K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-07-2011, 11:00   #1
Ditten
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2010
Alder: 37
Indlæg: 24
Styrke: 14
Ditten er ny på vejen
Forvirret førtidspensionist

Kære alle

Er næsten sikker på, at der er en tråd som denne, men ved ikke helt, hvor jeg finder den. Modtager gerne link

Sagen er den, at jeg modtager min første løn som førtidspensionist i slutningen af nærværende måned. Jeg føler lidt, at jeg står i en jungle og ved ikke helt, hvem jeg skal spørge til råds. Jeg er meget fyldt op efter 1½ års kamp med kommunen på den ene side og mig (og min mor og min kæreste) på den anden side.

Derfor søger jeg for det første en form for overskuelig liste over ting der skal ordnes/undersøges og folk der skal underrettes, nu hvor jeg er blevet førtidspensionist.

Søger for det andet en liste over hvilke "rettigheder", jeg har som førtidspensionist (for eksempel sådan noget som dsb-rabatter osv.) Og kan man eventuelt søge tilskud et eller andet sted, hvis man ved, at der snart dukker en tandlægeregning op med et ret grimt 4-cifret beløb på. Nogle har fortalt mig at det er muligt, og andre har fortalt at det ikke er, så jeg føler mig lidt lost.

Jeg er nærmest blevet helt autistisk omkring det at have klart overblik over hvad der skal ske og hvad jeg har af pligter og rettigheder, men det er nok svært at undgå helt efter 1½ år i systemets vridemaskine Gid man ikke var så hypersensitiv. Men er LETTET over at jeg endelig har fået fred til at sørge bedre for mit helbred.

Ditten er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2011, 11:16   #2
Lunasdatter
Lever på K10
 
Lunasdatters avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-04 2010
Alder: 72
Indlæg: 1.669
Styrke: 16
Lunasdatter er ny på vejen
Det er slet ikke så slemt Ditte..

Da jeg blev førtidspensionist da fik jeg lavet min skat om .. jeg har jo ikke fradrag til fagfore. mere.. Jeg gik simpelthen ned på kommunen og de klarede det for mig...

Dar du indbetalt til efterløn så kan du få de penge udbetalt.. - her skal du kontakte din fagforening .. og kommunen hvis du har betalt ind til flexydelse..

Har du en pensionsordning fra dit tidl arbejde, så har du måske ret til en førtidspension fra dem .. så her skal du kontakte det pensionsselskab du evt har.. (husk at meddele skat om det også)

Jeg fik ændret min boligsikring .. fik en del mere

Sammen med de papirer fra kommunen fik jeg en pensions meddelse .. den skal du sammen med et billede tage med til DSB så laver de et kort til dig...

Hjælp til tandlæge... aner det ikke .. jeg sparer sammen hvis jeg får større udgifter...

Håber at det her hjælper dig lidt på vej...
Knus Lone
__________________
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Førtidspensionist pr 1-4-2011
Lunasdatter er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2011, 11:24   #3
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
http://www.sm.dk/Publikationer/Sider...ublication=185

"Pensionister kan hertil på lige fod med andre søge om hjælp til handicapkompensation samt hjælp til enkeltudgifter efter aktivloven fx til medicin og flytteudgifter. Hjælp til boligudgifter ydes efter reglerne om boligsikring. For førtidspensionister gælder dog på visse områder særlige regler for beregning af boligsikring, der kan fx ydes boligsikring til ejer- og andelsboliger. For førtidspensionister som er stærkt bevægelseshæmmede og/eller modtager døgnhjælp gælder herudover nogle særregler. "

Se også den her - men vær opmærksom på hvilke regler der er for førtidspensionister fra før og efter 2003....

http://www.foertidspensionist.dk/sider/VaerdAtVide.htm
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2011, 11:59   #4
LimoGert
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 16-04 2011
Lokation: Hørsholm
Alder: 68
Indlæg: 108
Blog Indlæg: 1
Styrke: 14
LimoGert er ny på vejen
Et kik på Landsforeningen for Førtidspensionister's hjemmeside, menupunktet: Værd at vide som førtidspensionist, kan uden tvivl hjælpe dig med flere af dine ønsker!

http://www.foertidspensionist.dk
LimoGert er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2011, 12:08   #5
Ditten
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2010
Alder: 37
Indlæg: 24
Styrke: 14
Ditten er ny på vejen
Tak for hjælpen

Ditten er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2011, 16:58   #6
Susanne2412
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2008
Alder: 56
Indlæg: 655
Blog Indlæg: 6
Styrke: 16
Susanne2412 er ny på vejen
Du skal kontakte borgerservice på din kommune og bede om et pensionistbevis, det er en lille lap papir (jeg har lamineret min) som du klipper ud og den er nu dit bevis for at du er pensionist, og kan vises frem de steder der gives rabat. Det kan også være den du tager med til DSB sammen med et pasfoto og får et pensionistkort, som kan give lidt rabat hist og her hos DSB.
Susanne2412 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2011, 17:34   #7
lund70
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-12 2010
Indlæg: 81
Styrke: 14
lund70 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Susanne2412 Se meddelelser
Du skal kontakte borgerservice på din kommune og bede om et pensionistbevis, det er en lille lap papir (jeg har lamineret min) som du klipper ud og den er nu dit bevis for at du er pensionist, og kan vises frem de steder der gives rabat. Det kan også være den du tager med til DSB sammen med et pasfoto og får et pensionistkort, som kan give lidt rabat hist og her hos DSB.
Hej, vedr. DSB er dit pensionistbevis ikke nok - hvis du ikke hare fået, så henvend til borgerdervice og få et pensionmeddelelse vedr. DSB kort, og du skal faktisk have et nyt bevis på kommunen hvert år , når dit kort skal fornyes !

Lund70
lund70 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2011, 19:05   #8
Susanne2412
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2008
Alder: 56
Indlæg: 655
Blog Indlæg: 6
Styrke: 16
Susanne2412 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af lund70 Se meddelelser
Hej, vedr. DSB er dit pensionistbevis ikke nok - hvis du ikke hare fået, så henvend til borgerdervice og få et pensionmeddelelse vedr. DSB kort, og du skal faktisk have et nyt bevis på kommunen hvert år , når dit kort skal fornyes !

Lund70
Hos os her i Næstved er det nok, har en søster i DSB som udsteder disse kort...
Susanne2412 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2011, 20:20   #9
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ditten Se meddelelser
Kære alle

Er næsten sikker på, at der er en tråd som denne, men ved ikke helt, hvor jeg finder den. Modtager gerne link

Sagen er den, at jeg modtager min første løn som førtidspensionist i slutningen af nærværende måned. Jeg føler lidt, at jeg står i en jungle og ved ikke helt, hvem jeg skal spørge til råds. Jeg er meget fyldt op efter 1½ års kamp med kommunen på den ene side og mig (og min mor og min kæreste) på den anden side.

Derfor søger jeg for det første en form for overskuelig liste over ting der skal ordnes/undersøges og folk der skal underrettes, nu hvor jeg er blevet førtidspensionist.

Søger for det andet en liste over hvilke "rettigheder", jeg har som førtidspensionist (for eksempel sådan noget som dsb-rabatter osv.) Og kan man eventuelt søge tilskud et eller andet sted, hvis man ved, at der snart dukker en tandlægeregning op med et ret grimt 4-cifret beløb på. Nogle har fortalt mig at det er muligt, og andre har fortalt at det ikke er, så jeg føler mig lidt lost.

Jeg er nærmest blevet helt autistisk omkring det at have klart overblik over hvad der skal ske og hvad jeg har af pligter og rettigheder, men det er nok svært at undgå helt efter 1½ år i systemets vridemaskine Gid man ikke var så hypersensitiv. Men er LETTET over at jeg endelig har fået fred til at sørge bedre for mit helbred.

1½ år i vride maskinen, det er nærmest rekord på K10 om ikke andet. Håber at du kommer til tåls med din titel som ftp-er. Jeg håber at du har ønsket den ligeså, nu hvor det er gået så stærkt ? Tillykke..
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2011, 20:35   #10
Ditten
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2010
Alder: 37
Indlæg: 24
Styrke: 14
Ditten er ny på vejen
Tak for gode råd!

Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser
1½ år i vride maskinen, det er nærmest rekord på K10 om ikke andet. Håber at du kommer til tåls med din titel som ftp-er. Jeg håber at du har ønsket den ligeså, nu hvor det er gået så stærkt ? Tillykke..
Jeg har bestemt ønsket det Og jeg kan se at det, uhyggeligt nok, er gået MEGET stærkt for mig i forhold til mange af jer andre herinde fra. Jeg døjer med mange daglige smerter og spændinger uden mulighed for medicinsk eller anden behandling. Det er nok derfor det er gået så stærkt - og så har min mor været på nakken af sagsbehandler og læge for at beskytte mig. Blev mere og mere syg af stress og var til sidst sengeliggende stort set hver dag. Godt nok har det "kun" taget 1½ år - men jeg er også langt mere syg nu end jeg var, da jeg for tredje gang måtte droppe ud af drømmestudiet, fordi jeg var slidt helt ned. Det skyldes også min fysiske og psykiske hypersensitivitet. Det gør virkelig ondt på mig at vide at mange andre syge skal kæmpe op til mange gange så lang tid, som jeg har kæmpet, for at få fred!

Ditten er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
forvirret helen_44 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 39 21-01-2012 16:28
Forvirret? Jo tak... Mumrik Spørgsmål ang fleksjob 14 29-11-2011 11:03
Forvirret... challe Alt det andet 8 29-05-2011 22:55
Forvirret ? frupia1 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 18-08-2009 14:37
Forvirret gittedl Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 16-06-2009 15:35




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:59.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension