K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-10-2012, 10:30   #1
KLUMPFODEN
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-08 2011
Indlæg: 99
Styrke: 13
KLUMPFODEN er ny på vejen
Vikararbejde når man er fleksjobber!

Hejsa i dejlige mennesker - så sidder jeg igen med et måbende ansigt og en undring, som jeg håber I kan hjælpe mig med.

Jeg blev her i sommer efter lang kamp endelig tilkendt fleksjob og jeg er på nuværende tidspunkt i en virksomhedspraktik, hvor jeg allerede inden jeg begyndte fik at vide, der ikke var noget arbejde til mig bagefter, men min virksomhedskonsulent ville gerne jeg var igang og ikke bare gik ledig..... (synes sku stadig jeg er ledig, selvom jeg er i en virksomhedspraktik uden formål)!

Nu har jeg så fundet 3 steder hvor jeg har været så heldig, at jeg kan blive tilknyttet som tilkaldevikar ved sygdom - det føler jeg er mere "rigtig arbejde" og jeg kan samtidig tjene lidt ekstra - mener jeg! Er det nemlig ikke rigtig forstået af mig at de timer jeg "arbejder" bare bliver modregnet min ledighedsydelse?

Dernæst til et problem - jeg kontaktede min jobkonsulent og fortalte om det, da jeg følte det var rigtig dejligt.... Men nu vil virksomhedskonsulenten i stedet for oprette en ny virksomhedspraktik på et af de 3 steder SELVOM de allerede nu siger, at de INTET fast har eller får i nærmeste fremtid! Må virksomhedskonsulenten det, altså sætte mig i en ny "meningsløs" praktik, når jeg i stedet for kunne være tilkaldevikar ved sygdom de 3 steder?

Jeg føler lidt, at det er for at "genere" mig - ved jeg nok er en kraftig påstand, men hvorfor ikke lade mig få foden indenfor 3 forskellige steder med "rigtigt arbejde" end en virksomhedspraktik uden reelt formål med arbejde i den anden ende.... Jeg spurgte virksomhedskonsulenten og fik at vide at formålet var jeg ikke skulle gå ledig!
KLUMPFODEN er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2012, 14:12   #2
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af KLUMPFODEN Se meddelelser
Hejsa i dejlige mennesker - så sidder jeg igen med et måbende ansigt og en undring, som jeg håber I kan hjælpe mig med.

Jeg blev her i sommer efter lang kamp endelig tilkendt fleksjob og jeg er på nuværende tidspunkt i en virksomhedspraktik, hvor jeg allerede inden jeg begyndte fik at vide, der ikke var noget arbejde til mig bagefter, men min virksomhedskonsulent ville gerne jeg var igang og ikke bare gik ledig..... (synes sku stadig jeg er ledig, selvom jeg er i en virksomhedspraktik uden formål)!

Nu har jeg så fundet 3 steder hvor jeg har været så heldig, at jeg kan blive tilknyttet som tilkaldevikar ved sygdom - det føler jeg er mere "rigtig arbejde" og jeg kan samtidig tjene lidt ekstra - mener jeg! Er det nemlig ikke rigtig forstået af mig at de timer jeg "arbejder" bare bliver modregnet min ledighedsydelse?

Dernæst til et problem - jeg kontaktede min jobkonsulent og fortalte om det, da jeg følte det var rigtig dejligt.... Men nu vil virksomhedskonsulenten i stedet for oprette en ny virksomhedspraktik på et af de 3 steder SELVOM de allerede nu siger, at de INTET fast har eller får i nærmeste fremtid! Må virksomhedskonsulenten det, altså sætte mig i en ny "meningsløs" praktik, når jeg i stedet for kunne være tilkaldevikar ved sygdom de 3 steder?

Jeg føler lidt, at det er for at "genere" mig - ved jeg nok er en kraftig påstand, men hvorfor ikke lade mig få foden indenfor 3 forskellige steder med "rigtigt arbejde" end en virksomhedspraktik uden reelt formål med arbejde i den anden ende.... Jeg spurgte virksomhedskonsulenten og fik at vide at formålet var jeg ikke skulle gå ledig!
Hej, ville have svaret dig tidligere, men fik det ikke gjort.

Men nu får du svar.

Jeg har også læst din tidligere tråd, hvor der står lidt baggrund.

Du kan altså godt blive ansat som vikar. Hvis jobkonsulenten/sagsbehandler nægter, synes jeg bestemt, at du skal skrive en klage til jobcenterchefen og oplyse, at en arbejdsplads jo gerne vil ansætte dig som vikar for få timer, når de har behov - også selvom det ikke er til de timer, du er visiteret til.

Du kan henvise dem til den her lov i paragraf 3:
https://www.retsinformation.dk/Forms...id=141068#Afs2

Kapitel 3

Arbejde og indtægter, der medfører fradrag i ledighedsydelsen

Arbejde

§ 3. Arbejde, der udføres i en periode, hvor personen modtager ledighedsydelse, medfører fradrag i ledighedsydelsen. Dette gælder også arbejde uden for normal arbejdstid og på helligdage.


Stk. 2. Ved arbejde forstås aktiviteter, som er nævnt i bekendtgørelse om fradrag i arbejdsløshedsdagpenge mv. § 2.




I ovenstående stk. 2 nævnes noget om hvad arbejde forstås. Har fundet bekendtgørelsen. Her står, hvad § 2 siger

https://www.retsinformation.dk/Forms...spx?id=128931:

§ 2. Ved arbejde forstås i denne bekendtgørelse aktiviteter, som enten medfører indtægt eller efter sin art normalt medfører indtægt.

Stk. 2. Arbejde, der udføres af et medlem i en periode, hvor medlemmet modtager en ydelse efter § 1, medfører fradrag. Dette gælder også arbejde uden for normal arbejdstid og på helligdage samt arbejde, der udføres uden for medlemmets normale faglige område. Ulønnet arbejde medfører også fradrag, jf. dog § 4.

Stk. 3. Fradraget sker på det tidspunkt, hvor arbejdet udføres.


Ovenstående i § 2 nævnes "medlemmet", det er nok fordi det hedder medlem, hvis man f.eks. er fra A-kasse. Men det er jo ikke tilfældet hos en fleksjobber, da man ikke er i en A-kasse som visiteret fleksjobber.

Jeg håber der er nogen, der har prøvet at arbejde få timer og få ledighedsydelse samtidig (altså efter ovenstående lov), der kan give KLUMPFODEN nogle input.. Jeg mener i hvert fald, jeg har set nogen herinde, der var i sådant et job.

Det er meningen, at du skal i et lønnet job (som mål).

Måske er de bare ude på at få noget refusion fra staten... Men oplyst dem, at du har ret til det og ikke skal ændre det til virksomhedspraktik!

Sidst redigeret af curls; 24-10-2012 kl. 14:19.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2012, 18:26   #3
KLUMPFODEN
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-08 2011
Indlæg: 99
Styrke: 13
KLUMPFODEN er ny på vejen
Hej Curls

1000 tak for dit svar og jeg er rigtig glad for du har gjort det så uddybende, fordi det er virkelig frustrerende at stå i en situation, hvor man føler ens jobkonsulent er mere ude på at genere end hjælpe.

Det du skriver til sidst, skal jeg forstå det sådan at virksomhedskonsulenten IKKE MÅ ændre det vikar arbejde jeg har til en virksomhedspraktik, eller misforstår jeg dig? (Jeg er nemlig så glad for, at jeg har fået en fod indenfor og føler at hvis hun nu stopper det og ændrer det til en virksomhedspraktik uden der er chance for et arbejde bagefter, så bliver det bare rigtig træls)

En virksomhedspraktik må den godt etableres uden der er chance for arbejde bagefter (hvis altså virksomheden oplyser dette allerede ved virksomhedspraktikkens påbegyndelse).

Hov lige en ting mere!


Hvis jeg nu en måned arbejder lad os sige 20 timer som vikar ved sygdom, skal jeg så forstå det sådan at der på den måned bliver trukket timers ledighedsydelse fra de 4 x 37 timer (hvis man kan sige at 1 uges ledighedsydelse er = 37 timer) eller hvordan gør man det?
KLUMPFODEN er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2012, 21:08   #4
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af KLUMPFODEN Se meddelelser
Hej Curls

1000 tak for dit svar og jeg er rigtig glad for du har gjort det så uddybende, fordi det er virkelig frustrerende at stå i en situation, hvor man føler ens jobkonsulent er mere ude på at genere end hjælpe.

Det du skriver til sidst, skal jeg forstå det sådan at virksomhedskonsulenten IKKE MÅ ændre det vikar arbejde jeg har til en virksomhedspraktik, eller misforstår jeg dig? (Jeg er nemlig så glad for, at jeg har fået en fod indenfor og føler at hvis hun nu stopper det og ændrer det til en virksomhedspraktik uden der er chance for et arbejde bagefter, så bliver det bare rigtig træls)

En virksomhedspraktik må den godt etableres uden der er chance for arbejde bagefter (hvis altså virksomheden oplyser dette allerede ved virksomhedspraktikkens påbegyndelse).

Hov lige en ting mere!


Hvis jeg nu en måned arbejder lad os sige 20 timer som vikar ved sygdom, skal jeg så forstå det sådan at der på den måned bliver trukket timers ledighedsydelse fra de 4 x 37 timer (hvis man kan sige at 1 uges ledighedsydelse er = 37 timer) eller hvordan gør man det?
Hej KLUMPFODEN...

Ja, umiddelbart er du - desværre - havnet ved et rigtig dumt sv!n

Og ja, ingen problemer ved vikararbejde som ledig fleksjobber(hvis skånehensyn overholdes).
Oven i købet giver det jo - for det meste - overskud både fysisk og på bankbogen når man beskæftiger sig med noget fornuftigt vikararbejde som fleksjobber

Alt hvad man tjener over ca. 90,- kr. pr. time, er ekstra
(Det vil sige: der fratrækkes ca. 90 kr pr. vikartime i fx ledighedsydelsen)

Ps. Søg dog om en anden "konsulent" som er mere forstående og har en IQ over 72


.
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!

Sidst redigeret af Multe; 24-10-2012 kl. 21:41. Årsag: Tilføjet: pr. time... og andet!
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2012, 21:20   #5
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af KLUMPFODEN Se meddelelser
Hej Curls

1000 tak for dit svar og jeg er rigtig glad for du har gjort det så uddybende, fordi det er virkelig frustrerende at stå i en situation, hvor man føler ens jobkonsulent er mere ude på at genere end hjælpe.
Det forstår jeg godt, når man nu synes, at man har et job ved hånden, og at det vil kun være med til at forbedre ens chancer for at få et job der med flere timer til det, du er visiteret til. Og også få erfaring. Og så rigtig løn selvfølgelig...
Citat:
Det du skriver til sidst, skal jeg forstå det sådan at virksomhedskonsulenten IKKE MÅ ændre det vikar arbejde jeg har til en virksomhedspraktik, eller misforstår jeg dig? (Jeg er nemlig så glad for, at jeg har fået en fod indenfor og føler at hvis hun nu stopper det og ændrer det til en virksomhedspraktik uden der er chance for et arbejde bagefter, så bliver det bare rigtig træls)
Altså det jeg mener er, at uanset om man er fleksjobber eller ej, så vægter det at få rigtig løn meget højere i stedet for at komme i noget ulønnet praktik. Jeg ville brokke mig, hvis hun ændrer det til virksomhedspraktik, hvis arbejdsstedet jo selv tilbyder dig et lønnet job! Et råd til en anden gang: Lad være med at kontakte jobcentret, før du har fået et ja til at, du HAR fået et job. .... Det lyder ellers til, at du har gjort det på den måde, men du må være lidt mere skrap og fortælle dem, at der er altså tale om et lønnet job og virksomheden har tænkt sig at ansætte dig med løn og ikke ulønnet! Er du i fagforening? Hvis ja, kontakt dem lige...

Citat:
En virksomhedspraktik må den godt etableres uden der er chance for arbejde bagefter (hvis altså virksomheden oplyser dette allerede ved virksomhedspraktikkens påbegyndelse).
Ja det tror jeg godt de må, for man kan ikke altid være sikker i enhver arbejdsprøvning eller virksomhedspraktik.

Hvis du læser kapitel 11 i den her lov, der står en del om virksomhedspraktik. Da du er på ledighedsydelse og fleksjobber, er du i målgruppe 7. Og vil de sende dig i virksomhedspraktik, skal det være på maks 13 uger. :

https://www.retsinformation.dk/Forms...d=142553#Kap11

I ovenstående link bemærker jeg bla. målet med virksomhedspraktik:

§ 42.
Stk. 3.
Tilbuddet gives med henblik på at afdække eller optræne personens faglige, sociale eller sproglige kompetencer samt at afklare beskæftigelsesmål.


Citat:
Hov lige en ting mere!

Hvis jeg nu en måned arbejder lad os sige 20 timer som vikar ved sygdom, skal jeg så forstå det sådan at der på den måned bliver trukket timers ledighedsydelse fra de 4 x 37 timer (hvis man kan sige at 1 uges ledighedsydelse er = 37 timer) eller hvordan gør man det?

Jeg ved faktisk ikke, hvordan de ville regne det ud, det med at trække fra. Jeg har tænkt på hvor meget lønnen vil være pr. time og så trækker det fra for det pr. time som en på ledighedsydelse får (så man får en lille bitte smule mere end pr. time). For det mener jeg, det ville være tilfældet, hvis en var på kontanthjælp (eller mon det var dagpenge) og havde lidt arbejde.

Måske skal du tage en ting ad gangen.

Sidst redigeret af curls; 24-10-2012 kl. 21:26.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2012, 22:27   #6
Jøsses
Mit andet hjem K10
 
Jøssess avatar
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2008
Lokation: Norddjurs
Alder: 65
Indlæg: 643
Styrke: 16
Jøsses er ny på vejen
Man

må godt tage vikararbejde....nu ved jeg så ikke hvorlænge du har fået det vikarjob...men 2-3 måneder vil jo være fint..og så kan der laves kontrakt på det forløb...og det vil jo også tælle med i regnskabet...

Og jeg har fået at vide af min jobkonsulent...at juleassistance må man også godt tage som fleksjobber.

Lige sådan i vikarbureau...især hvis du kan blive garanteret de timer du er sat til.....

Det har min konsulent sagt god for....Og hun har fået det godkendt hos hendes teamleder/chef.....
__________________
Jøsses fleksjobber d. 27-06-2012 Kl. 13.25
Jøsses er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2012, 22:54   #7
enhunhund
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-05 2012
Indlæg: 32
Styrke: 13
enhunhund er ny på vejen
vikararbjede

check med fagforeningen. Efter nuværende regler kan det have idflydelse på f.eks. anden ledighedspeiode. Hvis man feks, kun har haft 8 måneders arbejde inden for 18 måneder riskerer man at ryge ud af systemet ...eller hvad?
enhunhund er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-10-2012, 12:59   #8
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af enhunhund Se meddelelser
check med fagforeningen. Efter nuværende regler kan det have idflydelse på f.eks. anden ledighedspeiode. Hvis man feks, kun har haft 8 måneders arbejde inden for 18 måneder riskerer man at ryge ud af systemet ...eller hvad?

Er det muligt at få en oversættelse ???

Ps. Som fleksjobber er man jo heldigvis ude af A-kasse systemet... -og det er helt frivilligt at formøble sine penge på en fagforening

Pps. Der er absolut INGEN problemer i vikararbejde på ledighedsydelse(hvis man følger reglerne)... -alle sagsmishandlere og jobkonsulenter burde JUBLE over det kan lykkedes en ledig fleksjobber at finde noget meningsfyldt vikararbejde


.
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-11-2012, 15:42   #9
enhunhund
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-05 2012
Indlæg: 32
Styrke: 13
enhunhund er ny på vejen
vikararbejde

Tak for svar. Jeg var usikker på lovgivningen på dette område.
enhunhund er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2012, 01:17   #10
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Høre din job konsulent til komunnen eller er det anden aktør ?

Målet må da være betalt arbejde og ikke virksomshedspraktik.

Hvis det er anden aktør ville jeg gå til min sagsbehandler i komunnen,og be om en forklaring på det rimelige i at de fundene lønnet vikar job skal gøres til praktiker-det jo helt hul i hovdet,jeg trode komunnerne havde trænge kår.

Skulle det ikke være anden aktør ville jeg nu gå samme vej,og skulle du ikke få medhold i at det er underligt ,ville jeg nok gå vidrer med det også.

Håber det løser sig for dig på en rimelig måde.
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
må man eje APS som fleksjobber? socrates66 Spørgsmål ang fleksjob 8 08-07-2010 16:48
Vikararbejde mens man venter på fleksjob... Multe Spørgsmål ang fleksjob 4 05-01-2010 00:44
Fleksjobber SusanneSjogren Spørgsmål ang fleksjob 8 21-11-2009 02:01
Vikararbejde på ledighedsydelse. hyben Spørgsmål ang fleksjob 0 29-09-2009 11:34




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:08.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension