K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 31-12-2011, 01:37   #111
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
går en § 17 på foreliggende grundlag ikke ud på at pensionsudvalget skal se på sagen inden 3 mdr og skal afgøre sagen på hvad der ligger i sagen også som bilag..?

og at der ikke først skal vejes og måles, tillægges og fratrækkes... inden de overvejer at indstille til pension..?
godt nytår..
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-12-2011, 16:00   #112
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Jow sagen skal overgå til behandling efter reglerne om førtidspension med det samme...og det skal være ud fra de ting som ligger i sagen på det tidspunkt...

Det eneste de må...er at opdatere din ressourceprofil....

Du kan selv vedlægge papirer til sagen helt frem til at ressourceprofilen er blevet opdateret...

De har kun de 3 måneder til at få behandlet sagen og tage stilling til om du skal eller ikke skal have en førtidspension..

Så de skal IKKE først tage stilling til om de vil behandle den efter reglerne om førtidspension...

Der ligger afgørelser på dette i Ankestyrelsen...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-12-2011, 18:45   #113
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Tak, Webmaster, at du svarede Huldra, jeg kom væk fra det...

Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Der ligger afgørelser på dette i Ankestyrelsen...
Ville du evtuelt være rar at linke til de afgørelser :-)
-jeg er endnu ikke en ørn til at finde den slags.
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-12-2011, 19:52   #114
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Ankestyrelsen´s afgørelse på dette

Læg specielt mærke til disse afsnit i afgørelsen

Citat:
En borger har efter pensionslovens § 17, stk. 1, 2. punktum mulighed for at anmode sin kommune om alene at tage stilling til spørgsmålet om førtidspension. Det betyder bl.a., at afgørelsen om ret til førtidspension bliver truffet på det foreliggende dokumentationsgrundlag, jf. lovens § 17, stk. 1, 3. punktum. Denne mulighed er en undtagelse fra hovedreglen om, at en ansøgning om førtidspension skal behandles i forhold til alle de muligheder, der findes for at yde hjælp efter den sociale lovgivning.


Ønsker en borger, at kommunen alene tager stilling til spørgsmålet om førtidspension, har kommunen en særlig vejledningsforpligtelse. Kommunen skal sikre sig, at det rent faktisk er vedkommendes ønske, at sagen bliver fremmet på det foreliggende dokumentationsgrundlag. Kommunen skal i den forbindelse også vejlede borgeren om forskellen på behandling af sagen efter pensionslovens § 17 og § 18.

Citat:
Som en konsekvens heraf fandt nævnet, at der var mulighed for forlængelse af sygedagpenge efter § 22, stk. 1, nr. 5, da en sag om førtidspension påbegyndtes allerede ved ansøgningen, når der var anmodet om en afgørelse på det foreliggende dokumentationsgrundlag.
Kilde: http://www.ast.dk/afgoerelser/princi.../D-006-05.aspx
Så er der også denne afgørelse:

Citat:
Borgeren kan når som helst i sin sags forløb bede kommunalbestyrelsen om alene at tage stilling til, om der er ret til førtidspension. Kommunalbestyrelsen skal da straks træffe beslutning om at sagen overgår til behandling med henblik på stillingtagen til om borgeren opfylder betingelserne for tilkendelse af pension.

Kilde: http://www.ast.dk/afgoerelser/princi.../P-006-04.aspx
Vil man være helt sikker...så kan man tage denne afgørelse med:

Citat:
Der skulle ikke foretages en vurdering af borgerens arbejdsevne i forbindelse med en afgørelse om påbegyndelse af førtidspensionssag på det foreliggende dokumentationsgrundlag. Kommunen skulle derfor træffe afgørelsen om at påbegynde sagen på det foreliggende grundlag hurtigst muligt og i umiddelbar tilknytning til anmodningen.

Kilde: http://www.ast.dk/afgoerelser/princi.../P-006-07.aspx
Her er en afgørelse som viser at man godt må selv vedlægge papirer til sagen helt frem til partshørring af ressourceprofilen...

Citat:
En speciallægeerklæring, som ansøger medbragte ved partshøring i forbindelse med afslutning af ressourceprofilen forud for pensionsafgørelsen burde være inddraget.

Kilde: http://www.ast.dk/afgoerelser/princi.../P-025-04.aspx
Det eneste en kommune må når man har søgt en §17 på det foreliggende grundlag...er at opdatere ens ressourceprofil...

Man står sig bedst ved at have afleveret en skriftlig ansøgning om førtidspension til kommunen, hvor i man tydeligt skriver at man vil have sagen afgjort på det forliggende grundlag.

Plus man skal helst have en kvittering med dato for at man har afleveret ansøgningen.
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-01-2012, 02:53   #115
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Da jeg blev træt af at vente på kommunens smøleri, m.h.t. en §18, afleverede jeg en ansøgning hvori jeg skrev, at jeg ønskede, at søge om fp i henhold til pensionslovens §17, på det foreliggende dokumentationsgrundlag, og at jeg ikke ønskede, at gør brug af min ret til foretræde for pensionsnævnet medmindre, at min sag blev negativt indstillet.

Jeg havde vedlagt et par afgørelser fra ankestyrelsen, som sagde det samme som Web beskriver.

Da jeg stod ved skranken og ventede på kvittering dukkede min sb op, hun kiggede på min ansøgning og påstod, at jeg ikke kunne søge en §17 når hun havde sat gang i en §18.

Jeg bad hende om, at læse mine bilag, og så gik jeg hjem og skrev en klage til jobcenterchefen.

Kort efter blev jeg tilkendt fp i henhold til §18 (jeg er overbevist om, at det var min §17, der fik sparket dem i gang).

Kort efter fik jeg brev fra jobcenterchefen, min klage var taget til efterretning.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-01-2012, 03:03   #116
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
det er også noget vrøvl de har sagt...

Selvfølgelig kan man søge en §17 på det foreliggende grundlag....og det er uanset hvad der er sat i gang...

Det står jo så tydeligt i loven så man ikke kan misforstå det..

Citat:
§ 17. Kommunalbestyrelsen skal behandle en henvendelse om førtidspension i forhold til alle de muligheder, der findes for at yde hjælp efter den sociale lovgivning, jf. § 5 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. Personer, som ønsker, at kommunalbestyrelsen alene tager stilling til spørgsmålet om førtidspension, kan dog anmode herom. I sådanne tilfælde træffer kommunalbestyrelsen afgørelse om, at sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag overgår til behandling efter reglerne om førtidspension.

Kilde: https://www.retsinformation.dk/forms...x?id=132869#K3
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-01-2012, 03:05   #117
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
det er også noget vrøvl de har sagt...

Selvfølgelig kan man søge en §17 på det foreliggende grundlag....og det er uanset hvad der er sat i gang...

Det står jo så tydeligt i loven så man ikke kan misforstå det..
Det var jo også det jeg skrev i min klage.

Men nu var min sb jo også "kun" sagsbehandler, d.v.s. kontoruddannet på kommunen, så nu er hun blevet lidt klogere.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-01-2012, 03:28   #118
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
joo men selv om hun kun er kontoruddannet....så er dette ting som burde ligge helt klart for alle som arbejde med det...

Det er jo ikke noget under at det går galt for så mange mennesker når de ikke ved bedre end som så..

Vi skal også lige huske på at det nu engang ikke er borgerne som skal komme med disse informationer...hvis alt var som det skulle være i kommunerne...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-01-2012, 04:00   #119
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Helt enig Web.

Men vi ved jo godt, at det ikke altid er sådan virkeligheden er strikket sammen.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-01-2012, 16:49   #120
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Tusind tak, Webmaster, for links til principafgørelser, de vil blive læst mere en én gang.

Det formelle med dateret og underskrevet (af både borger og SB) § 17-ansøgning på foreliggende er i orden.

Tak for snakken, Web og Vovse, i nat omkring § 17, man kan aldrig vide for meget om dette spegede emne...

...hvorfor ville du kun imødekomme tilbud om foretræde, Vovse, hvis du blev negativt indstillet?

Nå, jeg må videre med "mine flere kg papirer"... vade rundt i 21 års sygdom, bvadrrr!

GODT NYTÅR :-)
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Nu må jeg også bede om hjælp. Bella67 Spørgsmål ang fleksjob 66 03-10-2011 14:46
Været til Møde igen. Jeg er målløs. Wodpoulsen Alt det andet 9 24-06-2011 22:15
Danske Stasi-tendenser og retsløs klapjagt på ledige buster Politik og Samfund 6 14-10-2010 09:55
Målløs over pressen... Stella Det er da strengt ! 3 17-02-2009 23:30
Jeg er målløs hvad gør jeg forkert? Fiselback Spørgsmål ang fleksjob 1 26-10-2008 12:50




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:09.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension