K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-01-2010, 21:40   #1
Tut
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 08-11 2007
Indlæg: 13
Styrke: 17
Tut er ny på vejen
Question Er der hjælp at hente ?

Hej Alle her på K10 og Godt nytår!
Tak for en fantastisk platform, jeg har haft megen glæde af at benytte jeres side, da min datter har været igennem hele møllen...
Jeg har aldrig skrevet her før, men nu kan jeg ikke lige selv finde det jeg skal bruge, og håber meget på noget hjælp.. Flyt endelig mit indlæg hvis det står forkert…
Spørgsmålet er helt konkret: Er der yderligere hjælp at hente, hvis man bliver syg, er på sygedagpenge og ejer egen bolig?Det drejer sig om min eks. mand, som er ved at gå helt personligt konkurs. Han er sygemeldt p. gr. Af diskosprolaps i nakken + stress og depression (udbrændthed?) Sygesagen har han en sød sagsbehandler og fagforeningen til at tage sig af (han får kun dog kun hjælp til sine psykiske problemer af en psykiater, som har set ham 2-3 gange á 15 min., hvilket jeg synes er ALT for lidt). Men hans økonomi hænger totalt i laser. Det er først i dag, jeg er blevet bekendt med, hvor galt det egentligt står til. For han er ikke typen, der beder om hjælp af nogen til noget…
Han har fået forlænget sin sygedagpengeperiode, men alligevel ser det HELT galt ud. Han har 2.285,- til ALT hvad der er ud over faste udgifter (og de er barberet HELT ned). Dvs. han skal udrede transport, medicin(lykkepiller, beroligende og smertestillende), mad, fysioterapi (motion og massage), tandlæge (paradentose), personlig såvel som huslig hygiejne osv. Osv. Ud af de skallede 2.285,- Kr. Jeg VED at han vil droppe tandlægen og fysioterapien, men alligevel er det jo ikke nok…
Er der nogen der ved, om der er mulighed for ekstra hjælp i hans situation? For jeg nægter, at bede manden om at stå med hatten i hånden, hvis det på forhånd er udsigtsløst, det kan han simpelthen ikke bære lige nu. Han vil gerne sælge huset, og få et mindre krævende sted at bo, men huset trænger til en kærlig hånd, og det har familie og venner lovet at give ham til sommer. Lige nu har han ikke engang til et indskud, så tanken om to huslejer er udelukket.
Skal han bare prøve at sælge nu?
Hvad vil det sige at gå personlig konkurs?
Skal han låne sig frem indtil venner og familie har gjort hvad de kunne?
Er der nogen der har prøvet det, eller har nogle gode råd?
Hvad pokker skal manden gøre indtil hans situation er afklaret ?
Denne måned har han -500,- Kr. at leve for. Ok, det er hans egen skyld, at han ikke har lavet en budgetkonto, men det har han ikke haft overskud til, rent psykologisk, og lige nu, så står han her. Man KAN altså ikke spise mursten...
På forhånd tusinde tak Tut

Sidst redigeret af Tut; 04-01-2010 kl. 22:10.
Tut er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-01-2010, 22:47   #2
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Det er meget begrænset hvad jeg kan komme med, men der kommer andre på banen.

Jeg vil mene at han kan søge om tilskud til medicin, og muligvis også til fysioterapi.
Der er muligvis også noget at hente hvad tandlægen angår.

Disse ting burde hans sagsbehandler vejlede ham om.

Det kan være sejt at søge om hjælp via kommunen, men du/i skal huske, at et afslag skal altid ankes.

Ofte gives der afslag ud fra devisen "går den så går den", og hvis i så ikke anker, ja, så gik den jo.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-01-2010, 23:20   #3
tije
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2009
Indlæg: 315
Blog Indlæg: 6
Styrke: 15
tije er ny på vejen
knus

jeg kan ikke hjælpe med paragraffer osv, men det er der mange andre herinde der kan. Men du spørger hvad en personlig konkurs betyder.

Det betyder at de tager ALT hvad manden har af værdi og tvangs sælger det inkl hus, bil (hvis det er en nyere dyr bil) værktøj, maskiner alt. Når det er personlig konkurs er der kun en til at hæfte for det og det er ejeren af firmaet desværre.

Hvis gælden bliver stor nok kan han så senere søge gældssanering.

Hvis du har andre spørgsmål om det emne så spørg, vi står selv foran det samme problem, så ved lidt om det fra vores egen sag.

vil også lige give dig et kæmpe trøste kram

Tina
tije er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-01-2010, 23:24   #4
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Der er mulighed for §34, boliglån, til termin, mv. , som dog skal tilbagebetales, såfremt han kan, når han er afklaret. Tilbegebetaling, fordi det er ejerbolig, men ved tilbagebetaling skal han have lidt over 5.000kr når de nødvendige udgifter er betalt.

§100 merudgifter, serviceloven.
§82 sygebehandling, efter lægens anbefaling.

Held og lykke
VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-01-2010, 23:48   #5
Tut
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 08-11 2007
Indlæg: 13
Styrke: 17
Tut er ny på vejen
Tusinde tak Trold, Tina og Popiae
Jeg vil kigge nærmere på paragrafferne, og se om der er noget der kan bruges, tak for hurtig respons.
Jeg har lige læst mit første indlæg igen, og kan pludseligt se det med helt andre briller, det kunne jo være at jeg skulle gå i seng, for det lyder slet ikke som hans situation lige nu, den er nemlig desperat! Manden har ikke råd til mad medicin eller noget, der er 500,- Kr. i underskud, og jeg har ikke en krone at give ham, kun min sympati og hjælp her. Jeg synes bare ikke at nogen mennesker skal stå dér, uden en krone på lommen - og ikke vide om de får mad i morgen. Eller sagt på en anden måde, hvis der var nogen, der tog sig af ham, behøvede JEG det jo ikke. Eks. mænd er jo ikke lige det smarteste for eks. koner at tage sig af, slet ikke hvad angår selvtillid osv.

Sidst redigeret af Tut; 05-01-2010 kl. 00:17.
Tut er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2010, 00:35   #6
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Hejsa.... sikke en masse problemer.

Du kan læse om ting, der kan søges om her, kap. 10:

https://www.retsinformation.dk/Forms...?id=127214#K10

Og så skal han SKRIVE ansøgning om hjælp, ikke mundtlig ansøgning.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2010, 10:28   #7
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Tut,

Er der andre der også hjælper ham end dig ? Håber der er, for som eks kone ved jeg også hvordan forholdet kan være også selvom man gerne vil gøre alt.

Hvis jeg var ham var det med at få sat huset til salg. Selvom krisen ikke er til det, så bliver det ikke bedre, men husene bliver jo solgt alligevel. Derefter er det med at få ham på akut listen til en lejebolig i kommunen, hvis også er svært at få. Såfremt han får en leje bolig kan han søge boligsikring, som dog kun er 15 % af huslejen, hvis ikke man har børn boende.

Det hjælper ikke at holde på huset og få det shinet op, tal med ejendom mæglerne, det er dem der er eksperterne på området.

Jeg kan ikke se at han går til psykolog, sikkert pga. penge. ?. Har han ikke en helbredssikring der kan betale. ? Eller kan han komme under et yde nr. hvor han "kun" betaler kr. 300 pr. gang til psykolog. Det ville hjælpe ham enormt at få støtte der vil jeg tro. Nogle hospitaler tilbyder også alt i et behandlinger, ved psykiater, psykolog og læge. Kan han ikke undersøge med sin læge om der er et hospital nær ham der gør det. ? 15 min. ved en psykiater giver ikke noget og de giver jo som sådan ikke terapi idag, de har de ikke tid til, så en psykiater er mere til medicinering, hvilket sikkert også skal til, men en psykolog er klart med til at hjælpe en i den rigtige retning.

Heldigvis at han er på sygedagpenge endnu, hvor længe har han været det ? Vær opmærksom på varighedsbegrænsningen, som er 52 uger. For at fortsætte på sygedagpenge herefter skal man være afklaring mod fleksjob eller en sag omkring pension skal være startet op. Så oven i alt det andet er det vigtigt at være opmærksom i at holde fast i sdp, for sagsbehandlerene er ikke så gode til at minde herom, de sender som oftests en på kontanthjælp, når man falder for varighedsbegrænsningen.

Jeg håber det bedste for din eksmand, men jeg vil sige sælg huset, tal med en ejendomsmægler, det vil sikkert lette din eksmand meget psykisk at komme videre eller bare få taget stilling dertil.

Kan han ikke få noget retshjælp til vurdering af hans situation omkring, gæld, personlig konkurs og salg af hus ?. Det må være under ens familie forsikring at man kan få det. Nogle kommuner tilbyder det vidst også ?. De kunne være med til at rådgive omkring paragraffer, hans situation og hvordan han kommer ud af den. !!!

Sidst redigeret af Enteneller; 05-01-2010 kl. 10:33. Årsag: Der var lige noget mere.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2010, 17:53   #8
Tut
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 08-11 2007
Indlæg: 13
Styrke: 17
Tut er ny på vejen
Tusind tak Zuza og Enteneller (Kierkegaard?)
Jeg har talt med ham igen i dag, og han vil kontakte den søde sagsbehandler, der tager sig af hans sygesag, og høre om hun kan hjælpe ham. Det synes jeg er en god idé. Om ikke andet, kan hun guide ham videre i systemet. Jeg vil henvise ham til §81 Zuza.
Ja, Enteneller, jeg synes også det ville være godt for ham, at få noget psykologhjælp, hans sagsbehandler er ved at undersøge om han kan få det betalt af kommunen, for han har jo ikke råd til noget som helst...
Der er kun mig til at hjælpe - og så sagsbehandleren, så jeg er glad for, at han er begyndt at indse, at han bliver nødt til at bede om noget hjælp i situationen, det er jo ikke til at sige, hvor længe de er om at sælge huset, og han skulle jo nødigt længere ned i skidtet. God idé med retshjælp m.m. jeg lader det hele gå videre.
Igen tusind tak for hjælpen.

Varme tanker
Tut
Tut er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2010, 22:27   #9
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tut Se meddelelser
Jeg har talt med ham igen i dag, og han vil kontakte den søde sagsbehandler, der tager sig af hans sygesag, og høre om hun kan hjælpe ham. Det synes jeg er en god idé. Om ikke andet, kan hun guide ham videre i systemet.
Vend lige tilbage når du ved hvad hans sagsbehandler er nået frem til, de er ikke altid flinke til at vejlede korrekt, og slet ikke hvis det betyder udgifter for kommunen.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2010, 23:21   #10
Tut
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 08-11 2007
Indlæg: 13
Styrke: 17
Tut er ny på vejen
Åh ja, Trold, du kan tro jeg har været mange kampe igennem med systemet p.gr. af min datter, så jeg har øjne og ører åbne. Skal nok vende tilbage, når der er noget nyt.

Tak fra Tut
Tut er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
er der noget hjælp at hente klister Alt det andet 5 19-08-2013 01:22
Er der slet ikke nogen hjælp at hente? Zweetz Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 19 22-04-2011 19:29
Hvor kan jeg hente hjælp..? Nitten60 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 17 16-01-2011 17:38
Er der hjælp at hente?? gittedl Alt det andet 3 11-02-2008 16:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:38.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension