K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-01-2011, 15:06   #11
Bella76
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-11 2010
Indlæg: 8
Styrke: 0
Bella76 er ny på vejen
Igen vil jeg takke rigtig meget for jeres hjælp sidst - jeg fik min praktik udsat til januar og jeg er nu startet.

Jeg har været der en uge og har haft en samtale med den ansvarlige på værkstedet hvori jeg har givet udtryk for mine skånebehov fx i form af nær kontakt til en ansvarlig, omhyggelig oplæring mv fordi jeg ikke synes de blev opfyldt og hun har direkte fortalt mig, at hun ikke har tid til at opfylde det fordi de har så mange møder, men hvis der var noget, skulle jeg endelig komme og "vi er jo voksne mennesker"....

Jeg har bedt om at få en plan over forløbet - både hvad det skal indeholde, hvad det skal føre til samt hvad der vil ske, såfremt dette ikke bliver opfyldt, men det kan jeg ikke få - ihvertfald ikke af den nye kontaktperson på værkstedet der ikke vidste hvad det var jeg talte om.

Lægekonsulenten fastholder at jeg skal 8 uger i praktik her på revacentret hvor jeg skal opøve mestringsstrategier da det ikke har været muligt at finde en praktikplads til afprøvning på det ordinære arbejdsmarked.

Umiddelbart har jeg svært ved at se, hvordan jeg skal opøve noget som helst når jeg ikke kan få den støtte jeg har behov for

Lægekonsulenten tager kun udgangspunkt i speciallægeerklæringen hvori denne skriver, at jeg med forhøjet medicinering vil kunne komme tilbage på ordinært arbejde indenfor 4-6mdr...denne erklæring er fra dec. 2009. Han henviser også til denne erklæring i et brev til min læge hvori han skriver, at der med skånehensyn, nedsat tid(25-30 timer) samt mentorordning, ikke skulle være noget problem i at jeg kan fungere på almindelige vilkår. Kan det betragtes som almindelige vilkår?

Min psykolog, læge og kontaktperson på revacentret siger at der er tale om varige skånehensyn. Forhøjelse af medicin er afprøvet uden effekt.

Er der nogen § der siger, at lægekonsulenten skal tage alle papirer i betragtning eller kan han godt bare vælge det han helst vil læse? Alle andre udtalelser fra psykolog, læge og kontaktperson er af nyere dato.

Min egen læge mener, at der er tale om asperger lign problematik, men der er ikke tale om nogen videre undersøgelse af dette fra lægens side.

Kan jeg selv forlange at få en ny speciallægeerklæring?

Nu har jeg i mellemtiden været ved kiropraktor grundet tilbagevendende rygproblemer og det viser sig, at de skyldes en skæv ryg. Kiropraktoren fraråder alt fysisk arbejde hvilket kommer til at betyde, at lægekonsulentens plan om at jeg skal afprøves indenfor fx lettere montage ikke vil være aktuelt. Jeg har sendt papirerne til kommunen, men er i tvivl om, hvorvidt lægekonsulenten er forpligtet til at tage højde for dette eller om han stadig kan holde fast i psykiaterens speciallægeerklæring?

Mht praktikken hvordan skal jeg så forholde mig de dage jeg har det dårligt (enten hovedpine, ryggen eller stress) ifht at møde op? Er det bedst for min sag at komme og gøre hvad jeg kan (jeg har virkelig store problemer med at sige stop, så jeg kører mig selv helt ned fysisk før jeg stopper) eller er det bedst at blive hjemme?
Bella76 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2011, 16:13   #12
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Bella76 Se meddelelser
Mht praktikken hvordan skal jeg så forholde mig de dage jeg har det dårligt (enten hovedpine, ryggen eller stress) ifht at møde op? Er det bedst for min sag at komme og gøre hvad jeg kan (jeg har virkelig store problemer med at sige stop, så jeg kører mig selv helt ned fysisk før jeg stopper) eller er det bedst at blive hjemme?
Mød op så vidt du overhovedet er i stand til det.

Også selvom det evt. betyder, at du straks henvender dig til din kontaktperson for at sige, at du har det skidt og tager hjem igen.

Hvis du har for meget fravær risikerer du, at din praktik bliver forlænget p.g.a. at de ikke har været i stand til at vurdere dig.

M.h.t. at sige fra bliver du simpelthen nødt til det.
Hvis du er der i 4 timer, så er det det, som kommer til at stå i papirerne, at du kan klare.
Det kan risikere at komme til at følge dig i lang tid.

Hvis du ønsker, at de skal komme med en retvisende beskrivelse af din formåen er du simpelthen nødt til, at sige fra i tide.

Det er svært at sige fra og gå hjem "før tid", og der vil sandsynligvis være mindst ét paphoved der skuler og undrer sig over, at du går hjem allerede, for du ligner sandsynligvis ikke en der fejler noget.

Men alt det er man simpelthen nødt til at sætte sig ud over hvis man ønsker at ende på den rette hylde.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2011, 21:16   #13
Bella76
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-11 2010
Indlæg: 8
Styrke: 0
Bella76 er ny på vejen
Tak førtidspensionist.

Jeg vil virkelig prøve at få sagt fra i tide nu, for jeg kan godt se hvad du menner med det du skrive. Igår gik jeg en time "før tid" der havde jeg gået den sidste time og kunne ikke tage mig sammen til at sige noget. Jeg synes næsten det er næmme at ringe og sige jeg er syg, end at skulle gå til en af "de voksene" og sige nu går jeg altså hjem. Men jeg synes heller ikke det er sjovt at ringe.
Bella76 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2011, 21:43   #14
Jutta1502
Hjemmevant på K10
 
Jutta1502s avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-04 2009
Lokation: Midtjylland, Hedensted
Indlæg: 272
Blog Indlæg: 2
Styrke: 16
Jutta1502 er ny på vejen
Bella76

Det er dit helbred det handler om, og det er kun dig der kan mærke hvordan du har det.

Mit råd til dig er:

Hvis ikke du mener at du kan magte at være i praktikken den pågældende dag, er det fuldt ud legalt fra din side at møde op og sige hej, også sige hej , jeg går igen, også selvom alle skuler til dig. Det er kun dig der kan mærke hvordan du har det.!!

Jeg gjore ofte ovenstående i 2 af mine arbejdsprøvninger, og jeg havde så absolut ikke dårlig samvittighed overhovedet. Og det endte som bekendt med en ftp til sidst til mig.
__________________
_______________________________

Førtidspensionist pr.1 november 2010

Carpe Diem.. Grib dagen
Jutta1502 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2011, 22:15   #15
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Bella76, husker du at skrive en udførlig dagbog?
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2011, 01:13   #16
Bella76
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-11 2010
Indlæg: 8
Styrke: 0
Bella76 er ny på vejen
Hej igen

Jeg prøve at få skrivet dagbog men det er ikke gået så godt i den sidste uge.

Jeg synes jeg bliver mere og mere modløs. jeg har det best når jeg kan ligger i min seng med dynen godt op over hovedet.

I denne her uge var jeg afsted mandag men gik en 1/2 time før tid.
Tirsdag "glemte" jeg at stå til tiden. Kom afsted men kunne slet ikke finde mig selv så jeg tog hjem efter 1 times tid.
I dag har jeg ikke været afsted. Bare det at skulle tage et bad tog hele formiddag inden jeg kunne tage mig sammen til det...
Jeg er træt, har ondt i hovdet og hakke på ungerne over ingen ting. De skal ikke komme for tæt på mig det kan jeg slet ikke tage.
Håååå det var godt lige at få sadt ord på, komme af med lidt af det der køre rundt i hovdet på mig.

(Håbe i kan læse hvad jeg skrive. Det er ikke så næmt for mig at få alt det der køre rundt i hovdet på mig skrivet ned.)
Bella76 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2011, 07:07   #17
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Bella76 Se meddelelser
Jeg har været der en uge og har haft en samtale med den ansvarlige på værkstedet hvori jeg har givet udtryk for mine skånebehov fx i form af nær kontakt til en ansvarlig, omhyggelig oplæring mv fordi jeg ikke synes de blev opfyldt og hun har direkte fortalt mig, at hun ikke har tid til at opfylde det fordi de har så mange møder, men hvis der var noget, skulle jeg endelig komme og "vi er jo voksne mennesker"....

Jeg har bedt om at få en plan over forløbet - både hvad det skal indeholde, hvad det skal føre til samt hvad der vil ske, såfremt dette ikke bliver opfyldt, men det kan jeg ikke få - ihvertfald ikke af den nye kontaktperson på værkstedet der ikke vidste hvad det var jeg talte om.

Lægekonsulenten fastholder at jeg skal 8 uger i praktik her på revacentret hvor jeg skal opøve mestringsstrategier da det ikke har været muligt at finde en praktikplads til afprøvning på det ordinære arbejdsmarked.

Umiddelbart har jeg svært ved at se, hvordan jeg skal opøve noget som helst når jeg ikke kan få den støtte jeg har behov for
Hej Bella,

Netop pga. det sidste du skriver skal du have fat i din sagsbehandler omkring det at din kontaktperson ikke giver den støtte, de oplysninger og opfølgning af din praktik som du har brug for. Det holder ikke at du bare skal være der i 8 uger for at stå i gennem og "forhåbentlig" ende på det time antal lægekonsulenten mener du kan. I øvrigt holder det heller ikke at lægekonsulenten kun tager udgangspunkt i det din egen læge skriver og iøvrigt vil medicinere dig indtil du kan arbejde, det tangere jo til misbrug.

Hvis du skal kunne se dig selv i øjnene under forløbet af din sag, så er du nødt til at tage tyren ved hornene og vise hvad du kan og ikke kan. Der er ikke nogen tvivl om at du har viljen til at deltage, men det kan ikke nytte at det ikke bliver på dine præmisser. Måske er det ikke alle der er opmærksom på dine præmisser, men så må du gøre dem opmærksom herpå. Som nævnt kan du i første omgang skrive til din sbér omkring den manglende indsigt og støtte fra din kontaktperson og herefter syntes jeg at du skal gå igang med at "udøve" dine behov for støtte !!

Mht. at udøve dine behov, der mener jeg at du skal finde ud af hvordan du ønsker det såfremt det for dig skal blive en god virksomheds praktik. Møder du måske for tidligt eller for sent ? Er der nogle dage du har brug for at have tidligere fri end andre ? Har du brug for en fridag i løbet af ugen ? Og flere pauser her i starten. Alt dette skal du prøve at finde frem til og samtidig involvere din kontaktperson og sagsbehandler i processen.

Pt. kører det jo ikke for dig og du er nødt til at finde ud af hvad der skal laves om for at det kører bedre. Måske skal du her i starten være på stedet højst 1 - 2 timer om dagen med nogle mindre eller en stor pause indlagt? Du er måske startet for hårdt ud og er lige ved at blive "kvalt" af at tænkte på det 25 - 30 timer du "skal" nå. Husk på at der er ikke noget du skal, du kan kun vise hvad du kan og det er ikke altid at det går fremad, det kan sagtens gå tilbage ind i mellem også og dette sagtens fra dag til dag i løbet af ugen. Hovedsagen er at du sammen med dine kontaktpersoner finder det rette niveau også selvom det er en arbejds uge på 4 timer eller 24, det handler "blot" om at du har det godt med at gå på arbejde, komme hjem og har et godt liv ved siden af, alt andet holder ikke. Tro mig.

EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2011, 01:07   #18
Bella76
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-11 2010
Indlæg: 8
Styrke: 0
Bella76 er ny på vejen
Hej hej...

Nu er de 8 uges "rådighedsvurdering" gået og det er der ikke kommet ret meget du af...
jeg skal til møde imorgen med min erhvervskonsulent, værkstedsleder og fys fra reva. Så må jeg jo se hvad der så skal ske...

Jeg har en speciallægeerklæring fra en psykiatri der er fra den 01.12.2009.

Er den ikke for gammle?????

Min psykologisk undersøgelse blev lavet den 30.03.2010 Min psykolog sige at den "due" i 2 år. den passe godt nok endnu.

Hvor gammle må speciallægeerklæringe være når de skal bruges til vurderen ved lægekonsulent??????

Er der nogle der kan hjælpe mig med at finde §§§ på det ????

Jeg kunne godt tænke mig at have det med til mødet imorgen. Jeg ved godt det er i 11 time, men er det ikke sådan, man kommer til at tinke på alt mulig lige inden man skal afsted....
Bella76 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2011, 08:15   #19
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Bella76 Se meddelelser
Hvor gammle må speciallægeerklæringe være når de skal bruges til vurderen ved lægekonsulent??????
Det er svært at sige.
Nogle har fået oplyst, at lægepapirer ikke må være mere end 1 år gamle, men da jeg blev tilkendt fp var mine nyeste lægepapirer 3 år gamle.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Førtidspension, hvad nu, hvad må jeg/hvad må jeg ikke ? Lupo Nyttigt at vide for Førtidspensionister 30 24-01-2013 22:41
Hvad gør jeg? Hvad er mine chancer? Suzy Jensen Alt det andet 7 17-06-2011 17:32
Forste mode med en sagsbehandler -Hvad skal man taenke på? /Hvad bliver der spurgt? Tessa Alt det andet 2 10-12-2009 02:26
Hvad Er Kvalitet??? Hvad Er Forebyggelse? zuza Politik og Samfund 0 21-08-2007 15:23




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:54.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension