K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-08-2014, 10:19   #1
Oline
Elsker at være her på K10
 
Olines avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2013
Indlæg: 76
Styrke: 11
Oline er ny på vejen
OBS: Feriepenge udbetalt under arbejdsløshed

Hej med jer som er Flexjobber

Jeg har lige været igennem en længere disktution omkring udbetaling af mine feriepenge, med den kommunen jeg bor i.

Mange tror at ved udbetaling af feriepenge som er optjent under et arbejde kan trækkes fra dag til dag, under den ferie man afholder

Det kan det ikke mere ifølge den nye § som der er kommet i år i april, den § hedder

§74,e stk 6

Stk. 6. Personer, der har optjent ret til ferie med løn eller feriegodtgørelse, og som er ledige, kan få suppleret den løn under ferie eller feriegodtgørelse, som udbetales under ferien, med ledighedsydelse. Ledighedsydelsen og lønnen
under ferie eller feriegodtgørelsen kan tilsammen højst udgøre et beløb, der svarer til det beløb, som personen er berettiget til efter § 74 a, stk. 2 og 3. Hvis en person, der har optjent ret til løn under ferie eller
feriegodtgørelse, vælger ikke at holde ferie, kan der ikke udbetales ledighedsydelse for det antal dage, den optjente ret til ferie med løn eller feriegodtgørelse udgør.


Jeg havde et feriekort med 10.619,-
Og min ledighedsydelse er på 15.708,-

Jeg fik udbetalt 5.089,- fra min ledighedsydelse OG
5962,- fra mit feriekort.

Kommunen havde glemt at i mit feriekort havde jeg betalt arbejdsmarkeds bidrag på de 8%, så de penge skulle selvfølgelig refunderet, men da jeg ikke havde hørt om den § før henvendte jeg mig så også til min fagforening, som fandt ud af de også havde glemt mit feriekort ikke havde brugt mit fulde fradrag, og der kunne de se at jeg ikke havde fået mit fulde fradrag udbetalt, så det vil de nu sørge for jeg får udbetalt også -

MEN med dette vil jeg bare fortælle at i skal være hundrede 100% sikker på at jeres kommune ikke glemmer disse ting, for hvis man HAR autoritetstro mod kommunen og tror de har ret, så har de altså ikke altid ret.

Håber jeg kunne hjælpe jer lidt med den nye § jeg ikke har hørt om før i år.

Jeg kan med garanti sige jeg ALDRIG holder ferie mere som arbejdsløs Flexjobber - Jeg mistede små 2500,- kr på den konto.

Sidst redigeret af Oline; 26-08-2014 kl. 11:19.
Oline er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2014, 11:00   #2
henrikb
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2014
Indlæg: 117
Styrke: 10
henrikb er ny på vejen
Der er kun 1 måde at bruge feriepenge optjent i arbejde som flexjobber på
Det er at få dem brugt på en gang inden for en kalender måned da kommunen så kun kan trække fra din flexydelse flextilskud i den måned så

nu havde jeg et ret godt job sidste år men hvis jeg tog mine ferie penge af 2 omgange i stedet for som nu over en gang så havde det kostet mig omkring 13.000 kr
henrikb er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2014, 12:40   #3
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Hvofor skal du have am-bidrag tilbage?
Feriepenge betaler man jo skat og "afgifter" af i optjeningsåret og skulle der generelt være divergenser udlignes det med årsopgørelsen.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2014, 12:59   #4
Jøsses
Mit andet hjem K10
 
Jøssess avatar
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2008
Lokation: Norddjurs
Alder: 65
Indlæg: 643
Styrke: 16
Jøsses er ny på vejen
Ja det er

bøvlet at holde ferie som fleksjobber.... jeg var så heldig at være i job da jeg skulle holde ferie.

Af de lidt over 4000 kr jeg havde optjent før skat i feriepenge.... trak kommunen så 30 %... af tilskuddet fra dem.

Så ud af de lidt over 2500 kr jeg fik i feriepenge trak de omkring 1400 kr i tilskuddet.
__________________
Jøsses fleksjobber d. 27-06-2012 Kl. 13.25
Jøsses er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2014, 13:13   #5
Oline
Elsker at være her på K10
 
Olines avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2013
Indlæg: 76
Styrke: 11
Oline er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Hvofor skal du have am-bidrag tilbage?
Feriepenge betaler man jo skat og "afgifter" af i optjeningsåret og skulle der generelt være divergenser udlignes det med årsopgørelsen.
Fordi de trækker din brutto feriepenge fra din ledighedsydelse og da du ikke skal betale am.bidrag under din ledighed som Flex'ere så skal det betales tilbage

Ud over det så syntes jeg heller ikke man som borger skal vente til næste år for at få de penge som der er blevet betalt mindre pga, fejl og mangler fra kommunens side.

Mange som går ledig har ikke råd til at kommunen laver fejlberegninger, de har et vis beløb at leve for om md. og mangler de penge så er der enten ikke madpenge nok eller man bliver nød til at have ubetalt regningerne fordi kommunen ikke kan finde ud af det.
og det er vel ikke fair?

Citat:
Oprindeligt indsendt af Jøsses Se meddelelser
bøvlet at holde ferie som fleksjobber.... jeg var så heldig at være i job da jeg skulle holde ferie.

Af de lidt over 4000 kr jeg havde optjent før skat i feriepenge.... trak kommunen så 30 %... af tilskuddet fra dem.

Så ud af de lidt over 2500 kr jeg fik i feriepenge trak de omkring 1400 kr i tilskuddet.
Hmm..det lyder af meget de har trukket - men det kommer vel an på hvor mange timer man er ansat og hvor meget man bliver suppleret op med?
Oline er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2014, 13:44   #6
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Forstår det som, du er ledig flekjobber. På det ordinære arbejdsmarked får man heller ikke løn, hvis man ikke har optjent ferie i det firma, man er ansat i. Har man feriepenge, kan man bruge dem og ellers må man holde ferie mod lønfradrag og leve af evt opsparing eller planlægning. Forstår du får suppleret op, så du er da bedre stillet end personer på det ordinære arbejdsmarked - eller hur?
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2014, 14:32   #7
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
jeg fik mine ferie penge for dag til dag, omkring 4000 for 2 dage og så fik jeg ledigheds ydelse for de 28 dage ved siden af i år
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2014, 19:53   #8
Oline
Elsker at være her på K10
 
Olines avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2013
Indlæg: 76
Styrke: 11
Oline er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Forstår det som, du er ledig flekjobber. På det ordinære arbejdsmarked får man heller ikke løn, hvis man ikke har optjent ferie i det firma, man er ansat i. Har man feriepenge, kan man bruge dem og ellers må man holde ferie mod lønfradrag og leve af evt opsparing eller planlægning. Forstår du får suppleret op, så du er da bedre stillet end personer på det ordinære arbejdsmarked - eller hur?
Du er kvik siden du kan fornemme jeg er arbejdsløs Flexjobber, men mit indlæg er ikke hvorvidt du skal debatter dette med mig, men at der er kommet en NY REGEL om at man ikke mere for trukket dag fra dag under sin ferie, men at de trækker nu hele ens brutto feriekort, og det mister man penge på NU, end man gjorde før den 1. april 2014.

Længere er den ikke....

SLUT herfra

Citat:
Oprindeligt indsendt af jjsonn Se meddelelser
jeg fik mine ferie penge for dag til dag, omkring 4000 for 2 dage og så fik jeg ledigheds ydelse for de 28 dage ved siden af i år
Det har enten været fordi du har været i arbejde efter din ferie - eller også har du vært skide heldig at din kommune ikke har opdaget der er kommet en ny §, men det kan de jo nå endnu og helt op til en del år at finde ud af hvor du kan blive trukket.
Oline er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-08-2014, 06:30   #9
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
ja så må jeg jo vente på de trækker, har lige været ledig en kort tid.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-08-2014, 10:58   #10
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Ej stop nu lige

Der er IKKE ændret i metoden for fradrag i ledighedsydelse når man hæver feriepenge under LEDIGHED. Der skal stadig modregnes dag for dag..

Det nye er at man kan få sine feriepenges BRUTTO værdi pr. dag (før skat og am-bidrag) SUPPLERET op til den ledighedsydelse man vil få i ledighedsydelse pr. dag.

ALTSÅ: Får man max. ledighedsydelse på 15708 kr/md, så svare det til 725 kr dag brutto.. (Fx.15708 delt med 4,3333 delt med 5 = ledighedsydelse pr. dag)

Så HVIS feriepengene pr. dag BRUTTO er MINDRE end 725 kr/dag, så suppleres de op til de 725 kr/dag..

Er de hævet BRUTTO feriepenge STØRRE end de 725 kr/dag, så er der intet der skal suppleres op.. Altså fradrages der 725 kr pr. hævet feriedag i ledighedsydelsen. Men man HAR så istedet sine feriepenge der har større værdi end den tabte ledighedsydelse..

De fleste glemmer at det ikke er de netto feriepenge vi hæver der danner modregningen.. Men brutto FØR skat og am-bidrag. Man kan i sagens natur ikke modregne noget netto i noget brutto.. Derfor omregnes feriepengene til BRUTTO.

Man betaler uanset den modregning IKKE skat og am-bidrag igen..

Hvordan omregner man fra netto til brutto ?? Ja der ligger på linket en nem lille omregner.. Kræver bare Excell eller andet program der kan arbejde med regneark.

Ovenstående gælder KUN feriepenge og ledighed.. Metoden er anderledes hvis man ER i nyt fleksjob.

http://www.fleksjoblolland.dk/side.asp?Id=177049

Sidst redigeret af mik16; 27-08-2014 kl. 11:09.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:18.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension