K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-08-2014, 16:41   #1
solstrålen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-09 2013
Indlæg: 55
Styrke: 11
solstrålen er ny på vejen
Post Læs og forstå

Kære K10 brugere

Er der nogen, der kan besvare dette for mig. Jeg har indkopieret teksten omkring permanente flexjob under og over 40 år fra de nye regler efter 1. januar 2013.

Jeg læser og forstår det således, at er man over 40 år og har et flexjob i fx 1 år, vil det herefter være permanent. Altså er der ikke krav om en 5 årig ansættelse. Hvad siger I ?

Vejledning om fleksjob mv nr 9602 af 07/11/2013:

Personer under 40 år kan få bevilget et fleksjob for fem år ad gangen. Inden udløbet af en femårig periode skal jobcenteret tage stilling til, om personen fortsat er berettiget til et nyt midlertidigt fleksjob. Et nyt midlertidigt fleksjob kan godt være i den samme stilling, som personen hidtil har haft.

Personer over 40 år får efter det første fleksjob - uanset længde - et permanent fleksjob, hvis jobcenteret vurderer, at arbejdsevnen fortsat er nedsat i et omfang, så overgang til beskæftigelse på det ordinære arbejdsmarked ikke er en mulighed, og betingelserne for fleksjob fortsat er opfyldt.


Med venlig hilsen

Solstrålen

Sidst redigeret af solstrålen; 27-08-2014 kl. 17:10. Årsag: lov tekst
solstrålen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-08-2014, 22:41   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Du spørger kære Solstrålen...

"Jeg læser og forstår det således, at er man over 40 år og har et flexjob i fx 1 år, vil det herefter være permanent. Altså er der ikke krav om en 5 årig ansættelse."

Jeg mener og opfatter:

Hvis vi holder selve ansættelsen helt udenfor, så skal du uanset hvad, opfylde betingelserne for at fastholde bevillingen til fleksjob.

Hvis du bor et sted hvor det ikke er muligt, at finde et fleksjob, så er du fleksjobber, godt nok arbejdsløs, men fleksjobber.

Hvis du er over 40 år, så siger reglerne at:

http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...guide-fleksjob

"[I]Fleksjob bliver i modsætning til tidligere nu bevilget for en 5-årig periode, hvorefter kommunen vurderer, om betingelserne for fleksjobbet fortsat er til stede. Er dette tilfældet, så bliver der bevilget et fleksjob for en ny 5-årig periode. Hvis du er fyldt 40 år, og kommunen ved opfølgningen vurderer, at du fortsat er omfattet af fleksjobbestemmelserne, så får du bevilget fleksjobbet permanent[/I]."

Så ud fra hvordan jeg opfatter og fortolker dit spørgsmål og "det skrevne ord", har "det skrevne ord" ret og ikke din fortolkning, hvor du bringer en 1årig ansættelse ind i problemstillingen.

I min fortolkning sletter jeg ordet ansættelse på 1 år, som ikke nævnes i "det skrevne ord"

Men ingen er fuldkommen, så jeg kan tage fejl.

Men forsøg, at forsvare din egen fortolkning påny.

Hilsen Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2014, 10:42   #3
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Godt indlæg Peter

Sidst redigeret af stampe; 28-08-2014 kl. 10:45.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2014, 10:51   #4
henrikb
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2014
Indlæg: 117
Styrke: 10
henrikb er ny på vejen
jeg er gået fra gammel ordning i flexjob og fået nyt job i ny ordning
selv om jeg har været konstant i job i 12 år ved skiftet til ny ordning og jeg er over 40 år
så er mit første flexjob i ny ordning godkendt i 5 år som med alle andre forskellen ligger i fordi jeg er over 40 år nu så vil mit flexjob ikke skulle revurderes efter 5 år selv om det står der men istedet for uanset hvor kort jeg er i mit nuværende flexjob så er min Flex bevilling permanent efter jeg mister dette job
henrikb er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2014, 17:38   #5
solstrålen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-09 2013
Indlæg: 55
Styrke: 11
solstrålen er ny på vejen
Jeg er stadig i tvivl.....

Hej Peter

Tak for dit input. Jeg har fulgt med herinde gennem længere tid og har lært meget af dine indlæg. Men jeg er stadig ikke overbevist. Så jeg prøver at uddybe lidt mere.

I teksten fra loven fremgår det ikke klart, at der skal være tale om et FLEXJOB (altså ikke kun bevilling af flexjob), med ansættelse i 5 år før kommunen tager stilling til om det fremover skal være permanent.

Jeg er selvfølge helt med på at betingelserne for et flexjob fortsat skal være til stede. Jeg tænkte bare på den situation, der kunne opstå hvis man er over 40 år og har gang i sit første flexjob og det ophørte inden der var gået 5 år. Jeg kan ikke se, at der er krav om 5 år. Men det skal være et flexjob ikke bare tilkendelse af flexjob (ledig flexjobber).

Personer over 40 år får efter det første fleksjob - uanset længde - et permanent fleksjob, hvis jobcenteret vurderer, at arbejdsevnen fortsat er nedsat i et omfang, så overgang til beskæftigelse på det ordinære arbejdsmarked ikke er en mulighed, og betingelserne for fleksjob fortsat er opfyldt.


Giver det anledning til en anden fortolkning ?

Med venlig hilsen

Solstrålen
----------------------
I fastholdelsesflexjob siden 1-10-13 og MEGET GLAD for mit FLEXJOB 12 timer pr uge.
solstrålen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2014, 18:04   #6
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Jeg elsker når mennesker bider sig fast...

Kære Solstråle

... og ikke accepterer de svar der kommer. Herligt.

Tænk på Jesper Tynell DR

Min erfaring siger mig, at Danmark har verdens dygtigste jurister/embedsmænd, som er eminente til at udforme tekster i Vejledninger, Bekendtgørelser og Love på en sådan måde, at uanset hvad, bliver det altid det offentlige, som vinder.

Jeg forstå nu dit spørgsmål.

Hvis ikke du har prøvet det før, vil jeg anbefale dig at prøve DUKH rådgivning, skriftligt:

http://www.dukh.dk/fa-radgivning/inf...lig-radgivning

Bliv ikke overrasket, hvis DUKH ikke ønsker det skriftligt men telefonisk, så kunne jeg tænke mig at de ikke hverken vil eller kan svare dig, fordi de godt ved at der skal en Principafgørelse til.

Hvis du vælger DUKH bliver det spændende at læse svaret.

Bedste hilsner

Peter som ikke umiddelbart kan svare dig korrekt.
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2014, 18:55   #7
solstrålen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-09 2013
Indlæg: 55
Styrke: 11
solstrålen er ny på vejen
Post Så er der sendt en forespørgsel til DUKH - afventer spændt deres svar

Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
Kære Solstråle

... og ikke accepterer de svar der kommer. Herligt.

Tænk på Jesper Tynell DR

Min erfaring siger mig, at Danmark har verdens dygtigste jurister/embedsmænd, som er eminente til at udforme tekster i Vejledninger, Bekendtgørelser og Love på en sådan måde, at uanset hvad, bliver det altid det offentlige, som vinder.

Jeg forstå nu dit spørgsmål.

Hvis ikke du har prøvet det før, vil jeg anbefale dig at prøve DUKH rådgivning, skriftligt:

http://www.dukh.dk/fa-radgivning/inf...lig-radgivning

Bliv ikke overrasket, hvis DUKH ikke ønsker det skriftligt men telefonisk, så kunne jeg tænke mig at de ikke hverken vil eller kan svare dig, fordi de godt ved at der skal en Principafgørelse til.

Hvis du vælger DUKH bliver det spændende at læse svaret.

Bedste hilsner

Peter som ikke umiddelbart kan svare dig korrekt.
Hej Peter

Det er hermed gjort - afventer spændt på svar

Go aften

Solstrålen
solstrålen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-09-2014, 14:25   #8
solstrålen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-09 2013
Indlæg: 55
Styrke: 11
solstrålen er ny på vejen
Svar fra DUKH ?

Hej igen - så er der svar fra Dukh, men de svarer bare med lovteksten uden at svare specifikt på mit spg. så helt klogere er jeg ikke blevet.

Svar fra Dukh:

Personer over 40 år er også omfattet i forhold til midlertidig fleksjob, men dette er kun første gang der bevilges, hvorefter der kan bevilges permanent.

Jeg indsætter relevant tekst (min markering) fra:

”Uddrag af Vejledning om fleksjob m.v. – vejl. nr. 9602 af 07/11/2003

3. Midlertidige fleksjob
§ 70 c. Jobcenteret bevilger fleksjob for en periode af 5 år, jf. dog stk. 2. Når den femårige periode udløber, tager jobcenteret stilling til, om personen fortsat opfylder betingelserne i § 70 for et nyt fleksjob.
Stk. 2. For personer, der er fyldt 40 år, bevilger jobcenteret efter det første fleksjob et permanent fleksjob, hvis jobcenteret vurderer, at arbejdsevnen fortsat er nedsat i et omfang, så overgangen til beskæftigelse på det ordinære arbejdsmarked ikke er en mulighed og betingelserne for fleksjob fortsat er opfyldt.

Alle fleksjob, der etableres den 1. januar 2013 eller derefter, bevilges for en periode på 5 år. Personer, der tidligere har været ansat i fleksjob under den gamle fleksjobordning, vil også få bevilget et midlertidigt fleksjob, såfremt de skifter job efter 1. januar 2013. Den femårige periode skal beregnes fra ansættelsestidspunktet i fleksjob, og perioden skal være sammenhængende.
Personer under 40 år kan få bevilget et fleksjob for fem år ad gangen. Inden udløbet af en femårig periode skal jobcenteret tage stilling til, om personen fortsat er berettiget til et nyt midlertidigt fleksjob. Et nyt midlertidigt fleksjob kan godt være i den samme stilling, som personen hidtil har haft.
Personer over 40 år får efter det første fleksjob - uanset længde - et permanent fleksjob, hvis jobcenteret vurderer, at arbejdsevnen fortsat er nedsat i et omfang, så overgang til beskæftigelse på det ordinære arbejdsmarked ikke er en mulighed, og betingelserne for fleksjob fortsat er opfyldt.
Kommunen skal efter 4 ½ år udarbejde en status, hvor der tages stilling til, om den fleksjobansatte kan overgå til ordinær beskæftigelse eller skal forblive i fleksjobordningen.
I situationer, hvor det er åbenbart, at personens arbejdsevne ikke kan forbedres, eller hvor personen har fået det værre, herunder kan arbejde færre timer, kan kommunen som udgangspunkt bevilge et nyt fleksjob uden større sagsbehandling.
Hvis jobcenteret under ansættelsen bliver bekendt med forhold, som kan tyde på, at den ansatte ikke længere er berettiget til fleksjob, skal jobcenteret træffe afgørelse om dette.
Efter udløbet af femårs-perioden kan jobcenteret endvidere vurdere, at den fleksjobansatte skal have et fleksjob på flere timer, som bedre matcher arbejdsevnen.
En ansat i fleksjob forbliver i fleksjobordningen frem til det tidspunkt, hvor jobcenteret træffer afgørelse om, hvorvidt betingelserne for fleksjob fortsat er opfyldt, herunder om personen vil være berettiget til førtidspension, hvis dette er aktuelt.
Såfremt jobcenteret træffer afgørelse om, at en person ikke længere er berettiget til fleksjob, indebærer det, at den fleksjobansatte fra afgørelsestidspunktet ikke længere vil være berettiget til fleksløntilskud.
Hvis en fleksjobansat stopper i et fleksjob, inden der er gået 5 år, skal et nyt fleksjob ligeledes bevilges for en periode på 5 år, jf. dog ovenfor om personer over 40 år og deres overgang til et permanent fleksjob.”


Nogen der har et bud på, hvad det rigtige svar er ?

Med venlig hilsen

Solstrålen
solstrålen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-09-2014, 14:41   #9
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
"Personer over 40 år får efter det første fleksjob - uanset længde - et permanent fleksjob, hvis jobcenteret vurderer, at arbejdsevnen fortsat er nedsat i et omfang, så overgang til beskæftigelse på det ordinære arbejdsmarked ikke er en mulighed, og betingelserne for fleksjob fortsat er opfyldt."

Uanset længde kan kun betyde "uanset længde" Om det så kun har været på een dag

Og der henvises netop til undtagelsen:

Hvis en fleksjobansat stopper i et fleksjob, inden der er gået 5 år, skal et nyt fleksjob ligeledes bevilges for en periode på 5 år, jf. dog ovenfor om personer over 40 år og deres overgang til et permanent fleksjob.”

Sidst redigeret af mik16; 01-09-2014 kl. 14:46.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-09-2014, 15:52   #10
solstrålen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-09 2013
Indlæg: 55
Styrke: 11
solstrålen er ny på vejen
Nemlig

Citat:
Oprindeligt indsendt af mik16 Se meddelelser
"Personer over 40 år får efter det første fleksjob - uanset længde - et permanent fleksjob, hvis jobcenteret vurderer, at arbejdsevnen fortsat er nedsat i et omfang, så overgang til beskæftigelse på det ordinære arbejdsmarked ikke er en mulighed, og betingelserne for fleksjob fortsat er opfyldt."

Uanset længde kan kun betyde "uanset længde" Om det så kun har været på een dag

Og der henvises netop til undtagelsen:

Hvis en fleksjobansat stopper i et fleksjob, inden der er gået 5 år, skal et nyt fleksjob ligeledes bevilges for en periode på 5 år, jf. dog ovenfor om personer over 40 år og deres overgang til et permanent fleksjob.”
NEMLIG - det er jo sådan jeg hele tiden har forstået det - men flere har bragt mig i tvivl
solstrålen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:20.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension