K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-01-2016, 23:06   #1
Ricki
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 30-11 2011
Indlæg: 8
Styrke: 0
Ricki er ny på vejen
paragraf 34

Hej K10.

Er forvirret så måske nogen herinde kan hjælpe?

Har været på kontanthjælp i snart 5 år.

Enlig ikke forsørger og får 10.849 kr før skat

får 675 kr i boligstøtte

og 1480 kr i særlig støtte (paragraf 34)

Jeg har husleje med vand og varme på 5400 kr måneden og ca 450 kr måneden.

Nogen der kan sige mig om jeg bliver sat ned i ydelse?
Jeg lever allerede ret stramt sååååå!

Venligst
peter
Ricki er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2016, 23:17   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Mener du i forhold til loftet der (nok med garanti) kommer til oktober?
I så fald: din kh sats i 2016 er 10968 kr før skat.
Ifølge udkastet til lovforslaget, vil loftet for dit vedkommende, ligge på 13265 kr.
Da de 10968 kr af dem er din kontanthjælp, vil der derfor være 2297 kr tilbage til boligstøtte+§34.

Med de 675 kr i alm boligstøtte og 1480 kr i §34, får du i alt 2155 kr. i boligstøtte+§34.
De 2155+din sats på 10968= 13123.
Med andre ord: du er 142 kr fra at ramme loftet, og mister derfor ikke noget pga loftet

HUSK: mine tal er fra udkast til lovforslag. Der kan ske ændringer frem til den endelige vedtagelse. Men indtil da, er de tal jeg gav, de eneste vi kan forholde os til.


Angående 225-timers reglen:
Nu ved jeg ikke om du er på k10 grundet sygdom, men hvis du er: hvis kommunen/din sagsbehandler vurderer at du ikke kan opfylde den pga sygdom/nedsat funktionsevne, kan de fritage dig fra den.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2016, 01:02   #3
Ricki
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 30-11 2011
Indlæg: 8
Styrke: 0
Ricki er ny på vejen
hej mistymiss.

okey. tak for hurtigt svar.-)

det er min kommune der vil have info om husleje, vand, varme og el for at udregne paragraf 34 for mig siger de.

Men de vil også have at jeg dokumentere at jeg er skrevet op til billigere bolig.

Kan de kræve det? jeg har ikke råd til at flytte, og har ikke haft råd til det i de 4 år jeg har været på kontanthjlæp. Og opskrivning på bare 2 stedere ville koste en 400 kr .-0
Hvilket er en del for mig selvom det "kun" er en gangs beløb for èt år.

tror også der er andre der har dette spørgsmål-

venligst
peter
Ricki er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2016, 02:18   #4
Gana
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2015
Indlæg: 408
Styrke: 10
Gana er ny på vejen
bed om at se beregningen af din §34... den ser ikke rigtig ud synes jeg.. du får for lidt - men kan være fordi din tidligere indtægt (før du kom på KH) ikke var høj?

Hvis det er en boligforening der hvor du bor nu er der også mulighed for at du har fortrinsret til en billigere bolig internt ?
Gana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2016, 09:25   #5
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Tidligere indtægt har ikke betydning for §34, hvis man ikke er forsørger.
"Stk. 3. Personer, der ikke har forsørgelsespligt over for børn, er dog uafhængigt af tidligere indtægter berettiget til at modtage den støtte, der kan beregnes efter § 5, i det omfang denne støtte ikke sammen med ansøgerens øvrige nettoindtægter, herunder uddannelseshjælp eller kontanthjælp efter lovens §§ 23, 24 og 25, overstiger den nettoindtægt, der svarer til det beløb, som en person, der er fyldt 30 år og har forsørgelsespligt over for børn, har ret til efter lovens § 25, stk. 2, nr. 1. "

Dvs din kh+§34 kan i år maks give 14575 kr før skat.

De skal hvert år have oplysninger om husleje og forbrug, for at tjekke om deres udregning er rigtig.
I år er grænsebeløbet for dit vedkommende på 2900 kr. (grænsebeløb er den del af samlede boligudgifter, som du IKKE kan få §34 til)
Så tag husleje+vand+varme+el, træk alm boligstøtte fra.
Det der så overstiger 2900 kr, kan du få i §34. Dog maks 3607 kr, pga det jeg citerede øverst.

Ang billigere bolig:
Ja, de kan godt kræve at du er skrevet op til en billigere bolig, men de må kun udregne din §34 efter den billigere bolig, hvis du kan flytte over i den.
Dvs så skal de bevillige dig indskudslån.
Jeg ved ikke ang udgifter til gebyr for at være skrevet op
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2016, 09:50   #6
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Man skal beregne udfra lønniveau, dvs lønnen man fik, feks før man blev syg, mistet arbejde oa.

DVS at dvs kun skal bruge max beløbet på 2900kr. IKKE de samlede ydelser, vedr. §34.

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2016, 13:50   #7
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
popiae
"(§6) Stk. 3. Personer, der ikke har forsørgelsespligt over for børn, er dog uafhængigt af tidligere indtægter berettiget til at modtage den støtte, der kan beregnes efter § 5, i det omfang denne støtte ikke sammen med ansøgerens øvrige nettoindtægter, herunder uddannelseshjælp eller kontanthjælp efter lovens §§ 23, 24 og 25, overstiger den nettoindtægt, der svarer til det beløb, som en person, der er fyldt 30 år og har forsørgelsespligt over for børn, har ret til efter lovens § 25, stk. 2, nr. 1. "
http://www.socialjura.dk/content-sto...4-af-308-2015/

Men det er sandt hvis man er forsørger. Der må kh+§34 nemlig maks udgøre 90% af ens tidligere indtægt.

Det jeg nævnte i mit første svar, er ud fra det loft der forventes at komme til oktober, altså kontanthjælpsloftet.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:12.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension