K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-10-2014, 10:07   #1
Kio
Banned
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2009
Lokation: København
Alder: 59
Indlæg: 968
Styrke: 0
Kio er ny på vejen
Lovkrav om Behandligstid til tandlægehjælp ? (kontanthjælp)

Hej K10.

Når man på Kontanthjælp søger tandlægehjælp/tilskud (Enkeltydelse) via Ydelsesservice København, er der så noget krav om hvor længe kommunen max må være om at sagsbehandle ens ansøgning, før borgeren skal have et svar ?

Der står jo bl.a. her: http://www.kk.dk/da/borger/omsorgogs.../enkeltydelser

"Tilskud til tandpleje til personer, som modtager ydelser efter loven svarende til kontanthjælpsniveau
Behandlingsfrist er 6 uger. Ved akut tandlægebehandling behandles ansøgning straks.
Lov om aktiv socialpolitik, § 82a"


Ydelsesservice modtog min ansøgning d 4. marts 2014, og det var akut tandlægebehandling.


D 10 april 2014 fik jeg en brev, pålydende:
--------------------------------------------------------
"Orientering om forlænget sagsbehandlingstid

Socialcenter København har den 4/3-2014 modtaget din ansøgning om
økonomisk støtte til tandlægebehandling.

Vi har i tidligere brev orienteret dig om, at sagsbehandlingsfristen på
din ansøgning er 6 uger, jf. retssikkerhedslovens § 3, stk. 2.

Og at du vil blive orienteret yderligere om hvis fristen ikke kan
overholdes. Vi vil samtidig oplyse, hvornår du kan forvente en
afgørelse.

Desværre, er vi i øjeblikket, ikke i stand til at overholde den generelle
sagsbehandlingsfrist pga. store sagsmængder.

Din ansøgning forventes at blive færdigbehandlet indenfor 3 måneder.

Vi beklager de gener, vores forlængede sagsbehandlingstid eventuelt
vil medføre for dig.

Hvis du har spørgsmål til behandlingen af din ansøgning, er du
velkommen til at kontakte os.
--------------------------------------------------------


D 20 august 2014 fik jeg en brev, pålydende:
--------------------------------------------------------
Vedrørende din ansøgning om hjælp til tandbehandling i henhold
til §§ 82 eller 82a i lov om aktiv socialpolitik.

Vi har den 4. marts 2014 modtaget din ansøgning om hjælp til
tandbehandling på 9.210,02 kr.

Det skal oplyses, at behandlingsoverslaget d.d. indsendes til
Københavns Kommunes Tandlægekonsulent.

Når behandlingsoverslaget er modtaget retur fra tandlægekonsulenten,
vil du modtage en afgørelse fra Socialcenter København,Modtagelsen.
--------------------------------------------------------

I går tirsdag d 14 0kt 2014 kørte jeg så ind forbi for at høre om hvordan det går
med min ansøgning. De kunne intet sige overhovedet om hvornår jeg kunne få svar,
kun at der er mange der ansøger om tandlægehjælp

Nogen der kan give råd om hvad man så gør, andet end at vente tålmodigt ?

Mvh Kim

Sidst redigeret af Kio; 15-10-2014 kl. 10:14.
Kio er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-10-2014, 13:43   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.741
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Du gør følgende...

Kære Kio.

Du betragter din ansøgning, som om du har modtaget et afslag og anker på normal måde:

Indsender en anke til din SB

Jeg betragter den lange sagsbehandlingstid, som et afslag på tandbehandling da Retssikkerhedslovens §3 stk.2 ikke er overholdt.

Kommunale politisk vedtagne sagsbehandlingsfrister er ikke lovbundne frister, men skal behandles, som om de var lovbundne.

Begrundelsen for udsættelsen af sagsbehandlingsfristen er sagen uvedkommende ref:

https://www.retsinformation.dk/Forms...px?id=19024#K8

"Derimod er det på kanten eller måske endda direkte ulovligt at begrunde en overskridelse af fristen med f.eks. interne fejlekspeditioner, pensionsnævnets mødefrekvens eller travlhed, ferie og sygdom. Der bør ikke forekomme begrundelser, som vedrører forhold, som forvaltningen kunne tage højde for ved planlægning, styring og eventuel omlægning af arbejdsgange, overarbejde eller lignende."

"8.4.2 Lokalt fastsatte frister

De sagsbehandlingsfrister, kommunen selv skal fastsætte efter RTL § 3, stk. 2, håndteres på samme måde som de lovbundne
."

http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...hedsprincippet

"Det fremgår endvidere af en uskreven forvaltningsretlig grundsætning, at en uforholdsmæssigt lang sagsbehandlingstid kan sidestilles med et afslag"

"Endelig skal kommunerne fastsætte generelle frister for sagsbehandlingen inden for alle sociale lovområder. Gør en kommune ikke dette, er det ulovligt. Ligeledes må en kommune ikke fastsætte urimeligt lange frister for sagsbehandlingen. Og kan en kommune ikke overholde den fastsatte frist, skal borgeren have klar besked om, hvornår det kan forventes, at der foreligger en afgørelse"

Det sender du til din SB med kopi til Borgerrådgiveren

http://www.kk.dk/da/borger/borgerraa...r-vi-din-klage


Hilsen Peter

PS men da sygdommen "manglende konsekvens" for ulovligheder florerer i det offentlige, er spørgsmålet om det hjælper.

Al viden og dokumentation om sociale sagsbehandlingsfrister iht Retssikkerhedslovens §3 stk.2 findes her:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=5664

Du har også mulighed for at klage til Statsforvaltningernes kommunale Tilsyn, men da Tilsynet også her udsender ulovlige afgørelser, kan vi konstaterer at uanset hvordan vores rumpet vender , så vil borgeren altid have solen i ansigtet og modvind op ad bakken.

Sidst redigeret af phhmw; 15-10-2014 kl. 14:10.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 15-10-2014, 16:54   #3
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Hvis du vil prøve at fremme din sag, kan du maile til din sb og bede vedkommende finde ud af, hvornår du kan forvente endeligt svar.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-10-2014, 17:06   #4
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.741
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Det er simpelthen noget forbandet sludder at råde til..

Kære Stampe.

Fordi, at vi lever i et retssamfund, hvor Folketinget har vedtaget bla Retssikkerhedsloven, herunder §3 stk.2, som en af grundpillerne i vores retssamfund.

Præcis Retssikkerhedslovens §3 stk.2 omhandler, at de borgere, som ikke kan eller har det mod eller evne til at bare ringe eller skrive til sin sagsbehandler, som jo ikke overholder lovgivningen, skal have en automatisk og uopfordret retssikkerhed.

Den retssikkerhed findes bla ved at politikerne i de 98 kommunalbestyrelser vedtager og offentliggøre sociale sagsbehandlingsfrister, som kommunens serviceniveau.

Således at også den svageste borger har mulighed for at se på forhånd en given sagsbehandlingstid, der som udgangspunk SKAL overholdes.

UNDTAGELSESVIS, kan sagsbehandleren udskyde sagsbehandlingsfrister, hvis der mangler oplysninger, men ikke som i denne sag, hvor begrundelsen er sagen uvedkommende.

Ikke mine ord eller meninger men Folketinget`s beslutninger.

Lovgivningen blev vedtaget 1998 og skærpet 2010 L117 ved hjælp af k10.

Så ingen borger skal vedblive med at kontakte sin sagsbehandler når denne ikke overholder lovgivningen.


Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 15-10-2014 kl. 17:11.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 16-10-2014, 09:46   #5
Kio
Banned
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2009
Lokation: København
Alder: 59
Indlæg: 968
Styrke: 0
Kio er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
Kære Kio.

Du betragter din ansøgning, som om du har modtaget et afslag og anker på normal måde:

Indsender en anke til din SB

Jeg betragter den lange sagsbehandlingstid, som et afslag på tandbehandling da Retssikkerhedslovens §3 stk.2 ikke er overholdt..


Hej Peter.

Takker og bukker mange gange for dit svar, igen

Mit problem er bare nu, hvordan jeg skal formulere denne klage mest hensigtsmæssigt.

Jeg har læst inde på http://www.k10.dk/showthread.php?t=3684 omkring "Indholdet af en klage", "klagefrister" m.m. men er meget i tvivl.

Er det okay jeg sender en PM til dig med hvordan jeg ville formulere den, måske du har tid til at kikke på den ?

Mvh Kim

Sidst redigeret af Kio; 16-10-2014 kl. 09:50.
Kio er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-10-2014, 10:04   #6
Kio
Banned
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2009
Lokation: København
Alder: 59
Indlæg: 968
Styrke: 0
Kio er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Hvis du vil prøve at fremme din sag, kan du maile til din sb og bede vedkommende finde ud af, hvornår du kan forvente endeligt svar.

Jeg har flere gange mailet til dem, men kun fået 2 svar.

Jeg har ingen SB, det er jo en Enkeltydelse jeg har søgt via Socialcenter København inde i Matthæusgade.

Og deres 2 svar pr mail var:
-----------------------------------------------------------
30. jun. 2014 SV: Vedr økonomisk støtte til tandlægebehandling

Besvarelse af rykker vedr. hjælp til tandbehandling

Du har den 30. juni 2014 rykket for svar på din ansøgning om økonomisk hjælp til tandbehandling.

Socialforvaltningen har fastsat sagsbehandlingsfrister i forbindelse med behandling af ansøgninger, jf. retssikkerhedslovens § 3, stk. 2.

Socialcenter København, Modtagelsen, har som mål at behandle alle ansøgninger om økonomisk hjælp til tandbehandling indenfor 6 uger.

Dette mål er vi desværre, som følge af en meget stor ophobning af ansøgninger, for tiden ikke i stand til at overholde. Vi bestræber os dog på at behandle alle ansøgninger så hurtigt som muligt.

Vi har på mail ikke mulighed for, at besvare konkrete spørgsmål vedr. din ansøgning. Såfremt du ønsker det, kan du ringe på vores telefonnummer på 33 17 25 33 eller henvende dig i modtagelsen.

Vi vil gerne beklage de gener, vores forlængede sagsbehandlingstid eventuelt vil medføre for dig.


Med venlig hilsen

Modtagelsen

Denne mail kan ikke besvares. Såfremt du har yderligere spørgsmål er det muligt at rette henvendelse telefonisk eller møde op i vores modtagelse.
------------------------------------------------------------------

26. aug. 2014

Hej Kim,

Jeg kan se din ansøgning er blevet indsendt til vores tandlægekonsulenter d.20/8-14 og at vi stadig afventer svar fra dem af. Du vil hører nærmere når vi modtager deres vurdering.

Navn....
__________________________
KØBENHAVNS KOMMUNE
Socialforvaltningen
Socialcenter København, Modtagelsen

------------------------------------------------------------

Mvh Kim
Kio er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-10-2014, 10:17   #7
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej Kio.

De har skrevet, at de afventer svar fra tandlægekonsulenten, så det er derfor de ikke har kunnet overholde sagsbehandlingstidsfristen. De har derfor overholdt den del at oplyse dig inden fristen udløb at orientere dig, "hvornår" der ellers kan forventes afgørelse. Det er ikke altid, man kan sige "om 2 uger" efter fristen, men de kunne måske godt have givet dig en nogenlunde mere svar på ca. hvornår afgørelsen kan forventes. Det er dog ikke altid den heller ikke kan overholdes. Det er ærligerligt, at det skal gå så lang tid i dit tilfælde.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-10-2014, 11:34   #8
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.741
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Du skriver blot sådan..

Kære Kio

Til Navnet på afdelingen XXXXX

VEDR.: DIT navn og journal nummer XXXXX eller aflevere anken i Borgerservice imod kvittering

Jeg betragter den lange sagsbehandlingstid, som et afslag på tandbehandling da Retssikkerhedslovens §3 stk.2 ikke er overholdt.

Kommunale politisk vedtagne sagsbehandlingsfrister er ikke lovbundne frister, men skal behandles, som om de var lovbundne.

Begrundelsen for udsættelsen af sagsbehandlingsfristen er sagen uvedkommende ref:

https://www.retsinformation.dk/Forms...px?id=19024#K8

"Derimod er det på kanten eller måske endda direkte ulovligt at begrunde en overskridelse af fristen med f.eks. interne fejlekspeditioner, pensionsnævnets mødefrekvens eller travlhed, ferie og sygdom. Der bør ikke forekomme begrundelser, som vedrører forhold, som forvaltningen kunne tage højde for ved planlægning, styring og eventuel omlægning af arbejdsgange, overarbejde eller lignende."

"8.4.2 Lokalt fastsatte frister

De sagsbehandlingsfrister, kommunen selv skal fastsætte efter RTL § 3, stk. 2, håndteres på samme måde som de lovbundne."

http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...hedsprincippet

"Det fremgår endvidere af en uskreven forvaltningsretlig grundsætning, at en uforholdsmæssigt lang sagsbehandlingstid kan sidestilles med et afslag"

"Endelig skal kommunerne fastsætte generelle frister for sagsbehandlingen inden for alle sociale lovområder. Gør en kommune ikke dette, er det ulovligt. Ligeledes må en kommune ikke fastsætte urimeligt lange frister for sagsbehandlingen. Og kan en kommune ikke overholde den fastsatte frist, skal borgeren have klar besked om, hvornår det kan forventes, at der foreligger en afgørelse"

Med venlig hilsen

XXXXX XXXXX

CC Borgerådgiveren


Nu har kommunen 4 uger til at vurdere din sag og hvis de gør videre SKAL de sende din sag ti Ankestyrelsen.

Men mon ikke at du får gang i sagen på denne måde, det tror jeg

Lad os hører hvordan din sag ender.

Hilsen Peter

PS Grunden til dette moras er at kommunen sikkert kører efter LEAN, hvor alle bare kan slippe problemerne og lade som ingenting, ingen tager ansvar.

Men uanset hvad skal lovgivningen overholdes, det kan ingen vel være uenig i?

Sidst redigeret af phhmw; 16-10-2014 kl. 11:36.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 16-10-2014, 12:30   #9
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Håber du får et svar inden du skyder med kanoner. Det bliver i al fald den hurtigste løsning for netop dig.

Sidst redigeret af stampe; 16-10-2014 kl. 13:37.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-10-2014, 09:55   #10
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Der arbejdes på, at klienter ikke skal få tandbehandling. Min tandlæge startede 18/2 med en ansøgning. Hun har sendt div. oplysninger. De vil hele tiden have flere og nu ville de have igen midt i hendes ferie. Jeg fik udskudt tidspunktet, men kunne ikke få noget skriftligt FIIIIINE forhold og sikring af borgerne!!!
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:24.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension