K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-05-2011, 14:43   #1
Susanne2412
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2008
Alder: 56
Indlæg: 655
Blog Indlæg: 6
Styrke: 16
Susanne2412 er ny på vejen
Lige et par spørgsmål....

Nu da jeg bliver FP til juni, er der da lige nogle sp. omkring det økonomiske...

Hvordan fungerer det omkring udregning af FP, skal man kontakte kommunen hver gang der er en ændring i de økonomiske forhold, for vores vedkommende vil det være vedr. min samlevers økonomi, eller kontakter kommunen os 1 gang om året for nye oplysninger. Lidt ligesom når man én gang om året for en forskudsopgørelse?

Og hvad hvis de tal man har opgivet ikke kommer til at passe 100%, skal jeg så tilbagebetale noget FP eller hvis det er den anden vej, for jeg så mere. Lidt ligesom ved skat, hvor man skal betale, eller en sjælden gang får penge tilbage.

Jeg skal vel også ændre skattekort, for lige nu er det sat efter sygedagpenge, og hvad vi kan se bliver FP større end sygedagpengene. Og er det den samme rubrik som løn der skal rettes i?

Ja som I kan se ligger min økonomi mig meget på sinde, og det er nok det værste lige nu, for vi har aldrig haft fælles økonomi, og jeg har klaret mig selv, og så lige pludselig skal jeg "bøde" for hans pæne løn....
Susanne2412 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-05-2011, 15:20   #2
Tina72
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 29-05 2011
Indlæg: 2
Styrke: 0
Tina72 er ny på vejen
Hejsa. Jeg er ked af at sige det, men førtidspension er almindeligvis noget lavere end sygedagpenge. Jeg gik i hvert fald pænt ned i indtægt. Min fp ligger på godt 12.000 FØR skat, det var ca. hvad jeg fik udbetalt EFTER skat på sygedagpenge. Prøv at kigge på din kommunes hjemmeside, de har i mange tilfælde skrevet, der, hvad bruttobeløbet er. Så er det bare at lave beregningen i forhold til dit skattekort med fradrag og skattetræk. Mht. ændringer i indtægter (husstandens), skriver du faktisk under på, at du straks informerer pensionskontoret på kommunen. Din pensions størrelse er helt afhængig af øvrige indtægter. Til gengæld slipper du for at spekulere over, hvornår du (igen?) bliver sendt i arbejdsprøvning osv. Pøj med det!
Tina72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-05-2011, 15:26   #3
Susanne2412
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2008
Alder: 56
Indlæg: 655
Blog Indlæg: 6
Styrke: 16
Susanne2412 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tina72 Se meddelelser
Hejsa. Jeg er ked af at sige det, men førtidspension er almindeligvis noget lavere end sygedagpenge. Jeg gik i hvert fald pænt ned i indtægt. Min fp ligger på godt 12.000 FØR skat, det var ca. hvad jeg fik udbetalt EFTER skat på sygedagpenge.
Jeg fik kun sygedagpenge for 25 timer.
Brutto fik jeg lige over 10.000kr, og udbetalt 7.400kr.

Når vi laver en beregning på FP, bliver den på 11.280kr. brutto
Susanne2412 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-05-2011, 15:36   #4
Tina72
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 29-05 2011
Indlæg: 2
Styrke: 0
Tina72 er ny på vejen
Jamen, så er det da en rigtig god beslutning!! Du kan også altid kontakte kommunen og få dem til at beregne det for dig. Men jeg kender ikke reglerne for beregning, når du går fra deltids-sygedp. Kan kun foreslå dig at spørge på pensionskontoret. Mht. dit kommende skattekort skal du være opmærksom på, at hvis du har en eller anden ekstra pension som udbetales (det kan f.eks. være gennem fagforening eller lign.), skal den også tælles med - både på skattekortet og beregningen af pension.
Tina72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-05-2011, 19:55   #5
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
En fuld FP idag svarer til højeste dagpengesats, og bliver derefter reguleret efter samlevers indtægt osv. du kan på kommunens hjemmeside læse nærmere omkring beregning af FP, https://www.borger.dk/Emner/pension-...-ordning.aspx?
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-05-2011, 20:17   #6
Susanne2412
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2008
Alder: 56
Indlæg: 655
Blog Indlæg: 6
Styrke: 16
Susanne2412 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af jasch Se meddelelser
En fuld FP idag svarer til højeste dagpengesats, og bliver derefter reguleret efter samlevers indtægt osv. du kan på kommunens hjemmeside læse nærmere omkring beregning af FP, https://www.borger.dk/Emner/pension-...-ordning.aspx?
Det er jeg klar over.... det var ikke beregning jeg tænke på i mine spørgsmål
Susanne2412 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-05-2011, 20:27   #7
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
Kommunen skal have besked hver gang der er en ændring i jeres økonomi, og ikke engang om året, men i den sidste ende vil det blive reguleret over skattebilletten.
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-05-2011, 23:39   #8
frankmj
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 03-12 2009
Indlæg: 149
Styrke: 15
frankmj er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af jasch Se meddelelser
Kommunen skal have besked hver gang der er en ændring i jeres økonomi, og ikke engang om året, men i den sidste ende vil det blive reguleret over skattebilletten.
Hvis man selv går ind på SKAT´s hjemmeside og ændrer sin forskudsregistrering, bliver pensionen aut. reguleret ved næste udbetaling. Ellers sker reguleringen i det næste års første pensionsudbetaling.

Kommunen kan regulere 12 mdr. tilbage hvis du har fået for meget udbetalt. Hvis du selv skal have reguleret for lidt udbetalt pension, går de højst 6 mdr. tilbage. Så det kan godt betale sig at være OBS på ændringer i indtægterne.
/Frank
__________________
Der er altid nogen, der har det værre end mig...
frankmj er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Lige et spørgsmål kristella Spørgsmål ang fleksjob 6 23-06-2012 11:23
Lige et spørgsmål kristella Spørgsmål ang fleksjob 3 13-02-2011 23:53
er der en advokat herinde man må stille et spørgsmål lige nu og få svar lige nu ? pjuske Alt det andet 2 08-04-2009 01:28
lige et spørgsmål Ole-Oliver Dit og Dat 3 18-12-2008 15:04
jeg har lige et par spørgsmål lillesine Alt det andet 3 06-12-2008 02:33




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:33.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension