K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-04-2010, 16:48   #11
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Odense66 Se meddelelser
@Helenekr...ja, de første måneder efter at saldoen er blevet nulstillet...der trækker apoteket godt nok tænder ud af budgettet...

jeg fandt dette på gigtforeningens hjemmeside...

Tilskud efter pensionsloven (helbredstillæg) §14A
Skjul
Er du folke- eller førtidspensionist (førtidspension tilkendt før 1. januar 2003) kan din kommune yde et helbredstillægskort, som kan dække en del af egenbetalingen til medicin.

Helbredstillægget er afhængigt af din husstandsindkomst og formueforhold.


der kan man se at det kun er FP fra FØR 2003 der kan få medicintilskud....

men mener jeg har læst et sted at lægen kan udskrive recept på håndkøbsmedicin...på den måde når jeg hurtigere op over 850 kr
Kan det passe ? men det kræver self en læge der vil gøre det...
For lige at give et billede af hvor let det er for førtidspensionister på "gammel" ordning at få tilskud til medicin, en "gammel førtidspensionist", får uanset sats i gennemsnit 3.000 kroner mindre end en ny førtidspensionist, før skat.

Alle tilskud til "gamle" FPere, bliver givet i forhold til pensionistens "personlige tillægsprocent", som bliver regnet ud i forhold til husstandsindkomst.

Jeg er på gammel ordning, gift og brøkpension, før skat er min pension på 8.125 kr. om måneden, hvilket svarer til ca. 6.400 udbetalt, min mand er på Voksen SU, så hans indkomst er ligeledes relativt lav, min personlige tillægsprocent er på 0%, det vil sige at alle disse tilskud til medicin, tandlæge og briller, som vi konstant får stukket i næsen at vi kan få, er noget der mest af alt kun eksistere på papiret og ikke i virkeligheden, for når jeg med så lav en pension som jeg har, ikke kan få noget, kan jeg ikke tro at der kan være ret mange andre der kan.

Men ja det nulstilles for alle en gang om året, men du kunne måske alligevel prøve at snakke med kommunen.

De fleste læger, kender jo deres patients situation, og er meget villige til også at skrive recepter ud for håndkøbsmedicin hvor det er muligt, f.eks. er det ikke muligt med vitaminer og mineraler, da det ikke betragtes som medicin men som kosttilskud.



Ragdoll
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-04-2010, 16:51   #12
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Min lægevikar havde skrevet en recept på antihestamin (staves), men på apoteket sagde hun, at det var betydenligt billigere uden recept, og istedet for de 7 piller min vikar havde skrevet, fik jeg 10, hahaha...så dén vej kan det også gå!!

Men synes det er vildt strengt, der har da været perioder hvor jeg virkelig har kviet mig over at skulle betale 300 kr for en skide for penicillinkur mod bihulebetændelse, når min Mor feks kan købe den samme for under en 10'er...
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-04-2010, 16:51   #13
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
PS, og hvis du kan få lægen til at udskrive recept på din sædvanlige medicin, sådan så du kan få medicinen x 3 uden recept fornyelse, ja, så kan jeg også anbefale dette.

Du kan så få din medicin x 3 på én gang, véd det godt, lidt af en regning MEN du sparer trods alt en del penge -når du får medicinen MENS du har max tilskud på din ctr-saldo!

Håber jeg har fået gjort mig forståelig og vil også skynde mig at sige, få en snak m din læge og forklar vedkommende situationen
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-04-2010, 18:57   #14
Flower
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-03 2010
Indlæg: 67
Styrke: 15
Flower er ny på vejen
Jeg er så heldig at min medicin udleveres gratis på sygehuset, så jeg når ikke op og kan få kronikertilskud, men der er visse præperater jeg skal have i mod "følger" og dem har jeg søgt og fået tilskud på.... Det kan gøres gennem lægen
Flower er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-04-2010, 00:21   #15
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Odense66 Se meddelelser
jeg er ikke kroniker....men på trods af det overstiger min CTRsaldo nu 10000 kr...

for lige at forstå det med recept på håndkøbsmedicin...

jeg skulle på et tidspunkt spise tilskud af stærk B-vitamin, og min læge skrev en recept på det....men prisen på apoteket var den samme...recept eller ej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Connie Se meddelelser
Odense 66, det er fordi at lægen har glemt at skrive på recepten, at det er tilskudsberettiget.

Jeg får fast B12 vitamin, og har lige haft udløb på en recept, hvor lægen ikke havde skrevet det på - apoteket var dog så rare at give mig tilskuddet alligevel, da de godt ved at det er fast medicin.

Så man skal nok bede lægen specifikt om det, tror jeg.
Jeg skal hver dag spise ti tabeletter med d3 vitamin og min læge skal så søge sundhedsstyrelsen om at få det tilskudsberettiget pga nødvendigheden for at jeg får det, men også endokrologerenes udtaler om at det er noget jeg skal tage resten af mit liv skal med (og jeg håber det er snart det går igennem det er sq en peberet pris i længden)
  Besvar med citat
Gammel 02-04-2010, 08:40   #16
anetta
Hvor skulle jeg ellers være
 
anettas avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-03 2007
Lokation: Lolland
Indlæg: 127
Styrke: 18
anetta er ny på vejen
uha da,ja,medicin uden medicin kort,trækker tænder ud pga. vi er på FP fra lovgivning fra 2003,så der ryger kostpengene til medicin,ja det en dyr post,men egenbetaling,indtil billig satsen rammes igen,min medicin er lige røget på den dyre medicin her fra d. 1 april,efter næsten 1 år,på den billige sats.jeg gør så også det,som nogle af jer gør, at jeg tjekker al min medicin og ser hvad jeg mangler og bestiller det hele,inden det bliver den dyre regning,så i denne uge har jeg været på apoteket 2x ( glemte noget ) så kan jeg klare mig 2½ - 3 mdr,inden jeg må på den dyre apoteker regning igen igen...der skal noget medicin til hverdag,med 16-20 piller hverdag,øv øv øv,ville gerne være foruden...
anetta er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-04-2010, 09:09   #17
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af anetta Se meddelelser
uha da,ja,medicin uden medicin kort,trækker tænder ud pga. vi er på FP fra lovgivning fra 2003,så der ryger kostpengene til medicin,ja det en dyr post...
Endnu engang, det er det samme for de allerfleste FPere på gammel ordning, se mit tidligere indlæg her i tråden.

Indlæg nr. 11



Ragdoll
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-04-2010, 13:25   #18
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hejdien Se meddelelser
Jeg skal hver dag spise ti tabeletter med d3 vitamin og min læge skal så søge sundhedsstyrelsen om at få det tilskudsberettiget pga nødvendigheden for at jeg får det, men også endokrologerenes udtaler om at det er noget jeg skal tage resten af mit liv skal med (og jeg håber det er snart det går igennem det er sq en peberet pris i længden)
Ja, det er forresten rigtigt Hejdien, det er saadan det, at laegen skal soge om et tilskud, hvis det ikke i forvejen er paa listen over tilskudsberettigede midler!
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-04-2010, 15:40   #19
AnnetteH
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-05 2007
Lokation: Fyn
Alder: 57
Indlæg: 220
Blog Indlæg: 4
Styrke: 17
AnnetteH er rigtig godt på vej
Ja desværre bliver vi nul stillet en gang om året, men forstår ikke ideén med at skovle hjem til flere mdr af gangen lige før udløb, for næste gang er den jo alligevel dyr, det er vel bare at skubbe udgiften ???? resultatet i den sidste ende bliver jo den samme. Og jeg har ikke lyst til at have for meget medicin liggende i skuffen ad gangen.
Tænk på dem der er på morfin som smertestillende og hvis det kommer en narkoman for ørene eller bare en eller anden som tilfælding laver indbrud....
Ja jeg ville ikke løbe den risiko....

AnnetteH
__________________
Smil til verden, trods alt
AnnetteH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-04-2010, 19:29   #20
anetta
Hvor skulle jeg ellers være
 
anettas avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-03 2007
Lokation: Lolland
Indlæg: 127
Styrke: 18
anetta er ny på vejen
@ annetteh : ang. at høste medicin,inden den dyre sats,jeg har ikke medicin på lager,jeg tæller op hvor meget jeg har,er jeg ved,at løbe tør for medicin de næste 8 dg.inden den dyre sats igen,bestiller jeg,lige på den sidst omgang,på billig sats ,så jeg har bare lidt mere ud af det ,end at vente til dagen efter, hvor ny dato,er på den dyre sats...denne gang,ville jeg løbe tør for al medicin,inden næste uge.så den nye portion medicin rækker til de 2½-3 mdr,som jeg skrev i mit 1. indslag. " men tænker mig da bestemt om "

du har da helt bestemt ret, ang. de stærke sager,som nogle personer skal have,af medicin hver dag...

Sidst redigeret af anetta; 02-04-2010 kl. 19:44.
anetta er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:17.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension