K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Lukket emne
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-01-2013, 22:11   #31
Fille
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-10 2009
Indlæg: 47
Styrke: 15
Fille er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Man kan i hvert fald koge det så meget ned, at det man kunne før 2013, kan man ikke efter.

Det bliver i fremtiden slut med at få førtidspension, med mindre tilstanden er fuldstændig varig - og ikke pludselig kan krydres med universitetsuddannelser, jobs med løntilskud og frivilligt arbejde over 2 timer om ugen.

Som regeringen har påpeget, så har ordningen efter 2003 været totalt fejlslagen, i dét rigtig mange førtidspensionister har massere af ressourcer og kompetencer, blot de får ekstra tid til at komme sig - derfor hedder det nu ressourceforløb for alle, så de kan få alt den tid de skal bruge for at komme sig. Om det så kommer til at tage 5-10, 15 eller 20 år, så venter man.
Denne debat viser tydeligt, at der åbenbart er hold i regeringens påstande.

Men igen, det er ganske forfærdeligt for dem som står med deres ansøgning, og som vitterligt ikke kan magte et sådan forløb, at de skal et helvede igennem, fordi en stor del har fået tilkendt førtidspension på et forkert grundlag og har bevist, at med tid kan man sagtens komme sig.

Det er fedt folk kommer sig - ingen tvivl om det! Men det er edderhakkeme ikke fedt for alle dem der aldrig kommer sig, og som nu skal straffes fordi de relativt stærke, får trukket debatten hen til et niveau hvor ALLE nu skal bevise at de er varigt syge, tilstanden ikke kan forbedres og behandlings mulighederne udtømte. Selvom systemet vil vente på dem......
Synes man skal passe på med, at gøre sig til dommer over andre sygdoms forløb og gøren og laden.

Jeg kan så oplyse, at jeg sagde nej til mit første pension i 95. Jeg har kæmpet en kamp for, at blive i samfundet og vil meget gerne være der stadig.

Jeg er fysisk syg og de organer jeg bla. har fået fjernet vokser jo ikke ligefrem ud igen.

Jeg er mere dårlig i dag end dag jeg fik pension, derfor arbejder jeg heller ikke lige pt. men læser.

Ser intet forkert i, at os der har de evner og overskud til det gør det. Jeg håber på et job igen og derfor synes jeg det er vigtig, at jeg holder mig igang.
Fille er ikke logget ind  
Gammel 29-01-2013, 22:37   #32
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pedro Se meddelelser
Jeg må sgu gi dig ret, Helene! Sig mig engang, er man førtidspensionist, når man kan studere på UNI, uanset om det er over en forlænget periode, ja så tænker jeg" så kan man da ikke være helt uden arbejds-/læseevne. Synes sgu det virker lidt underligt...............
Er man førtidspensionist når man kan sidde og strikke?
Have urtehave?
Lave smykker?
osv...

Jeg synes der er præcis de samme fordomme her, som jeg selv mødte i systemet -er man intelligent kan man ikke være førtidspensionskandidat

Nogle mennesker har deres talenter i hovedet, andre i hænderne. Men førtidspensionister må åbenbart godt pleje deres interesser - bare det ikke har noget med intelligens at gøre

Hvor mange førtidspensionister ser man ikke på markeder hvor de sælger deres fritidssysler?
Går på AOF kurser til blomsterbinding, tegning osv?

Men gud bedre det - i det øjeblik man skifter disse aktiviteter ud med noget meningsfuldt - så er det ikke længere i orden??

Helt ærligt....
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind  
Gammel 29-01-2013, 22:38   #33
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af maimai Se meddelelser
Okay, egentligt så tænkte jeg, at jeg vil lade den fare, men jeg synes faktisk at netop du bør klappe hesten. Hvis man skal følge dit argument, så skulle du jo selv fratages din førtidspension, for du er jo så "frisk" at du er i stand til at hjælpe andre med deres sager (både herinde og irl) og fungere som bisidder, måske du skulle overveje, at finde dig et fleksjob hvor du kan bruge disse ressourcer i stedet for. Sten – glashus du ved.
Hvor herre bevares.
Her vil jeg faktisk give maimai ret.

For mange år siden (lææænge før jeg blev fp'er) tog jeg nogle enkeltfag på HF, ét fag kunne være ca. 4 timer pr. uge, fordelt på 2 dage.

I min sidste arb.prøvning, som førte til fp, klarede jeg 8 timer pr. uge, men med store smerter til følge.

Den dag mine unger er fløjet fra reden forestiller jeg mig, at jeg får lidt mere overskud til andre ting, om jeg så begynder at gå til syning på aftenskole, hjælpe til i den lokale Røde Kors butik, blive besøgsven eller tage et HF enkeltfag om året, eller noget helt andet, det kan vel for pokker da være ligegyldigt.

At være førtidspensionist et trods alt ikke det samme som at være død. Endnu.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind  
Gammel 29-01-2013, 22:47   #34
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Her vil jeg faktisk give maimai ret.

For mange år siden (lææænge før jeg blev fp'er) tog jeg nogle enkeltfag på HF, ét fag kunne være ca. 4 timer pr. uge, fordelt på 2 dage.

I min sidste arb.prøvning, som førte til fp, klarede jeg 8 timer pr. uge, men med store smerter til følge.

Den dag mine unger er fløjet fra reden forestiller jeg mig, at jeg får lidt mere overskud til andre ting, om jeg så begynder at gå til syning på aftenskole, hjælpe til i den lokale Røde Kors butik, blive besøgsven eller tage et HF enkeltfag om året, eller noget helt andet, det kan vel for pokker da være ligegyldigt.

At være førtidspensionist et trods alt ikke det samme som at være død. Endnu.

Lige præcis
Man er nødt til at forsøge
Og vel at mærke i forhold til de evner man har, og hvor man er i forhold til sin funktionsbegrænsning
Mine evner sidder også i hovedet, så når jeg så langt en dag, vil min måde at teste om jeg kan oppearbejde en eller form for arbejdsevne igen, være at studere et fag

Det er simpelthen uvidende at påstå at bare fordi man vil forsøge sig med at studere, så har man med ét genvundet en arbejdsevne
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind  
Gammel 29-01-2013, 22:48   #35
Fille
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-10 2009
Indlæg: 47
Styrke: 15
Fille er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Her vil jeg faktisk give maimai ret.

For mange år siden (lææænge før jeg blev fp'er) tog jeg nogle enkeltfag på HF, ét fag kunne være ca. 4 timer pr. uge, fordelt på 2 dage.

I min sidste arb.prøvning, som førte til fp, klarede jeg 8 timer pr. uge, men med store smerter til følge.

Den dag mine unger er fløjet fra reden forestiller jeg mig, at jeg får lidt mere overskud til andre ting, om jeg så begynder at gå til syning på aftenskole, hjælpe til i den lokale Røde Kors butik, blive besøgsven eller tage et HF enkeltfag om året, eller noget helt andet, det kan vel for pokker da være ligegyldigt.

At være førtidspensionist et trods alt ikke det samme som at være død. Endnu.
Det er jo nærmest at være død ifølge nogen herinde.

Men skal jo også lige tænkte på, at nogen af os har fravalgt nogle ting for, at kunne noget andet. Jeg har bla. ingen børn.

Det er jeg alt for syg til og så kan jeg heller ikke være i samfundet og det vil jeg heller.

Det er trods alt nemmere, at sidde og læse stille i en bog end at fare rundt efter et barn.
Fille er ikke logget ind  
Gammel 29-01-2013, 23:45   #36
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af maimai Se meddelelser
Okay, egentligt så tænkte jeg, at jeg vil lade den fare, men jeg synes faktisk at netop du bør klappe hesten. Hvis man skal følge dit argument, så skulle du jo selv fratages din førtidspension, for du er jo så "frisk" at du er i stand til at hjælpe andre med deres sager (både herinde og irl) og fungere som bisidder, måske du skulle overveje, at finde dig et fleksjob hvor du kan bruge disse ressourcer i stedet for. Sten – glashus du ved.
Hvor herre bevares.
Nemlig - hele 4 sager!! To overstået - to verserende.
Adskillige takket nej tak til

Desværre ikke noget med et fast timetal, højest et møde af en halv time hver 3 måned.

Og jeg skriver ikke om at få frataget førtidspensionen, men om det faktum, at de ressourcestærke der fx kan studere, arbejde mm, er direkte skyld i, at dem der hverken kan krybe eller gå, nu skal gennem årevis af tovtrækkeri, fordi det er bevist, at flere og flere kan studere nogle timer om ugen, eller arbejde mere end to timer om ugen og har fået tilkendt pensionen på tvivlsomt grundlag (igen, i følge regeringen). Det er ikke mig der siger det, men regeringen der påpeger, at det rent faktisk drejer sig om ca 28.000 førtidspensionister, der egentlig ikke burde have pension, men måske revalidering eller fleks i stedet.

Jeg vil fx gerne vil på et ressourceforløb for at finde ud af, om man rent faktisk kan blive så rask som de påstår. Eller om de er fuldstændig ude på dybt vand.
Men jeg kan ikke komme i betragtning, både fordi jeg er for gammel, men også fordi jeg ikke kan bevise at jeg kan noget - og her mener de så ikke mine halve timer her og der med måneder i mellem, er en ressource der kan bygges videre på.
Så jeg pudser fortsat ruderne i glashuset og kigger ud til verden....
Ninja er ikke logget ind  
Gammel 30-01-2013, 10:22   #37
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Og jeg skriver ikke om at få frataget førtidspensionen, men om det faktum, at de ressourcestærke der fx kan studere, arbejde mm, er direkte skyld i, at dem der hverken kan krybe eller gå, nu skal gennem årevis af tovtrækkeri, fordi det er bevist, at flere og flere kan studere nogle timer om ugen, eller arbejde mere end to timer om ugen og har fået tilkendt pensionen på tvivlsomt grundlag (igen, i følge regeringen). Det er ikke mig der siger det, men regeringen der påpeger, at det rent faktisk drejer sig om ca 28.000 førtidspensionister, der egentlig ikke burde have pension, men måske revalidering eller fleks i stedet.
Jeg har svært ved at forestille mig, at det er dem, som kan "et eller andet" i 2-4 timer om ugen, som er skyld i dette.

Jeg har indtryk af, at mange, som har været gennem trædemøllen og er endt med en fp, har oplevet, at kommunen er gået højt op i, om de nu også havde en eller anden form for indhold i tilværelsen, som kan give noget livskvalitet.

Og dette har vel netop været fordi man gerne vil undgå, at folk ender med, at stå helt uden for samfundet blot fordi de har fået fp.

Så vidt jeg husker er der også et kapitel i rp'en, som omhandler interesser.

En bruger her på K10 lagde for ikke så længe siden et link, hvori der stod, at hvis man skulle visiteres til fleks med 2 timer ugentlig, så skulle der være et udviklingspotentiale (eller noget i den stil), ellers skulle man have fp.

Så hvis en borger har været på fp i flere år, og stadig kun magter, at være aktiv uden for hjemmet (studere, frivilligt arbejde ell.l.) i et par timer om ugen, så vil denne borger, selv efter de nye regler, stadig være berettiget til fp.

Det er jo en hel anden snak hvis en borger efter et par år på fp begynder at studere f.eks. 10-20 timer pr. uge ell.l.

Og så har vi vel efterhånden gennemskuet, at vi skal tage regeringens tal med et gran salt.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind  
Gammel 30-01-2013, 11:13   #38
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jamen det er heller ikke min personlige mening - jeg skriver hverken i DU-form eller henvender mig til nogen specielt - jeg henviser kun til hvad regeringen udtaler - her har jeg jo råbt op om, at der ikke er nogen på de nye regler, der kan tilnærmelsesvis noget af det de fabler om, og så alligevel, findes de. Røv irriterende!

For min skyld - rent personligt - må folk gøre lige præcis som de har lyst til, tror endda jeg har skrevet omkring flere hundrede indlæg herinde om, at folk skal blæse på hvad andre siger/tænker, og bare gøre det som de har lyst til og som de magter. Om det er at studere, gå på højskole, arbejde, eller gå til ridning - fint med mig, hvis det er fint med dem!

Men det bliver fortolket forkert af dem på taburetterne, det er derfor vi står med de vanvittige reformer.
Uanset hvilken debat det drejer sig om, så får de fåtallet til at bestemme kursen, om det er ''fattig Carina'' ''Dovne Robert'' eller ''sociale bedragere'' så er det dem alle reformerne handler om, selvom flertallet ikke falder i kategori.
Der bliver med andre ord, skåret over én kam.

Så selvom der er 450.000 mennesker der har fået fx førtidspension fordi de hverkan kan krybe eller gå - så laver man reformerne, fordi der er 28.000 der godt kan arbejde, studere eller blive i stand til at rykke sig over tid.
Så nu skal ALLE da bare have chancen, nu skal de være ikke bare sikre, men dobbelt sikre.....på trods af, at flertallet ikke kan en skid.
Og så passer det jo bare som fod i hose med besparelser!!

Og jo flere der kæfter op om, at de kan dit og dat, jo mere gnider politikerne sig i hænderne - præcis som da vi kunne læse om en borger der sendte en stor buket blomster og et takkekort til sin sagsbehandler, fordi hun havde fået så mange afslag, at hun var tvunget til at klare sig selv (hvilket var virkelig godt for hende fandt hun senere ud af!).
Straks gik kommunen i gang med at stramme ind, så alle kunne få afslag og føle glæden ved at blive selvhjulpen.

De der glædesudbrud over reelt ligegyldige ting som egentlig kun glæder en selv, rammer dem der ikke beder om det.
Så derfor, kan folk ikke bare skrue lidt ned for charmen og hygge sig over egne afslag, og hygge med arbejdsevnen, uden at gøre opmærksom på det
Ninja er ikke logget ind  
Gammel 30-01-2013, 11:31   #39
Smilet Smille
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 27-03 2009
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 17
Styrke: 16
Smilet Smille er ny på vejen
så lige at en af jer skrev - jeg kan ikke komme i betragtning da jer er for gammel . der er vel som sådan ikke nogen alder på ?
Smilet Smille er ikke logget ind  
Gammel 30-01-2013, 13:24   #40
Pedro
Skal snart betale husleje på K10
 
Pedros avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2010
Lokation: Nordjylland
Alder: 66
Indlæg: 704
Styrke: 14
Pedro er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tassi Se meddelelser
Er man førtidspensionist når man kan sidde og strikke?
Have urtehave?
Lave smykker?
osv...

Jeg synes der er præcis de samme fordomme her, som jeg selv mødte i systemet -er man intelligent kan man ikke være førtidspensionskandidat

Nogle mennesker har deres talenter i hovedet, andre i hænderne. Men førtidspensionister må åbenbart godt pleje deres interesser - bare det ikke har noget med intelligens at gøre

Hvor mange førtidspensionister ser man ikke på markeder hvor de sælger deres fritidssysler?
Går på AOF kurser til blomsterbinding, tegning osv?

Men gud bedre det - i det øjeblik man skifter disse aktiviteter ud med noget meningsfuldt - så er det ikke længere i orden??

Helt ærligt....
Ved du hvad Tassi, det kan jeg ikke svare på, om man er. Jeg kan sige dig, at for mit eget vedkommende, er håndarbejdet ikke noget der bliver masseproduceret.

Jeg har hverken et godt håndelag, er ej heller praktisk begavet eller er i besiddelse af en go hjerne.

Jeg slæber mig igennem opskriften, og skal læse den 100 gange, og så kan det alligevel ikke blive siddende. En trøje vil tage mig det meste af et halvt år.

Derimod har jeg kendskab til en nyligt førtidspensioneret frisør, som godt kan klippe 3-4 kunder "sort" om dagen og servere 8 timer i træk.

En anden, nyligt ftp kan hækle, strikke og masseproducere flere ting dagligt og sætte det til salg. Hér må jeg sige, at jeg undres meget over, at disse personer ikke er i stand til at varetage et fleksjob.

Pedro
Pedro er ikke logget ind  
Lukket emne


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Afslag på enkelt ydelse.. Antoniette Alt det andet 35 25-03-2012 14:50
Det er svært at læse en bog logikeren Dit og Dat 4 24-06-2011 15:47
Ferieafholdelse enkelt dag/timeregnskab ? Tina N. Spørgsmål ang fleksjob 3 15-04-2011 20:41
Læse videre TylerGirl Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 09-02-2010 00:06




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:23.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension