K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-09-2013, 12:55   #1
tina lene
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-09 2013
Indlæg: 4
Styrke: 0
tina lene er ny på vejen
Gældende lov i 2011 og pr. 1.1.2013?

Kære alle

Jeg er et nyt medlem, men er allerede meget glad for K10. Her er en hel del tråde, som er lærerige, og en del indlæg, som er rystende læsning, men som jeg tror på, idet jeg on-off igennem 15 år har været på den forkerte side af skrivebordet i systemet.

Nogle dele af systemet har systematisk ødelagt ethvert aspekt af mit liv, mens andre dele rent faktisk forsøger at hjælpe mig.

Jeg begyndte at søge førtidspension (fp) i foråret 2011 under en indlæggelse for bipolar affektiv sindslidelse (manio-depressivitet). Jeg lider af en alvorlig grad af denne alvorlige sygdom. I sommeren 2011 blev jeg 40 år.

Uanset hvad jeg gør og ikke gør, kan jeg ikke blive rask. Jeg kan dø af min sygdom.

Sagen rykker sig ikke ud af stedet, idet det psykiatriske hospitals psykiatere mener, at det vil forværre min sygdom at komme i arbejdsprøvning, hvilket jeg også selv er bange for, hvorfor jeg ikke tør/ har turdet, at gå i arbejdsprøvning.

Nu er det lykkedes at få et møde i stand mellem arbejdsmarkedsafd. i kommunen, det psykiatriske hospital, og det social-psykiatriske bosted, jeg bor på - samt mig selv - i næste uge. Sagen er endnu ikke blevet en sag, da kommunen ikke har sendt papirerne videre i systemet.

Eftersom ingen på "min" side har godt kendskab til fp lovgivning, vil jeg gerne læse lovgivningen som den var gældende i 2011, og den, der trådte i kraft pr. d. 1. januar 2013. Gerne også forarbejderne hertil, så jeg kan se hvad hensigten med reglerne var.

Jeg kan af uransagelige grunde ikke finde selve lovgivningen, der var gældende i 2011 og gældende fra 2013 på www.retsinformation.dk
Jeg har ellers anvendt flere søgekriterier og skimmet det, jeg fandt muligvis kunne have relevans. (Jeg har naturligvis også søgt på Google). Måske har jeg søgt forkert? Hvor finder jeg forarbejderne?

Jeg håber meget at nogen her på sitet kan og vil hjælpe mig? På forhånd tak for hjælpen

Kærlig hilsen

Tina Lene
tina lene er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2013, 13:08   #2
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Du skal dog være klar over at selvom din sag startede i 2011, så er det de nye regler fra 2013 du kommer ind under.

Sagen behandles efter de regler der gælder på det tidspunkt hvor de overgår til behandling i pensionsnævnet.. og dertil er du ikke nået endnu.

Men du kan læse lidt om det der er ændret her..

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=144932

Hensigterne med de nye regler var at spare penge..
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2013, 16:11   #3
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
ja hvis sagen ikke er overgået til reglerne om pension før 1 januar 2013
det betyder at sagen ligger til afgørelse hos pensionsnævnet før 1 januar 2013
det betyder ud fra hvad du skriver, at du er under de nye regler og der skal du ligge din fokus

med de nye regler bliver det meget svært og få pension uden et ressourceforløb
også selvom du er over 40 år.

Sidst redigeret af MTVRV1; 13-09-2013 kl. 16:14.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2013, 14:33   #4
tina lene
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-09 2013
Indlæg: 4
Styrke: 0
tina lene er ny på vejen
Lovgivning i 2011 og i 2013

I skal have mange tak for svarene.

Jeg har så vidt muligt forsøgt at læse linket, der henviste til lovændringer i "Lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om aktiv socialpolitik, lov om social pension og forskellige andre love".

Det lader til at reglerne om førtidspension er spredt ud over flere lovsamlinger? Jeg kan ikke overskue det, så jeg har besluttet at finde frem til de relevante regler og anvendte udtryk og sende disse til det psykiatriske hospital samt til bofællesskabet, hvor jeg bor.

Desuden vil jeg gerne vide om socialrådgiveren på kommunen (min modpart/ den, der sidder på pengene) har ret i, at man kun kan se ét år tilbage i mit liv? Er det en regel, eller er der tale om et skuffecirkulære, altså en regel, kommunen selv har opfundet?

Grunden til at jeg er nysgerrig på reglerne i 2011 - er ikke fordi, jeg ikke vidste, at jeg på nuværende tidspunkt, naturligvis, hører under de regler, der trådte i kraft d. 1.1.2013 - men fordi jeg gerne vil stille socialrådgiveren i kommunen nogle bagudrettede spørgsmål.

Hvorfor gik man f.eks. ikke i gang med førtidspensionssagen, idet det var åbenlyst, at jeg ikke kunne gå i arbejdsprøvning?

Både bostedet og det psykiatriske hospital mener, at jeg burde have fået førtidspension (fp) for længst, især fordi "man", inklusive min bopælskommune har givet fp til folk, der var langt mindre syge (og yngre) end mig.

Mange venlige hilsner

Tina Lene
tina lene er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2013, 16:37   #5
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ved det kan være svært, men forsøg hellere at skaffe information, så du kan stille fremadrettede spørgsmål.

''Normalt'' kan kommunen gå 5 år tilbage, men om de har fundet på en ny skuffeordning på 1 år, skulle ikke undre mig, da snart intet kan forbavse.

Du kan ikke rigtig bruge andres alder og grund til førtidspension i din egen sag.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
2011 E-Tab på 25% og 2013 i nyt Flexjob og ned i løn P.P.D Spørgsmål ang fleksjob 9 18-02-2013 19:25
Boligstøtte gældende lovgivning og tal for 2012 gunvor Et godt link! 0 01-11-2012 08:52
Gældende eller nye FP-regler_BAN har hjemvist FPsag til genvurdering hos Kommunen knuden Politik og Samfund 2 11-03-2012 21:16
Jul 2011 annagw Den nyttige viden vi alle har 6 01-12-2011 17:39




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:39.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension