K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-05-2014, 21:04   #1
miominmio
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2012
Indlæg: 50
Styrke: 12
miominmio er ny på vejen
Invalidepension og på kontanthjælp !??

Har brug for lidt hjælp her...

Igår fik jeg en meget uventet besked om at jeg fået bevilliget invalidepension med løbende udbetaling på 8.400 kr/måneden før skat fra Sampension.
Det er jo dejligt, men problemet er at jeg er på kontanthjælp og kan ikke finde hoved og hale i, hvilke regler der er gældende her.

Jeg søgte fP på det foreliggende og fik afslag i dec 2013. I ugen var jeg så til samtale på jobcenter og havde forventet at jeg ville komme i arbejdsprøvning i fht fleksjob, da det tidligere været på tale.
Det fik jeg ikke lov til. Jeg kunne heller ikke komme på ressourceforløb, men er blevet sendt ud i et aktiveringscenter, hvor jeg skal være i 26 uger.

For mig giver det ingen mening, da jeg er parat at starte helt forfra og ønsker ikke noget hellere nu, end at komme tilbage på arbejdsmarkedet, da det er for slidsomt både psykisk og økonomisk at blive holdt på kontanthjælp.

Igår stod der så pludseligt en hæseligt stor summe penge på min konto. Et engangsbeløb der er skattefrit samt invalide pension med tilbagevirkende kraft.

Men kan man beholde pengene når man er på kontanthjælp?

Og hvordan forholder man sig til kreditorer, hvis man skal leve af de penge og ikke får kontanthjælp mere?
miominmio er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-05-2014, 23:22   #2
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af miominmio Se meddelelser
Har brug for lidt hjælp her...

Igår fik jeg en meget uventet besked om at jeg fået bevilliget invalidepension med løbende udbetaling på 8.400 kr/måneden før skat fra Sampension.
Det er jo dejligt, men problemet er at jeg er på kontanthjælp og kan ikke finde hoved og hale i, hvilke regler der er gældende her.

Jeg søgte fP på det foreliggende og fik afslag i dec 2013. I ugen var jeg så til samtale på jobcenter og havde forventet at jeg ville komme i arbejdsprøvning i fht fleksjob, da det tidligere været på tale.
Det fik jeg ikke lov til. Jeg kunne heller ikke komme på ressourceforløb, men er blevet sendt ud i et aktiveringscenter, hvor jeg skal være i 26 uger.

For mig giver det ingen mening, da jeg er parat at starte helt forfra og ønsker ikke noget hellere nu, end at komme tilbage på arbejdsmarkedet, da det er for slidsomt både psykisk og økonomisk at blive holdt på kontanthjælp.

Igår stod der så pludseligt en hæseligt stor summe penge på min konto. Et engangsbeløb der er skattefrit samt invalide pension med tilbagevirkende kraft.

Men kan man beholde pengene når man er på kontanthjælp?

Og hvordan forholder man sig til kreditorer, hvis man skal leve af de penge og ikke får kontanthjælp mere?
Tillykke med pensionen.

Den løbende udbetaling modregnes i kontanthjælpen. Det du har fået med tilbagevirkende kraft (månedlige udbetalinger) skal du leve for før du får kontanthjælp igen.

Det skattefrie engangsbeløb kan kreditorbeskyttes hvis det sættes ind på en særskilt konto. Du skal bede pensionsselskabet om at tilbageføre pengene og derefter få dem indsat på kreditorbeskyttet konto.

Selv om de bliver kreditorbeskyttet er det ingen garanti for at du ikke skal leve for dem inden du kan få kontanthjælp igen, det afhænger en vurdering af erstatningens art.

Jeg synes du skal rette henvendelse til ydelseskontoret og fortælle hvad du har fået og hvorfor. Herefter vil du få en afgørelse som du kan anke hvis du ikke er enig. Dette for at have rene linier og du er sikker på at du ikke efterfølgende skal tilbagebetale uretmæssigt modtagne beløb.

Jeg ved ikke lige hvad du mener med den sidste bemærkning om kreditorer.

Mvh. Susann
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-05-2014, 09:15   #3
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Ja du er simpelthen forligtet til at fortælle "kommunen" om ændringer i dine økonomiske forhold. Men rigtig held og lykke.

Du kan evt læse lidt om kreditorbeskyttelse af personskadeerstatninger her
http://www.ret-raad.dk/Offices/Horse...x#.U4GZ2NKSylU

Sidst redigeret af stampe; 25-05-2014 kl. 09:22.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-05-2014, 10:49   #4
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
du skal melde det til kommunen, så hurtig som muligt

alt hvad du får bliver modregnet i din kontanthjælp.

du kan prøve og lave kreditorbeskyttet konto omkring det skattefrie engangsbeløb
som Susann skriver til dig.

hvis du har fået med tilbagevirkende kraft
hvor lang tid er det tilbage.
for netop disse penge, kommer du til at leve af før du kan få kontanthjælp igen.
da man kun må have 10000 kr. for at modtage kontanthjælp

samt hvis du kommer på ressourceforløb, bliver de 8.400 kr/måneden før skat
modregnet 100 procent. så du kun vil få hvad der svare til en kontanthjælp.

så ja du vil ikke få meget ud af det, så længe du er kontanthjælp.
samt hvis du har gæld som du ellers ikke har kunne betale
så vil dine kreditorer også komme og kræve deres.

tillykke med du har fået en anderkendelse af din nedsatte arbejdsevne
men det er kommunen desværre lige glade med.
men jeg ved at Sampension kun udbetaler når din erhvervsevne er under 50 procent
og derfor også skulle ligge til fleksjob hos kommunen.
og hvis man har aboslut ingen arbejdsevne hedder det pension.
altså at man ikke kan arbejde bare en 1 time om ugen, hvis reglerne skal tolkes som de har gjort i denne sag. http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2014/05/09/114717.htm
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-05-2014, 20:54   #5
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Tilføjelse

Jeg har tænkt over din situation, og vil lige tage emnet op igen.

Både dit engangsbeløb, den løbende ydelse og ydelsen med tilbagevirkende kraft kan kreditorbeskyttes. Jeg synes du staks i morgen tidlig skal anmode pensionskassen om at trække hele udbetalingen tilbage.

Herefter skal du anmode banken om at lave en kreditorbeskyttet konto til engangssummen og en kreditorbeskyttet konto til udbetalingen med tilbagevirkende kraft samt de fremtidige udbetalinger. Herefter får du pensionsselskabet til at sætte engangsbeløbet ind på den ene konto og udbetalingerne med tilbagevirkende kraft samt fremtidige udbetalinger ind på den anden konto.

Selv om pengene kreditorbeskyttes modregnes der i kontanthjælpen, dvs du skal mere eller mindre spise pengene op inden du kan få lontanthjælp igen, ja måske skal du betale noget tilbage, det ved jeg ikke.

Pointen ved at gøre dette er at du sikres mod at eventuelle kreditorer som du skylder penge kommer og gør udlæg i de penge som kommunen vil modregne i din kontanthjælp nu eller senere. Det er heller ikke sikkert at du forbliver på kontanthjælp. Hvis du f.eks. Bevilges flexjob vil der ikke ske modregning i evt. Ledighedsydelse og du har så resten af dine penge og fremtidige udbetalinger beskyttet mod dine evt. kreditorer og pengene skal ikke indgå i boet ved evt. skilsmisse.

Nu ved jeg ikke om du skylder nogen penge eller det kan blive aktuelt med skilsmisse, jeg tager bare de forskellige scenarier med. Det er bedre at være på den sikre side. Du kan altid hæve pengene selv om de er kreditorbeskyttede.

Håber du forstår hvad jeg mener, ellers spørg bare igen.

Mvh. Susanne
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-05-2014, 22:44   #6
miominmio
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2012
Indlæg: 50
Styrke: 12
miominmio er ny på vejen
Tak for dit svar Susanne. Phu ha, det virker ret kompliceret, det at få så mange penge når man er på kontanthjælp. Og ja, jeg skylder en del penge væk.Det jeg mente med kreditorer var, at hvis de går ind og trækker pengene direkte fra min konto, om det så stadig regnes som en førmøgenhed, som jeg skal leve af, på trods af at pengene blevet plukket af kreditorer. Jeg vil følge dit råd og tage kontakt med både bank og ydelseservice i morgen,så jeg kan få ro i sindet :-)

Tak Stampe :-)

Tak MTVRV1Jeg har fået med tilbagevirkende kraft fra fra 2011. Så jeg kan godt se at det ikke ligefrem er en lottogevinst, når man skal leve af det istedet for kontanthjælp. Men jo, dejligt med en form for anerkendelse, jeg ikke kunnet få fra kommunen. Da de ikke vil give mig hverken fleks eller andet, så vil det bedste for mig nok være at finde et par timers arbejde.

Hej Mtvrv1, du skriver"men jeg ved at Sampension kun udbetaler når din erhvervsevne er under 50 procent
og derfor også skulle ligge til fleksjob hos kommunen." Jeg kender ikke reglerne for at blive godkendt til fleksjob, og når jeg spørgte min SB, havde hun ikke tid til at fortælle det. Mener du at jeg med Sampensions anerkendelse, måske også kan få kommunen til at anerkendte en arbejdsprøvning i fth. fleksjob?
miominmio er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-05-2014, 13:56   #7
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
de kigger på sagen ud fra 2 begreber
sampension kigger på erhvervsevne
kommunen kigger på arbejdsevne.

det er kun kommunen som kan vurdere din arbejdsevne
for at der kan blive tale om fleksjob, skal din arbejdeevne være under 50 procent
cirka fra 18 timer om ugen og ned efter. altså du kan arbejde som en rask i disse timer.
så hvis alle behandlingsmuligheder er udtømte og lægerne har vurderet din funktionsevne
er nedsat med 50 procent. så har du i hvertfald også krav på og blive afklaret til et fleksjob.

så have selv bedt om et møde med din sagsbehandler omkring afklaring af dette.
har din sagsbehandler lavet nogen udmelding omkring din situation.
du skal afklares, når du er på kontanthjælp og hvis du rent lægefagligt er udredt
og der ikke er mere som du skal i gennem. at dit heldbred er varigt nedsat
samt der ikke er yderligere behandlingsmuligheder.
ja skal du netop i en arbejdsprøvning, så der kan laves en vurdering af din arbejdsevne
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:23.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension