K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-10-2014, 11:24   #1
Oluise
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2014
Lokation: Københavns Kommune
Indlæg: 67
Styrke: 10
Oluise er ny på vejen
Dagpenge og sygemelding

Kære K10

Jeg har endelig sluttet fred med at jeg bør arbejdsprøves med henblik på fleksjob.
Jeg er pt. medlem af en A-kasse og får udbetalt dagpenge. Jeg har 50 uger tilbage.
Mit spørgsmål går på hvordan min indtægt kommer til at se ud.

Hvis jeg melder mig syg nu, får jeg så (syge)dagpenge og bruger jeg fortsat af de 50 uger jeg har tilbage? Eller overgår man med det samme til en anden ydelse?
Er det bedst at gå i gang med et afklaringsforløb nu, imens jeg har dagpenge tilbage? Skal jeg hellere vente til dagpengeperioden alligevel udløber?
Sagen er, at vi ikke har råd til at vores indtægt falder markant.

Har læst om det hele og kan se at man normalt går 22 uger syg, inden man skal i et afklaringsforløb. Skal jeg gå 22 uger, når jeg nu allerede ved at det peger på en arbejdsprøvning og fleksjob?

Mvh. Oluise
Oluise er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-10-2014, 10:56   #2
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
Det er meget få der kan nå at blive afklaret på 22 uger i dag, rent helbredsmæssigt samt arbejdsevne mæssigt. Hvis det er den vej du ønsker at gå, efter et f.eks fleksjob kan det tage år og man må næsten altid regne med en nedgang i ens forsørgelse - og nogen ender helt uden forsørgelse.

Så længe du bare står ledig i din a-kasse bliver du ikke afklaret til noget.
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-10-2014, 11:28   #3
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.735
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Velkommen til..

Kære Oluise

Det er ikke så let som du tydeligvis tror.

Læs denne tråd og de oplysninger der findes:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=31011

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 26-10-2014, 11:31   #4
Oluise
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2014
Lokation: Københavns Kommune
Indlæg: 67
Styrke: 10
Oluise er ny på vejen
Tak, der er mange brugbare informationer.
Og jeg tror nu ikke på nogen måde det er let. Jeg ved det kan tage årevis og ende i ingenting.
Oluise er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2014, 10:04   #5
Oluise
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2014
Lokation: Københavns Kommune
Indlæg: 67
Styrke: 10
Oluise er ny på vejen
Jeg mangler stadig at få svar på det jeg reelt spurgte om, så hvis nogen kan det ville jeg være taknemmelig
Oluise er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2014, 10:54   #6
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Hvad siger din a-kasse? Har du ikke fået at vide hvad du skal gøre i tilfælde af sygdom og hvad det betyder for din dagpengeret?

Jeg mener du overgår til sygedagpenge straks du melder dig syg. Din ret til dagpenge bliver bedømt når du igen melder dig rask. Hvis du har været sygemeldt i længere tid og det ikke er klokkeklart du igen står til rådighed for arbejdsmarkedet, skal du ikke regne med at a-kassen igen vil give dig dagpenge igen. I min a-kasse er det sådan at man så skal bevise at man kan arbejde fuld tid. DVS man først bliver dagpenge berettiget igen når man har været i arbejde - vistnok et år.

Din ret til sygedagpenge er som reglerne er i sygedagpenge loven. Dvs de stopper ikke fordi din dagpenge ret er udløbet, men kan forlænges efter de forskellige muligheder i Sygedagpengelovens § 27.

Hvis du først melder dig syg når dine dagpenge udløber vil dit sygeforløb foregå på kontanthjælp.

Sidst redigeret af Akvamarin; 29-10-2014 kl. 11:18.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2014, 22:43   #7
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Oluise Se meddelelser
Kære K10

Jeg har endelig sluttet fred med at jeg bør arbejdsprøves med henblik på fleksjob.
Jeg er pt. medlem af en A-kasse og får udbetalt dagpenge. Jeg har 50 uger tilbage.
Mit spørgsmål går på hvordan min indtægt kommer til at se ud.

Hvis jeg melder mig syg nu, får jeg så (syge)dagpenge og bruger jeg fortsat af de 50 uger jeg har tilbage? Eller overgår man med det samme til en anden ydelse?
Er det bedst at gå i gang med et afklaringsforløb nu, imens jeg har dagpenge tilbage? Skal jeg hellere vente til dagpengeperioden alligevel udløber?
Sagen er, at vi ikke har råd til at vores indtægt falder markant.

Har læst om det hele og kan se at man normalt går 22 uger syg, inden man skal i et afklaringsforløb. Skal jeg gå 22 uger, når jeg nu allerede ved at det peger på en arbejdsprøvning og fleksjob?

Mvh. Oluise
Når du får dagpenge forventes det at du er rask og kan påtage dig arbejde med dags varsel. Du skal være aktivt arbejdssøgende det følger a kassen vel også op på.

Derfor forstår jeg ikke din betragtning om at vente til dagpengeretten udløber. Du kan jo i princippet få job når som helst.

Hvis ikke du er klar til at påtage dig job, så skal du sygemelde dig. Når du er sygemeldt bliver der lagt en plan for din tilbagevenden til arbejdsmarkedet, alt efter din situation, pension, flex eller selvforsørgende.

Selv om sygedagpengeperioden er 22 uger er det ikke ensbetydende med at man kan få sygedagpenge i 22 uger, man kan kun få sygedagpenge så længe man er syg.

Man kan også kun gå a kasse dagpenge så længe man er rask og arbejdssøgende.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Akvamarin Se meddelelser
Hvad siger din a-kasse? Har du ikke fået at vide hvad du skal gøre i tilfælde af sygdom og hvad det betyder for din dagpengeret?

Jeg mener du overgår til sygedagpenge straks du melder dig syg. Din ret til dagpenge bliver bedømt når du igen melder dig rask. Hvis du har været sygemeldt i længere tid og det ikke er klokkeklart du igen står til rådighed for arbejdsmarkedet, skal du ikke regne med at a-kassen igen vil give dig dagpenge igen. I min a-kasse er det sådan at man så skal bevise at man kan arbejde fuld tid. DVS man først bliver dagpenge berettiget igen når man har været i arbejde - vistnok et år.

Din ret til sygedagpenge er som reglerne er i sygedagpenge loven. Dvs de stopper ikke fordi din dagpenge ret er udløbet, men kan forlænges efter de forskellige muligheder i Sygedagpengelovens § 27.

Hvis du først melder dig syg når dine dagpenge udløber vil dit sygeforløb foregå på kontanthjælp.
Dette er ikke helt korrekt.

Hvis man bliver syg mens man er på a kasse dagpenge kan man godt raskmelde sig. Man skal ikke bevise at man kan arbejde fuld tid. Man skal bare være aktivt søgende og parat til at påtage sig fuldtidsarbejde. Alle a kasser følger de samme regler.

Hvis man melder sig syg umiddelbart inden a kassedagpengeretten udløber er man berettiget til sygedagpenge i henhold til loven under forudsætning af at man er syg.

Mvh. Susanne
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2014, 23:20   #8
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af dinosaur Se meddelelser

Dette er ikke helt korrekt.

Hvis man bliver syg mens man er på a kasse dagpenge kan man godt raskmelde sig. Man skal ikke bevise at man kan arbejde fuld tid. Man skal bare være aktivt søgende og parat til at påtage sig fuldtidsarbejde. Alle a kasser følger de samme regler.

Mvh. Susanne
Det var hvad jeg fik at vide i DSA tilbage i 2011. Men dejligt hvis det ikke passer. Jeg syntes også dengang det var mærkeligt at de kunne kræve at man skulle bevise at man var til rådighed på den måde.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:31.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension