K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-10-2010, 21:47   #1
kamma
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Indlæg: 33
Styrke: 14
kamma er ny på vejen
sygedagpengestop/ledighedsydelse/kontanthjælp

Hej.

Jeg læser med herinde dagligt i tiden og må sige, at jeg er rystet over nogle af de forløb, der fortælles om.

Jeg har p.gr.a både fysiske og især psykiske skavanker været sygemeldt i snart et år. Det vil sige, at jeg snart falder for varighedsbegrænsningen.

Jeg venter nu på, om kommunen vil forlænge mine syge/dag penge. Dette afhænger meget af, hvad der står i den speciallæge erklæring, som jeg netop har fået lavet i denne uge. Sagsbehandler mener, at hvis der står, der stadig er behandlings muligheder, så kan de ikke forlænge. Dette, mener jeg, står i kontrast til det, der bliver skrevet herinde, idet jeg følger ekstra med i de tråde, der omhandler dette.

Jeg ved faktisk ikke, hvad der bliver skrevet af speciallægen, men har lidt på fornemmelsen, at kommunen leder efter den mindste sprække for at få mig ekspederet videre.....

Jeg kunne godt tænke mig at spørge om, hvordan det forholder sig, hvis man er røget på kontanthjælp og så siden bliver visiteret til et flexjob. Kan man så overhovedet få ledighedsydelse, hvis man ikke kunne få kontanthjælp? Det har jeg ikke kunnet finde svar på.

Håber der er nogen, der kan svare.....

Mvh. Kamma
kamma er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2010, 22:13   #2
sushjer 1
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2009
Lokation: Nordfyn
Indlæg: 730
Styrke: 15
sushjer 1 er ny på vejen
Hej.

jeg var på kontanthjælp, da jeg blev visiteret til flexjob, og forblev på kontant hjælp til jeg fik job, det er kun hvis du er på sygdagpenge du kår ledighedsydelse , hvis du bliver visiteret til flexjob.
Når du har haft et flexjob i mindst 9 md. så er du beretiget til ledighedsydelse.
sushjer 1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-10-2010, 11:00   #3
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
hej kamma

Sygedagpenge er en erhvervsrettet foranstaltning. Det er ikke intension, der skal kunne opstå et slip mellem sygedagpenge og ordinær beskæftigelse/ revalidering/ fleksjob/ førtidspension - i form af et kontanthjælpshul.

Citat:
Oprindeligt indsendt af kamma Se meddelelser
:

Jeg har p.gr.a både fysiske og især psykiske skavanker været sygemeldt i snart et år. Det vil sige, at jeg snart falder for varighedsbegrænsningen.

Jeg venter nu på, om kommunen vil forlænge mine syge/dag penge. Dette afhænger meget af, hvad der står i den speciallæge erklæring, som jeg netop har fået lavet i denne uge. Sagsbehandler mener, at hvis der står, der stadig er behandlingsmuligheder, så kan de ikke forlænge. Dette, mener jeg, står i kontrast til det, der bliver skrevet herinde, idet jeg følger ekstra med i de tråde, der omhandler dette.

Jeg ved faktisk ikke, hvad der bliver skrevet af speciallægen, men har lidt på fornemmelsen, at kommunen leder efter den mindste sprække for at få mig ekspederet videre.....

I denne proces bliver du vel ikke bare rask, og kan gå direkte fra sygedagpenge til forsørgelse ved ordinær beskæftigelse med 34 – 37 timer om ugen?

Og hvis det ikke er tilfældet skal det afklares om der videre er behov for forlængelse af sygedagpenge efter § 27 eller behov for revalidering, fleksjob, førtidspension jf. § 28 i Lov om sygedagpenge:

Citat:
"§ 28. Før udbetalingen af sygedagpenge kan ophøre på grund af varighedsbegrænsningen, jf. §§ 24 og 27, skal kommunen anvende arbejdsevnemetoden i form af beskrivelse, udvikling og vurdering af en persons arbejdsevne med henblik på at undersøge, om den sygemeldte er berettiget til revalidering, visitation til fleksjob eller førtidspension."

I Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område står der videre:

Citat:
"§ 7 a. Senest 2 uger før en erhvervsrettet foranstaltning hører op, skal kommunalbestyrelsen tage stilling til, om der er behov for yderligere foranstaltninger for at bringe borgeren tilbage til arbejdsmarkedet. Ved vurderingen skal borgeren, egen læge, den faglige organisation, virksomheder m.fl. inddrages.

Stk. 2. Hvis kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om yderligere foranstaltninger, skal disse sættes i værk i umiddelbar tilknytning til ophøret af den nuværende foranstaltning."


Det vil sige at man skal direkte fra sygedagpenge i revalidering, fleks eller andet og ikke bare på kontanthjælp.

Hvis kommunen siger til en, at man bare skal søge kontanthjælp, og at de så vil finde ud af, hvad der efterfølgende skal ske, så skal man med det samme minde kommunen om Retssikkerhedsloven §7a, da det ikke er ok at gøre det på denne måde.

Og videre kan man henvise til domsafgørelse omkring dette princip i Helsingør-dommen, som kommuner skal følge – her vedlægges omtale og link til Helsingør-dommen:

http://avisen.dk/det-var-ren-kassetaenkning_117065.aspx

http://www.avisen.dk/_docs/Udskrift-af-dombogen.pdf

Dommen begrundes i domsudskrift på denne måde:

”Det fremgår af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats §69, stk. 1, nr. 1,
at kommunen sørger for at personer med varige begrænsninger i
arbejdsevnen, jf. §2, nr. 7, har mulighed for ansættelse i fleksjob.

Der er i bestemmelserne ikke fastsat nærmere krav til omfanget af den
nedsatte arbejdsevne. Efter §70, stk. 1, giver kommunen tilbud om
fleksjob til personer, der ikke modtager førtidspension.

Efter forarbejdet til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats er der
tilsigtet en klar sammenhæng mellem førtidspension og fleksjob.

Er en personen ikke berettiget til førtidspension, og det ikke er muligt
at opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår på
arbejdsmarkedet, skal den pågældende visiteres til fleksjob.”

Held og lykke!
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-10-2010, 21:28   #4
kamma
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Indlæg: 33
Styrke: 14
kamma er ny på vejen
Smile

Hej igen

Mange tusind tak for svar, det er en stor hjælp, idet det ikke er nemt at overskue alle love og regler. Men jeg tror, at det gør en stor forskel for een selv, hvis man sætter sig godt ind i tingene og er forberedt. Så det vil jeg prøve på fra nu af - man vælger jo ikke selv at blive syg.... Selv om man somme tider skulle tro, at kommunen mener netop det... Og jeg kan se herinde, at det godt kan betale sig at vide noget om, hvilke rettigheder, man egentlig har som borger i dette land.

En ting jeg stadig spekulerer på, er om man overhovedet kan få noget som helst i ledighedsydelse, hvis man er overgået til kontanthjælp før tilkendelse af flexjob? Altså hvis man p.gr.a ægtefælles indkomst ikke kan bevilges kontanthjælp? Håber I forstår, hvad jeg mener..

Mvh. Kamma
kamma er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-10-2010, 21:34   #5
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af kamma Se meddelelser
Hej igen



En ting jeg stadig spekulerer på, er om man overhovedet kan få noget som helst i ledighedsydelse, hvis man er overgået til kontanthjælp før tilkendelse af flexjob? Altså hvis man p.gr.a ægtefælles indkomst ikke kan bevilges kontanthjælp? Håber I forstår, hvad jeg mener..

Mvh. Kamma
Man opnår ledighedsydelse, når man har haft 9 mdrs arbejde (fleksjob) i løbet af 18 måneder.....

Her om ledighedsydelse: http://www.clh.dk/?id=1474#c3997

Jeg undrer mig lidt over, at de behandler din sag efter varighedsbegrænsningen... Du er jo fleksjobber... Hvorfor tror de, at der lige pludselig er behandlingsmuligheder? Er din sygdom ikke varig alligevel? De skal revurdere din sag, når du har været ledig et stykke tid. Hvis du er sygemeldt skal de følge dig op efter § 12 b i Lov om aktiv socialpolitk.

Vi har måske brug for Andersine85.....

Sidst redigeret af curls; 19-10-2010 kl. 21:36.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-10-2010, 22:01   #6
kamma
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Indlæg: 33
Styrke: 14
kamma er ny på vejen
Undskyld, hvis jeg ikke har udtrykt mig klart nok.

Nej, jeg er ikke flexjobber. Jeg er ved at blive afklaret m.h.p. om jeg skal have pension eller visiteres til flexjob - og det er i denne forbindelse, at sagsbehandler siger til mig, at hvis jeg stadig er uafklaret ved udgang af varighedsbegrænsningen, så kan de ikke forlænge mine sygedagpenge. Og det forstår jeg ikke....

Mange tak for linket, så vidt jeg nu kan læse mig frem til, er det den særlige ydelse (som er noget mindre, end hvis man kommer direkte fra sygedagpenge) man så kan få, hvis man er kommet på kontanthjælp inden tilkendelse af flexjob..

Jeg må indrømme, jeg er noget nervøs for det videre forløb, men kan ikke gøre så meget mere før jeg hører nærmere. Er dog også nået til den erkendelse, at jeg er nødt til at stå fast på min ret, fordi det nu engang er mit helbred og liv, det drejer sig om.

Mvh. Kamma
kamma er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-10-2010, 22:10   #7
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af kamma Se meddelelser
Undskyld, hvis jeg ikke har udtrykt mig klart nok.

Nej, jeg er ikke flexjobber. Jeg er ved at blive afklaret m.h.p. om jeg skal have pension eller visiteres til flexjob - og det er i denne forbindelse, at sagsbehandler siger til mig, at hvis jeg stadig er uafklaret ved udgang af varighedsbegrænsningen, så kan de ikke forlænge mine sygedagpenge. Og det forstår jeg ikke....

Mange tak for linket, så vidt jeg nu kan læse mig frem til, er det den særlige ydelse (som er noget mindre, end hvis man kommer direkte fra sygedagpenge) man så kan få, hvis man er kommet på kontanthjælp inden tilkendelse af flexjob..

Jeg må indrømme, jeg er noget nervøs for det videre forløb, men kan ikke gøre så meget mere før jeg hører nærmere. Er dog også nået til den erkendelse, at jeg er nødt til at stå fast på min ret, fordi det nu engang er mit helbred og liv, det drejer sig om.

Mvh. Kamma
Det var vist mig, der læste forkert, sorry..

Hvis man skal visiteres til fleksjob, skal behandlingsmuligheder være udtømte. Funktionsnedsættelsen og arbejdsevne varigt nedsat. Normalt skal man først afprøve andre muligheder såsom revalidering. Hvis de mener, du ikke længere kan klare det fag, du er i nu, kan de revalidere dig til et andet fag.

Men inden varighedsbegrænsningen kan du måske lige selv overveje, om du kan høre under nogen af punkterne i § 27:

http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-10-2010, 22:11   #8
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Mellem sygedagpenge og visitation til fleksjob må du ikke sættes på kontanthjælp. Du skal gå direkte videre fra sygedagpenge til fleksjob efter Helsingør-dommen, og hvis fleksjob ikke kan anvises, har du ret til ledighedsydelse.

Sidst redigeret af Katharina; 19-10-2010 kl. 22:21.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-10-2010, 22:20   #9
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Katharina Se meddelelser
Hvis kommunen siger til en, at man bare skal søge kontanthjælp, og at de så vil finde ud af, hvad der efterfølgende skal ske, så skal man med det samme minde kommunen om Retssikkerhedsloven §7a, da det ikke er ok at gøre det på denne måde.

Og videre kan man henvise til domsafgørelse omkring dette princip i Helsingør-dommen, som kommuner skal følge – her vedlægges omtale og link til Helsingør-dommen:

http://avisen.dk/det-var-ren-kassetaenkning_117065.aspx

http://www.avisen.dk/_docs/Udskrift-af-dombogen.pdf

Dommen begrundes i domsudskrift på denne måde:

”Det fremgår af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats §69, stk. 1, nr. 1,
at kommunen sørger for at personer med varige begrænsninger i
arbejdsevnen, jf. §2, nr. 7, har mulighed for ansættelse i fleksjob.

Der er i bestemmelserne ikke fastsat nærmere krav til omfanget af den
nedsatte arbejdsevne. Efter §70, stk. 1, giver kommunen tilbud om
fleksjob til personer, der ikke modtager førtidspension.

Efter forarbejdet til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats er der
tilsigtet en klar sammenhæng mellem førtidspension og fleksjob.

Er en personen ikke berettiget til førtidspension, og det ikke er muligt
at opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår på
arbejdsmarkedet, skal den pågældende visiteres til fleksjob.”

Du er sygemeldt på sygedagpenge. Mellem sygedagpenge og fleksjob-bevilling må du ikke sættes på kontanthjælp. Du skal gå direkte videre fra sygedagpenge til fleksjob efter Helsingør-dommen, og hvis fleksjob ikke kan anvises, har du ret til ledighedsydelse.

Sidst redigeret af Katharina; 19-10-2010 kl. 22:22.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-10-2010, 22:21   #10
kamma
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Indlæg: 33
Styrke: 14
kamma er ny på vejen
Okay, nu har jeg i hvert fald noget viden om, at de ikke bare lige uden videre kan sætte mig på kontanthjælp. Jeg kan så ikke gøre så meget mere end vente på et udspil fra kommunen.

Jeg vil bruge ventetiden på, at sætte mig endnu mere ind i tingene, så jeg er klar, hvis jeg skal i gang med en klagesag, som jeg kan se herinde, at der er mange, der er kommet ud i !

Tak for jeres engagement og skal nok vende tilbage, når jeg har nyt at berette.

Mvh. Kamma
kamma er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Sygedagpengestop/kontanthjælp Jasmina Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 7 14-12-2011 16:59
sygedagpengestop/kontanthjælp fibro Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 20-07-2011 10:33
Afslag på ftp, sygedagpengestop - kontanthjælp Ninja Alt det andet 4 18-03-2011 18:09
sygedagpengestop kontanthjælp og tilbagebetaling østerbro Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 16-02-2011 14:25
Sygedagpengestop og kontanthjælp jabma Alt det andet 6 11-05-2010 09:54




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:20.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension