K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-08-2014, 15:50   #1
Act
Ny På K10
 
Tilmeldingsdato: 27-08 2014
Alder: 35
Indlæg: 2
Styrke: 0
Act er ny på vejen
Question Forløb efter en langtidssygemelding

Hej K10,

Jeg er ny her, så undskyld hvis tråden er oprettet det forkerte sted.

Jeg har en række spørgsmål som jeg har søgt lidt efter på nettet - de svar jeg finder er alle herfra K10, så jeg tænkte at jeg vel ligeså godt kunne oprette mig

Sagen er den at jeg d. 4 august blev langtidssygemeldt, med stress og stressudløst depression, fra min elevplads. Da det ikke er første gang jeg er sygemeldt med stress har min læge valgt at henvise mig til psykolog. Efter at jeg er begyndt ved psykolog er der kommet følgende diagnoser til; OCD, angst og tvangspræget personlighedsstruktur. Jeg er forsat i behandling hos psykolog, og lægen har sygemeldt mig på ubestemt tid, men med opfølgning om 4 mdr. Jeg får medicin for depressionen. Psykologen har sagt at jeg bør tage til efterretning at jeg måske ikke skal tilbage til arbejdsmarkedet på fuldtid nogensinde igen. Dette er KUN ord og ikke diagnose - så rent gæt-værk fra hendes side indtil videre. Grunden til hun siger det, er at mine kognitive funktioner er væsentlig nedsat; Jeg kan ikke føre en samtale i længere end 5-10 min. og kun med én person af gangen. Jeg glemmer ofte hvad jeg lige har lavet, og skal til at lave. Jeg kan ikke gå en tur alene, for kan glemme hvor jeg er, og er på vej hen. Jeg er meget træt - så falder i søvn om eftermiddagen, men når jeg står op kan jeg ikke huske om det er morgen eller aften...

Både læge og psykolog har sagt at det vigtigste jeg kan gøre for mig selv er at slappe helt af, nu hvor jeg er blevet sygemeldt.
Desværre, er det eneste jeg kan tænke på hvad der sker når jeg skal tilbage på job. Jeg er ret sikker på at mine chefer allerede nu planlægger hvordan de nemmest kommer af med mig

Er der andre med lignede erfaringer herinde?
Hvordan forsætter forløbet herfra?
Hvad er fremtidsmulighederne, hvis jeg ikke får det bedre?

På forhånd tusind tak!
Act er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-08-2014, 21:51   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Velkommen til..

Kære Act.

Nu skal du forsøge, at tage det roligt, fordi ingen kan forudsige den nærmeste fremtid for dig.

Men nu har du fundet k10, hvor du kan få svar på alle de spørgsmål der måtte dukke op i fremtiden. Det er jo ikke så ringe.

Fremover bliver du på din tråd, så vi andre ikke mister informationer.

Begynd at læse og følge disse råd for nye på k10:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=28928

Jeg fornemmer, at du er bevidst om, at uanset hvem, så er det uvæsentligt hvad omgivelserne siger, men hvad der skrives i dine læge journaler samt kommunens journal er særdeles vigtigt, hvis det viser sig at du ikke kan arbejde normalt på fuld tid fremover.

Men foreløbig forsøg at følge dine lægers råd, med at tage det roligt.

Jeg vil råde dig til at holde kontakt til din arbejdsplads/elevplads og informerer dem så meget som muligt.

Målet må være, at du afslutter din uddannelse, uanset om det bliver på fuld tid eller en anden mulighed med hjælp.

Forsøg ikke at holde fast på hypoteser, med at din chef er i gang med at få dig afskediget. Du er elev, men har du kontrakt og tilknytning til en fagforening? S.U.

Skulle fremtiden vise, at du ikke kan blive selvforsørgende men skal ind under en ordning, så bliver det ikke noget problem at svare dig på alle dine spørgsmål. Hvis det bliver sådan, så skal du lære spillets regler at kende.

Men om kort tid vil du sandsynligvis hører fra kommunen med opfølgning. Hvis det er en standart skrivelse, så bliv ikke nervøs, hvis du opfatter sproget lidt uvenligt.

Foreløbig tag det roligt og følg lægernes råd og vend tilbage her på din tråd med alle dine spørgsmål.

Det er med vilje jeg ikke linker til en masse oplysninger om hvilke muligheder der eventuelt kunne komme på tale.

Det vigtigste nu er at du har et sted, hvor du kan få svar på alle spørgsmål. Døgnet rundt.

Har du familie eller venner som kunne hjælpe dig i fremtiden, med det juridiske hvis din situation viser, at du skal have yderligere hjælp.? S.U.

Fordi, at hvis det viser sig at din situation udvikler sig til en social sag på sigt, så kan det være en tung sag at være alene med. Derfor ville det være godt med hjælp til at få overblik.

Som du sikkert ved, er der vedtaget en del reformer, som ikke gør det let, især ikke for unge under 40 år. Men derfor skal lovgivningen overholdes. Det er vi gode til her på k10 at opdage hvis lovgivningen ikke overholdes.

En af de ting, som har betydning, er at din praktiserende læge er en væsentlig medspiller i en social sag. Derfor hold dig tæt til din praktiserende læge fremover.

Modtager du fuld løn under sygdom eller er du på sygedagpenge pt? S.U.

Kan du huske præcis dine tidligere sygeperioder, fra hvornår til raskmelding?S.U.

Hvor mange perioder? S.U.

Hvor langt har du tilbage af din elevplads? S.U.

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 27-08-2014 kl. 22:01.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 28-08-2014, 09:36   #3
Act
Ny På K10
 
Tilmeldingsdato: 27-08 2014
Alder: 35
Indlæg: 2
Styrke: 0
Act er ny på vejen
Forsøg ikke at holde fast på hypoteser, med at din chef er i gang med at få dig afskediget. Du er elev, men har du kontrakt og tilknytning til en fagforening?
- Ja, har kontrakt og fagforening tilknyttet. Jeg har lidt over et år tilbage af elevpladsen.

Har du familie eller venner som kunne hjælpe dig i fremtiden, med det juridiske hvis din situation viser, at du skal have yderligere hjælp.?
- Ja, er gift. Min mand er selvstændig.

Modtager du fuld løn under sygdom eller er du på sygedagpenge pt?
Jeg får fuld løn under sygdom - men godt nok en lille elevløn på 15.000 før skat, men det er løn

Kan du huske præcis dine tidligere sygeperioder, fra hvornår til raskmelding? Hvor mange perioder?
- Nej, ikke med præcise data. Har været regulært sygemeldt med stress i 3 uger over sommeren 2009. MEN - det her er noget jeg skammer mig meget over - jeg har flere "små-perioder" hvor jeg har påført mig selv skade i sådan et omfang det har krævet sygemelding, men uden at fortælle det var selvskade. Det har så resulteret i at jeg over en periode siden 2000 har haft 28 hændelser i min journal som jeg ved er selvforskyldt. Jeg kender de præcise antal, idet jeg lige har printet min e-journal for at tage den med til psykolog. Tænker det er relevant?

Tusind tak for dig svar, Peter, jeg håber du kan finde hovede og hale i mit svar.
Act er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2014, 17:36   #4
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Du er i gang med at træffe kloge beslutninger

Kære Act.

De hændelser, som du beskriver, vil jeg naturligvis råde dig til, at oplyse din praktiserende læge samt den behandlende psykolog.

Også din praktiserende læge, fordi denne senere bliver en vigtig brik i din kommunale sagsbehandling.

Dels vil det være en klog beslutning i forhold til både din behandling samt din senere kontakt med kommunens sagsbehandling, som du skal forberede dig på, ikke kan undgås.

Men det bliver ikke noget problem, det ser uoverskueligt ud, men her har du bla k10. Det eneste du skal tænke over er, at du skal være aktiv og forsøge at forstå nogle ganske få love.

Hvis du har din mand ved din side, som kan være medspiller i at lære "Spillets regler" at kende.

"Spillets regler" hvad er det for en størrelse? Eksempelvis kan det være dette, som du kan læse igennem, hvis du har overskud.
http://www.dukh.dk/om-dukh/om-dukh/p...hsen-juni-2008

Men een ting er 100% sikkert, at den enkelte skal selv finde overskud til at være aktiv i sin kommunale sagsbehandling. Det kan k10 hjælpe med.

Sagsbehandlingen i kommunerne er ikke som de fleste tror.

Din elevplads.

Efter min mening ville det være frygteligt ærgeligt, hvis ikke du nåede i mål med det sidste år, uanset hvad fremtiden måtte bringe.

Om præcis hvilke hjælp du eventuelt kunne tænkes at få tilbud er jeg lidt i tvivl om. Men hvad mener du selv? Har du overhovedet lyst til at afslutte din uddannelse? Har du været glad for din elevtid, indtil nu?

Hvis JA, så mener jeg det skal undersøges nærmere om hvordan du eventuelt kunne få hjælp til at afslutte din uddannelse.

Hvis du ønsker at færdiggøre din uddannelse, skal dit spørgsmål være: Hvilken form for hjælp kan jeg få til at færdiggøre min uddannelse, med de foreløbige diagnoser jeg indtil nu har?

I din første tråd spurgte du ind til forløbet, når du nu var sygemeldt.

Her finder du alt om sygedagpenge i den seneste reform lovgivning, som er gældende fra den 1. juli 2014

https://www.sundhed.dk/sundhedsfagli...dagpengeloven/

Har du yderligere spørgsmål vender du bare tilbage.

Men alt i alt, mener jeg at det ser lysere ud i dag end for bare få uger siden. Nu er du påbegyndt en rejse, hvor du dels bliver behandlet og fået sat diagnose på dine problemer. Det er en god ting.

Når psykologen og din praktiserende læge senere skal begynde at sætte deres faglige kommentarer ind i din journal, så skal du muligvis på en rejse imod et fleksjob. Som du sandsynligvis bliver glad for, hvis det kan være med til at give dig overskud.

Men foreløbig kommer solen til at skinne hele næste uge, hvor du skal nyde at slappe af, hvis du kan. Om få uger/måneder har du sandsynligvis overblik i din situation, som giver ro i sjælen. Mange af os andre på k10 ved at denne ro kommer, før eller siden.

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 28-08-2014 kl. 19:07.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:15.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension