K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-05-2014, 14:59   #1
Fru Vinther
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-03 2013
Indlæg: 32
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
Fru Vinther er ny på vejen
Fleksjob og feriepenge regler

Jeg er fleksjobber med 10 timer ugentligt.
Jeg holdte i februar 12 dages ferie fra mit fleksjob.

I mit gamle job, har jeg optjent feriepenge, og dem fik jeg så udbetalt.
Efterfølgende var jeg så lidt spændt på at se hvor meget de ville trække mig
i fleksløntilskuddet den periode (det tager ca. 16 uger, før de får det beregnet og registreret?, det er lang tid syntes jeg).

Jeg blev naturligvis trukket i løn for de 12 dage, og nu her den første maj
fik jeg så et fleksløntilskud udbetalt på 2500 kr. mod normalt 10600 pr. mdr.
Der var ingen udregninger i lønmeddelelsen, så jeg kan ikke se hvordan de har regnet det ud.
Jeg er meget i tvivl om, om de må tage "mine" feriepenge, som jeg selv har optjent i et helt almindeligt arbejde, og jeg forstår ikke reglerne og måden de regner det ud på???
Er der nogen herinde der kan forklarer mig det, så jeg kan forstå det?
Lønnen denne måned blev således på 5000 kr. netto, fordi jeg også holdte ferie i Påsken og fik det mindre udbetalt af arbejdsgiveren 1 maj.
Fru Vinther er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-05-2014, 15:25   #2
henrikb
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2014
Indlæg: 117
Styrke: 11
henrikb er ny på vejen
Den har jeg også brug for at finde ud af
måske der er en som kan sige hvad bedst kan betale sig for en med feriepenge fra et tidligere bedre lønnet job
jeg tænker på om det kan svare sig at tage 4 uger på en gang hvis altså det betyder man så "bare" mister en måneds flexydelse i stedet for hvor de på mindre dage trække på grund af beløbet
henrikb er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-05-2014, 15:31   #3
Fru Vinther
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-03 2013
Indlæg: 32
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
Fru Vinther er ny på vejen
Ja, det var måske ikke nogen dårlig ide´du der fik...
Det tror jeg du har ret i,er en bedre løsning...
Fru Vinther er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-05-2014, 16:55   #4
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Resultatet burde blive det samme.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-05-2014, 17:11   #5
Fru Vinther
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-03 2013
Indlæg: 32
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
Fru Vinther er ny på vejen
Jeg har googlet dette emne, og jeg kan ingenting finde...
Det er utroligt...
Det nærmeste jeg kommer er §70 stk.4 : Personer der under ferie modtager løn eller feriegodtgørelse, er berettiget til fleksløntilskud under ferien!?
Men jeg bliver ikke klogere af det?
Fru Vinther er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-05-2014, 17:54   #6
henrikb
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2014
Indlæg: 117
Styrke: 11
henrikb er ny på vejen
Ja i den retfærdige verden men nu lever vi jo ikke der

Jeh finder heller ikke rigtig noget men har hørt nævnt at de betragter dine feriepenge som en indtægt lig din løn så de lægger denne sammen med din og trækker de 30 og 55 % fra flexydelsen??
men ved ikke om det er rigtig???

Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Resultatet burde blive det samme.
henrikb er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-05-2014, 22:47   #7
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Når man er i fleksjob (ny ordning) og holder ferie med optjente feriepenge, så lægges feriepengene SAMMEN med den løn man optjener i jobbet i feriemåneden.

Hele det samlede beløb modregnes så helt normalt i flekslønstilskuddet.

Bemærk at det er bruttoværdien af feriepengene før skat og am-bidrag der lægges til lønindtægten.. Ikke den nettoværdi vi kan se på vores feriekonto.

I modsætning til at holde ferie på ferieledighedsydelse i jobbet, så bibeholder man det fulde flekslønstilskud (17312 kr) inden modregningen..

Citat:
Oprindeligt indsendt af henrikb Se meddelelser
Den har jeg også brug for at finde ud af
måske der er en som kan sige hvad bedst kan betale sig for en med feriepenge fra et tidligere bedre lønnet job
jeg tænker på om det kan svare sig at tage 4 uger på en gang hvis altså det betyder man så "bare" mister en måneds flexydelse i stedet for hvor de på mindre dage trække på grund af beløbet
Faktisk er der tilfælde hvor det langt bedre kan betale sig at lægge sin ferie over et månedsskifte.. Fx. 1 uge i slutningen og 2 uge i starten..

Det afhænger fuldstændig af om man rammes af lønloftet.. Har man "luft" til lønloftet, så er nævnte metode at foretrække..
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2014, 09:04   #8
henrikb
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2014
Indlæg: 117
Styrke: 11
henrikb er ny på vejen
Jeg forstår det stadig ikke?? hvad mener du med Fx. 1 uge i slutningen og 2 uge i starten..
Hvad hvis man i sit flexjob rammer lønloftet?? betyder det så at de trækker 100% og man absolut intet får af sine feriepenge ud over hvad man alligevel ville have fået i løn + flexydelse??
hvordan med hvis man som jeg får 125 kr i timen nu men sidste år havde en alm løn i flexjob gl ordning dermed har jeg et feriekort på 30.000 kr til i år
er det rigtig forstået at hvis jeg tager fire ugers ferie nu så ----"mister" jeg de 15-16.000 jeg ville få i ledighedsydelse men får mine feriepenge for en måned udbetalt og der trækkes så ikke noget i næste måneds flexydelse
men hvis jeg tager 2 uger så ender det med at koste mig hele flexydelsen i den måned og når jeg så tager 2 uger næste gang så koster det igen hele flexydelsen???



Citat:
Oprindeligt indsendt af mik16 Se meddelelser
Faktisk er der tilfælde hvor det langt bedre kan betale sig at lægge sin ferie over et månedsskifte.. Fx. 1 uge i slutningen og 2 uge i starten..

Det afhænger fuldstændig af om man rammes af lønloftet.. Har man "luft" til lønloftet, så er nævnte metode at foretrække..
henrikb er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2014, 10:41   #9
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af henrikb Se meddelelser
Jeg forstår det stadig ikke?? hvad mener du med Fx. 1 uge i slutningen og 2 uge i starten..
Hvad hvis man i sit flexjob rammer lønloftet?? betyder det så at de trækker 100% og man absolut intet får af sine feriepenge ud over hvad man alligevel ville have fået i løn + flexydelse??
hvordan med hvis man som jeg får 125 kr i timen nu men sidste år havde en alm løn i flexjob gl ordning dermed har jeg et feriekort på 30.000 kr til i år
er det rigtig forstået at hvis jeg tager fire ugers ferie nu så ----"mister" jeg de 15-16.000 jeg ville få i ledighedsydelse men får mine feriepenge for en måned udbetalt og der trækkes så ikke noget i næste måneds flexydelse
men hvis jeg tager 2 uger så ender det med at koste mig hele flexydelsen i den måned og når jeg så tager 2 uger næste gang så koster det igen hele flexydelsen???
Ved 125 kr i timen uden pension (pension ukendt) så rammes lønloftet ved ca. 30 timer/md. = ca 19950 kr.. Alt OVER lønloftet modregnes med krone for krone i flekslønstilskuddet..

Hvis du så har 30.000 kr i feriepenge brutto, og hæver dem til een månedsferie, så ser det sådan ud:

Du har et lønloft ved 19950 kr/md. Men hvis vi antager at du i samme måned IKKE får løn p.g.a. ferien, så vil lønloftmodregningen på 100 % være af forskellen.. Altså 30.000 kr minus 19950 kr = 10050 kr. De 19950 kr modregnes du normal af.. I dit tilfælde 30 % af de 19950 kr..

Så her er det smart at lægge ferien samlet i samme kalendermåned..

Bemærk at ovenstående kun gælder hvis du i en normalmåned arbejder over 30 timer/ md til 125 kr i timen uden pension.. Uden at kende præcise timer, pension og løn kan der ikke beregnes nøjagtigt..

VIGTIGT: Kommunen SKAL modregne feriepengene i den måned man holder ferien.. FORDI den måned er løndelen jo mindre.. Hvis de modregner feriepengene sammen med en normalløn (timer) så rammer lønloftet med sikkerhed helt skævt..

Sidst redigeret af mik16; 05-05-2014 kl. 10:52.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2014, 10:51   #10
henrikb
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2014
Indlæg: 117
Styrke: 11
henrikb er ny på vejen
Jeg arbejder 12 timer om ugen men regnet om et effektiv så får jeg løn for 7 timer om ugen.

Vil det så sige at hvis jeg holder en måned fri og kan hæve 30.000 kr i feriepenge så skal jeg betale kommunen 10.000 kr??? det kan da ikke være rigtig, det er jo penge jeg har tjent og er blevet beskattet af sidste år.

Hvis jeg har forstået det rigtig så må det kunne svare sig at sige sit job op oh holde sin ferie for derefter at blive ansat igen, eller??


Citat:
Oprindeligt indsendt af mik16 Se meddelelser
Ved 125 kr i timen uden pension (pension ukendt) så rammes lønloftet ved ca. 30 timer/md. = ca 19950 kr.. Alt OVER lønloftet modregnes med krone for krone i flekslønstilskuddet..

Hvis du så har 30.000 kr i feriepenge brutto, og hæver dem til een månedsferie, så ser det sådan ud:

Du har et lønloft ved 19950 kr/md. Men hvis vi antager at du i samme måned IKKE får løn p.g.a. ferien, så vil lønloftmodregningen på 100 % være af forskellen.. Altså 30.000 kr minus 19950 kr = 10050 kr. De 19950 kr modregnes du normal af.. I dit tilfælde 30 % af de 19950 kr..

Så her er det smart at lægge ferien samlet i samme kalendermåned..

Bemærk at ovenstående kun gælder hvis du i en normalmåned arbejder over 30 timer/ md til 125 kr i timen uden pension.. Uden at kende præcise timer, pension og løn kan der ikke beregnes nøjagtigt..
henrikb er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:11.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension