange tak for jeres svar.
Og især tak for henvisning til Me-foreningen.
Det var da guld værd at læse derinde.
Har nu fået en meget større forståelse for hvad det hele er for noget.
Det var så lidt...
__________________
Just Because You are Paranoid it Does Not mean They are Not out To get You
FibroMcs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2014, 19:20   #7
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 18
TimeGuest er rigtig godt på vej
Ja ... lidt træt kan alle vel være?


Jeg har kikket grundig efter i SKS'ens afsnit D (den danske implementering af ICD-10) og jeg kan ikke finde: Kronisk Træthedssyndrom ... så kan nogen give mig diagnosekoden for præcis: Kronisk Træthedssyndrom?

Jeg kan finde:
DG933: Postviralt træthedssyndrom og
DG933A: Benign myalgisk encefalomyelitis

I ICD-10 finder vi: G93.3 Postviral fatigue syndrome, Benign myalgic encephalomyelitis


BTW: Træthed er symptom ved en del sygdomstilstande ... herunder MS, hvor det typisk i den folkelige version kaldes for "sclerose-træthed".
__________________
.
Jocelyn Pook – Hell, Fire And Damnation + Masked Ball: http://www.youtube.com/watch?v=9QEG2Mk184A

BTW: Er du kvik, så er løsningen her: https://www.youtube.com/watch?v=z9pD_UK6vGU
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2014, 20:05   #8
mortil4
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 18-04 2014
Indlæg: 6
Styrke: 0
mortil4 er ny på vejen
Det hedder
ME (f48) så vidt jeg husker
mortil4 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2014, 21:03   #9
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 18
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af mortil4 Se meddelelser
Det hedder
ME (f48) så vidt jeg husker
OK ... så er vi jo ovre i den psykiatriske F-boldgade ... med IDC-10 koden: F48.0 Neurasthenia.

http://apps.who.int/classifications/...e/2010/en#/F48


Reglen er, at en given tilstand ikke kan beskrives mere end et sted i diagnoseklassifikationssystemet.

Dvs. hvis et givent træthedsfænomen har fået den operative diagnosekode: F48.0 ... så kan samme træthedsfænomen fx ikke beskrives som: G93.3

Omvendt udelukker eksklusionsreglen ikke, at der til en given (grund)tilstand forefindes tillægstilstande (komorbid tilstand).


En patient kan fx godt have grunddiagnosen: Multiple sclerosis, G35 og samtidig være ramt af en afledt (komorbid) depression, fx F32.0 (depressiv enkeltepisode af lettere grad) med afsæt i livssituationen og biologiske ændringer i hjernen pga. MS'en, ligesom træthed kan være en del af symptombilledet ift. både depression og MS.

Træthed er i øvrigt det, der betegnes som et: subjektivt symptom, selvrapporteret af patienten ... man kan ikke måle den type træthed.

Så ja ... igen ... lidt træt kan man jo altid være ... det afgørende er, hvad der er årsagen ...


BTW: Så galt kan det gå, hvis man lider af et postviralt træthedsfænomen: http://www.k10.dk/showthread.php?t=25938

De der har haft lejlighed til at kikke Sundhedsstyrelsen lidt over skulderne, må givet konstatere, at Sundhedsstyrelsen er dybt involveret i denne her konkrete sag på personplan ... men at håndteringen af den fremadrettet vil have en væsentlig og voldsom afledning (implikation) ift. sager af lignende karakter.

Sagen her er ikke utænkeligt en: "prøvesag" ...
__________________
.
Jocelyn Pook – Hell, Fire And Damnation + Masked Ball: http://www.youtube.com/watch?v=9QEG2Mk184A

BTW: Er du kvik, så er løsningen her: https://www.youtube.com/watch?v=z9pD_UK6vGU
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2014, 07:57   #10
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af TimeGuest Se meddelelser
Ja ... lidt træt kan alle vel være?
Ja, i større eller mindre grad.

I min. 10 år har jeg det meste af tiden været totalt lænset for energi og overblik.
Først indenfor det sidste års tid har jeg fundet ud af, at det handler om fordøjelsessystemet.

Umiddelbart ser det ud til, at jeg mangler nogle fordøjelsesenzymer.

Når det handler om fordøjelsesproblemer er der desværre ikke så meget hjælp, at hente i det almindelige sundhedssystem, man er meget overladt til selv, at finde ud af hvad man kan tåle og ikke tåle.

Googl er min ven.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:10.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension