K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-04-2017, 19:16   #1
updown
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 19-03 2017
Indlæg: 12
Styrke: 8
updown er ny på vejen
Exclamation Dagpenge til sygedagpenge

Kære K10.

Jeg har før skrevet et indlæg med min situation. Men jeg har fået et spørgsmål, som jeg håber at nogle mennesker kan svare på. Jeg er på dagpenge på nuværende tidspunkt. Jeg som menneske har det ikke godt mentalt, og helbredsmæssigt.

Jeg er blevet henvist til en psykiater, og skal til møde med kommunen, og min fagforening inden besøget hos psykiateren.

Her kommer mit spørgsmål.
Vil det være en god idé at sygemelde sig, uden at man har nogen diagnose? Selvom at man som menneske ikke har det særligt godt, og har fået en henvisning til en psykiater.

Sidst redigeret af updown; 02-04-2017 kl. 20:12.
updown er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-04-2017, 20:15   #2
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Er lidt i tvivl om hvad det er du skal/vil sygemeldes fra?

Men uanset hvad er det bedst hele tiden at have din læge med på sidelinjen og snakke med denne først om en sygemelding.

Ofte beder jobcenteret om en lægeattest ifht det
som er årsag til sygemelding fx ifht forventet længde af sygemelding o.lign
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-04-2017, 20:16   #3
updown
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 19-03 2017
Indlæg: 12
Styrke: 8
updown er ny på vejen
Gisne:

Tak for svar.

Sygemeldes fra at være ledig på arbejdsmarkedet, til at komme under en behandling, da det er det jeg har behov for.

Det som der bare ligger i det er følgende, at jeg ikke har nogen diagnose fra en psykiater på nuværende tidspunkt. Men skal til en psykiater om 18 dage, og har så et møde med kommunen og fagforeningen, inden mødet med psykiateren.
updown er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-04-2017, 06:39   #4
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Ok, tak for uddybing.

Tror du det vil hjælpe at være sygemeldt ifht jobcenteret. Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor meget de i forvejen er inde i billedet, men tror ikke du kan sygemeldes fra dem og hvad de finder på og det kan også være meget stressende.

Men kort sagt, jeg ville kun gøre det hvis egen læge støtter en sygemelding, eller står man meget alene og ikke godt.

Hvad går mødet med kommunen og fagforeningen ud på?

Kan godt forstå at du trænger til et pusterum iform af en sygemelding, men gennemtænk lige hvad det kan have af konsekvenser for dig (kan det have konsekvenser ifht svært at komme på dagpenge igen bagefter osv) og aftal det med egen læge inden du sygemelder dig
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-04-2017, 07:08   #5
job
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2014
Indlæg: 209
Styrke: 10
job er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af updown Se meddelelser
Gisne:

Tak for svar.

Sygemeldes fra at være ledig på arbejdsmarkedet, til at komme under en behandling, da det er det jeg har behov for.

Det som der bare ligger i det er følgende, at jeg ikke har nogen diagnose fra en psykiater på nuværende tidspunkt. Men skal til en psykiater om 18 dage, og har så et møde med kommunen og fagforeningen, inden mødet med psykiateren.
Nu giver du ikke ret mange detaljer om din sygdom, men du skal, efter min bedste overbevisning, kun sygemeldes hvis du pga. sygdom ikke står til rådighed for arbejdsmarkedet - at du har en diagnose er ikke altid nok til en sygemelding. Det kunne måske også være en god ide, hvis du spurgte din a-kasse om råd og vejledning.
job er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-04-2017, 10:53   #6
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Jeg synes at du skal tale med din læge om sagen og måske også vente lidt med sygemeldingen til du har været hos psykiateren, så han eller hun kan hjælpe dig i din beslutning.

Umiddelbart kan man sagtens melde sig syg uden at have en diagnose, som Peter Hansen her fra sitet altid skriver, de vurderer ikke ud fra diagnose men ud fra arbejdsevne, så det er ikke derfor jeg råder dig til at vente til du har talt med psykiateren, men mere fordi du til den tid kan tage din beslutning på et mere oplyst grundlag og der er jo kun 3 uger til.

Du har to års dagpenge, jeg ved naturligvis ikke hvor meget af tiden som allerede er brugt, men kun 22 ugers sygedagpenge, altså medmindre du kan få forlængelse, så rent økonomisk er dagpenge det bedste. Men naturligvis hvis du ved med dig selv at du er for syg til at kunne tage et job hvis du blev tilbudt det i morgen, så er det jo bedrageri at modtage dagpenge og du er nødt til at sygemelde dig.

Jeg spurgte min egen a-kasse som oplyste mig at når jeg er arbejdsløs og fuldtidsforsikret så SKAL jeg kunne tage et job på 37 timer hvis jeg får det og skal naturligvis også søge det.
Hvis jeg er deltidsforsikret så SKAL jeg kunne tage et job på 30 timer også selv om jeg inden jeg mistede jobbet havde 25 timer så skal jeg i arbejdsløsheds situationen kunne honorere mindst 30 timer for at kunne modtage deltids dagpenge, ellers er jeg for syg til dagpengesystemet.

Hvis du tager denne forklaring med i dine overvejelser om hvor vidt du rent faktisk står til rådighed for arbejdsmarkedet under de rette betingelser, så er det måske lettere for dig at tage din beslutning om du skal fortsætte på dagpenge eller om du skal hoppe over på sygedagpenge.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-04-2017, 20:18   #7
updown
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 19-03 2017
Indlæg: 12
Styrke: 8
updown er ny på vejen
Gisne:

Tak for svaret.



Jobcenteret er slet ikke inde i billedet overhovedet. Sygdommen for mig er kommet gradvist, og blevet værre og værre med tiden.

Jeg har ikke talt med min egen læge om en sygemelding, men det vil jeg overveje om skal være en aktuel handling.

Mødet er omkring hvad jeg skal foretage mig jævnført beskæftigelse med de uddannelser, og tidligere beskæftigelser jeg har haft. Så i bund og grund, så er det faktisk at få sat en i arbejde.

Job:

Tak for svaret.

Ud fra hvad jeg selv mistænker, så har jeg fået PTSD på grund af tidligere traumer i livet, og nyere opstået traumer. Ja, og en anden ting jeg kæmper meget med er en systematisk svampe infektion i kroppen efter for megen brug af antibiotika.
Ja, at spørge om råd og vejledning vil været ideelt for at fine ud af hvordan og hvorledes. Dog skal jeg også selv lige tænke over hvad der skal ske.

Nørd:

Det mest optimale for mig ville være at få et møde efter besøget hos psykiateren. Men det kunne ikke lade sig gøre fik jeg at vide, og jeg skal jo stå til rådighed jævnført lovgivningen.

En sygemelding kan sagtens sættes i værk, det er slet ikke noget problem. Problemet ligger mere i at hvis man presser sig selv til at få et arbejde, så går der ikke ret længe, hvor man så bliver arbejdsløs igen på grund af helbreds problemer, og mentale problemer. Umiddelbart så tænker jeg at jeg vil vente indtil mit besøg med psykiateren med at finde ud af hvad der skal ske, selvom jeg tager til mødet med kommunen snarest.

Jeg har brugt en del måneder af min dagpenge periode. Jeg har godt og vel 8 måneder tilbage før det udløber totalt. Hvis jeg får tilbudt et arbejde, så vil jeg naturligvis tage afsted, da det er noget man skal jævnført lovgivningen, men igen vil snoren knække rimelig hurtigt, den eneste som der kan finde ud af hvad man kan og ikke kan, er jo en selv.

Man skal søge beskæftigelser, og det bliver jeg jo også nød til at gøre. Alting køre som det skal med hensyn til jobsøgning og at være til rådighed for arbejdsmarkedet.
updown er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-04-2017, 15:27   #8
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Selv om jeg lider af kroniske smerter og dermed ikke af samme sygdom som dig, så kan jeg let relatere til udtrætning og kan kun sige at du skal passe virkelig godt på dig selv.

Min erfaring med udtrætningen er at for hver gang jeg har undladt at lytte til kroppens signaler er det endt med endnu en forværring af tilstanden.

Ud fra det du skriver, så synes jeg uden tvivl at du skal melde dig syg, men jeg mener stadigt at du bør vente til at du har været hos psykiateren og selvfølgeligt må du også invitere dig selv på besøg hos din læge og sikre at h*n vil bakke dig op inden du fører sygemeldingen ud i livet.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:01.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension