K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-10-2014, 13:54   #1
Hax
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-10 2014
Indlæg: 9
Styrke: 0
Hax er ny på vejen
Fleksjob og revalidering?

Med fare for at have postet forkerte, prøver jeg alligevel at lægge denne i dette forum.

Jeg er tilkendt fleksjob for snart 6 år siden pga. piskesmæld. Jeg er på mit andet fleksjobs. Begge "blækspruttefunktion" på kontor.

Det første job gik jeg ned med stress på (efter halvanden års ansættelse) i voldsom grad og det tog mig faktisk mere end et år at komme ovenpå igen. Det skal nævnes at jeg der blev pisket rundt for min løn. Man ville have value for money.

I mit nuværende blæksprutte-job, er jeg nu efter 11 måneder i job, sygemeldt på 3. uge. Igen stressrelateret. Denne gang dog taget i optrækket - jeg kender jo signalerne fra sidste gang og skal under ingen omstændigheder derud hvor jeg var sidst.

Er tilkendt fleksjob pga. piskesmæld og det er også årsagen til at min hoved bryder sammen i disse stillinger. Har snakket med en psykolog om det og hun mener ikke at blæksprutte-funktioner er optimale for mig med det hoved jeg render rundt med.
Jobs med tunge løft er ikke en mulighed, så jeg er lidt "svær" at placere på arbejdsmarkedet.

Jeg føler og har længe følt mig bedre end de 22 timer jeg har nu - jeg har det generelt væsentligt bedre end for 6 år siden, i særlig grad rent fysiskt - blot ikke i sådan en jobfunktion jeg er i nu hvor der er 30 mennesker der trækker i mig og lægger alverdens opgaver over på mig og jeg seriøst skal holde mange bolde i luften.

Jeg er uuddannet, grundet personlige forhold, men er en intelligent pige, med gode karakterer fra folkeskolen i sin tid og jeg er 41 år.

Hvordan er mulighederne for at få en revalidering når man står i min situation? Jeg vil SÅ gerne have en uddannelse og også faktisk gerne have et job (ikke blæksprutte) hvor jeg kan have nogle flere timer. Jeg drømmer om et fuldtidsjob og føler, at det ikke er helt urealistisk hvis bare det er en branche hvor jeg ikke skal løbe så satans stærkt og have mange bolde i luften.

Jeg tænker hen i nogle stillinger hvor man kan arbejde med mennesker, gerne unge.

Jeg har snakket kort med min sagsbehandler om revalidering og fik beskeden at hvis de skulle overveje det så skulle jeg op i timer, synes hun nævnte over 30 timer pr. uge. Evt. ved at få et job nr 2, da der ikke er timer nok der hvor jeg er nu/eller de ikke er interesseret i at give mig flere timer (det koster jo ;-) )

Men hvis jeg nu finder et fleksjob nr to, (evt ulønnet) i en funktion mit hoved kan holde til og kommer over de 30 timer er jeg da lidt nervøs for at de siger; Du er for god til fleks og revalidering kan vi ikke hjælpe med, så du må gå ud at finde dig et ufaglært arbejde eller tage en uddannelse på en SU. Jeg føler ikke at bare kan gå ud og tage et hvilket som helst job, har jo stadigt nogle begrænsninger og jeg kan simpelthen ikke overleve på en SU og har (igen) stadig nogle væsentlige begrænsninger.

Det blev lidt langt. Hvis der er noget der er svært at forstå, så spørg endeligt så skal jeg prøve at forklare mig.

Håber der er nogen der ved lidt om emnet...
Hax er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-10-2014, 14:43   #2
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
nu arbejde jeg også inden for kontor og tror det er rigtig svært at finde et job uden stress krisen kræver sine ofer, men hvis du kan arbejde i 2 fleksjob min 30 timer, så er du pludeslig ikke berettet til fleks, så hedder det selvforsøgelse.

Tror du kan komme i forkerte kasse der.

måske skulle du prøvet at andet job eller måske gå ned i tid, tror vi er mange som tænker mere/bedre udannelse men hvis ens helbred kunne det er vi nok ikke flrksjobber
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-10-2014, 15:47   #3
Hax
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-10 2014
Indlæg: 9
Styrke: 0
Hax er ny på vejen
Men det var jo sagsbehandlerens foreslag, de 30 timer, da jeg spurgte om muligheden for at få en revalidering?

Vil det sige at hun prøver at "lokke" mig i en fælde, for hvis jeg kan de 30 så vil de ikke hjælpe mig?

Men jeg mener da, at revalidering netop er et tilbud til mennesker der af en eller anden grund har brug for hjælp til at kunne klare flere timer på arbejdsmarkedet?

Eller har jeg misforstået?

Sidder og spekulere på og jeg skal søge en revalidering, inden jeg prøver timerne af og få en afklaring om de vil eller vil ikke hjælpe.

I det jeg søger skal der vel udarbejdes en handleplan som det mindste? Spørger jo også herinde fordi jeg har en lidt kedelig "fornemmelse" af sagsbehandlers svar på mit spørgsmål.
Hax er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-10-2014, 16:27   #4
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Jeg tror ikke sagbehandleren forsøger at lokke dig i en fælde, men jeg forstår din forsigtighed. For kommer du under de nye regler for fleksjob, mister du sandsynligvis din ret til fleksjob, hvis du kan arbejde 22 timer eller mere om ugen.

Hvor gammel er du Hax?

Sidst redigeret af Akvamarin; 25-10-2014 kl. 16:57.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-10-2014, 17:16   #5
Hax
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-10 2014
Indlæg: 9
Styrke: 0
Hax er ny på vejen
Jeg er 41.

Jeg er netop ansat under de nye regler og har 20 timer om ugen.

Men vil det sige, at man på en måde er "låst" fast i fleksjob ordningen, hvis man har forbedret sin arbejdsevne over tid men ikke er god nok til bare at springe på arbejdsmarkedet?

Bliver da mere og mere mistænksom i forhold til min sagsbehandler. Men så ved jeg da ikke hvordan jeg skal gribe situationen an...
Hax er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-10-2014, 17:34   #6
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Under de nye regler står at retten til fleksjob skal revurderes hvert 5. år, når man er under 40 og mindst en gang når man er over 40.

Jeg troede du var under den gamle ordning, da du skrev du blev tilkendt fleksjob for 6 år siden.

Fedt at høre det kan lade sig gøre at få fleksjob på 20 timer under de nye regler. Det troede jeg ikke man kunne andet end hvis ens effektive arbejdsevne per time var meget lav.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-10-2014, 17:38   #7
Hax
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-10 2014
Indlæg: 9
Styrke: 0
Hax er ny på vejen
Jeg mener at have hørt at grænsen går ved 25 timer? Altså 25 effektive timer så er man ikke fleksjobberettiget.

Ja jeg blev tilkendt fleks for 6 år siden, men mit nuværende job har jeg fået i dec. 13 altså under de nye regler ;-)

Men revurdering, betyder det mon, at hvis man er blevet "bedre" efter de feks. 5 år, så kan man få hjælp/revalidering der sigter mod at øge ens mulighed for at blive selvførsørgende eller mon det betyder, at de vurderer at man kan klare sig selv for resten?

Det er lidt det mit sprøgsmål og undren går på...
Hax er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-10-2014, 17:53   #8
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Ja det er godt nok tricky.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-10-2014, 17:55   #9
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
jeg ville nok ikke gå op i tid, dels fordi du har muligheden for stress, hvis de kan give dig muligheden for revaldering, burde du ikke skulle bevise det først, i det man jo næremste er selvforsøgende i 25 timer, så hvis du kan klare en udannelse, så burde det vel være ok.

Men har hørt om flere der gerne ville begynde at studere men ikke kunne få lov på fleks men igen hvis dit helbred er blevet bedre burde det vel være ok, men jeg ville ikke turde

husk at få alt på skrift
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-10-2014, 18:07   #10
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Tja du kan godt kalde det for "låst" for der findes jo en skillelinie....og den er ikke enten fuld arbejdsevne eller fleksjob..

Man siger at ens arbejdsevne skal være nedsat med mindst 50 % eller derover...før man er berettiget til et fleksjob....men det er svært at sætte timer på da det hele skal være effektive timer det drejer sig om....altså det en rask person ville kunne klare på denne tid..

Revalidering bruges til at "omplacere" mennesker på arbejdsmarkedet....som regel via uddannelse...og det er som regel til fuld tid på arbejdsmarkedet...

Det har dog engang kunne lade sig gøre at revalidere til et fleksjob på flere timer...om det stadig er muligt ved jeg ikke...

Der lå på et tidspunkt nogle afgørelser fra ankestyrelsen på at man godt kunne revalidere til et fleksjob...måske du kan finde dem ved en søgning herinde eller på ankestyrelsens hjemmeside http://ast.dk/afgorelser/principafgo...incipafgorelse

Jeg har fundet en enkelt her https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=154006

Om man stadig revalidere til fleksjob ved jeg ikke men der står på ovenstående afgørelse at den er "gældende"

Når man snakker timer i fleksjob så er det vigtigt at huske på at det er "effektive" timer man skal forholde sig til...og kan man arbejde effektivt i feks 30 timer...ja så vil det nok være ret så småt med muligheden for et fleksjob...

Der findes jo andre ordninger som feks §56 som man kan give i disse tilfælde...

I dit tilfælde lyder det jo bestemt som om at du er fejlplaceret på arbejdsmarkedet...eftersom du mener at du ville kunne arbejde flere timer....men bare i et andet slags job....
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:15.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension