K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-04-2011, 01:53   #1
tigerbia
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 23-12 2010
Indlæg: 225
Styrke: 14
tigerbia er ny på vejen
Vildt forvirret

Er der nogen som kan fortælle mig hvor mange timer man skal arbejde som fleksjobber, hvis ens arbejdsevner f.eks. er 1/3 og yderligere hvad vil man så få i løn - vi man få få for 1/3 tid eller vil man få løn for hel tid - det som gør mig forvirret er følgende tekst om fleksjob i en pjece om fleksjob http://www.dch.dk/publ/fleksjob/fleksjob19.pdf:

Det er vigtigt at være opmærksom på, at den nedsatte arbejdsevne kan medføre, at den pågældende ikke kan arbejde fuldt effektivt på fuld tid, eller at den pågældende kan arbejde fuldt effektivt, men da kun på nedsat tid. Det betyder, at man i fleksjob kan aftale, at arbejdsindsatsen tilrettelægges, så man arbejder fuldt effektivt på nedsat tid, men modtager løn for fuld tid.

Fatter ikke en pind - hvis man bliver visiteret til fleksjob er det vel fordi man ikke kan klare et arbejde på fuld tid (har arbejdet fuld tid før) - venligst en eller anden bring mig ud af min forvirring

Og yderligere - når ens SB sådan lidt løseligt siger: "Måske skal vi kigge på en praktikplads" - er det så positivt eller negativt??

De vil ikke arbejdsprøve mig mere, fordi arbejdsevnen var under 30% i den ene arbejdsprøvning jeg har været i (ja ja - der er nogen som ikke bliver sendt til den ene efter den anden - det forstår jeg heller ikke), og jeg kan simpelthen ikke 'overskue' hvad der så skal ske.

til alle

Sidst redigeret af tigerbia; 25-04-2011 kl. 02:00.
tigerbia er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-04-2011, 03:14   #2
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Man skal som minimum have det der svarer til mindstelønnen i 37 timer inden for den overenskomst man ansættes.

Mht timer er der ingen lovfaste begrænsninger, dvs man kan have 3 timer om ugen og man kan have 30 timer om ugen som fleksjobber, og ja for de fx 3 timer skal man have fuld løn for 37 timer. MEN der er altså et lille problem med de her timer... det kommer jeg til.

At du er 1/3 nedsat vil betyde at en evt arbejdsgiver betaler 1 del af din løn og kommunen giver så resten (fungerende som et tilskud så du ikke skal hente pengene flere steder)

(så problemet) Det at arbejdsgiver "kun" kan få 1/3 eller 1/2 tilskud gør at det vil koste en arbejdsgiver penge at ansætte en fleksjobber som ikke kan klare 12 timer eller der over, arbejdsgiver skal simpelthen betale for timer man ikke er der, og ikke arbejder, hvilket der selv sagt kun er ekstrem få der vil, men det forhindrer altså ikke kommunerne i at fleksvisitere til fx 6 timer, selv om at de godt ved at vedkommende aldrig kommer i job.

Håber du bedre kan forstå det nu *ss*

Mht praktik så er det VIST?? en kombi af at du skal holdes i gang og af hjemhentning af penge fra statskassen. (kommunen får flere penge for dig ved at sende dig ud i noget, i dit tilfælde også kaldet sygeaktivering i det du jo endnu ikke er fleksvisiteret, som jeg forstår det du skriver)
Om det så er positivt er op til dig selv at bedømme, og i den bedømmelse må du ikke glemme den meget spinkle mulighed for at du måske kan blive ansat i et fleksjob på stedet.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-04-2011, 08:40   #3
Pedro
Skal snart betale husleje på K10
 
Pedros avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2010
Lokation: Nordjylland
Alder: 66
Indlæg: 704
Styrke: 14
Pedro er ny på vejen
Kære Tiabia! Uanset, om du bliver ansat som fleksjobber med 1/3 - eller 2/3 tilskud, og om du kan arbejde 10 eller 37 timer pr uge, vil du altid ha ret til 37 timers mindsteløn pr uge, ifølge den overenskomst der er på det arbejdsområde, du bliver ansat under.
Du har altid ret til at forhandle dig til evt højere løn. Du skal ihvertfald ikke frygte, at du bliver ekstremt fattig. Det gør du ikke. Knuz og kærlig hilsen Pedro
Pedro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-04-2011, 10:29   #4
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af tigerbia Se meddelelser
Fatter ikke en pind - hvis man bliver visiteret til fleksjob er det vel fordi man ikke kan klare et arbejde på fuld tid (har arbejdet fuld tid før) - venligst en eller anden bring mig ud af min forvirring
Ikke helt korrekt.

Nedsat tid er blot et af mange mulige skånebehov.

Nogen kan f.eks. arbejde i 37 timer pr. uge, men præsterer på de 37 timer kun 50% af det normale.

Andre kan f.eks. kun arbejde i 18 timer pr. uge, men præsterer i de 18 timer det normale.

Personerne i de 2 eks. præsterer altså det samme på en uge, men den ene er lidt længere tid om det.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-04-2011, 14:30   #5
Susanne2412
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2008
Alder: 56
Indlæg: 655
Blog Indlæg: 6
Styrke: 16
Susanne2412 er ny på vejen
Man har IKKE automatisk ret til løn for 37 timer, hvis man feks. har arbejdet deltid inden fleksgodkendelsen og IKKE kan bevis at det var pga. af helbredet så hedder det løn for deltid og IKKE 37 timer.
Susanne2412 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-04-2011, 15:50   #6
tigerbia
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 23-12 2010
Indlæg: 225
Styrke: 14
tigerbia er ny på vejen
Tak for svarerne allesammen.

Jeg var selvstændig forinden og havde langt over de 37 timer i arbejdstid, men IKKE i indtjening - gik godt og grundigt på r.....

Jeg kunne lige klare 3x1½ timer pr. uge i min arbejdsprøvning som var den værst tænkelige for mig - nemlig stående - og korrekt jeg er ikke flekstidsvisiteret endnu. Derfor jeg ikke forstår, at de ikke vil prøve anden type arbejdsprøvning??

Derudover er jeg på kontanthjælp, så kommunen har mig på det billigste sted, og det SKAL jeg bare væk fra, ellers har det for mig og min søn uoverskuelige konsekvenser. har været det i godt 2 år nu

Såvidt jeg forstår betyder det, at en praktikplads ville beholde mig på kontanthjælp eller hvad??

Er sgu snart der at jeg tager et rengøringsjob uagtet at jeg ikke kan holde til det - men den konsekvens er bedre end kontanthjælp.

men igen tak - forstår det lidt bedre nu
tigerbia er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-04-2011, 16:01   #7
Susanne2412
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2008
Alder: 56
Indlæg: 655
Blog Indlæg: 6
Styrke: 16
Susanne2412 er ny på vejen
Er man på kontanthjælp i det man bliver visiteret til fleks, bliver man på kontanthjælp indtil man finder et fleksjob, og derefter skal man have arbejde i 9 mdr. indenfor en periode af 18 mdr. før end man er berettiget til ledighedsydelse, som er at sammenligne med dagpenge....
Susanne2412 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-04-2011, 16:12   #8
tigerbia
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 23-12 2010
Indlæg: 225
Styrke: 14
tigerbia er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Susanne2412 Se meddelelser
Er man på kontanthjælp i det man bliver visiteret til fleks, bliver man på kontanthjælp indtil man finder et fleksjob, og derefter skal man have arbejde i 9 mdr. indenfor en periode af 18 mdr. før end man er berettiget til ledighedsydelse, som er at sammenligne med dagpenge....
Så det vil sige, at det bedste for mig at arbejde hen mod er revalidering eller førtidspension? Eller en praktikplads hvor arbejdsgiver er indstillet på at afprøve mhp fleksjob? så vidt jeg har forstået er der stor arbejdsløshed i Danmark og fleksjob er ikke ligefrem det nemmeste at skaffe

Tror jeg begynder at forstå hvorfor de ikke vil arbejdsprøve mig mere - jeg er det billigste sted
tigerbia er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-04-2011, 18:21   #9
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af tigerbia Se meddelelser
Såvidt jeg forstår betyder det, at en praktikplads ville beholde mig på kontanthjælp eller hvad??
Det kommer an på hvad formålet med praktikken er.

Ofte bliver virksomhedspraktik brugt som arbejdsprøvning, men en praktik kan have mange formål.

Derfor er det vigtigt, at hvis du skal i praktik, så få på skrift hvad formålet er med praktikken.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-04-2011, 18:46   #10
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Hvis du vælger revalidering og ikke kan klare det vil du øjeblikkeligt ryge tilbage på KHJ, og efter endt reva er det samme historie, fordi en underskrift på en normal revalideringsplan er det samme som en raskmelding (ellers skal det indføres i planen at man revalideres til fleks)

Uden at kende til din syge historie gør du klogest i at gå efter en afklaring i forhold til fleks/FP (det er samme tur man skal i gennem)
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Den er da stadig helt vildt aktuelt. Indiansummer Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 1 18-11-2012 01:49
Førtidspensionister er jaget vildt Abraxus Politik og Samfund 25 05-07-2012 18:46
Forsker om senior-førtidspension: Løkke undervurderer tallene helt vildt Webmaster K10 Nyheder 0 26-01-2011 00:00
Psykisk sårbare er jaget vildt Hexi Politik og Samfund 4 29-12-2010 21:49
Det er bare for vildt ..... lunamaria Alt det andet 25 08-01-2009 02:51




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:15.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension