K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-10-2014, 15:52   #1
MissBlue81
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 10-07 2012
Indlæg: 12
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
MissBlue81 er ny på vejen
hjælp, min sag bliver syltet igen og igen

Er lidt desperat og har brug for lidt hjælp eller et godt råd. For en god ordens skyld vil jeg lige starte med at fortælle lidt om mig selv. Jeg har siden 1999 modtaget kontanthjælp, jeg har i den tid været igennem en kattens masse praktikker og mange langvarige sygemeldinger og psykologbehandling, som følge der af. For 5 1/2 år siden var jeg til psykiater for at få lavet speciallæge erklæring, jeg har en ængstelig evasiv personlighedsstruktur, generaliseret angst, tendens til depressioner og stress og derudover en smule socialfobi og da den i følge sagsbehandler var blevet forældet fik jeg lavet endnu en i januar 2013, med samme resultat dog med lettere ocd på også og der står desuden i begge at jeg ikke får det bedre og der er ikke flere behandlingsmuligheder. Der er intet sket siden.

Det er gennem årene gået meget ned af bakke og kan nu kun arbejde Max 2 timer 3dage om ugen i praktikken, dertil skal jeg måske lige tilføje at jeg i praktikken har mulighed for at gå hjem eller bare lave ingenting de dage jeg har brug for det og derfor kan jeg være i det.

Her kommer mit problem:

Jeg var i går til møde med ny sagsbehandler, hun fortæller at hun vil samle mine papirer til lægekonsulenten og derefter klargøre min sag til rehabiliteringsteamet. Yes tænker jeg endelig sker der et eller andet. Men så siger hun at jeg efter som jeg er under 40år sandsynligvis vil blive sendt ud i et ressource forløb der tager op til 2 år, gisp. Bagefter fortæller hun mig hvor fantastisk det nye system er. Problemet er at jeg kan simpelthen ikke holde til 2 år mere, jeg er blevet lovet så meget også en afklaring for 2 1/2 år siden. Jeg vil så gerne videre med mit liv, jeg sidder fast i det åndsvage system og Jeg føler mig magtesløs. Kan det virkelig passe at man kan blive ved med at prøve folk af i så mange år. Jeg føler mig udkørt. Jeg har lidt en fornemmelse af at man sylter min sag, måske for at spare penge? Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal stille op mere. Nogle idéer eller noget lovmæssigt jeg kan bruge?
MissBlue81 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2014, 17:04   #2
smile1rose
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-05 2014
Indlæg: 4
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
smile1rose er ny på vejen
hej,
jeg kan ikke hjælpe dig med nogen svar.Men kan bare fortælle at jeg er i samme situation . jeg føler mig magtesløs
smile1rose er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2014, 19:14   #3
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Den nye lovgivning er desværre sat sådan op at de næsten kan smide alle i disse ressourceforløb...

Det er kun hvis det er absolut nyttesløs at man kommer på arbejdsmarkedet igen at man kan komme udenom...

Er man i den situation....at det er nyttesløs....ja så skal det være bakket 100 % op lægeligt...man skal være stationær.....og der må absolut ikke bare være en lille mulighed for behandling...og selv her har vi i nogle tilfælde set at kommunerne vælger ressourceforløb...

Jeg er ked af at jeg ikke kunne komme med noget mere positivt...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-10-2014, 10:28   #4
MissBlue81
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 10-07 2012
Indlæg: 12
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
MissBlue81 er ny på vejen
Tak for svar. Synes nogle gange det føles som om jeg er en slags forsøgsdyr, "hvor langt kan man drive et menneske ud"
MissBlue81 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-11-2014, 00:46   #5
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af MissBlue81 Se meddelelser
Tak for svar. Synes nogle gange det føles som om jeg er en slags forsøgsdyr, "hvor langt kan man drive et menneske ud"

Det tror jeg ikke du har lyst til, at vide.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-11-2014, 02:31   #6
Fightback
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 01-11 2014
Indlæg: 6
Styrke: 0
Fightback er ny på vejen
Forestår uden mærket godt din situation, er der nemlig selv, har skiftet sagsbehandler 8gange på de 7år jeg har været på kontanthjælp, men endelig skal jeg i arbejdsprøvning snart.

Jeg går ud fra at du søger førtidspension på paragraf 17?
Og du skal ikke tro på alt hvad din sagsbehandler siger, de fylder én med bullshit mange af gangene, og har ikke styr på noget som helst selv.

Når du kommer til møde med det team der skal afgøre om du skal have flexjob eller førtidspension, kan du jo sige ja til et ressourceforløb på 1 år f.eks, og hvis de ikke vil give dig det kan du anke deres afgørelse, går jeg ud fra.
Fightback er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-11-2014, 22:49   #7
Snøvs
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-12 2012
Lokation: Rudersdal
Indlæg: 36
Styrke: 12
Snøvs er ny på vejen
Jeg er 45 år. Har i praktik, der blev afsluttet for et år siden, fået opgjort arbejdsevnen til 4 timer med en effektivitet på 50%. Dvs. 2 timer ugentligt. Min sag har været syltet siden praktikkens ophør, og efter en klage i foråret, kom sagen for rehabiliteringsteamet i august. I alt 4 sagsbehandlere havde hænderne i min sag, dog med i alt 7 skift.

Jeg fik bevilliget et ressourceforløb på 3 år. Pt. kæmper jeg for at presse afklaring igennem for dermed at kunne få sagen op på rehabiliteringsteamet igen - længe før de tre år er gået. Bl.a. mener jeg at det ene år allerede er gået, da min sag har været syltet i et år! Jeg har på ingen mådet siddet på hænderne og mener, at egne tiltag sagtens kan sidestilles de mere eller mindre nyttesløse tilbud, som kommunen kan hive ned fra hylden.
Snøvs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-11-2014, 00:10   #8
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Miss81. Jeg formoder, at De er fra ´81 og dermed 33 år gammel. Hvis det er rigtigt, er der 7 år til de 40. Det gør det lidt vanskeligere.

Et ressourceforløb er jo en lang arbejdsprøvning, som officielt er til for at bringe borgeren nærmere arbejdsmarkedet. Derfor sættes der ressourcer af til forsøg på kompensation for de vanskeligheder, klienten måtte have.(Tænk, hvor mange aktører, der skal fodres).

Det uofficielle formål taler vi ikke højt om, men det kan alligevel af og til være fornuftigt at prøve, hvis folk er så unge.
Desværre har lægen, hvem han så end måtte være, ingen magt. Kommunen kan overrule til enhver tid,
- OG hvis man er i ressourceforløb eller andre foranstaltninger, yder staten klækkelig refusion.
Hvis man der imod tilkendes pension, skal kommunen betale alt selv.
Hvad vælger en trængt kommune?

Skulle det være helt formålsløst, findes der en passus i den opstrammede pensionslov, som er skrevet for at beskytte borgere imod at blive trukket rundt i systemet uden udsigt til andet.

Jeg er ikke jurist, så jeg kan ikke gennemskue den, men en advokat kan.
Den bliver ikke brugt meget, men jeg kan godt huske, at den blev omtalt i forbindelse med den nye pensionslov = stramningen.

Advokater som "elmer og partnere" vil vide præcis, hvad det er. Kunne du ikke henvende dig til dem? Sommetider giver de lempelige betalingsvilkår til småt bemidlede.

Sidst redigeret af mukke; 03-11-2014 kl. 00:28.
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-11-2014, 00:26   #9
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Hvad er det for en passus i pensionsloven du henviser til Mukke?
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-11-2014, 00:40   #10
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Jeg har ikke loven her. Kan heller ikke orientere mig på den her lille dysfunktionelle labtop. Det er et sted i forordet. Min juridiske hjælper viste mig den og vil bruge den.
Det er hende, der kan læse jura, ikke jeg.

Den bliver ikke brugt meget, selvom der blev gjort en del ud af at gøre opmærksom på den.
Den blev lavet, fordi det var klart, at reglerne omkring stramningen ville sætte mange mennesker fast i limbo.
Jeg skal fortælle, hvad jeg selv lærer hen ad vejen, - men som jeg siger;
en advokat vil vide præcis, hvad det drejer sig om.
"Familieadvokaten" kan måske, eller Retshjælpen.

Sidst redigeret af mukke; 03-11-2014 kl. 00:45.
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:53.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension