K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-09-2011, 09:45   #1
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Er du syg? Så har du nok røget, drukket, dovnet og spist forkert..

Sådan lyder overskriften i en artikel fra Information d. 22.09.11, men kunne lige så godt være et udsagn fra enten en SB el. en lægekonsulent, hvilket mange herinde desværre må slås med.

Brødteksten uddyber m. flg.:

Citat:
Eller har du? Selv om den danske sundhedsdebat fokuserer på vores individuelle adfærd som kilden til sygdom, skyldes mange lidelser også vores gener, forurening, social ulighed, måden vi har indrettet samfundet eller noget helt femte. Det snævre fokus på individuel adfærd fordrejer vores sygdomsforklaringer. I sidste ende kan det gå ud over helbredet
Citat:
Danske politikere ser befolkningens sundhed gennem KRAM-linsen. KRAM står for forkert Kost, Rygning, for meget Alkohol og for lidt Motion. Lige siden den socialdemokratisk-radikale regerings folkesundhedsprogram fra 1999 har politikerne hovedsageligt fokuseret på de fire faktorer som årsag til befolkningens sundhedsproblemer. Det er dem, forebyggelsesindsatsen har rettet sig imod.
Måske en af grundene til at man herinde har kunne læse i tråde, at SB/Jobcentre/lægekonsulenter til at kæde rygning og sygdom sammen for nogle SDP-modtagere, men som det kan læses af sidste afsnit: rygning er ikke den eneste årsag til sygdomme, og altså ikke det kun ovenfor nævnte.

Det er derfor en helt urimelig begrundelse at kæde rygning og sygdom sammen, som eneste faktor for en sygdom, og at SB/lægekonsulent laver denne kobling, og lade det være sig udslaggivende for SDP'ene.

Hvis SB/kommuner/lægekonsulenter egentlig ville afhjælpe burde de klart holde flg. for øje, og dermed stoppe m. at dumpe syge mennesker på kontanthjælp, og derved bidrage til yderligere sygdom hos denne gruppe af mennesker, hvilket fremgår af flg. afsnit:


Og hvorfor er der flere årsager, som desværre alt for ofte bliver udelukket i dag i såvel holdning til syge som fra politisk hold i forebyggelsens navn:

Mine fremhævninger.

Kilde: http://www.information.dk/280011

-----------------------
EDIT af Web

Jeg har forkortet denne artikel som er sat ind her...

Dette er gjort pga copyright regler som forfindes her http://www.information.dk/ophavsret

Undlad venligst at kopiere så store mængder en anden gang da det faktisk er ulovligt
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2011, 11:45   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
de skulle måske lave en undersøgelse om hvordan systemet påvirker en

alså man netop drikker ryger mere, fordi man er i systemet
samt ikke har råd til sund kost
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2011, 12:07   #3
Zastrow
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2006
Lokation: Københavns
Alder: 76
Indlæg: 394
Styrke: 18
Zastrow er ny på vejen
Altså søde MTVRV1

Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
de skulle måske lave en undersøgelse om hvordan systemet påvirker en

alså man netop drikker ryger mere, fordi man er i systemet
samt ikke har råd til sund kost
Hvis man ikke røg og drak - havde man da lidt flere penge til sund kost....
Zastrow er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2011, 14:12   #4
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Zastrow Se meddelelser
Hvis man ikke røg og drak - havde man da lidt flere penge til sund kost....
Ja men hvem er det som drikker og ryger mest
Ja folk som er i systemet
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2011, 16:34   #5
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Hvad enten der er taler om: individuel eller kollektiv risikoadfærd i relation til at udvikle behandlingskrævende sygdomme, så synes der at indgå en vis faktaresistens i debatten, måske i et forsøg på at legitimere en fastholdelse af gamle indgroede vaner ...


Forebyggelse af sygdomsudvikling skal ses i en meget bred forstand, lige fra det individuelle til det kollektive valg af adfærd.

Og her synes visionerne hos bla. de beslutningstagende måske ikke at være helt visionære nok .., måske fordi beslutningerne - igen adfærdsmæssig - er tilpasset ønsket om at kunne fastholde eller fremme en bestemt (individuelle eller kollektiv) position som beslutningstager, mere en et generelt ønske om at fremme folkesundheden.

KRAM vinklen er forskningsmæssig funderet ... og afsættet bliver næppe mindre evident af, at der er andre faktorer i spil ift. folkesundheden.


Ad genetik og individuelt ansvar: Hvor mange skribenter her på K10 fået foretaget et scan af deres exome (den proteinkodende del af genomet) for kendte forandringer, der øger risikoen for forskellige sygdomme, herunder "folke"sygdomme hvor man selv aktivt kan foretage et valg, der sænker risikoen for udvikling ?

Det kunne være: hjertesygdomme, forhøjet blodtryk, lungesygdomme, diabetes type 2, knogleskørhed, kræft, demens, fedme relaterede følgetilstande osv.


Ad kollektiv ansvar: hvor mange danskere deltager aktivt eller indirekte i at forandre og forbedre kollektive forhold, der bidrager negativt til folkesundheden ?

Det kunne fx være: påvirkning af socialenetværk, herunder politikere til at prioritere miljø- og bæredygtig energiproduktion, herunder fremme en transportsektor der giver et bedre luft og støjfrit nærmiljø.

Medvirke til at fremme et gode fysisk og psykisk produktions- og arbejdsmiljø (gunvors kæphest ?).

osv.
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2011, 16:39   #6
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
Tak for indlægget, gunvor og ja, man kan leve som asket hele livet og alligevel blive ramt af både cancer, kol og hva har vi her!

Var det dog bare så "enkelt" som visse fremstiller det, ja så er jeg sikker på at alle disse livstils sygdomme(som man ynder at kalde dem!!) forlængst udryddet ikk´

-Men, det minder mig om min mands seneste indlæggelse og oplevelsen med en overlæge, der havde mere end travlt med at tegne og forklare, hmmmm...

Sygeplejersken kom ind og målte min mands blodtryk:

"Hold da op, -lød det- du har jo et blodtryk som en elite sportsudøver ...Øhh, hvilken sport dyrker du?"

Min mands svar:

"Jeg ligger meget på sofaen og drikker kaffe og ryger smøger!"

-hvilket er sandheden

Og dén var svær for videnskaben at forstå
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2011, 16:55   #7
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Men måske ville din mand leve et bedre og måske dermed mere aktivt liv, dersom han undlod at ligge meget på sofaen og at drikke kaffe og ryge smøger ? :-)

Har han prøvet ?
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2011, 21:14   #8
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
Ja men hvem er det som drikker og ryger mest
Ja folk som er i systemet
Jeg har aldrig røget, og drikker kun ved festlige lejligheder, og da kun i moderate mængder.

Men jeg kæmpede med systemet i næsten 15 år.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2011, 21:35   #9
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
der er jo altid undtagelser
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2011, 22:15   #10
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Rygning resulterer årligt i 149.000 hospitalsindlæggelser.
I gennemsnit dør 10 af vores medborgere hver
dag af KOL, og forkert brug af medicin blandt ældre
vurderes at koste mellem fire og seks milliarder kroner
om året.

- det er fandknurme også mange penge! (der måske kunne spares).

For mig personligt, bliver det nok ikke psykisk sygdom der slår mig ihjel - men smøgerne. Drukken har jeg for længst lagt på hylden selvom det holdt hårdt.

http://infolink2003.elbo.dk/apoteker...r/doc/9558.pdf
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvorfor er det forkert... Abraxus Politik og Samfund 23 28-01-2013 14:31
Forkert diagnose Risa Alt det andet 9 16-05-2012 23:42
sygdagpengestop og røget i beskæftigelsesankenævnet stinni Alt det andet 5 01-11-2010 10:03
Hvem har spist sushjer 1 Hjælp til Forum Brug 2 03-06-2010 22:27
forkert information ann Spørgsmål ang fleksjob 2 22-03-2006 09:50




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:40.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension