K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-04-2013, 17:53   #1
Nette75
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 13-04 2013
Indlæg: 3
Styrke: 0
Nette75 er ny på vejen
Fortræde ved ansøgning om førtidspension; fordel eller ulempe?

Jeg har søgt førtidspension efter §17, på det foreliggende grundlag, d. 17.12.2012.

Sagen er trukket ud. Det er da møgirriterende, men omvendt har jeg fået en sagsbehandler på sagen, som i min ressourceprofil indstiller mig til førtidspension/hun anbefaler førtidspension. Alle andre (tidligere sagsbehandlere og egen fagforening) har ikke ment at jeg kunne få førtidspension, pga. den nye reform/regler. To praktikker i 2012 har dog vist at jeg ikke kan arbejde mere end 7-8 timer om ugen, hvorfor jeg i hast søgte §17 inden årsstiftet. Jeg har desværre ingen nye lægelige dokumenter, der kan bakke min sag op. Kun en "forudsigelse" fra en psykiater der i vinteren 2009/2010 skriver at såfremt jeg udsættes for mere pres (er psykisk sårbar), så víl jeg reagere med yderligere depressivitet og afmagt. Og det er så det der er sket Da jeg blev bevilliget fleksjob i 2010 kunne jeg arbejde max 20 timer om ugen. For ca. et år siden måtte jeg indse at jeg måtte opgive mit fag, og søge mere ufaglært arbejde.

Jeg er blevet spurgt om jeg ønsker fortræde. Jeg har takket JA, men er MEGET i tvivl om det er en fordel eller en ulempe??? Min fagforening mener ikke at det vil gavne min sag. Men jeg synes nu heller ikke at hun har været særlig behjælpelig. (Fik en nu socialrådgiver ved fagforeningen på min sag i november 2012, men har ellers altid tidligere været rigtig godt tilfreds med den hjælp/rådgivning jeg har fået fra fagforeningen.)

Mit spørgsmål er derfor: Hvilke fordel og ulemper er der ved fortræde? Svar kommenteret konkret på min sag er lige så velkomne som generelle svar på fordele og ulemper ved fortræde.

På forhånd mange tak for hjælpen.
Nette75 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2013, 18:42   #2
Hva´nu
Jamen så siger vi det...
 
Hva´nus avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-04 2013
Indlæg: 401
Styrke: 12
Hva´nu er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nette75 Se meddelelser
Jeg har søgt førtidspension efter §17, på det foreliggende grundlag, d. 17.12.2012.

Sagen er trukket ud. Det er da møgirriterende, men omvendt har jeg fået en sagsbehandler på sagen, som i min ressourceprofil indstiller mig til førtidspension/hun anbefaler førtidspension. Alle andre (tidligere sagsbehandlere og egen fagforening) har ikke ment at jeg kunne få førtidspension, pga. den nye reform/regler. To praktikker i 2012 har dog vist at jeg ikke kan arbejde mere end 7-8 timer om ugen, hvorfor jeg i hast søgte §17 inden årsstiftet. Jeg har desværre ingen nye lægelige dokumenter, der kan bakke min sag op. Kun en "forudsigelse" fra en psykiater der i vinteren 2009/2010 skriver at såfremt jeg udsættes for mere pres (er psykisk sårbar), så víl jeg reagere med yderligere depressivitet og afmagt. Og det er så det der er sket Da jeg blev bevilliget fleksjob i 2010 kunne jeg arbejde max 20 timer om ugen. For ca. et år siden måtte jeg indse at jeg måtte opgive mit fag, og søge mere ufaglært arbejde.

Jeg er blevet spurgt om jeg ønsker fortræde. Jeg har takket JA, men er MEGET i tvivl om det er en fordel eller en ulempe??? Min fagforening mener ikke at det vil gavne min sag. Men jeg synes nu heller ikke at hun har været særlig behjælpelig. (Fik en nu socialrådgiver ved fagforeningen på min sag i november 2012, men har ellers altid tidligere været rigtig godt tilfreds med den hjælp/rådgivning jeg har fået fra fagforeningen.)

Mit spørgsmål er derfor: Hvilke fordel og ulemper er der ved fortræde? Svar kommenteret konkret på min sag er lige så velkomne som generelle svar på fordele og ulemper ved fortræde.

På forhånd mange tak for hjælpen.
Da jeg søgte pension i 2007, var et af mine dummeste træk at møde op til pensionsnævnet.

Jeg kom for at uddybe min sag... de så det som en styrke at jeg var i stand til at forklare mig, så jeg fik ingen pension i den omgang,
(også fordi min sygeplejerske forklarede om min situation, at jeg fik medicin og alligevel ikke fungerede også dette så de som en styrke, stod der i afslaget)
Hva´nu er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2013, 19:27   #3
søsser98
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2012
Lokation: jylland
Indlæg: 542
Styrke: 13
søsser98 er ny på vejen
jeg havde takket ja til at få foretræde , men gav besked et par dage før at jeg ikke magtede det så jeg deltog ikke i mødet. Og jeg fik tilkendt Pension

tror ofte de tror man har meget overskud ( hvilket jo absolut ikke altid er tilfældet men tror man skal passe på )hvis man ønsker at få foretræde,
søsser98 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2013, 19:35   #4
foetsie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2010
Indlæg: 119
Styrke: 14
foetsie er ny på vejen
Jeg fik også tilbuddet ved først fleksbevilling og senere førtidspension, begge gange takkede jeg nej, jeg kan også udmærket forklare min sag, men erfaring har lært mig at det virker møgirriterende på andre, og i begge tilfælde drøftede jeg det med mine sagsbehandler og begge sagde, det burde ikke være nødvendigt hvis vi gør vores arbejde godt i forvejen og sagen er velbeskrevet, velbelyst og veldokumenteret.

Så jeg takkede nej, og i begge tilfælder gik den glat igennem, så ja det er et dilemma og jeg ved jo ikke om din sag er veldokumenteret osv.

Men hvad du nu må beslutte dig for, ønskes du god vind, held og lykke.
foetsie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2013, 19:42   #5
Hva´nu
Jamen så siger vi det...
 
Hva´nus avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-04 2013
Indlæg: 401
Styrke: 12
Hva´nu er ny på vejen
Det var ikke et dilemma for mig første gang... det skulle jeg bare !
Det bliver heller ikke et dilemma næste gang... der skal jeg bare IKKE !
Hva´nu er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-04-2013, 11:04   #6
Nette75
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 13-04 2013
Indlæg: 3
Styrke: 0
Nette75 er ny på vejen
Tusinde tak for jeres svar alle sammen.

Selv om jeg de sidste mange uger har gået med tanken og overbevisningen om at jeg da skulle til fortræde, blev jeg alligevel i tvivl efter at have takket JA. Jeres svar har hjulpet mig meget, og jeg er nu (næsten) nået til den konklusion at det bedste for mig vil være at takke NEJ alligevel. Det er der flere grunde til. Hvis nogen gider læse dem:

For det første er jeg ved at få stress over det. Tankerne kører i ring i hovedet, og det hjælper bestemt ikke på mit helbred. Jeg bliver nød til at undgå disse situationer, hvis jeg vil leve mange år endnu. (Ja, folk skulle efter sigende dø tidligere pga. stress.)
For det andet er det ofte et problem for mig at jeg ikke virker "syg" når folk møder mig første gang. For jeg er jo velformulerende, og man kan slet ikke mærke at jeg "fejler" noget. Det vil være en klar ulempe under fortræde. Og ja, jeg tænker at det kan ses som en styrke at man møder op til fortræde.

Så endnu en gang tak for jeres svar. Det har været en lettelse at lufte mine tanker og frustrationer over for andre i samme situation.

Nette75
Nette75 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-04-2013, 14:01   #7
Holdud
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 07-01 2013
Indlæg: 19
Styrke: 12
Holdud er ny på vejen
Hej Nete75

Er i fuldstændig samme situation som dig.
Er også blevet i tvivl om jeg skal ombestemme mig og takke nej til foretræde.
Som jeg hører det, så sidder der en lille gruppe og lytter og observerer, ligesom til en eksamen. Jeg har så meget jeg gerne vil sige, da min sag, ligesom så mange andre, er blevet "syltet" og fejlsagsbehandlet.
Jeg har fået det gode råd, at tænke over, hvad der er det allervigtigste for mig ved at få førtidspension og så sige det og ellers "sætte mig på mine hænder". Jeg er nået frem til, at det må være - ro i mit liv.
Men som sagt, efter at ha' læst dit indslag og svarene, er jeg blevet meget usikker.
Holdud er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-04-2013, 14:25   #8
jh
Bøh!
 
Tilmeldingsdato: 09-06 2006
Indlæg: 479
Styrke: 18
jh er ny på vejen
Jeg takkede nej til det, og som du beskriver din sygdom/handicap ville jeg nok også takke nej, hvis jeg var dig.

Håber det bedste for dig

P.S. min pension gik igennem
jh er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-04-2013, 18:47   #9
Hva´nu
Jamen så siger vi det...
 
Hva´nus avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-04 2013
Indlæg: 401
Styrke: 12
Hva´nu er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Holdud Se meddelelser
Jeg har fået det gode råd, at tænke over, hvad der er det allervigtigste for mig ved at få førtidspension og så sige det og ellers "sætte mig på mine hænder". Jeg er nået frem til, at det må være - ro i mit liv.
Hmm...
Den kan sagtens misforstås hvis de vil, og det vil de som regel.
Jeg tror godt de er klar over det er for at få ro på at de aller fleste af os søger.
Jeg tror ikke du bliver bedre stillet ved at sidde der... det er i deres øjne modigt at møde op, og de modige er de stærke.

Du bestemmer selvfølgelig selv, men når man sidder der og kan svare for sig, hvorfor kan man ikke gå ud og passe et arbejde så, det er sådan de kan tænker.

Jeg tror det er lidt vigtigt at høre efter os der faktisk har prøvet at sidde i situationen, og har oplevet hvordan de kan twiste det hele, det er dem der er forberedt, du skal svare på et øjeblik.

Hvis du vil sidde på dine hænder, gøres det bedst ved at blive væk.

Hvis du vil tilføje noget kan du gøre det på et brev som du beder blive læst på mødet... lad en bisidder eller ven hjælpe med at skrive og underskriv begge, dermed virker du mindre ovenpå i processen selvom du ytrer dig.
Hva´nu er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-05-2013, 11:41   #10
Holdud
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 07-01 2013
Indlæg: 19
Styrke: 12
Holdud er ny på vejen
Tak Hva'nu
Jeg har nu besluttet at takke nej til foretræde for det udvalg. Jeg vil få en til af aflevere de notater jeg har gjort.
Den seneste tid har været rigtig hård helbredsmæssigt og spekulationerne om foretræde/ikke foretræde, kan jeg mærke nu, har gjort det hele værre.
Så, tak også til dig Nete75, for at tage hul på emnet
Holdud er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fordel for arbejdsgiver med de nye regler? aid Politik og Samfund 8 28-09-2012 10:32
Arbejdsprøvning, fordel eller ulempe? elm Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 20-03-2012 12:01
tilsidesætter diagnose til fordel for egne holdninger Heidi86 Alt det andet 18 08-10-2010 18:26
Ansøgning på førtidspension? popiae At søge førtidspension 54 19-05-2009 20:13
Ansøgning om førtidspension via § 18 Nefer Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 18-09-2007 12:55




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:27.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension