K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-11-2013, 11:59   #11
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeps, Bodrum.

Det gælder om at bruge de argumeneter og henvisning som kommunen selv bruger, især når de i andre sammenhænge er modsatrettede.

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2013, 14:12   #12
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Ja nemlig pia, det er nok den bedste fremgangsmåde.

Tak for at du fik skubbet lidt til mig det har gjort meget.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2013, 14:28   #13
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Bodrum Se meddelelser
I mit tilfælde gælder det:
25 år, ikke berettiget fleks eller revalidering, 15 timer, rygskade, gift med SU modtager
aktivitetsparat, ingen uddannelse, 15 timer i arbejdsprøvning, en del skånebehov.

Så vidt jeg har forstået, så bliver alle unge kontanthjælpsmodtagere (u. 30) Rykket over på uddannelseshjælp, som svarer til SU takst.
Der står jo til sidst :

Det gælder, uanset om
der er tale om et aktivt tilbud

Det må vel betyde at hvis man modtager et tilbud som går ind under lov om aktiv beskæftigelsesindsats, så er man berettiget aktivitetstillæg.

Uanset hvordan jeg vender og drejer det, så kan jeg ikke få det til at hænge sammen som du gør helene, jeg forstår det kun på den måde som jeg forklarer det.
Har du måske læst noget et sted, som du kan dele med mig?
Selvfølgelig vil jeg dele det med dig, var bare på vej ud af døren og kunne ikke nå at gå i detaljen. At være aktivitetsparat betyder i denne henseende at
aktivitetstillægget kun er aktuelt for dem der målrettet vil gå efter en uddannelse, der skal laves en handleplan for uddannelse og målet skal være uddannelse, inden man kan få tillægget. Dog er der plads til at man også får udbetalt tillægget selvom man bliver syg i perioden. Der vil også være tilbud om mentorordning i de perioder hvor det er rigtig svært at holde fokus på sin uddannelse, såvel som man får tildelt en koordinerende sagsbehandler der kan hjælpe dig mellem myndigheder - jeg fik lidt fornemmelse af, at det minder en del om det vi kalder ressourceforløbet......

Du kan læse mere om det at være aktivitetsparat her:

Alle aktivitetsparate unge modtager uddannelseshjælp og et tillæg, når de deltager i aktive tilbud. Indsatsen er altid målrettet uddannelse!!

http://bm.dk/da/Beskaeftigelsesomraa...te%20unge.aspx
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2013, 14:35   #14
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Tusind tak Helene.

Tak for at du delte det,
Jeg vil ikke bruge mere tid på det idag, man bliver så irriteret og tosset over systemet.

Det er dybt godnat det her..
Jeg svarer dig senere.
Mvh
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2013, 15:37   #15
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Vil bare indskyde, at du NØJE skal overveje (evt i samarbejde med din læge eller andet behandlende netværk) om du vitterligt ER aktivitetsparat....
For melder du dig først som aktivitetsparat, så skal du regne med at din tilværelse bliver markant anderledes. Som noget af det første skal du testes i dansk, matematik mm, så du hurtigt kan komme på skolebænken og indhente det forsømte (svarende til 9 klasses afgangsprøve) - her fornemmer jeg ikke du vil få større problemer- hvilket så betyder, at du så pludselig er en af de stærke aktivitetsparate!

Bare lov mig (og dig selv) at du er fuldstændig klar over hvad det vil sige at være aktivitetsparat, INDEN du tropper op på kommunen og tror, at det hele er som nu, bare med 5700 kr oven i budgettet. For sådan er det langt fra.

Vid at når kommunen tilbyder en ''gode'' så er den forbundet med konsekvens, og at konsekvenserne ikke altid kan læses i deres pjecer.
Der står fx ingen steder, at din læge også bliver inddraget og at din læge fremadrettet kun må udtale sig positivt, så udsigten til uddannelse bliver så positiv som muligt.
- det står under koordinerende sagsbehandler som skal sikre, at din indsats er tværfaglig og koordineret på tværs af de kommunale forvaltninger og andre myndigheder (og her kommer lægen ind, helt uden et ord!).

- jeg ved det kun fordi jeg blev inviteret til foredrag om det i kommunen, grundet jeg gennem mange år har været aflastningsfamilie for 2 børn. Den ene er nu voksen og den anden er 17 år - begge sårbare unge.
Men under foredraget kom der rigtig mange interessante ting frem om det, at være aktivitetsparat.....ikke at det skal tage modet fra dig! Men blot, at du skal tage den op med fx din læge.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2013, 17:17   #16
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Nu har jeg samlet krafter igen,
Helene, det er da yderst problematisk den måde de fremlægger aktivitetstillæget på, at det kun er folk i en kortvarig periode, der deltager i aktivering, som er uddannelsesparate, men afventer at kunne komme igang med uddannelse.

Med andre ord: Langtidsygemeldte kontanthjælps modtagere vilkår bliver forringet, fremfor afklaret.

En anden problematik, som jeg også ser et stort problem i, er at indsatsen for sygemeldte borgere skal styrkes, men hvor er pengene? Med hvilke midler vil de styrke indsatsen?

Og hvad tror regeringen helt seriøst selv at de får ud af den nye reform?
Borgere med skravanker og skånebehov, får ikke løst sine problemer ved at tage en uddannelse, tværtimod den næste regering skal rydde op! engang i fremtiden..

Tak for at du ville dele dine personlige erfaringer, jeg vil overveje NØJE hvad jeg gør.

Glæder mig til at komme ud af det her helvede

Sidst redigeret af Bodrum; 20-11-2013 kl. 17:21.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2013, 19:55   #17
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Præcis, det er nemlig rigtig problematisk at aktivitetstillægget hænger sammen med en ressourceforløbs agtig indsats, der kun har til formål at gøre den unge uddannelsesparat....

Det er problematisk fordi den unge mellem 25 og 29 år, vænner sig til et ret stort indlæg, som bortfalder når uddannelsen påbegyndes - dette vil slå benene væk under mange unge som naturligvis vil blive modløse......

En anden problematik er, at grænsen mellem uddannelsesparat og aktivitetsparat er hårfin - du ville med din baggrund nok komme i betragtning som aktivitetsparat, men en masse vil blive fejet væk i døren. Det kommer til at kræve rigtig god dokumentation.

Det er også problematisk, at pengene faktisk kommer fra den selv samme pulje de tages fra. Det kontanthjælpsmodtageren mister på de nye kontanthjælpsregler, finansiere faktisk tillægget - flere vil opleve, at det de mister på kontanthjælp, kan de få tilbage via tillæg og uddannelseshjælp....(og med et krav om at skynde sig at blive uddannelsesparate).

Projektet, for det er det jo, løber over en 4 årig periode. Fra den unge er 25 til og med 29 år. Derefter er det kun op af bakke med uddannelse og færre penge mellem hænderne.

Det er også problematisk, at en større del unge vil kæmpe for at blive stemplede aktivitetsparate så de får flere penge, i stedet for at blive stemplet som uddannelsesparate, som måske i virkeligheden er der de burde være (man kan jo ikke fortænke dem i det!)...

Samtidig forsvinder matchgrupperne, så der kun er uddannelsesparate, aktivitetsparate og ''dem der ikke lige kan placeres'' - den sidste gruppe som ikke kan sluses ud lige med det samme, bliver de helt store tabere i regnestykket med en uddannelseshjælp på SU sats, uden at kunne rykke sig ud af stedet. Deres grundtanke er, at folk kan rigtig meget hvis man bare fjerner deres penge, og giver udsigt til en hel del flere penge, hvis de bare hopper med ombord.....

Min mening er, at nogen måske kan rykkes med pisk og gulerod. Men mange ER for syge, og bliver dermed også fattige. Dog forstod jeg det sådan, at mange syge også vil kunne blive aktivitetsparate med en mentor, og dermed få de ekstra penge, men, at aftalen stadig skulle være med henblik på at de skal rustes til en uddannelse....bare mere skånsomt.

Værre roderi at handle mennesker på den måde.
Det virker for de stærke, men kan slå de svageste af pinden.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2013, 20:17   #18
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
hvad så med unge som bor på et bosted og ikke kan betale deres husleje
hvis de ikke kan få samme ydelse som nu. er under 25 år
håber da de stadig kan få deres 2200 kr. til dem selv om måneden
men synes nu ikke rigtig de kan placeres nogen steder.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2013, 20:58   #19
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
@MTVRV1

Unge udeboende under 25 år - bosted må jo næsten være udeboende, bare under andre former.

De får 5753 kr i uddannelseshjælp. Hvis de bliver aktivitetsparate får de et tillæg på 1.014 kr oven i...
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2013, 23:23   #20
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
det hjælper ikke meget, når huslejen er 9000 kr med mad

så man må da håbe kommunen har en løsning til den 1 januar
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:01.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension