K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-05-2013, 20:28   #1
pmlshs69
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 13-05 2013
Indlæg: 8
Styrke: 0
pmlshs69 er ny på vejen
forløb hos kommunen

Hej Allesammen.

Jeg har i dag kontaktet min sagsbehandler og fortalt ham jeg ville søge pension, men han sagde at det aldrig ville gå igennem fordi de ikke havde nogen forløb på mig.
Jeg har i de sidste 6 år haft samme sagsbehandler og har været i 1 arbejdsprøvning, og har haft et forløb på noget som hed quick care, begge gik ikke godt, jeg fik det rigtig dårligt igen, det nu omkring 1,5 år siden.
Derefter har jeg ikke haft nogen forløb fordi jeg ikke har været i stand til psykisk at komme igang med noget, alt det accepteret af min sagsbehandler.
Så er mit spørgsmål, hvor mange forløb skal man igennem før man for godkendt pension? og hvordan kan sagsbehandler sige på forhånd den ikke vil gå i gennem?, jeg har gennem de sidste 6 år været i behandling for min dybe depression, har fået ect behandlinger uden virkning, fået lavet medicin ændringer et utal af gange fordi pillerne ikke har haft den effekt den skulle, går hver 3 uge til samtale hos rådgiver gennem psyriatisk amb, og har hjemmehjælper til at give mig min medicin hver uge, jeg har ikke min medicin sovepiller div andre pille mod psyken, hjemme fordi jeg tit har selvmordstanker.
Min læge har sagt jeg skulle søge pension, men er det ikke nytteløst, nu hvor min sagsbehandler allerede siger den ikke vil gå igennem?
Med den ny reform vil jeg om 8 måneder stå uden en krone fordi min kæreste tjener for meget, ved ikke hvad jeg skal gøre, er der nogen der kan hjælpe?Det skal lige fortælles at min sagsbehandler også står for pension.
Mvh Pmlshs69

Sidst redigeret af pmlshs69; 15-05-2013 kl. 21:38. Årsag: tilføjning
pmlshs69 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-05-2013, 21:39   #2
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Hvis du ikke allerede har gjort det, så bør du bede om aktindsigt, så du kan se hvad kommunen har på dig.

Benyt evt. denne formular til formålet: http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt.pdf

Så kan du bl.a. se hvilke lægepapirer de har, og hvad der står i dem.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-05-2013, 00:53   #3
pmlshs69
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 13-05 2013
Indlæg: 8
Styrke: 0
pmlshs69 er ny på vejen
Question aktindsigt

Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Hvis du ikke allerede har gjort det, så bør du bede om aktindsigt, så du kan se hvad kommunen har på dig.

Benyt evt. denne formular til formålet: http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt.pdf

Så kan du bl.a. se hvilke lægepapirer de har, og hvad der står i dem.
Hej Vovse
Jeg tror faktisk ikke de har nogen læglige papirer på mig, han siger de har fra quick care at alt var i sin skønneste orden, og at jeg mødte op hver dag, men skal der ikke også stå at i 90 % af tilfældende dage tog jeg grædende hjem? og hvad gør jeg hvis de ikke har påført det i papirerne?
Mvh pmlshs69
pmlshs69 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-05-2013, 02:32   #4
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Du SKAL søge aktindsigt....tro mig man kan blive overrasket over hvad der ligger i sådan en sag....så det er altid det bedste at vide hvad der ligger og hvad der mangler...

Når og hvis der skal træffes en afgørelse i din sag...feks ang førtidspension....ja så skal de partshøre dig...

Det vil sige at de sender det rehabiliteringsskema/rehabiliteringsplan som er blevet udfyldt....det der går i stedet for en ressourceprofil....

Jeg ved ikke om du har fået lavet den forberedende del endnu....

Der vil du kunne komme med rettelser....og disse kan vedlægges sagen....

Man har også altid muligheden for at selv aflevere papirer eller ting man selv har skrevet....som man kan få vedlagt til sin sag...

Men har de ikke noget lægeligt på dig....så tror jeg du skal påregne at de vil indhente dette...

Jeg kender ingen der har fået førtidspension uden nogle lægelige papirer i sagen...

Med hensyn til arbejdsprøvning...så er det rigtig godt at du har mødt op hver dag....det er nemlig det der skal til....

Folk der bare melder sig syge hjemmefra og bliver hjemme....ja de vil blive sendt ud i en ny arbejdsprøvning....da kommunen ikke kan vurdere ens arbejdsevne imens man ligger syg derhjemme...

Selv hvis man er rigtig syg...ja så skal man se om ikke man kan møde op...om det så bare er for at fortælle dem at man bliver nødt til at gå hjem igen....ja så tæller det til den positive side...

Man skal også altid huske at man aldrig må sige nej til de ting de siger man skal......man kan klage over de ting....man kan få dem til rettet så man kan klare dem....osv....man må bare aldrig sige nej...

Som der bliver sagt til alle herinde...ja så er det en god ide t gøre alt skriftligt....hav dokumentation på alt....kvitteringer på de ting du selv aflevere osv...

Man skal aldrig bare stole på når en sagsbehandler siger at noget ikke kan lade sig gøre....man skal forlange at få det skriftligt...

Om det kan nytte at søge pension...tja...hvis du ikke kan arbejde og ikke har nogen arbejdsevne.....så er det jo pension man skal have....

Nu ved jeg ikke hvor gammel du er....for det er sværere at komme igennem til en pension hvis man er under 40....ikke at det er nemt når man er over 40....

Alle skal som udgangspunkt igennem det der hedder ressourceforløb....de kan varer imellem 1 til 5 år....

Er man over 40...ja så skal man kun igennem et af den slags.....og er man under 40...ja så risikere man at skulle igennem flere af dem...

Er det totalt håbløst og uden nogen chance for at du nogensinde vil kunne komme i arbejde....ja så kan man godt få en pension uden disse ressourceforløb....

Men er der bare den mindste chance eller tvivl om det....ja så skal man igennem disse forløb...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-05-2013, 05:27   #5
pmlshs69
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 13-05 2013
Indlæg: 8
Styrke: 0
pmlshs69 er ny på vejen
Hej Webmaster

Jeg er 44 år
Jeg var til møde igår, hos noget som hedder Dit liv dit ansvar, det et 12 ugers forløb, som min sagsbehandler har sat i gang, der er noget motion godt nok, så skal vi vejledes i hvorfor vi er på kontanthjælp, mindre spændende synes jeg, der noget med sund mad, lær at købe billigt ind ovs, alt sammen noget jeg synes spiller min tid, netop fordi jeg kun har 8 måneder til jeg ikke vil kunne få udbetalt kontanthjælp hvis den ny reform træder i kraft,det ringede jeg til sagsbehandler og sagde nej til, og jeg i stedet ville søge min pension, men det var måske ikke så klogt? Han sagde inden jeg skulle til møde at det også var en form for arbejdsprøvning, men hende jeg var til møde med sagde at det var det bestemt ikke, så mener jeg jo 12 uger er lang tid, hvis jeg først derefter skal sendes i en rigtig arbejdsprøvning, behandlingstiden på ansøgning af pension i Herning kommune er 3 måneder.
kan jeg være i det forløb på 12 uger samtidig med jeg søger pension? for kunne jo læse man ikke skal sige nej til et forløb. Håber ikke det for vanskeligt at følge med i alt det jeg skriver.
Hvad synes du jeg skal gøre? Det da et værre skuddermudder jeg har fået skrevet, men håber du forstår hvad jeg mener
Mvh pmlshs69

Sidst redigeret af pmlshs69; 16-05-2013 kl. 05:30. Årsag: forvirrende
pmlshs69 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-05-2013, 07:29   #6
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af pmlshs69 Se meddelelser
kan jeg være i det forløb på 12 uger samtidig med jeg søger pension?
Det burde ikke være noget problem.

Hver gang man sendes ud i noget af kommunen bliver der lavet nogle papirer på det, af disse papirer bør det fremgå hvad formålet er.
Hvis forløbet skal betragtes som en arb.prøvning, så skal der stå, at formålet er, at vurdere din arbejdsevne, eller noget i den stil.

Men som Web skriver, start med, at bede om aktindsigt.
Print formularen ud, udfyld den, aflever den personligt ved skranken i jobcenteret og bed om en kvittering på, at de har modtaget den.

Så har kommunen 10 kalenderdage til, at sende aktindsigten til dig.

Når du modtager den bør du gennemgå den og se, om noget mangler (det er set før), hvis noget mangler bør du klage over det.

Klager (og alt andet) afleveres også personligt, mod kvittering.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-05-2013, 09:19   #7
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Hvis du begære førtidspension §17, PÅ DET FORELÆGGENDE GRUNDLAG, vil forløb der afklares efter dato for ansøgning IKKE indgå.

Alternativt kan du evt skrive at omtalte forløb, skal bruges i grundlaget, da dette er aftalt med sagsbehandler.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-05-2013, 16:30   #8
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Tror ihvertfald at du skal justere din tålmodighed...da intet i kommunerne går hurtigt...

Du kan evt se hvad formålet er med det forløb du er sendt ud i er....der bør ligge nogle papirer på det...som Vovse skriver..

Du kan evt klage over forløbet hvis du mener der er noget galt med det...

Man kan selv søge førtidspension på to måder....

Hvis du søger en alm førtidspension efter §17....

Ja så skal kommunen ser inden for alle de sociale kapitler for lovgivningen...

Der er ikke nogen tidshorisont på....

Du kan også søge en førtidspension efter §17 på det foreliggende grundlag

Her skal de så kun kigge på de ting der ligger i sagen på nuværende tidspunkt....

De skal sende sagen til vurdering i rehabiliteringsteamet og sagen skal overgå til behandling efter reglerne om førtidspension lige derefter...

Når sagen er overgået...og det skal den kort efter du har søgt på denne måde.....ja så har de 3 måneder til at træffe en afgørelse...

Du skal så tænke på om du mener der ligger nok i sagen til at de kan afgøre pensionssagen....

Hvis der mangler det mindste i sagen....ja så får du et afslag ud fra det...

Personligt ville jeg kigge på hvad det er for et forløb jeg er sendt ud i.....hvad er formålet med det....

Jeg ville evt klage over forløbet...og måske selv forslå andre muligheder...

Nu ved jeg jo ikke noget om din sag og jeg ved ikke hvad der ligger af ting på dig hos kommunen....så jeg kan ikke afgøre om det er smart at søge en førtidspension efter §17 på det foreliggende grundlag

Hvis du ved at der ikke ligger nok til at de kan afgøre det....ja så vil det være spild af din og deres tid...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-05-2013, 23:53   #9
Hva´nu
Jamen så siger vi det...
 
Hva´nus avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-04 2013
Indlæg: 401
Styrke: 12
Hva´nu er ny på vejen
Hvis læge mfl. siger det går mod en pension, så er det ikke nytteløst at søge.

Min kommune sagde også i et helt år, at det ikke kunne lade sig gøre... så sagde min jurist BLABLAMEDSTOREBOGSTAVER... og nu er min sag ved at blive undersøgt.

Du må ikke lade din utålmodighed "skyde" en §17 ansøgning afsted... du får intet ud af det hvis du ikke har de rigtige papirer i din sag... det forsinker simpelthen bare det hele, for kommunen "holder pause" overfor din sag til den er afgjort... og mangler §17 sagen materiale, så er det 100% et afslag.

Sidst redigeret af Hva´nu; 17-05-2013 kl. 00:00.
Hva´nu er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2013, 09:22   #10
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Du skal vide hvad de 12 uger skal bruges til,hvad skal det ende med,eller er det ren aktivering.

Når du søger pension her og nu skulle du selv have lagt papir fra din/dine læger inden du gjorde det,hvis der intet er i sagen så der intet at give det på,det vil det jo bare trække tiden ud.
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Min arbejdsskadesag og forløb med kommunen Kevin Alt det andet 46 28-09-2011 23:18
SDP - Forløb? HsH Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 1 07-07-2011 23:52
Afslutning på forløb gittedl Din historie 11 20-11-2009 20:30
Spørgsmål til forløb? nilla Spørgsmål ang fleksjob 6 18-03-2008 19:00
Mit forløb.. gh72 Hvordan forløb det da du søgte fleks? 1 26-04-2006 21:37




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:22.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension