K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-10-2014, 09:29   #1
bfritz
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-01 2013
Lokation: Hedensted
Indlæg: 27
Styrke: 12
bfritz er ny på vejen
forsørgelse af børn

Jeg har en undring som jeg håber I kan hjælpe mig med.

Jeg er samboende og har 2 børn. Min samlever har 1 barn. Min samlevers barn bliver 18 til april næste år.

Til januar vil jeg få ca. 3000 kr. ubetalt, men til maj når min samlevers barn er blevet 18 og da han ikke længere er forsørger falder det han må tjene til 25000 kr. dette vil så vidt jeg kan regne ud medføre at jeg intet får i kontanthjælp.

Nu er mit spørgsmål så hvem skal forsørge mine børn? Jeg får børnebidrag fra faren på 2500 kr. pr måned, men når jeg ikke kan få kontanthjælp vil det være min samlever der skal forsørge dem og det har jeg forstået han ikke skal???

Jeg fatter ingenting, kan nogen skære det ud i pap for mig?

Jeg vil skrive til ydeselskontoret i kommunen, men hvis der findes paragraffer eller ligende kunne det være rart at have dem med.

til jer

Betina
bfritz er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2014, 09:53   #2
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Dine børn er jo dækket økonomisk, via faderen og børne-familieydelse.

Din samlever skal således forsørge dig, som loven er idag.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2014, 10:09   #3
bfritz
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-01 2013
Lokation: Hedensted
Indlæg: 27
Styrke: 12
bfritz er ny på vejen
Ja, men til forsørgelse af børn har jeg fået at vide at faderen betaler halvdelen af underholdet, altså de 2500 og jeg selv skal betale ligeså meget for at de er forsørget, og at børne familieydelsen er til de "store" ting som nyt vintertøj/sommertøj
bfritz er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2014, 10:13   #4
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Et samfund på forkert kurs..

Kære bfritz

Stol kun på dig selv!

Du skal vide og have dokumentation, ikke tro og lytte til dine omgivelser, herunder SB som du ikke har kendskab til kender reglerne.

Derfor stol på dig selv og ingen andre.

http://bm.dk/da/Beskaeftigelsesomraa...lsespligt.aspx

Gensidig forsørgelsespligt for samlevende

De nye regler betyder:

Hvis den ene har en formue, som de begge kan leve af, har ingen af parterne ret til kontanthjælp fra 2015.

For kærestepar, hvor begge er berettiget til kontanthjælp, vil den gensidige forsørgelsespligt ikke betyde noget.

På indtægtssiden betyder gensidig forsørgelsespligt, at hvis man bor sammen med sin kæreste, og han eller hun har en indtægt over et vist beløb, så har kæresten fra 1. januar 2014 overtaget pligten til at forsørge én – ganske som om parret var gift. Fremover vil kærestens indtægt og formue indgå i beregningen af parrets kontanthjælp eller uddannelseshjælp. Og hvis kærestens indtægt ligger over det beløb, han eller hun selv ville være berettiget til i uddannelseshjælp eller kontanthjælp, så sker der fradrag i ens hjælp. Hvis indtægten er over et vist beløb, så skal begge leve af den.

Hvordan beregnes det?
Når ordningen er fuld indfaset i 2015:

Først beregnes, hvad begge parter ville være berettiget til, hvis de skulle have kontanthjælp. Og det er uanset om kæresten fx er i arbejde, modtager revalideringsydelse eller førtidspension.

Dernæst lægges de to tal sammen og derfra fratrækkes den indtægt, de to parter har opnået. Heri indgår alle indtægter, altså ikke bare lønindtægter. Den indtægt, der fradrages i kontanthjælpen, er den personlige indkomst.

Overgangsordning i 2014
I 2014 indfases gensidig forsørgelsespligt for samlevende par. Det betyder, at når kommunen skal beregne kontanthjælpen eller uddannelseshjælpen, så beregnes først, hvad man er berettiget til, hvis man ikke var samlevende, og derefter beregnes det, hvad man vil være berettiget til efter reglerne om gensidig forsørgelsespligt. Det beløb lægges sammen og deles med to, og det er så det beløb, der bliver udbetalt i 2014.

Samboende?
To personer bliver betragtet som samboende par, når:

De begge er fyldt 25 år
De begge er ugifte
De bor på samme adresse
De er ikke slægtninge i ret op- eller nedstigende linje
De er ikke søskende

Dertil kommer at:

De har et fælles barn, eller
De er eller har været noteret som samlevende i ATP, eller
De har tidligere har været gift med hinanden, medmindre de er blevet separeret eller skilt inden for de seneste tre måneder.

Herudover kan kommunen betragte to personer for at være samlevende, når de har et samliv af ægteskabslignende karakter.

I de tilfælde hvor en person, der modtager kontanthjælp eller søger om det, ikke har angivet sig som samlevende, men hvor kommunen kan se, at der bor en anden på samme adresse, og begge parter opfylder betingelserne for at være omfattet af reglerne om gensidig forsørgelsespligt, kan kommunen igangsætte en nærmere undersøgelse af forholdene.

Derefter træffer kommunen afgørelse ud fra en konkret, individuel vurdering og henvender sig herefter til begge parter. Hvis kommunen træffer afgørelse om samliv og dermed gensidig forsørgelsespligt, skal der være en begrundelse for det og en klagevejledning.

https://www.google.dk/?gws_rd=ssl#q=...+med+b%C3%B8rn

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 29-10-2014, 10:48   #5
bfritz
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-01 2013
Lokation: Hedensted
Indlæg: 27
Styrke: 12
bfritz er ny på vejen
Vi er samlevende og det har på intet tidspunkt været et punkt vi er uenige om SB og jeg

Men det vil altså sige at børnepenge fra faren og staten er indtægter og dermed regnes med i husstandens indkomst....

Så langt så godt.

På bm's hjemmeside står der ikke et kvidder om forsørgelse af børn, når samleveren ikke er faren så jeg må afvente om bm gider svare på min mail.
Hvis så fremt osv. vender jeg tilbage med svaret.
bfritz er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2014, 11:15   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Da min søn fyldte 18, røg bidrag, børnecheck mm, hvilket jo var fair. Men fordi han tjente ''for meget'' røg boligsikringen så også, og med ét blev han indirekte forsøger af hans små søskende på under 18 år, da de regnede udfra husstandsindkomst!! Dvs så var vi pludselig to voksne med en samlet husstandsindkomst, som fik betydning for udbetalingen af boligsikringen.
Kommunen mente, at han så 'bare' kunne betale mig de penge jeg mistede i boligsikring, for at bo hjemme, og at problemet dermed var løst

Løsningen blev, at sønnen flyttede ud til sin rige onkel i Vanløse, hvor han kunne bo gratis. Og JEG fik orden på økonomien igen!

Så hvis de kan få et barn ind som forsørger, så kan de vel også få en samlever med??

Glæder mig til deres tilbagemelding!!

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2014, 11:34   #7
bfritz
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-01 2013
Lokation: Hedensted
Indlæg: 27
Styrke: 12
bfritz er ny på vejen
Svar fra kommunen:

Udmålingen til et par hvor den ene er forsørger og den anden ikke forsørger er 14.203 kr. og 10.689 kr . månedlig. (før skat).


Herfra skal fratrækkes lønnen. Lønnen skal forinden modregning nedsættes med en timegodtgørelse (25 kr. pr. time p.t.) og arbejdsmarkedsbidrag, før den modregnes i kontanthjælpsudmålingen før skat. Så jeg tror ikke at din kontanthjælp helt vil bortfalde til maj, hvis vi tager udgangspunkt i din samlevers nuværende indtægter.

Børnebidrag fra faderen samt børneydelser er beregnet til forsørgelse af dine børn.

Er det det der kaldes et ikke svar?
bfritz er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2014, 12:01   #8
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Tal er tågesnak for mig incl det for mig uforståelige svar

Kære bfritz

... du har modtaget.

Jeg ville kontakte juristerne ved DUKH:

https://www.dukh.dk/fa-radgivning/skriv-til-dukh

og sammenligne "Tågesnakken" fra kommunen.

Lad os høre nærmere.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 29-10-2014, 12:05   #9
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af bfritz Se meddelelser
Svar fra kommunen:

Udmålingen til et par hvor den ene er forsørger og den anden ikke forsørger er 14.203 kr. og 10.689 kr . månedlig. (før skat).


Herfra skal fratrækkes lønnen. Lønnen skal forinden modregning nedsættes med en timegodtgørelse (25 kr. pr. time p.t.) og arbejdsmarkedsbidrag, før den modregnes i kontanthjælpsudmålingen før skat. Så jeg tror ikke at din kontanthjælp helt vil bortfalde til maj, hvis vi tager udgangspunkt i din samlevers nuværende indtægter.

Børnebidrag fra faderen samt børneydelser er beregnet til forsørgelse af dine børn.

Er det det der kaldes et ikke svar?
Skriv tilbage og spørg om det du ikke forstår. Jeg kan for eksempel ikke gennemskue om det betyder at de holder faderens børnebidrag og andre børneydelser helt ude af beregningerne.

Mht til dit bidrag til børnenes forsørgelse er det indregnet i din kontanthjælps sats da du får som forsørger.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2014, 12:15   #10
bfritz
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-01 2013
Lokation: Hedensted
Indlæg: 27
Styrke: 12
bfritz er ny på vejen
Kommunen mener at hele husstandes indkomst også inkluderer børnepenge og ydelse. Sådan at det er alt hvad der går ind på vores konti der medregnes i beregningen.

Jeg har skrevet til DUKH og håber de kan komme med et svar der er til at forstå
bfritz er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:25.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension