K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-04-2010, 10:12   #21
Stoktoft
Afhængigheds tegn af K10
 
Stoktofts avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-02 2008
Lokation: Struer kommune nærmere betegnet det skjønne THYHOLM
Alder: 50
Indlæg: 300
Styrke: 17
Stoktoft er rigtig godt på vej
AISHA

I forhold til førtidspensionen, så er det ligemeget om du er gift eller samlevende, det går ud på et.
Der er kun 2 takster:
Enlig = ca 16.000 før skat
Samlevende/gift = ca. 13.000 før skat

Ozelot : du spørger lidt til personfradrag, eje/leje osv.
Da det ikke siger ret meget at jeg får 8000 udbetalt i pension uden disse oplysninger. Det har du da ganske ret i.

Så her kommer lidt mere af mine oplysninger.

Bor i ejerbolig, mandens navn på det hele.
Har ingen gæld
Kun almindelig personfradrag ca. 3200 pr måned
Indtægt udover socialpension ca. 4500 før skat pr. måned fra arbejdsgiver indbetalt pensionsordning (pension Danmark)

Håber det hjalp lidt mere.
Men inde på din kommunes hjemmeside, er der en pensionsberegner, der kan du indtaste dine tal (og samlever/ægtefælles) og kan derved få en rimelig god fornemmelse for hvad du kan få i pension.

Stoktoft
__________________
vær mod andre, som du vil, de skal være mod dig

Den, der begynder dagen med et smil, har allerede overvundet mange besværligheder.
anonym
Stoktoft er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-05-2010, 20:32   #22
Hjerneskaden
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 21-09 2009
Indlæg: 35
Styrke: 15
Hjerneskaden er ny på vejen
Hej Stoktoft

Du aner ikke hvor meget dine indlæg har betydet for mig i dag. Står og skal muligvis flytte sammen med min kæreste og vores situationer er næsten ens.

Jeg var bange for at hendes indkomst ville "spise" alt for meget af min pension. Nu er jeg noget mere rolig.

Tak fordi du har reddet min dag.
Hjerneskaden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2010, 00:34   #23
kiha1
Ved at vænne sig til K10
 
kiha1s avatar
 
Tilmeldingsdato: 24-02 2010
Lokation: Nordjylland
Indlæg: 22
Styrke: 15
kiha1 er ny på vejen
Min mand tjener godt, og jeg fik at vide på pensionskontoret, at kun ca 240.000kr berører pensionen, hvad man udover dette beløb tjener ( om det så er en million ), så er det stadig kun de ca 240.000kr man kigger på af ægtefællens indkomst. Jeg er gift og fik førtidspension fra den 1 marts 2010, brutto ville jeg få 9775kr, og fra min egen pensionskasse får jeg brutto ca 4300kr, en netto udbetaling på ca 9600kr, og det selvom min mand tjener over 800.000 kr om året :-)
kiha1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2010, 06:04   #24
jeanettess
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-05 2010
Indlæg: 81
Blog Indlæg: 1
Styrke: 14
jeanettess er ny på vejen
jo beløbet ændre sig hvis man gifter sig, min mor mistet 3000 kr mdr da hun giftet sig, hvis jeg var dig vil jeg undersøge det først, for jo det koster
jeanettess er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2010, 06:59   #25
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af AISHA Se meddelelser
Iflg. loven - har man - når man er på offentlig forsørgelse - ikke gensidig forsørgerpligt når man ikke er gift, uanset hvor længe man har boet sammen.
Dog vil kommunen såfremt man søger enkeltydelser jf § 81 kigge på begge indtægter.
Kære Aisha,

Jeg må korrigere dig. Det er korrekt at hvis du er på kontanthjælp, så har det kun betydning for en person hvis denne er gift, og man kan altså have været samlevende i tyve år og stadig blive behandlet som enlig.

Men de samme regler, guderne må vide hvorfor, gælder ikke hvis du er førtidspensionist. Her taler man nemlig om reelt enlig eller gift/samlevende. Og i det øjeblik du flytter sammen med en person, som du teoretisk set, kan enten gifte dig med eller indgå registreret partnerskab med, så klapper fælden.
Det vil sige selv det at dele bolig med en god ven af samme køn som dig selv, kan betyde nedsættelse af din pension, da du teoretisk set, kan indgå registreret partnerskab med din ven/veninde.

De eneste personer du 100% sikkert kan dele bolig med og stadig blive betragtet som reelt enlig, er dine børn (voksne børn) eller dine forældre.

Skriv under her Gensidig Forsørgelsespligt - Nej tak!



Ragdoll
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2010, 21:17   #26
skyggepigen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 14-05 2010
Indlæg: 5
Blog Indlæg: 1
Styrke: 0
skyggepigen er ny på vejen
Hej Ragdoll
Du virker til at have sat dig ret godt ind i alt lovstoffet. Derfor adspørger jeg dig, da jeg selv er førtidspensionist og vil til at flytte ind i noget større med min kæreste, er der så nogen økonomisk fidus i at den nye bolig står alene i hans navn ifht. hvor meget jeg får udbetalt i fp. Eller er det smart nok af mig at blive mederer?
skyggepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2010, 14:54   #27
jillie
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2010
Indlæg: 3
Styrke: 0
jillie er ny på vejen
hej vedr ægteskab..hvad hvis nu min pension går igennem og min kæreste og jeg vælger at gifte os?han tjener ca 350.000 om året..hvad så hvis han får mit fradrag?ville det ikke økonomisk tjene os bedre?
jillie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2010, 15:53   #28
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af skyggepigen Se meddelelser
Hej Ragdoll
Du virker til at have sat dig ret godt ind i alt lovstoffet. Derfor adspørger jeg dig, da jeg selv er førtidspensionist og vil til at flytte ind i noget større med min kæreste, er der så nogen økonomisk fidus i at den nye bolig står alene i hans navn ifht. hvor meget jeg får udbetalt i fp. Eller er det smart nok af mig at blive mederer?
Det vil ikke gøre nogen forskel om jeres bolig står i blot den eller den andens navn, i forhold til førtidspensionen, det kan dog have indflydelse på andre områder som jeg ikke vil begive mig ud i, da det er områder jeg intet ved om.

Det der i sidste ende tæller er hustandsindkomsten.

Som gift/samlevende får man straks trukket ca. 3.000,- om måneden, men overstiger hustandsindkomsten over et vist niveau, begynder man at trække i selve pensionen.

Årlig pension for samlevende/gift : 12 x 13.842 kr. = 166.104 kr.

Ved indkomst for ægtefælle ses der bort fra de første 166.104 kr., hvad ægtefællen tjener udover det, trækkes med 30 kr. i pensionen for hver 100 kr tjent, dog maximun op til 216.400 (ud over de 166.104).

Man kan derfor max miste 12 x 13.842 = 166.104 kr. - 64.920 kr = 101.920 kr.
: 12 = 8.493 kr om måneden før skat. (En statslig fornærmelse)

Dette er udregnet ved en ægtefælle hvor indkomsten overstiger 382.504 kr. om året.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2010, 15:55   #29
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af jillie Se meddelelser
hej vedr ægteskab..hvad hvis nu min pension går igennem og min kæreste og jeg vælger at gifte os?han tjener ca 350.000 om året..hvad så hvis han får mit fradrag?ville det ikke økonomisk tjene os bedre?
Jeg tvivler på at det i den sidste ende vil gøre nogen forskel.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Førtidspension for gifte? pinocchio Spørgsmål ang Førtidspension fra før 2003 6 31-01-2013 23:39
Førtidspension udbetaling for gifte viento Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 21 26-11-2012 14:38
Dyr fornøjelse? - at gifte sig på kontanthjælp stampe Politik og Samfund 0 02-10-2012 10:36
FP - og gifte sig? Zania Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 21-11-2010 22:51
Kan vi gifte os ? Nissen65 Alt det andet 16 20-09-2009 12:07




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:15.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension