K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-09-2018, 11:30   #1
Siffpige
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 30-08 2018
Indlæg: 5
Styrke: 0
Siffpige er ny på vejen
Max grænse for træk i ftp?

Hej Panel.

Min kæreste og jeg flyttede sammen i december, og jeg er i ressource forløb pt og arbejdsprøvning 2x2 timer om ugen. (Har en arvelig kronisk bindevævssygdom som er progressiv) jeg er 36 år gammel og har 2 små børn. Jeg har været sygemeldt i 2 år og blevet dårligere og dårligere i en stejl kurve ned i de 2 år.

Da de 2x2 timer bestemt er mere end jeg kan klare, forventer jeg at efter endt jobprøvning (er lovet max 13 ugers forløb) at min sagsbehandler vil overveje at indstille mig til en pension, da min tilstand kun bliver værre og der ingen behandling er. Jeg bruger kørestol som aflastning, og har forskellige hjælpemidler fra kommunen, og er på depot morfin altid og har stadig smerter.

Mit spørgsmål er så, hvis jeg får en ftp, og min kæreste har en god løn (ca 30 udbetalt pr måned) , er det så en max grænse for hvor meget de kan trække mig? Altså et minimums beløb jeg ikke kan komme under? Og hvordan hvis jeg bliver tilkendt supplerende invalidepension fra mit forsikringsselskab, bliver det også modregnet? Det er jo netop en forsikring der skulle sørge for jeg kunne bibeholde en ok indkomst ved tabt erhvervsevne.

På forhånd tak 😊
Siffpige er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-09-2018, 11:46   #2
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Du kan her læse om beløbs grænser og regneeksempler
https://www.borger.dk/pension-og-eft...ion-nye-regler


Du modregnes ikke 1:1 men fratrækkes 30 kr for hver 100 kr du overskriver grænsen
Invalidepension fratrækkes efter samme regler når beløbsgrænsen overtrædes

Jeg kan som eks give at min mand tjener omkring 420.000kr brutto og jeg har en indkomst på ca 10.000kr brutto ved siden af pensionen og får derved 10.000kr i førtidspension før skat
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-09-2018, 12:06   #3
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Så vidt jeg husker får man mindst 12xxx kr før skat i ftp, hvis man ikke selv har indtægter, dvs hvis kun ægtefælle/samlevers indtægt modregnes.
Det fik jeg at vide af en der er ret godt inde i de beregninger.

Om indvalidepension gør at du kommer længere ned, lader til at være tilfældet, baseret på gisnes eksempel
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-09-2018, 12:13   #4
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Al intægt som der skal betales skat ved siden af førtidspensionen indgår i beregning af ens førtidspension
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-09-2018, 12:14   #5
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Ja, men ægtefælle/samlevers indtægt kan vidst kun indgå i beregningen med et bestemt beløb
"Din partners indtægter kan højst indgå med 246.200 kr. / 251.100 kr. (2017 / 2018) i beregningen af din førtidspension. "
https://www.borger.dk/pension-og-eft...aelle-arbejder
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-09-2018, 12:20   #6
Siffpige
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 30-08 2018
Indlæg: 5
Styrke: 0
Siffpige er ny på vejen
Min kæreste har ca 600.000 før skat �� jeg forventer at vinde min ankesag med forsikringen og blive tildelt “supplerende invalide pension” resten af livet som skulle øge min indkomst til ca 25.000 (dog med max 8000 pr måned) i tilfælde af tabt erhvervs evne. Dvs for at få nogen som helst glæde af den forsikring jeg har gået og betalt til som arbejdende, så ville det økonomisk set være bedre IKKE at få pension, men flex 1 time om ugen og gå arbejdsløs indtil min folkepension?? Det virker som et håbløst set-up ��
Siffpige er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-09-2018, 12:25   #7
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Uanset hvad giver fleksjob flere penge, end ftp hvis man er gift/samlevende.
Som ansat fleksjobber får man løn fra arbejdsgiver for de effektive timer man arbejder.
Fra kommunen får man flekslønstilskud på 18.260 kr før skat (og før modregning).
Det fra arbejdsgiver inkl pension, modregnes med 30% i flekslønstilskuddet.
Samlever/ægtefælles indkomst har ikke indflydelse på flekslønstilskuddet.

Så ja, fleksjob giver mere, hvis man vel og mærke kommer i arbejde.
Som ledig fleksjobber får man ledighedsydelse.
Hvis du pt. får 14.993 kr før skat, vil du få det i ledighedsydelse.
Hvis man har været ansat i fleksjob i 9 mdr ud af en periode på 18 mdr, vil man fremover ved ledighed få 16.583 kr før skat
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-09-2018, 12:41   #8
Siffpige
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 30-08 2018
Indlæg: 5
Styrke: 0
Siffpige er ny på vejen
Jeg kommer ikke til at kunne varetage et flexjob desværre, så hvis det ender med 1-2 timer flex kommer jeg til at gå ledig. Det udmatter mig og giver mig større smerter at skulle afsted, være ser og hjem. Pt er jeg i jobtræning 2x2 timer som samtalepartner, dvs sidder på en stol og deltager i snak om løst og fast.. og det er så hårdt for mig at jeg må aflyse ungernes fritidsaktiviteter og ikke har overskud til at se venner eller være social i weekenderne da jeg er nødt til at hvile mig og ligge pga smerter.
Siffpige er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-09-2018, 12:45   #9
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Du skal sætte dit eget helbred højere end økonomien!
Man kan jo også sige at jeg som fleksjobber med 6 timer om ugen, jeg havde da haft en laaangt bedre økonomi, hvis jeg kunne arbejde fuld tid. Men det holder mit helbred ikke til.

Dine børn vil hellere have at du kan deltage i deres fritidsaktiviteter, end de vil have at du har en bedre økonomi. Husk på det
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-09-2018, 12:55   #10
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Jeg gik gevaldig ned i indtægt fra da jeg var ledig fleksjobber på højeste sats og uden fradrag i min månedlige erstatning fra arbejdsskade (ca 16.500kr mdl) til førtidspension, men det hjælper jo ikke være fleksjobber når jeg ikke kunne varetage et job længere pga forværring

Da jeg fik førtidspension fik jeg min erhvervsevneerstatning kapitaliseret for at få så lidt som muligt af den om måneden pga fratrækket men trækkes stadig fra min invalidepension som er 78.000kr om året og min erstatning som er 60-70.00kr om året, så jeg er selv uden min mands indtægt over beløbsgrænsen for indtægter på de 73.000kr som der ses bort fra og så kommer fratrækket pga min mandsløn oven i
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:41.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension