K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-06-2015, 20:33   #11
deh
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 23-06 2015
Indlæg: 19
Styrke: 9
deh er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af gisne Se meddelelser
Nej, der er en arbejdssakdeerstatning. Kan ikke arbejde pga rygskade


Øv, med din rygskade

Men tak for svaret!
deh er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-06-2015, 22:46   #12
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Ja du vil blive trukket i førtidspension når du arbejder i skånejob ved siden. Det afhænger dog af hvor meget du tjener i skånejobbet og af din mands indtægt.

Du kan se eksempler på Ældresagens hjemmeside.

Det er eksempel 2 du skal kigge på.

Du kan jo så prøve at lave udregningen med dine og din mands tal. Og selvfølgelig sætte din forventede indkomst i dit skånejob ind i førtidspensionist kolonnen.

Sidst redigeret af Akvamarin; 23-06-2015 kl. 22:49.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-06-2015, 23:02   #13
Abdul
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2014
Indlæg: 383
Styrke: 11
Abdul er ny på vejen
Fleks betaler sig bedst i din tilfælde. Hvis du kun kan arbejder 3 timer / uge får du 18,921.99 kr./md uanset din timeløn.
I din tilfælde får du ca 5/6.000 midre hvis du får pension.
Selve ledighedsydelse bliver større end din pension
Abdul er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-06-2015, 23:14   #14
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Du kan også bruge denne udregner på borger.dk.
https://www.borger.dk/Sider/handling...4-f3114812b821

Du behøver ikke logge ind med NemID når du bruger denne beregner.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-06-2015, 00:06   #15
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
De ca 12.000 kr er det mindste du kan få ALENE pga din partner .

Har du så indtægter udover eks mini job eller forsikring må i have ca 116.000 kr udover ftp . Dem kan i vis dele hvis i er gift hvis jeg husker ret.

Har i også brugt dem bliver du nedsat 30 kr pr 100 kr af din ftp .

Men siger vi du bare går hjemme og du IKKE har andre indtægter er det mindste ca 12.000 kr . Det får jeg også . Jeg får 12216 kr før skat . ¨'
men det er en god en at have i baghovedet at det er det mindste når de kun regner ud fra ham .

Mange har i tidens løb sagt det ikke passer det er det mindste , men så er det fordi de glemmer de får fra forsikring hver mdr eller har jobs . Det er så for ftp efter 2003 og gælder også for dig .

Er ikke så god til link og alt det . Håber alligevel det hjalp lidt . Bag på din lønseddel " er 3 regnestykker tror jeg det er og der kan i også se hvordan de kommer frem til de tal og på borger dk og på ældresagens sider .
Skånejob gir ikke ret meget i timen og de penge BURDE du selv kunne få oveni , men vil gi andre ret . Fleksjob mini ville være økonomisk bedre , men er det ftp er det ftp

. Men du vil få meget mere ud af det end ftp . Jeg er forsørger og syns det er svært hver mdr med 12216 kr før skat , da jeg desværre ikke kan arbejde .
håber alt lykkedes for dig

stribe ftp

Sidst redigeret af stribe; 24-06-2015 kl. 00:10.
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-06-2015, 08:15   #16
deh
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 23-06 2015
Indlæg: 19
Styrke: 9
deh er ny på vejen
Mange tak for svar til jer alle!

Jeg har været så forvirret omkring det med ftp. Også fordi jeg ikke selv har (eller ønsker) ftp, men kun har talt om fleksjob.
Og pludseligt fik jeg så afvide, at sb mv synes, det er bedst m ftp.

Jeg ved ik, om jeg kan "nægte" ftp, hvis de indstiller mig til dette, og så "be om" fleksjob-bevilling.
Det er jo desværre ikke mange svar, man får, når man spørger på Kommunen
- så tak fordi i vil hjælpe mig!

Sidst redigeret af deh; 24-06-2015 kl. 08:17. Årsag: trykfejl:)
deh er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-06-2015, 11:01   #17
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.795
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Du lytter for meget...

Kære deh

... til omgivelserne.

Da du er under 40 år kan du, som udgangspunkt, ikke bevilges førtidspension.

https://www.sundhed.dk/borger/sygdom...ertidspension/

"Hvis du er under 40 år, kan du som udgangspunkt ikke få førtidspension, selvom din arbejdsevne er nedsat. I stedet skal du gennemgå et eller flere såkaldte ressourceforløb for at forbedre dine muligheder for at få arbejde. Hvis du er over 40 år skal du deltage i ét ressourceforløb, medmindre det er helt åbenlyst og klarlagt, at din arbejdsevne ikke kan forbedres."

Du har valgt ikke at oplyse dine diagnoser og konsekvensen af disse. Hvilket kunne være et godt parameter for en mere præcis rådgivning på k10.

Det er usædvanligt, at en SB vedbliver med at forklare dig, at du skal have bevilget førtidspension. Hvad din kontaktperson mener har ingen betydning overhovedet.

Din SB mener du skal bevilges førtidspension med skånejob efterfølgende:

https://www.sundhed.dk/borger/sygdom...spensionister/

"Hvem kan få et skånejob?

Førtidspensionister, der ikke er i stand til at opnå eller fastholde et job på nedsat tid på normale vilkår på arbejdsmarkedet, kan søge kommunen om bevilling af et skånejob. Det gælder uanset, hvornår du har fået bevilget din førtidspension.
"

Hvor meget kan du få i løn?

Lønnen aftales mellem arbejdsgiver og dig i samarbejde med de faglige organisationer. Hvis du bliver ansat inden for et område, der ikke er dækket af en faglige overenskomst, aftales lønnen med den faglige organisation, der er tættest på arbejdsområdet.

Det er arbejdsgiver, der udbetaler din løn, der indgår som almindelig skattepligtig indkomst hos dig selv. Størrelsen af udbetalingen af din førtidspension kan blive påvirket af din arbejdsindtægt. Du kan bede din kommune om at beregne det nærmere for dig.


Har du nogle udtalelser fra den kommunale administrative ansatte lægekonsulent?

Har du været igennem en eller flere arbejdsmæssige vurderinger? Og hvis ja, hvor mange timer har du kunne arbejde?

Tidligere nævnede jeg for dig, at der er medborgere der er bevilget fleksjob imod deres vilje ned til 900 sekunder om ugen.

Dette nævnt for at illustrere hvor svært det er at få bevilget førtidspension.

Har din SB nævnt for dig tidshorisonten om hvornår du skal udfylde den forberedende del af "Rehabiliteringsplanen"?

Men at du allerede før mødet med "Rehabiliteringsteamet" forventer at du får bevilget førtidspension, imod dit ønske, bare fordi din SB har vurderet dette, mener jeg er betænkeligt at du tager forskud på sorgerne.

Medlemmer af "Rehabiliteringsteamet" kender pr nuværende ikke engang din sag og alle dokumentationer skal først ligge i din journal før de kan "Indstille" til kommunen om hvad de mener. Kommunen er ikke pligtig til at følge "Rehabiliteringsteamet"s indstilling.

Når du fra kommunens "Pensionsteam" modtager en afgørelse, som du dels er imod eller du mener den er forkert, er det vigtigt at du anke afgørelsen inden 28 dage. Ellers mister du din ankemulighed.

Kommunen har så 4 uger til enten at omstøde afgørelsen eller fastholde afgørelsen.

Hvis de fastholder deres første afgørelsen skal de inden 4 uger videresende din anke til Ankestyrelsen. Her findes ingen forudsigelig sagsbehandlingstid, men op til 1 år er ikke unormalt før der ligger en afgørelse fra Ankestyrelsen.

Men hvad siger din "Praktiserende læge" til dig og hvad mener denne?

Den "Praktiserende læge" er en vigtig medspiller i din sociale sag og som den eneste af alle, skriftligt foreslå hvilken ydelse du bør bevilges. Alle andre må ikke ytre sig om dette.

Du har fokuseret meget på det præcis beløb som du kunne få udbetalt.

Mit råd er at drøfte din situation med en som du har tillid til og som vil hjælpe dig med sagen. Det kræver en indsats men er til din fordel, at du får drøftet din sag indgående hvad der er bedst for dig på lang sigt.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 24-06-2015, 11:35   #18
deh
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 23-06 2015
Indlæg: 19
Styrke: 9
deh er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
Kære deh

... til omgivelserne.

Da du er under 40 år kan du, som udgangspunkt, ikke bevilges førtidspension.

https://www.sundhed.dk/borger/sygdom...ertidspension/

"Hvis du er under 40 år, kan du som udgangspunkt ikke få førtidspension, selvom din arbejdsevne er nedsat. I stedet skal du gennemgå et eller flere såkaldte ressourceforløb for at forbedre dine muligheder for at få arbejde. Hvis du er over 40 år skal du deltage i ét ressourceforløb, medmindre det er helt åbenlyst og klarlagt, at din arbejdsevne ikke kan forbedres."

Du har valgt ikke at oplyse dine diagnoser og konsekvensen af disse. Hvilket kunne være et godt parameter for en mere præcis rådgivning på k10.

Det er usædvanligt, at en SB vedbliver med at forklare dig, at du skal have bevilget førtidspension. Hvad din kontaktperson mener har ingen betydning overhovedet.

Din SB mener du skal bevilges førtidspension med skånejob efterfølgende:

https://www.sundhed.dk/borger/sygdom...spensionister/

"Hvem kan få et skånejob?

Førtidspensionister, der ikke er i stand til at opnå eller fastholde et job på nedsat tid på normale vilkår på arbejdsmarkedet, kan søge kommunen om bevilling af et skånejob. Det gælder uanset, hvornår du har fået bevilget din førtidspension.
"

Hvor meget kan du få i løn?

Lønnen aftales mellem arbejdsgiver og dig i samarbejde med de faglige organisationer. Hvis du bliver ansat inden for et område, der ikke er dækket af en faglige overenskomst, aftales lønnen med den faglige organisation, der er tættest på arbejdsområdet.

Det er arbejdsgiver, der udbetaler din løn, der indgår som almindelig skattepligtig indkomst hos dig selv. Størrelsen af udbetalingen af din førtidspension kan blive påvirket af din arbejdsindtægt. Du kan bede din kommune om at beregne det nærmere for dig.


Har du nogle udtalelser fra den kommunale administrative ansatte lægekonsulent?

Har du været igennem en eller flere arbejdsmæssige vurderinger? Og hvis ja, hvor mange timer har du kunne arbejde?

Tidligere nævnede jeg for dig, at der er medborgere der er bevilget fleksjob imod deres vilje ned til 900 sekunder om ugen.

Dette nævnt for at illustrere hvor svært det er at få bevilget førtidspension.

Har din SB nævnt for dig tidshorisonten om hvornår du skal udfylde den forberedende del af "Rehabiliteringsplanen"?

Men at du allerede før mødet med "Rehabiliteringsteamet" forventer at du får bevilget førtidspension, imod dit ønske, bare fordi din SB har vurderet dette, mener jeg er betænkeligt at du tager forskud på sorgerne.

Medlemmer af "Rehabiliteringsteamet" kender pr nuværende ikke engang din sag og alle dokumentationer skal først ligge i din journal før de kan "Indstille" til kommunen om hvad de mener. Kommunen er ikke pligtig til at følge "Rehabiliteringsteamet"s indstilling.

Når du fra kommunens "Pensionsteam" modtager en afgørelse, som du dels er imod eller du mener den er forkert, er det vigtigt at du anke afgørelsen inden 28 dage. Ellers mister du din ankemulighed.

Kommunen har så 4 uger til enten at omstøde afgørelsen eller fastholde afgørelsen.

Hvis de fastholder deres første afgørelsen skal de inden 4 uger videresende din anke til Ankestyrelsen. Her findes ingen forudsigelig sagsbehandlingstid, men op til 1 år er ikke unormalt før der ligger en afgørelse fra Ankestyrelsen.

Men hvad siger din "Praktiserende læge" til dig og hvad mener denne?

Den "Praktiserende læge" er en vigtig medspiller i din sociale sag og som den eneste af alle, skriftligt foreslå hvilken ydelse du bør bevilges. Alle andre må ikke ytre sig om dette.

Du har fokuseret meget på det præcis beløb som du kunne få udbetalt.

Mit råd er at drøfte din situation med en som du har tillid til og som vil hjælpe dig med sagen. Det kræver en indsats men er til din fordel, at du får drøftet din sag indgående hvad der er bedst for dig på lang sigt.

Hilsen Peter

Hej Peter

Tak for dit lange og uddybende svar!

Jeg ved godt, at jeg stresser meget over ydelser mv. Og det er ikke fordi, det kun skal handle om det. Jeg vil allerhelst bare gerne bevare en tilknytning til arbejdsmarkedet, og egentligt har det ikke handlet om ydelser. Jeg har ikke selv før tænkt ftp, men pludseligt nævner min sb og kontaktperson (min jobkonsulent) dette for mig. Og at det også har været oppe at vende på et team møde.
Jeg er jo nødt til at tænke fremad. Kan vi blive boende. Får jeg råd til min medicin/behandlinger fremadrettet. Min sygdom forværres desværre gradvist.
Jeg er jo gift, og vi er forsøgere.

Min egen læge støtter mig, og har fulgt mig gennem 12 år, og har set, hvad mine 2 diagnoser har betydet for mig og mit helbred. Hun har skrevet lægeerklæring, men der står ikke noget om hverken fleks eller ftp i denne (nu hvor jeg har læst den igen. Speciallægen, der også har lavet lægeerklæring, nævner at fleksjob vil være den rette beslutning.
Kan jeg be' min læge komme med sin vurdering ift. fleks eller ftp og vedlægge denne journalen ?

Jeg forventer ikke at få ftp, jeg har aldrig overvejet dette, for jeg har hele tiden gerne ville ud og arbejde. Jeg vil gerne ud og bruge min uddannelse. Men det er blevet nævnt ved forskellige samtaler, også når jeg er til kontrol. Jeg går på 5 forsk. hospitaler. Og nu senest til et møde med sb og jobkons.

Jeg har været igennem jobafklaring i 2 år. Og er gået op og ned i tid. Arbejder pt 3 timer pr uge.

En af speciallægerne sagde ved en undersøgelse "det er ikke rigtigt, at det er umuligt at få ftp, når du er under 40 år. Det skal du lige overveje, for det kan godt gå den vej" - dette er også nævnt i en skrivelse på e-journal.

Jeg skal udfylde rehab-skema på fredag.

Er det korrekt, at kommunen modtager støtte til folk i (støtte)job med løntilskud (ftp) fra staten ? Og kan det være en økonomisk fordel at tilkende folk ftp, selvom det egentligt kunne være bedre med fleks ?

Jeg håber, jeg har fået svaret på det hele
Og tak igen
deh er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-06-2015, 08:59   #19
deh
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 23-06 2015
Indlæg: 19
Styrke: 9
deh er ny på vejen
Jeg har lige et lille spørgsmål mere

Jeg er blevet henvist til klinisk funktion.
Jeg har læst lidt kort om dette. Men jeg forstår ikke helt, hvad det går ud på ?
Hvad sker der til denne -- er det undersøgelser, samtaler ?

deh er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-06-2015, 09:25   #20
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
For mig var det en samtale i 1,5 time med en samfundsmediciner. Hun skrev en lang rapport som sammenfattede mine lægepapirer og hendes observationer og hun havde min sag oppe på deres interne teammøde (gigtlæge. Psykolog og andre samfundsmediciner), undersøgelsen bestod af små opgaver, såm binde snørrebånd, løfte armene o.lign så hun kunne se hvordan rygskaden påvirdede mig

Jeg kom tilbage til endnu en samtale, efter at have gennemlæst rapporten og kunne komme med kommentarer (har ikke krav på rettelser)

Hun sendte den endelige rapport til jobcenteret, mig og min praktiserende læge.

Jeg skulle også have været til samtale med en psykolog, men den aflyste hun, da hun vurderede at det var unødvendigt.

Deres rapport konkluderede stationær, ingen behandlings eller udviklingsmuligheder og på baggrund af den indstillede rehabiliterings teamet til pension
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:59.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension