K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-08-2014, 10:54   #1
Mormor23
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-05 2011
Indlæg: 45
Styrke: 13
Mormor23 er ny på vejen
Erfaringer med Cipramil/Citalopram på 60 mg

Vil rigtig gerne høre fra andre der er nødt til at tage 60 mg enten Cipramil eller Citalopram.
Kan næsten ikke tro jeg er den eneste der er nødt til at være på denne dosis - ifølge alt det der har været skrevet om farligheden ved dette - mht. hjerte problemer.
Jeg har startede med Cipramil da de kom frem, fik 40 mg og ved dyk i humøret blev jeg sat op til 60 mg. Det har fungeret fint og jeg er her da endnu.
Desværre er mit humør dykket og jeg er på vej op i dosis, får nu 50 mg Cipramil - men må desværre erkende at alt det skriveri der har været - bevirker at jeg nu er særdeles utryg ved at stige i dosis. Går hele tiden med tanken om jeg nu pludselig falder død om.
Det er ikke holdbart - men ikke holdbart at være deprimeret.
Håber sådan der er andre derude der vil og kan hjælpe mig med noget respons.

Mange hilsener fra mig.
Mormor23 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2014, 15:59   #2
Tazoom
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2013
Indlæg: 285
Styrke: 12
Tazoom er ny på vejen
Har din psykiater/læge ikke foreslået at du får taget ekg? Jeg fik mere end anbefalet cipralex og fik det tjekket et par gange om året
Tazoom er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2014, 16:06   #3
de7smådværge
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-01 2014
Indlæg: 452
Styrke: 11
de7smådværge er ny på vejen
Der står på Medicin.dk at den maximale døgndosis som er 40 mg ikke bør overskrides. Er det mon din praktiserende læge eller en psykiater der har ordineret det? Har du haft en fornuftigt snak/ fået en god forklaring så du ikke skal gå og være utryg? Min erfaring har været at hvis 40 mg ikke har virket har jeg fået et andet præparat ved siden af....eller skiftet til noget andet.

Håber din læge eller psykiater kan finde en løsning så du ikke skal have det som du har det og være nervøs for din medicinering oveni.
de7smådværge er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2014, 16:29   #4
sommersen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 21-07 2014
Indlæg: 174
Styrke: 10
sommersen er ny på vejen
mormor23,tænker også om du ikke kan få lov at skifte medicinen ud,det er jo ikke rart at tage noget man ikke er tryg ved
sommersen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2014, 18:02   #5
Abraxus
Administrator
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2012
Indlæg: 915
Styrke: 30
Abraxus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mormor23 Se meddelelser
Vil rigtig gerne høre fra andre der er nødt til at tage 60 mg enten Cipramil eller Citalopram.
Kan næsten ikke tro jeg er den eneste der er nødt til at være på denne dosis - ifølge alt det der har været skrevet om farligheden ved dette - mht. hjerte problemer.
Jeg har startede med Cipramil da de kom frem, fik 40 mg og ved dyk i humøret blev jeg sat op til 60 mg. Det har fungeret fint og jeg er her da endnu.
Desværre er mit humør dykket og jeg er på vej op i dosis, får nu 50 mg Cipramil - men må desværre erkende at alt det skriveri der har været - bevirker at jeg nu er særdeles utryg ved at stige i dosis. Går hele tiden med tanken om jeg nu pludselig falder død om.
Det er ikke holdbart - men ikke holdbart at være deprimeret.
Håber sådan der er andre derude der vil og kan hjælpe mig med noget respons.

Mange hilsener fra mig.
Det er jo ikke en selvfølge at du får det skidt eller dør af det. Evt. prøv andre præparater, men det i sig selv kan være risikabelt. Hvis du har god effekt af det, kan det være at dosis er passende. De max doser der står på f.eks. medicin.dk er jo normalt generelle og der kan sagtens opstå situationer hvor der er behov for mere end det.
Abraxus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2014, 19:38   #6
de7smådværge
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-01 2014
Indlæg: 452
Styrke: 11
de7smådværge er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tazoom Se meddelelser
Har din psykiater/læge ikke foreslået at du får taget ekg? Jeg fik mere end anbefalet cipralex og fik det tjekket et par gange om året
For en god ordens skyld, fordi de to præparater ofte forveksles : Cipramil og Cipralex er IKKE det samme.
de7smådværge er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2014, 23:25   #7
amaranth
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2011
Lokation: Fyens bøhland
Indlæg: 450
Styrke: 13
amaranth er ny på vejen
Cipramil og Cipralex er sammenlignelige stoffer. Cipralex, escitalopram, er en "forædlet" udgave af citalopram, som er det aktive stof i Cipramil. Man anbefaler ikke Cipralex længere, da forskellen i virkning forhold til Cipramil vurderes at være ubetydelig.

Jeg har taget begge præparater igennem en årrække. Jeg har også været oppe på 60 mg Cipramil og var og er fysisk kernesund. Det hører til de absolutte sjældenheder at der opstår hjerteproblemer ved stoffet. Nu er dit brugernavn "Mormor", og jeg må sige at det især er ældre mennesker der har oplevet hjerteproblemerne.

Men det kan let påvises ved et EKG, så hvis du er nervøs, så få taget det Det er rutine og en bioanalytiker kan gøre det samme sted som du får taget blodprøver.

Hvor længe har du taget pillerne?
Jeg ville foreslå at du - såfremt du ikke allerede gør det - i stedet for blot at stige i dosis ved dyk i humøret, prøver at få en samtaleterapi i gang for din depression i stedet.

Det er også muligt du vil have bedre gavn af et helt andet præparat.
amaranth er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-08-2014, 07:33   #8
Mormor23
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-05 2011
Indlæg: 45
Styrke: 13
Mormor23 er ny på vejen
Tak for respons.
Det kunne se ud som der ikke er andre der nu får 60 mg Cipramil.
For god ordens skyld - det er en psykiater der ordinerer min medicin - anser hende for at være både dygtig og kompetent - er tidl. overlæge og leder af psykiatrien på et hospital i København. Desværre er hun lige blevet opereret og ventes først tilbage til november, så jeg skal tale med en anden næste gang.
Jeg har fået Cipramil gennem mange år - faktisk fra de kom frem - som forebyggende mod depression og i doser som beskrevet. Alene dette burde jo kunne overbevise mig om at der ikke er grund til at være så vanvittig bange for at overskride anbefalet max. dosis.....
Desværre er det bare ikke tilfældet...........
Har i april måned fået konstateret en hjerterytme forstyrrelse, arytmi, det gør ikke ligefrem situationen bedre jo - har spurgt lægerne på hjerte afd. om det vil være forsvarligt med Cipramil i denne dosis - men de siger de ikke vil "blande" sig i dette - på nær en som mente "at det kan nok godt gå an" - det er i hvert fald ikke nogle svar der på nogen måde kan gøre mig tryg - føler faktisk jeg står mellem valget om pest eller kolera.
Har trævlet nettet igennem for måske at kunne finde en kardiolog der virkelig ved noget om hjerter og antidepressiv medicin - men det er ikke lykkedes mig. Har henvendt mig på den hjerte afd. jeg er tilknyttet og spurgt om der dog ikke findes en læger der, som har forstand på denne problematik - men endnu ikke fået et svar...........
Jeg ved den overlæge, der har skrevet mest om det farlige ved at tage mere end 40 mg, skulle være i Aalborg nu - har da også tænkt på om det var en ide at prøve at få ham i tale - på den anden side er der jo ikke tvivl om hans mening om dette............
For god ordens skyld vil jeg lige nævne at jeg sidste år var hos en psykiater, for første gang siden 1985, hvor jeg havde min første depression, det var en ganske gyselig oplevelse - prøvede 3 - 4 andre præparater og havde jeg aldrig haft det dårligt, så skal jeg love for jeg fik det - heldigvis kom jeg så meget oven vande, så jeg kunne sige stop og komme væk derfra.
Min bedre halvdel har på et tidspunkt tegnet en sundheds forsikring og i kraft af denne kom jeg til min nuværende psykiater - desværre får man kun 12 gange og derefter skal man selv betale hvis man ønsker at fortsætte. Det er jeg ikke overbevist om vil være muligt, knap 2300,- pr gang, idet mine sygedagpenge skal revurderes pr. 31-12-14. Ved ikke om kommunen forlænger dem - man læser jo især herinde, hvor nemt sygedagpenge bliver stoppet.
Sikke en lang smøre det blev til - men vil dog stadigvæk gerne høre fra andre - især hvis der skulle være nogle der på nuværende tidspunkt får de 60 mg.
Mormor23 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-08-2014, 03:34   #9
hejhejhej2
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-12 2013
Indlæg: 236
Styrke: 11
hejhejhej2 er ny på vejen
ang. hjertet, så skal du helt sikkert have fat i en psykiater, hvis han/hun vurderer at det er medicinen der er skyld i dine problemer, vil du nok skulle over på et andet præparrat.
jeg får en henvisning på 30 gange fra min egen læge, som så kan fornyes i det uendelige. koster mig ikke en krone.
hejhejhej2 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-08-2014, 09:54   #10
martinja41
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-04 2012
Indlæg: 34
Styrke: 13
martinja41 er ny på vejen
anden medicin

Citat:
Oprindeligt indsendt af hejhejhej2 Se meddelelser
ang. hjertet, så skal du helt sikkert have fat i en psykiater, hvis han/hun vurderer at det er medicinen der er skyld i dine problemer, vil du nok skulle over på et andet præparrat.
jeg får en henvisning på 30 gange fra min egen læge, som så kan fornyes i det uendelige. koster mig ikke en krone.

hej jeg vil sige det er et SSri medicin og jeg har selv fået det for flere år siden og jeg kan ikke tåle antide depresi fik lamotrgin det er et epilisi medin som virker mod depression som humør svingningere og det virker rigtig godt jeg vil andbefalde dig lamotrigin for man får det næppe bedere af anti ssri snak med din læge / psykiater vil jeg andbefale dig så du kan få det beder for ved hvad helvede det er med den type medicin som misvisniger lykke piller som bestemt ikke er rigtig... håber du får det godt knus ps håber i kan forstå det jeg skriver da jeg ikke kan skive helt så godt med venlig hilsen martin
martinja41 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:06.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension