K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-10-2012, 09:26   #1
Wasaki
Hvor skulle jeg ellers være
 
Wasakis avatar
 
Tilmeldingsdato: 28-05 2011
Indlæg: 137
Styrke: 13
Wasaki er ny på vejen
Skal nu på kh??

Jeg står og skal på kontanthlælp efter en lang sygeperiode (selvom jeg ikke er rask) i den periode jeg var på sp, var min penge til mad og div på mellem 1200 og 1500 kr om mån, man får jo ikke noget extra på sygedagpenge, men her er det så jeg spørge jer herinde om der er en mindste "overlevelse" når man er på kh.
på forhånd tak
Wasaki er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-10-2012, 09:55   #2
Gizmo
Ved at flytte ind på K10
 
Gizmos avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Indlæg: 508
Blog Indlæg: 3
Styrke: 15
Gizmo er ny på vejen
Du kan finde satserne inde på borger.dk, men det kommer an på din alder, om du er gift og om du er forsørger eller ej.
__________________
* Førtidspensionist pr. 1/12-2010 *
Gizmo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-10-2012, 13:54   #3
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Mindste overlevelse er de satser der er.. og det afhænger som Gizmo skriver, om din civilstand, alder osv..

Du skal under alle omstændigheder nok regne med at den er noget mindre, og at du vil få besked på at indrette dig efter det.

Hvis du har en meget høj husleje kan du få lidt tilskud i en periode til du finder noget billigere eller vælger at blive boende og klare dig alligevel.

Du kan søge om enkeltydelser, men det er meget svært at få.

Du kan finde dem her..

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=140455

Sidst redigeret af Pip; 25-10-2012 kl. 13:59.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-10-2012, 14:13   #4
Thomas1981
Mit andet hjem K10
 
Thomas1981s avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-12 2011
Lokation: Horsens
Alder: 43
Indlæg: 671
Styrke: 13
Thomas1981 er ny på vejen
Hjemmeboende under 25 år
3.214

Udeboende under 25 år
6.660

Under 25 år, gravid og passeret 12. svangerskabsuge
10.335

Under 25 år med eget barn i hjemmet
13.732

Enlig, gift eller samlevende, uden børn og fyldt 25 år
10.335

Forsørger og fyldt 25 år
13.732

Boligsikring, op til 15% af huslejen.


Og låner lige noget info fra Papdronning i et andet opslag:

Hvis du er fyldt 25, kan du muligvis får ekstra støtte, beregnet på, husleje efter boligsikring, el udgifter, antennetilslutning, hvis du er tvunget til at være med i en antenneforening, og varmeudgifter. Det som altsammen til sammen bliver kaldt nettoboligudgigften.
Det er en kompliceret størrelse, selv får jeg ca. 1200 kr. om md. via den paragraf, oven i min KH. Beløbet er skattefrit.
Jeg har fået det i 3-4 år. Fordi min bolig er billig, er jeg ikke blevet bedt om at flytte. Min lejlighed er lige nøjagtig 65 kvm (vist det man vurdere rimeligt til én person. kan ikke huske hvad det stiger med, pr. person), en 2 værelses, til 2900,- i husleje på papiret. dvs. uden boligsikringen er trukket fra.

Jeg boede i en 1 værelses før på 44 kvm. Og fik at vide af min SB da jeg kom på KH, at jeg godt måtte flytte i en 2'er for kommunen, med tilhørende forhøjelse af §34 støtten. Selvfølgelig hvis den var billig. Så jeg spurgte min ydelsesrådgiver da jeg blev tilbudt min 2'er, og det godkendte hun med det samme. §34 handler hele tiden om, hvad der er en rimelig bolig. Bor man i en dyr kommune husleje mæssigt, er grænsen for hvor dyr en rimelig bolig er, nok noget højere en i en blillig kommune. Men er du fyldt 25, ville jeg som det første spørge min sagsbehanlder om muligederne for §34 støtte.

Aktivlovens §34 - særlig støtte

Hvis du som modtager af kontanthjælp har høje boligudgifter eller en stor forsørgerbyrde, kan du få en særlig støtte, som skal være med til at sikre, at du kan forblive i din bolig, selv om du har mistet din lønindtægt

Støtten er ikke tænkt som en ubegrænset støtte, og der kan fastsættes varighedsbegrænsning på støtten. Det skal forud for udbetaling af denne støtte undersøges af kommunen, om du kan få en billigere bolig.

Der er nogle konkrete persongrupper, som ikke kan få denne særlige støtte. Det drejer sig om ægtepar, hvor den ene ægtefælle har valgt at være hjemmearbejdende, samt udlændinge som har søgt asyl, men endnu ikke fået afgjort deres ansøgning om opholdstilladelse. Derudover drejer det sig om unge under 25 år, som får hjælp efter ungesatserne og personer der modtager orlovsydelse efter lov om orlov.

Størrelsen af den særlige støtte afhænger af ansøgerens behov i form af boligudgifter og antal af børn.

Ifølge bekendtgørelse om særlig støtte efter §34 i lov om aktiv socialpolitik .

§ 3. Der kan ydes støtte, når nettoboligudgiften, som opgjort efter § 4:

1) overstiger 2.700 kr. pr. måned for personer, der ikke har forsørgelsespligt over for børn,

2) overstiger 3.900 kr. pr. måned for personer, der har forsørgelsespligt over for et hjemmeboende barn, eller

3) overstiger 4.000 kr. pr. måned for personer, der har forsørgelsespligt over for et ikke hjemmeboende barn.

Sidst redigeret af Thomas1981; 25-10-2012 kl. 14:24.
Thomas1981 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
skal kommunerne ikke overholde loven-jo de skal østerbro Skal kommuner ikke overholde loven? 4 04-08-2020 23:17
Ressourseforløb - hvor længe skal i gå og hvad skal der ske mbo Rehabiliteringsteams og Rehabliteringsskema 19 01-09-2013 23:05
skal skal ikke tvungen behandling Dyrmose Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 19-03-2013 03:37
Hvad skal jeg skrive/hvordan skal jeg gøre... FrkNorden Alt det andet 41 05-05-2011 13:10
Flytte hjemmefra -skal/skal ikke?? Tullepigen90 De Unge 7 03-02-2011 19:28




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:32.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension