K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-01-2010, 11:46   #1
ville
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2009
Lokation: norddjurs
Alder: 52
Indlæg: 119
Styrke: 16
ville er ny på vejen
høj sensitive mennesker

Hej med jer.

Jeg har med stor interesse læst en artikel om høj sensitive mennesker. Det var som at komme hjem. Alle brikker i mit liv faldt på plads. Jeg er ikke i tvivl om, at jeg hører til den gruppe mennesker.

Er der nogen der kender til det ?
Jeg vil gerne høre om andres erfaringer....

Er der nogen der har fået flexjob eller pension pga. af det ? evt. sammen med andre diagnoser ?

Ville
ville er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-01-2010, 12:43   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Nej HSP er ikke en sygdom, så den vil nok næppe udløse en førtidspension, da høj sensitive mennesker ofte har en masse ressourcer på andre områder.
Men har man angst ovs, så er dét at være høj sensitiv samtidig, jo en noget uheldig kombination.

Jeg er selv høj sensitiv, men det er ikke nævnt i forbindelse med min førtidspensionssag, da psykiateren sagde at det var helt uden betydning og lettere kunne bruges som hvilepude og besværliggøre en elles solid sag.

Til dem der ikke ved hvad HSP er for en størrelse, kan læse mere om det her...

http://www.sensitiv.dk/hjsensitivitet_hsp.6
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2010, 14:14   #3
ville
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2009
Lokation: norddjurs
Alder: 52
Indlæg: 119
Styrke: 16
ville er ny på vejen
Hej Helenekr

Det er lige netop det med recourserne der er interessant.... Jeg har masser af recourser - bare ikke ret lang tid af gangen. Jeg brænder hurtigt ud ( ganske få timer ) og kan så ingenting. Sammen med det lider jeg så også af social angst og OCD. Skidt cocktail......

tak for din respons

Ville
ville er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2010, 15:05   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Også angst, OCD mm hér

Men det gik pensionen så igennem på, alene....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2010, 20:03   #5
ville
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2009
Lokation: norddjurs
Alder: 52
Indlæg: 119
Styrke: 16
ville er ny på vejen
du er jo heller ikke fra Norddjurs kommune
min sag er på vej i ankenævnet for 2. gang.....
Ville
ville er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2010, 20:32   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ej hvor træls!!!

Det ender med man må flytte rundt mellem kommunerne, alt efter hvad man skal have igennem. Der er utrolig stor forskel selv på førtidspensionsområdet, og der er adresser og kommuner man så absolut IKKE vil bo i som syg!

Groft....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2010, 15:02   #7
Yasmin
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2008
Lokation: København
Alder: 66
Indlæg: 112
Blog Indlæg: 23
Styrke: 17
Yasmin er ny på vejen
Jeg havde det ligesådan...

Hej Ville.

Jeg havde det ligesådan, da jeg læste om HSP. Det var som om det hele faldt i hak. Jeg forstod mig selv bedre og jeg acepterede at jeg var anderledes end du fleste. Især det med, at man har brug for at trække sig tilbage nå der kommer for mange indtryk. Brug for at være alene. Vi har jo nok tit en uddannelse, der har med mennesker at gøre fordi vi er så gode til forstå andre ( empati ) og tænker i de baner tit og ofte.

Jeg kan osse hurtigt fornemme om der er en dårlig stemning nå jeg komme ind i et rum med andre mennesker, det er ligesom om der ikke er noget filter alt ryger lige ind på lystavlen. Men man kan træne sig op til at blive mere hårdhudet el. distret, det kommer med alderen. Ikke at lukke alt helt ind, at lade være med at komme i nogen sammenhænge, der ikke er gode for dig / mig. Man kan give sig selv noget ro, man kan blive bevist om " at jeg skal leve sådan her, ellers er det der kaos inden i. "

Håber det er noget du kan bruge.

Hilsen Yasmin
Yasmin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2010, 18:13   #8
ville
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2009
Lokation: norddjurs
Alder: 52
Indlæg: 119
Styrke: 16
ville er ny på vejen
Hej Yasmin.

Det er helt sikker noget jeg kan bruge..... det er rart at høre hvordan andre har det. Alt det her med hs er jo helt nyt for mig og jeg skal lige finde ud af, hvad jeg skal stille op med det. Jeg skal jo ha fortalt kommunen det. men hvordan ? de vil helt sikkert ikke tro mig, hvis jeg selv siger det. Skal jeg have fat i en psykolog el. psykiater eller kan min egen læge klare det. Tumler med en masse tanker jeg skal have til at falde på plads....jeg tænker det er så stor del af mig og så stor en del af min sag

Ville
ville er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2010, 21:16   #9
Zania
Hvor skulle jeg ellers være
 
Zanias avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2010
Lokation: Østjylland
Indlæg: 194
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Zania er ny på vejen
Jeg har det svært med mange indtryk, høje lyde, mange mennesker der ikke er styr på (i ft. bus, hvor hver har deres plads) - kaos. Jeg distraherer/holder mig beskæftiget for at holde det ud. Begynder at tælle, det er ligemeget hvad det er. Kunne ikke se, om det er sådan noget, de også mener?

Jeg er inde ved lokalpsykiatrien pt., har gået til psykolog, terapeuter, psykolog praktikanter, coach, faktisk uafbrudt siden jeg var 17. Gik for nylig ½ år uden, og der gik det hurtigt ned ad bakke.

Har også social angst, OCD, fobier etc.

Lone
Zania er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2010, 02:36   #10
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Høj sensitivitet er ikke en sygdom og er derfor ikke en diagnose, og figurerer derfor heller ikke i vores diagnosesystem. Derimod er det en naturlig del af nogens personlighed, såvel som man kan være født med rundsave på albuerne og et større drive end andre mennesker...det er simpelthen en naturlig del af ens temperement.
Og vi har jo som bekendt 4 temperementer. Det sangvinske temperament er optimistisk, det melankolske tungsindigt, det koleriske heftigt og det flegmatiske sindigt. Og alle mennesker er en god blanding af disse fire temperementer, nogen har bare en overvægt af et bestemt temperement......det er her det høj sensitive kommer ind.

Der findes også A mennesker og B mennesker, blot for at tage noget næsten alle ved hvad er. Det er heller ikke diagnoser, selvom man vitterligt føler en lettelse over at vide, hvorfor man åbenbart ikke kan komme op om morgenen, ofte kommer for sent og egentlig først er 'med' når klokken er 14 om eftermiddagen....

En psykiater vil nok smile lidt hvis man siger man er høj sensitiv (der findes desværre ingen medicinsk behandling), men en psykolog derimod kan måske bedre give én nogle værktøjer, så man kan lære at leve med sit temperement.

Hvis man har angst, OCD eller som jeg, også er psykotisk, så har det ikke noget med temperementet at gøre, men skyldes nogle signalstoffer i hjernen som ikke fungerer optimalt. Dette er uden betydning for hvilket temperement man ellers har, for det kan ramme alle uanset temperement.

Man kan næsten sammenligne det med 'hvad kom først, hønen eller ægget' - angsten eller temperementet. Er det angsten, eller hjernens uorden der har gjort man blev høj sensitiv, eller var man høj sensitiv og blev angst pga af det??

Blev man født høj sensitiv, eller med en defekt i signalstofferne?


Der er da ikke noget galt i at sige på kommunen at man er høj sensitiv, da det ikke er en sygdom, så kan man højest høste enten forståelse for ens temperement eller hævede øjenbryn....sagsbehandlere er som bekendt ikke skarpe psykologer eller menneskekendere og kan i det hele taget ikke forholde sig til simple diagnoser uden at involvere lægekonsulent, ledelsen og de nærmeste hospitaler.

Sidst redigeret af Ninja; 13-01-2010 kl. 02:39.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Sensitive mennesker Simmer Et godt link! 10 27-04-2010 01:02
HSP - særligt sensitive og bistandssystemet Tessa Alt det andet 1 01-03-2010 18:10
Særligt sensitive mennesker (HSP) Susanne2412 Dit og Dat 5 05-02-2010 12:08
Handler de med mennesker? zuza Dit og Dat 8 10-08-2008 20:13
Hensyn til mennesker zuza Politik og Samfund 4 18-05-2008 22:22




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:25.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension