K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-12-2019, 09:35   #1
fuerzzzs1
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-07 2017
Indlæg: 91
Styrke: 7
fuerzzzs1 er ny på vejen
Lønindeholdelse eller gældsanering?

Jeg har lige modtaget et brev fra gældsstyrelsen, hvori de beder mig indbetale det jeg skylder til SKAT.

Hvad sker der hvis jeg ikke gør det ?

Jeg har tidligere haft et noget rodet liv, men det er især børnepenge jeg har sprunget over mens jeg var på kontanthjælp. Boede på et værelse, og spiste i forvejen kun ris, og kun hver anden dag.

I 2016 kom jeg dog på førtidspension, hvilket har betydet at jeg har kunnet afdrage en ganske stor sum til private kreditorer (forældre og bank).

Men min Netto formue er stadig negativ (mangler omtrent 25.000 kr) til andre udover SKAT. Men det burde jeg kunne få betalt i løbet af det næste års tid.

Skat har beregnet min gæld til svimlende 95.000 kr, hvoraf langt de fleste er børnepenge.

Nu er det sådan at mine renter på de 25.000 kr ligger mellem 18 og 26 %. Så umiddelbart giver det jo mest mening at få dem betalt først.

Så har jeg også læst lidt om gældssanering, hvilket er ekstremt tørt stof, men jeg lod mærke til et punkt hvori man skulle skrive en begrundelse og i parantes stod der så (fx livstruende sygdom), hvilket det jo i den grad må siges at Kræft er.

Et andet sted læste jeg at de ikke laver lønindeholdelse med mindre man HAR løn fra et job, altså et ordinært job. Altså ikke hvis man er på SU, kontanthjælp, dagpenge, pension mv.

Så mine spørgsmål er:

1 HVIS de beslutter lønindeholdelse af min førtidspension (hvis de da kan det) hvor stor en andel skal jeg så typisk regne med ?

2 Har de overhovedet fået styr på deres IT-systemer endnu? Så vidt jeg synes man ser i medierne med jævne mellemrum så virker deres IT-systemer stadig ikke, og der kan gå år inden det kommer til det? Ville jo passe mig fin for så kunne jeg komme af med den anden gæld først.

3 Eller skal jeg i virkeligheden gå efter gældssanering, evt delvist? Der er vist noget med at visse typer gæld kan ikke eftergives, fx bøder fra politiet, det er heldigvis kun en meget lille del af de 95.000 kr?

Evt links til TROVÆRDIGE sider påskønnes. Jeg har Googlet emnet, men synes jeg får lidt modstridende svar på de forskellige sider, og jeg er ikke jurist nok til at kunne læse skattelovgivningen (OG forstå den helt).

Og gerne hvis nogen her har personlige erfaringer med stor skattegæld ?
fuerzzzs1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-12-2019, 09:01   #2
fatternada
Følger med
 
fatternadas avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-05 2018
Lokation: Sjælland
Indlæg: 150
Styrke: 6
fatternada er ny på vejen
Jeg vil nok starte med at kontakte dem (gældsstyrelsen), og bede om en afdragsordning (om muligt).

Derefter kan du søge nettet på "gratis advokat rådgivning"

Link: http://www.advokatvagterne.dk/

- pøj pøj
fatternada er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-12-2019, 11:59   #3
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
Måske book et møde med en økonomisk rådgiver i dit jobcenter, eller find
anden gratis rådgivning.
Jeg ville vente med at aftale en afdragsordning, indtil jeg havde helt styr på reglerne
for gældssanering, da en afdragsordning kan have konsekvenser for din gældssanering
eller forældelse af gæld. Husker ikke lige de specifikke regler.

Sidst redigeret af Desmond007; 04-12-2019 kl. 12:01.
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-12-2019, 14:13   #4
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
Kommer an på hvad du skylder er det ku de 95, så er det så lidt at du goxt kan afdrage det, for at få gælx senering skal gælden være så stor,at man umuligt kan komme ud af den
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-12-2019, 08:18   #5
fatternada
Følger med
 
fatternadas avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-05 2018
Lokation: Sjælland
Indlæg: 150
Styrke: 6
fatternada er ny på vejen
Her står det beskrevet, hvad, hvordan osv.
_________

(2019 regler)

Skylder man penge til det offentlige, f.eks. til SKAT, politiet, DSB, DR, kommunen eller anden myndighed, bør man starte med at få en aftale om, hvordan gælden skal tilbagebetales.

Hvis man ikke indgår en sådan aftale, eller hvis aftalen ikke overholdes, bliver fordringen sendt til inddrivelse via Gældsstyrelsen, en enhed under SKAT.

SKAT har mulighed for at få pengene ind ved at forhøje skyldnerens trækprocent, så der bliver mindre udbetalt i løn eller pension. Der skal dog være nok tilbage af lønnen eller pensionen efter fradrag for rimelige boligudgifter til at sikre, at skyldneren og familien kan eksistere.

Dette rådighedsbeløb er for 2019 fastsat til 6.410 kr. om måneden for enlige og 10.870 kr., hvis skyldneren har ægtefælle eller samlever. Beløbet forhøjes med 1.750 kr. pr barn, hvis man har børn under 2 år, 2.230 kr. for børn mellem 2 og 7 år og 3.210 kr. for børn mellem 7 og 18 år.

Der er fastsat en nedre indtægtsgrænse, for at SKAT kan forhøje trækprocenten, nemlig 118.430 kr. årligt før skat for skyldnere uden forsørgerpligt og 147.689 kr. hvis man har forsørgerpligt.

Herefter fastsættes forhøjelsen med en stigende procentsats afhængig at bruttoindkomsten.

Har man penge til gode i det offentlige system, kan der ske modregning. SKAT kan også foretage udlæg i skyldnerens ejendele, f.eks. fast ejendom, bil, båd eller værdifuldt indbo og derefter sætte ejendelene på tvangsauktion.

Der kan klages over SKATs afgørelser. Klagen indgives til den myndighed, der har truffet den afgørelse, der klages over. Myndigheden sender klagen videre til rette klageinstans, som kan være Skatteankeforvaltningen, Landsskatteretten eller fogedretten.
_________

Kilde: https://www.aeldresagen.dk/viden-og-...det-offentlige
fatternada er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:32.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension