K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-03-2017, 18:12   #1
Kio
Banned
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2009
Lokation: København
Alder: 59
Indlæg: 968
Styrke: 0
Kio er ny på vejen
Jobafklaringsforløb & Ressourceforløb anno marts 2017 ?

Har søgt inde på K10 og læst bl.a. i disse tråde:
http://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=93
https://www.k10.dk/showthread.php?t=31690
http://www.k10.dk/showthread.php?t=35114
http://www.k10.dk/showthread.php?t=34687
http://www.k10.dk/showthread.php?t=34923

men jeg bliver dyyybt træt i hovedet, for at finde svarende,
kan ikke finde dem, så jeg håber at Webmaster, phhmw, MistyMiss eller
en anden har et hurtigt svar, som er nemt at læse og forstå.

Nu 52 år gammel, aktivitetsparat og undtaget 223-timers reglen
pga helbredsproblemer. Været på kontanthjælp (+Loft) siden april 2012.

Skal til samtale igen på JC Lærkevej i næste uge.

Nu med ny opdateret statusattest LÆ 125, med
4 nye diagnoser, hvor de 4 af dem er slidgigt.

Min funktionsevne er varig og væsentlig nedsat.
Der er ingen helbredende behandling og symptomerne kan forventes at blive forværrede.
Funktionsevnen på denne baggrund skønnes varig nedsat, ingen udsigt til bedring.
Vil forværres ad åre.
Funktionsnedsættelsen er varig og væsentlig nedsat.
Funktionsevnen er væsentlig nedsat, kronisk og stationær.
Prognose: Vil gradvist forværres.

Ved sidste samtale på JC blev det aftalt at:

----------------------------------------------------
I forhold til fremtidig beskæftigelse er du uafklaret.
Ny statusattest indhentes fra din praktiserende læge.

Et forløb med fokus på beskrivelse og udvikling af din arbejdsevne
forventes iværksat, når de lægelige oplysninger er Jobcenteret i hænde.

----------------------------------------------------

Vi snakkede sidst om at jeg skulle på Jobafklaringsforløb eller
Ressourceforløb (eller måske visiteret til fleksjob).

Jeg mener klart at min sag er kompleks og jeg har afprøvet alt relevant.


Vedr Jobafklaringsforløb.

Hvis jeg ryger på et Jobafklaringsforløb, hvordan foregår det ?

Kan den uautoriserede SB sætte mig på Jobafklaringsforløb fra dag 1, dvs
samme dag jeg er til mødet i næste uge ?

Eller skal SB indstille mig til et møde med rehabiliteringsteamet, før jeg kan komme
på Jobafklaringsforløb ?

Vil jeg så automatisk samme dag ryge over på det der hedder økonomisk ydelse fra kommunen,
der svarer til kontanthjælp og er uafhængig af min formue og min ægtefælles
eller samlevers formue og indtægter. Ydelsen kaldes ressourceforløbsydelse ?

Er der noget jeg skal være opmærksom på ?

Læser her fra MistyMiss: http://www.k10.dk/showthread.php?t=34876
"Pip:
Jobafklaringsforløb på ressourceforløbsydelse kan man kun få, hvis man kommer fra sygedagpenge "


Kan man ikke komme på Jobafklaringsforløb, på ressourceforløbsydelse, når man modtager kontanthjælp ?

Kan det tænkes, at SB vil sætte mig på Jobafklaringsforløb, med alm kontanthjælp incl LOFt osv ?

Jeg var også sygemeldt fra d 31-08-2011, og fik Sygedagpenge fra Ydelsesservice, København/Baldersgade
frem til d 23-12-2011 hvor Jobcenter København Baldersgade så bl.a. skriver:"vurderes at du ikke er uarbejdsdygtig på baggrund af sygdom,
men at du kan varetage arbejde som er foreneligt med de skånebehov du har"


Læs evt her: http://www.k10.dk/showthread.php?t=20700

Jeg har været på kontanthjælp siden april 2012, og ikke på noget tidspunkt modtaget
Sygedagpenge siden.



Vedr Ressourceforløb.

Hvis jeg ryger i et Ressourceforløb, hvordan foregår det ?

Kan den uautoriserede SB sætte mig på Ressourceforløbfra dag 1, dvs
samme dag jeg er til mødet i næste uge ?

Vil jeg så automatisk fra samme dag ryge over på det der hedder ressourceforløbsydelse ?

Er der noget jeg skal være opmærksom på ?


Mangler I oplysninger, så spørg venligst

.
Kio er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2017, 19:42   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Jobafklaringsforløb på ressourceforløbsydelse kan man KUN få hvis man kommer fra sygedagpenge.

Lov om aktiv beskæftigelsesindsats:
"§ 68 d. En sygedagpengemodtager, som er uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom, jf. § 7 i lov om sygedagpenge, og som ikke kan få forlænget sygedagpengene efter § 27 i lov om sygedagpenge, har ret til at få et jobafklaringsforløb ved ophør af sygedagpengene. Tilsvarende gælder for en person, der på første fraværsdag ville have haft ret til sygedagpenge fra kommunen, hvis personen ikke var omfattet af tidsbegrænsningen i § 24, stk. 1, i lov om sygedagpenge, jf. § 24 a i lov om sygedagpenge. En person, som fortsat er uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom, men hvis ret til sygedagpenge ophører efter § 24 c, stk. 1, i lov om sygedagpenge, har ret til at få et jobafklaringsforløb ved ophør af sygedagpengene. Under jobafklaringsforløbet skal personen have en individuelt tilpasset, tværfaglig og helhedsorienteret indsats med udgangspunkt i personens forudsætninger og behov, herunder helbredstilstand, jf. § 68 f."


Ressourceforløb:
- Sagsbehandler indstiller ens sag til rehabiliteringsteamet, der så kan vurdere at ressourceforløb giver mening. Ud fra den vurdering, træffer kommunen afgørelse.

- Det er forskelligt hvordan de gør det. Min sagsbehandler havde fået lov til at træffe afgørelsen på kommunens vegne, men det er ikke sikkert det er tilfældet i din sag. Forvent at det er en anden end din sagsbehandler der træffer afgørelsen, og at du ikke får afgørelsen samme dag som mødet med teamet.

- Man overgår til ydelsen, fra den dato der står i afgørelsen, at ressourceforløbet er bevilliget fra. Dvs ikke nødvendigvis fra den dag man snakker med rehabiliteringsteamet

- I ressourceforløb efter §68a lov om aktiv beskæftigelsesindsats, dvs hvor man har været forbi rehabiliteringsteamet, får man ressourceforløbsydelse. Denne er ikke omfattet af loftet. Da du kommer fra kh vil din ydelse fortsat være 11.143 kr før skat som ikke-forsørger (hvilket jeg mindes at huske at du er).
Men hvis din kommune har et eller andet forløb for kontanthjælpsmodtagere, som de kalder ressourceforløb eller lignende, men som IKKE er givet pga en tur ved rehabiliteringsteamet, så er man omfattet af loftet. Ydelsens navn er det afgørende, og det er KUN ressourceforløb efter LAB §68a der kan give dig ressourceforløbsydelse i dit tilfælde. (da du ikke er berettiget til jobafklaringsforløb efter LAB §68d)
----

For at være i målgruppe for ressourceforløb, skal man have komplekse problemer ud over ledighed, som "kræver et helhedsorienteret forløb med en kombination af indsats efter denne lov og sociale eller sundhedsmæssige indsatser" (§68a lov om aktiv beskæftigelsesindsats)

Dvs der skal kunne argumentere for mere end en indsats i ressourceforløbet. Så de må ikke nøjes med at planlægge ressourceforløb med arbejdsprøvning/praktik, da det kun er en indsats.
Hvis nu din sagsbehandler vurderer at din arbejdsevne skal afklares via forskellige indsatser, så kunne ressourceforløb være relevant.
Hvis din sagsbehandler derimod mener at det er nok at nøjes med alm arbejdsprøvning, så er det kun en indsats, og så skal du forvente at det foregår på kontanthjælp.
Så længe du modtager ydelsen ved navn kontanthjælp, er du omfattet af loftet.

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=168066
Denne principafgørelse uddyber en anelse ang målgruppen for ressourceforløb.
De skriver netop blandt andet:
"Det er en betingelse for at være omfattet af målgruppen for et ressourceforløb, at den indsats, der er nødvendig for borgeren, er tværfaglig. Det vil sige en indsats fra forskellige dele af den kommunale forvaltning, men ikke nødvendigvis også en indsats fra sundhedsvæsenet."

Din sagsbehandler snakker om jobafklaringsforløb. Hvis vedkommende mener jobafklaringsforløb på ressourceforløbsydelse, så skal vedkommende vidst lige læse op på den paragraf igen.

Link til lov om aktiv beskæftigelsesindsats:
http://www.socialjura.dk/content-sto...atslov/#c94045
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-03-2017, 08:12   #3
Kio
Banned
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2009
Lokation: København
Alder: 59
Indlæg: 968
Styrke: 0
Kio er ny på vejen
Som altid, et fyldestgørende svar fra MistyMiss

Takker og bukker

,
Kio er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-03-2017, 10:10   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Så lidt, sig til hvis du er i tvivl om noget af det, eller har opfølgende spørgsmål
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:01.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension