K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-01-2018, 19:06   #1
johan
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 15-04 2013
Indlæg: 3
Styrke: 0
johan er ny på vejen
Førtidspension

Pt.er jeg på ledighedsydelse tilkendt fleksjob 2015 15—20 timer.Hvem kontakter jeg?Sagsbehandler i kommunen?vedr.førtidspension
johan er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-01-2018, 19:30   #2
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af johan Se meddelelser
Pt.er jeg på ledighedsydelse tilkendt fleksjob 2015 15—20 timer.Hvem kontakter jeg?Sagsbehandler i kommunen?vedr.førtidspension
Det er vel et forhold i har drøftet til de lovpligtige samtaler/afklaringer som du har haft i forhold til den fortsatte visitation til fleksjob ?
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-01-2018, 20:08   #3
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Der er forskellige modeller.

Du kan kontakte din sagsbehandler og skrive at du mener at du er blevet for dårlig til at passe et job og ønsker at kommunen skal undersøge din nuværende arbejdsevne med henblik på pension.

En anden model er at du kan aflevere en ansøgning om pension på det foreliggende grundlag, naturligvis anmode om en kvittering, og så tage den derfra. Kommunen vil så nok give dig afslag men bliver dermed tvunget til at tage din sag frem af mølposen.
Man må jo forvente at hvis du har været visiteret til fleksjob i længere tid så kan det jo godt være at din sag i kommunen ikke er særligt meget up to date og derfor kan du eventuelt inden ansøgningen søge aktindsigt hos kommunen og hos diverse læger, behandlere og hospitalet du har været hos og hvis du ved aktindsigt får fingrene i nogle helbreds informationer der kan bruges i sagen, så kan de vedlægges sammen med ansøgningen.

Nu skriver du ikke noget om hvor længe du har været arbejdsløs fleksjobber, men jeg mener bestemt at hvis du har været arbejdsløs fleksjobber i et år så skal kommunen sende dig i en praktik som skal vise om du stadig er i målgruppen for fleksjob og denne praktik skulle jo gerne give et billede af din arbejdsevne og vise hvis du i dag har mindre arbejdsevne end sidst du arbejdede i en praktik eller i et fleksjob.

Men hvis din arbejdsevne stadig er i nærheden af de 15 timer så vil jeg vove den påstand at du ikke har en chance at blive bevilget pension.
I dag bliver borgere med en arbejdsevne under en time ugentligt visiteret til fleksjob frem for pension.

Så medmindre der allerede har været en opfølgende praktik som viser at du har en minimal arbejdsevne og kommunen bare har valgt at ignorere det, eller at det allerede i dit sidste fleksjob er vist at du har en minimal arbejdsevne så skal du under alle omstændigheder forvente en kommende praktik for at kunne vise at du ikke længere har en arbejdsevne.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-01-2018, 20:26   #4
johan
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 15-04 2013
Indlæg: 3
Styrke: 0
johan er ny på vejen
Svar til Nørd

Tusind tak for svaret.visiteret til fleksjob april 15.Har kun været i praktikforløb ,men nu Har jeg problemer med mine finger,som jeg skal undersøges hos reumatologisk til feb.Tror du jeg kan sige det til sagsbehandler i jobcenteret der skal jeg til møde 11.1.17.
johan er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-01-2018, 21:00   #5
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Ja, naturligvis skal din sagsbehandler have information om at du har disse problemer, det vil jo have betydning for din arbejdsevne.
Har du været arbejdsløs siden 2015?

Når/hvis man skal visiteres til førtidspension så skal tilstanden være stationær, så hvis du først skal til undersøgelser nu, så kan det ikke betale sig at begynde at søge pension på det foreliggende grundlag lige nu.

Først skal du undersøges og lægerne skal finde ud af om der findes en behandling som kan give dig en bedre funktionsevne og når det er gjort kan de komme med udtalelser om hvad du kan forvente i fremtiden, altså om du nu er stationær på et nyt lavere leje end da du fik fleksjob.
Stationær betyder at det ikke kan forventes at du får et bedre helbred end du har nu, det betyder ikke at sygdommen ikke kan være progressiv altså en der forværres, kun at tilstanden ikke kan forventes at blive bedre i fremtiden.

Hvis det var mig ville jeg tale med min sagsbehandler om situationen ved næste samtale og sige det som det er.
Eksempelvis noget i stil med: mit helbred er blevet forværret på det sidste og jeg skal undersøges af reumatologisk ambulatorium til februar. Men som sagen ser ud lige nu så føler jeg ikke at jeg er i stand til at arbejde i øjeblikket.

Inden mødet bør du overveje med dig selv hvor mange timer du tror at du kan arbejde hvis du lige nu skulle i praktik og komme med begrundelser for hvorfor du ikke kan arbejde overhovedet eller hvorfor du eksempelvis kun mener at du kan arbejde 5 timer, eller hvad du tænker du kan klare.

Selv om det ikke er sandsynligt at du får tilkendt pension før der er styr på den nye situation kan det måske være at du kan blive sygemeldt og slippe for at søge job i den kommende tid.

Tilføjelse:
Vær obs. på at det kan være en fordel at optage sine samtaler med kommunen, både for at kunne huske samtalen bedre når man kommer hjem, men også for at have bevismateriale hvis sagsbehandleren begynder på noget, eksempelvis truer, lyver eller andet.
Formoder at du gør brug af din ret til at medbringe en bisidder.

Tænker at du bør bruge ventetiden til at søge aktindsigt hos behandlere og læger samt hos kommunen.

Sidst redigeret af Nørd; 03-01-2018 kl. 21:04.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-01-2018, 21:10   #6
johan
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 15-04 2013
Indlæg: 3
Styrke: 0
johan er ny på vejen
Min tilstand er stationær.Har ikke arbejdet siden 12.Opereret i hj.fod amp.mangler de første 3 tæer og mangler ca 6 cm.af min forfod så dårlig balance.Dårlig ryg har haft 2 discus har scheureman(skæv ryg) og diabetes.Så nu magter jeg ikke mere.Min krop kan ikke holde til mere.Men tusind tak for dine fine svar.

Til kageøre .jo da det Ved de alt om har bare fået en måske ny tilstand gigt i fingeren.
johan er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:22.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension