K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-08-2014, 00:48   #1
NoA
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 14-08 2014
Indlæg: 4
Styrke: 0
NoA er ny på vejen
Er det her spild af penge?

Hej, jeg er helt ny her så håber der er nogen der kan hjælpe mig.

Min historie: Jeg har igennem rigtig mange år betalt til fagforening og A-kasse, men jeg er i tvivl om det kan betale sig længere... Jeg blev syg for en del år siden og har siden da forsøgt mig som selvstændig, da jeg var for syg til at tage et job. Jeg er dårlig og har smerter hver dag, men har ikke sygemeldt mig - dvs. ingen sygedagpenge, kontanthjælp eller anden støtte. I stedet har jeg belånt mit hus til op over skorstenen og jeg skylder i dag så mange penge væk, at jeg ikke har til de mest basale ting. I dag kan jeg godt se det er dumt at jeg ikke har sygemeldt mig eller bedt om hjælp, men jeg har hele tiden troet at løsningen på mine problemer var lige rundt om hjørnet. Orkede heller ikke at skulle igennem kommunens opslidende forløb (får det helt dårligt når jeg læser her om alt det man skal igennem). Der har trods alt været dage hvor jeg kunne arbejde lidt, men nu bliver der længere og længere imellem de "gode" dage. Jeg er startet på et nyt hospital og jeg håber, at det vil ændre min situation inden for de næste par måneder.

Mine spørgsmål: vil det være en fordel at låne flere penge og forblive medlem af fagforening og A-kasse - har det betydning for hvor meget man kan få i sygedagpenge osv., hvis nu jeg ikke bliver rask? Kan det have betydning for andet jeg ikke ved noget om? Jeg vil få svært ved at bevise at jeg har arbejdet nok timer som selvstændig tidligere, så jeg kan vel ikke få dagpenge, hvis jeg skulle blive rask og melder mig ledig? Hvad med kurser, videreuddannelse og støtte hvis man skal søge om fleksjob - er fagforeningen en hjælp der, eller kan kommunen tilbyde det samme? Fagforeningens kurser virker dog ikke relevante for mig, så det er nok mere det rent økonomiske der er relevant for mig.

Jeg har betalt tusindvis af kr. igennem mange år og stopper jeg betalingen har det været penge lige ud af vinduet. Omvendt er det jo dumt at fortsætte med at betale mange penge hver måned, hvis ikke det kan gavne mig på et tidspunkt - specielt når jeg ingen penge har. Jeg ved, at der skal ske noget inden for de næste par måneder, hvis ikke jeg skal miste mit hjem. Jeg har ikke meget energi til at fortolke lange lovtekster osv., så jeg håber at der er nogle her der har erfaring indenfor dette område. På forhånd tak.
NoA er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-08-2014, 09:32   #2
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Selve fagforeningen vil det være en god ide at blive i kva din situation.

Men hvis din restarbejdsevne, er nedsat med minimum 50%, kan det nok IKKE betale sig at være medlem af A-kasse.

Husk og se, at der er forskel på de 2 funktioner.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-08-2014, 10:44   #3
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Hvis du er sikker på, at du ikke fremover vil kunne opfylde kravene til at være dagpengeberettiget - så ja. Men lyder måske lidt som om, du har stort håb til nyt hospital. Så overvej endelig tingene inden du handler.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-08-2014, 12:50   #4
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Kurser og deslige....du er bedst stillet i fagforening.
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-08-2014, 19:09   #5
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 11
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af NoA Se meddelelser
Hej, jeg er helt ny her så håber der er nogen der kan hjælpe mig.

Min historie: Jeg har igennem rigtig mange år betalt til fagforening og A-kasse, men jeg er i tvivl om det kan betale sig længere... Jeg blev syg for en del år siden og har siden da forsøgt mig som selvstændig, da jeg var for syg til at tage et job. Jeg er dårlig og har smerter hver dag, men har ikke sygemeldt mig - dvs. ingen sygedagpenge, kontanthjælp eller anden støtte. I stedet har jeg belånt mit hus til op over skorstenen og jeg skylder i dag så mange penge væk, at jeg ikke har til de mest basale ting. I dag kan jeg godt se det er dumt at jeg ikke har sygemeldt mig eller bedt om hjælp, men jeg har hele tiden troet at løsningen på mine problemer var lige rundt om hjørnet. Orkede heller ikke at skulle igennem kommunens opslidende forløb (får det helt dårligt når jeg læser her om alt det man skal igennem). Der har trods alt været dage hvor jeg kunne arbejde lidt, men nu bliver der længere og længere imellem de "gode" dage. Jeg er startet på et nyt hospital og jeg håber, at det vil ændre min situation inden for de næste par måneder.

Mine spørgsmål: vil det være en fordel at låne flere penge og forblive medlem af fagforening og A-kasse - har det betydning for hvor meget man kan få i sygedagpenge osv., hvis nu jeg ikke bliver rask? Kan det have betydning for andet jeg ikke ved noget om? Jeg vil få svært ved at bevise at jeg har arbejdet nok timer som selvstændig tidligere, så jeg kan vel ikke få dagpenge, hvis jeg skulle blive rask og melder mig ledig? Hvad med kurser, videreuddannelse og støtte hvis man skal søge om fleksjob - er fagforeningen en hjælp der, eller kan kommunen tilbyde det samme? Fagforeningens kurser virker dog ikke relevante for mig, så det er nok mere det rent økonomiske der er relevant for mig.

Jeg har betalt tusindvis af kr. igennem mange år og stopper jeg betalingen har det været penge lige ud af vinduet. Omvendt er det jo dumt at fortsætte med at betale mange penge hver måned, hvis ikke det kan gavne mig på et tidspunkt - specielt når jeg ingen penge har. Jeg ved, at der skal ske noget inden for de næste par måneder, hvis ikke jeg skal miste mit hjem. Jeg har ikke meget energi til at fortolke lange lovtekster osv., så jeg håber at der er nogle her der har erfaring indenfor dette område. På forhånd tak.
Fagforbund kan man altid få brug for.

Hvis du har været uden beskæftigelse i flere år er det ikke sikkert du er dagpengeberettiget mere. Forhør dig hos A kassen

Mvh. Susanne
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-08-2014, 23:36   #6
NoA
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 14-08 2014
Indlæg: 4
Styrke: 0
NoA er ny på vejen
Mange tak for svar til jer alle og jeg beklager at jeg først har haft mulighed for at logge på nu.

Håber at jeg bliver rask, men er blevet skuffet før, så jeg kan lige så godt planlægge og forhindre at jeg gør noget dumt.
Er der nogen der ved om sygedagpenge osv. er afhængigt af om man er medlem af en fagforening/A-kasse eller ej? Altså beløbets størrelse og om hvor hurtigt/hvor længe man kan få støtte.
NoA er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2014, 14:19   #7
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 11
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af NoA Se meddelelser
Mange tak for svar til jer alle og jeg beklager at jeg først har haft mulighed for at logge på nu.

Håber at jeg bliver rask, men er blevet skuffet før, så jeg kan lige så godt planlægge og forhindre at jeg gør noget dumt.
Er der nogen der ved om sygedagpenge osv. er afhængigt af om man er medlem af en fagforening/A-kasse eller ej? Altså beløbets størrelse og om hvor hurtigt/hvor længe man kan få støtte.

For at du kan få sygedagpenge skal du opfylde beskæftigelseskravet, dvs. have haft arbejde en vis tid indenfor et bestemt tidsrum, hvilket ved jeg ikke efter den nye dagpengereform. Beskæftigelseskravet kan også opfyldes hvis man er medlem af en akasse og er dagpengeberettiget.

Så vidt jeg forstår har du været uden beskæftigelse i flere år, og er derved måske ikke dagpengeberettiget.

Hvis du ikke er dagpengeberettiget er du heller ikke berettiget til sygedagpenge.

Forhør dig hos din a kasse.

Mvh. Susanne
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2014, 15:08   #8
steine
Hvor skulle jeg ellers være
 
steines avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-06 2009
Lokation: Holbæk Kommune, Vestsjælland
Alder: 54
Indlæg: 138
Styrke: 15
steine er ny på vejen
Tjek lige op på reglerne en gang.

Mener der er noget med, at hvis du skulle blive visiteret til fleksjob, så er ledighedsydelsens størrelse forskellig alt efter om du er i en a-kasse eller ej, når visiteringen skér.

Kan ikke lige huske hvor jeg læste det, men mener der er noget med:

1: medlem af a-kasse = normal ledighedsydelse (x antal % af dagpengesatsen)

2: ikke medlem = ledighedsydelse på samme sats som kontanthjælp
__________________
"Sikrest er når spares skal,
et spark til nedslidtes tryghed og fred"
Carl Scharnberg
steine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2014, 15:30   #9
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
steine - hvor har du det fra?

Tildelt fleksjob lig farvel a-kasse, da du ikke kan opfylde rådighedskravene.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2014, 15:41   #10
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Steine..

Du mener vel hvad man bliver visiteret fra..

Man fortsætter på samme ydelse man kommer fra.

Dvs. Sygedagpenge til ledighedsydelse = 16500
Kontanthjælp til ledighedsydelse = 10500
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:15.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension