K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-01-2015, 22:15   #1
BEH
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2014
Indlæg: 92
Blog Indlæg: 2
Styrke: 11
BEH er ny på vejen
Hvordan søger jeg førtidspension § 17 stk. 2

Kære alle

Jeg skal i feb. til opfølgningsmøde med sagsbehandler, sygedagpengechefen og min bisidder og har besluttet at søge førtidspension efter § 17, stk. 2, hvis ikke min sagsbehandler fortæller, at tiden nu er klar til at søge en førtidspension efter § 18.

1. januar 2014 startede jeg i ressourceforløb på 2 år. Første år med ro er slut og jeg er nu i gang med det sidste år. Mine lægeerklæringer gør at kommunen ikke kan komme på tiltag jeg kan tåle og sådan har det været siden 1. aug. 2013. Meningsløs parkering og som har forværret mit helbred ved at gå i uvisheden.

Fik i dec. 2014 indhentet nye lægeerklæring, således at den er opdateret efter 1 år i ressourceforløbet. Her står fortsat ingen arbejdsevne, nul funktionsniveau, stationær og ingen behandlingsmuligheder og min læge har yderligere nu tilføjet ingen udviklingsmuligheder.

Mit spørgsmål til jer er - hvad skriver jeg i ansøgningen om førtidspension?

Er det nok at skrive: Jeg søger hermed en førtidspension efter § 17, stk. 2, eller skal jeg begrunde lidt at det er med baggrund i mit slidte helbred og de forværring jeg har fået i ressourceforløbet med uvished...

På forhånd tak :-)
BEH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2015, 22:34   #2
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Du behøver ikke at begrunde det, men du kan henvise til de lægelige akter der allerede foreligger i sagen, hvis du føler for det.

Idet du allerede har fået lavet Rehabiliteringsskemaets forberende del, så er der ingen problemer med at få sagen på teammøde på ny indenfor fristen på de tre måneder.

Du sender bare en mail til sagsbehandler, og beder om at kvittere for modtagelsen.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2015, 06:31   #3
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Jeps det er helt fint at bare skrive at du søger førtidspension ifølge lov om social pension §17 stk 2 på det foreliggende grundlag

Kan du begrunde det ja så er det fint men det er ikke nødvendigt...da de jo skal vurdere det ud fra de ting som ligger i sagen indtil nu...

Du kan evt skrive det på et stykke papir og tage med til det møde du skal til...og aflevere det hvis de ikke selv fortæller at de nu vil søge pensionen til dig...

Husk at skrive dato på hvornår du aflevere den ansøgning og husk at få en kvittering på at du har afleveret den....det er vigtigt!!!
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2015, 15:11   #4
BEH
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2014
Indlæg: 92
Blog Indlæg: 2
Styrke: 11
BEH er ny på vejen
Tak for jeres svar :-)

Formentlig får jeg ikke tilkendt en førtidspension, med de stramninger der er nu i lovgivningen. Alternativt er at jeg er parkeret endnu 1 år i forløb, hvor der intet sker og så kommer for Rehabiliteringsteamet igen, hvor de måske forlænger med yderligere 3 år. Dette da jeg kan læse her på siden, at man ikke kommer igennem uden en arbejdsprøvning og da dette ikke er muligt pga. helbredet, så sidder jeg fast.

Tænker at jeg har intet at tabe ved at forsøge. Når jeg kommer for Rehabiliteringsteamet, kan de da ændre mit nuværende forløb med yderligere 3 år eller kan de kun tage stilling til en førtidspension?
BEH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2015, 18:20   #5
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Når du søger ftp på det foreliggende grundlag, så skal rehab. teamet også vurdere anden indsats, når sagen forelægges rehabiliteringsteamet.

Så det kan ikke udelukkes, at dit res forløb vil blive forlænget mhb. arbejdsprøvning.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2015, 18:37   #6
BEH
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2014
Indlæg: 92
Blog Indlæg: 2
Styrke: 11
BEH er ny på vejen
Hej Bodrum

Tak for dit svar. Bliver dog nervøs nu og i tvivl om det er bedre at vente til forløbet er færdig 31. dec. 2015. Men der kan de jo også forlænge forløbet 3 år.

Hvad vil du råde mig til at gøre?
BEH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2015, 18:49   #7
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Det er ikke altid at kommunen anerkender, at arbejdsprøvning er formålsløst. Nu kender jeg ikke omfanget af årsagen til at du er sygemeldt.

Men hvis det var mig, så ville jeg deltage i en arbejdsprøvning eller to, så længe at jeg kunne.

Jeg siger ikke at du skal gennemføre tre måneder, men det er bare en fordel at det bliver dokumenteret, at det er forsøgt.

Så står du bedre, når du kommer for Rehabiliteringsteamet.

Så hvis jeg var dig, så ville jeg vente med at søge ftp på det foreliggnede grundlag, og få iværksat en arbejdsprøvning hurtigst muligt. Varigheden af det, bestemmer du sådan set selv.

Det er måske for meget krævet, men hvis vi nu antager, at der ligger et sted du kan komme i praktik/afklaring 2-500 meter fra hvor du bor, så ville jeg tage chancen.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2015, 19:09   #8
BEH
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2014
Indlæg: 92
Blog Indlæg: 2
Styrke: 11
BEH er ny på vejen
Tak. Det giver mening at forsøge med en arbejdsprøvning og vil overveje det.

Jeg er som 52 årig og med baggrund i 20 års vedvarende udfordringer/belastningninger og sygdom, slidt op fysisk og psykisk. Har haft blodprop i benet og ødelagte veneklapper, fjernet venstre lårmuskel pga. kræft og har skævt træk i knæet, bilulykke med piskesmældsskade og kognitive problemer med koncentration og ødelagt hukommelse, haft diskusprolaps og har slidgigt i ryggen og senest efter mange års alvorlig stress og udbrændthed, kronisk belastningssyndrom. Hvor jeg i de sidste 7 år daglig er træt/udmattet og hovedpine/migræne. Yderligere jævnligt hos hjerteamb. pga. blodtryk der ikke via medicin går ned. Mit hvilebehov er ca. 21 timer i døgnet og de øvrige timer til de basale behov.

Det er lykkedes mig at bevare min tilknytning til arbejdsmarkedet med 13 års fleksjob indtil marts 2013. Hvor jeg fik tiltagene hjertekramper og måtte stoppe.

Så mit helbred tåler ikke en arbejdsprøvning, men hvis jeg prøver at møde op et par dage, så har jeg vist min imødekommenhed - tænker jeg.
BEH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2015, 19:44   #9
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Puha sikke en omgang.. Ja det er lige noejagtig det jeg taenker.. Om det er en uge eller maaned - det skal bare dokumenteres..

Ingen tvinger dig til noget du ikke kan klare.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2015, 19:50   #10
BEH
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2014
Indlæg: 92
Blog Indlæg: 2
Styrke: 11
BEH er ny på vejen
Tak. Ja, vil helt sikkert overveje arbejdsprøvning. Ved du hvordan jeg undgår flere arbejdsprøvninger?
BEH er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:05.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension