K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-02-2012, 22:01   #1
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Kan alle tage en uddannelse

Nu kaster jeg lige et spørgsmål ud i forum kan alle tage en uddannelse og blive selvforsørgende, og her tænker jeg på folk der skadet / syge, som os her sidder her på K 10.

For det er åbentbart det der er med i regeringens plan, at vi skal uddanne os.

Jeg har nemlig lige fået flg svar på mail fra en politiker fra Socialdemokratiet om netop det emne, så her fra svaret.

Der er dog en ting jeg ikke er enig med dig i. Du siger at uddannelse ikke er en mulighed for dig, bla. fordi du har lave karakter. Som jeg ser det er uddannelse en mulighed for alle, med mindre man er så syg, at man ikke kan sidde på en stol eller koncentrere sig. Det er ikke det jeg fornemmer ved dig. Jeg har ingen uddannelse og heller ikke gode karakter, men mener godt jeg kan tage uddannelse og uddannelse er jo ikke kun en universitetsuddannelse, men så meget andet. Det du vil se, er at vi fremover vil bede flere om at uddanne sig, da det er så vigtigt at så mange som muligt har en uddannelse.

Jeg blev da ked af det da jeg læste det svar, jeg har en gang tidligere forsøgt med en uddannelse jeg måtte droppe, fordi at jeg simpelthen ikke forstår teorien, For nogle år siden forsøgte jeg mig med VUC 9 kl gik fint i dansk og delvist også EDB, resten var 00 og 02, så det vil da ligne en umulighed.

Samtidig har jeg arbejdsskader i armene, nakke og stress, og klarer max 2 3/4 time pr dag på et job med skånehensyn.

Nu frygter jeg da endnu mere et afslag på flex, for klarer da aldrig en uddannelse, og slet ikke studie på fuld tid, og med lektier bagefter som enlig mor.

Tror altså ikke helt at de ved hvad der følger med arbejdsskade/ sygdom.

Hvad siger i kan alle med skader/sygdom tage uddannelse og blive selvforsørgende.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2012, 22:36   #2
§ABC
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2012
Indlæg: 316
Styrke: 13
§ABC er ny på vejen
Man kan altid blive politikker på Christiansborg, for kun et fåtal af de ærede medlemmer har ulejliget sig til med gøre en uddannelse færdig.

Det er vel også derfor man kan udtale sig så dumt som den politiker du citerer, gør.
Vedkommende ved åbenbart ikke at der er forskel på at kunne holde tråden til at skive et brev, set i forhold til at få et helt liv, incl. uddannelse til at hænge sammen.
§ABC er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2012, 22:37   #3
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Som der var én herinde, der sagde så korrekt for ikke så lang tid siden: der er forskel på at have studieevne og arbejdsevne. Det kan da godt være, at man kan tage en uddannelse selvom man er syg, bl.a. fordi fremmødet ikke er 37 timer om ugen, eller der ikke er mødepligt. Men om man så kan passe et job bagefter med "mødepligt" er en helt anden historie...

Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2012, 23:15   #4
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Risa Se meddelelser
Som der var én herinde, der sagde så korrekt for ikke så lang tid siden: der er forskel på at have studieevne og arbejdsevne. Det kan da godt være, at man kan tage en uddannelse selvom man er syg, bl.a. fordi fremmødet ikke er 37 timer om ugen, eller der ikke er mødepligt. Men om man så kan passe et job bagefter med "mødepligt" er en helt anden historie...

Hvor er det bare klogt sagt, for hvad hjælper det at uddanne folk, hvis de ikke kan bestride jobbet bagefter.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2012, 03:04   #5
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Hej alle...

Hvis vi nu bytter uddannelse(r) ud med kompetence(r)... -ved jeg, at der faktisk er utrolig mange der er gået fra arbejdsløshed til fast arbejde(selvforsørgende) ved at tage/få et truckkørekort, og det tager vist kun nogle få uger, hvis man ejer et kørekort til personbil...

Jeg ved godt hvad I mener i indlæggene, men "uddannelse" er ikke altid på flere/mange år i min verden


Ps. Der er også mange der er blevet selvforsørgende, da de fx tog et taxa- eller buskørekort...

Pss. Men selvfølgelig kan ALLE ikke komme videre i livet, uanset hvor mange uddannelser de tager...


.
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2012, 07:05   #6
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Multe Se meddelelser
Hej alle...

Hvis vi nu bytter uddannelse(r) ud med kompetence(r)... -ved jeg, at der faktisk er utrolig mange der er gået fra arbejdsløshed til fast arbejde(selvforsørgende) ved at tage/få et truckkørekort, og det tager vist kun nogle få uger, hvis man ejer et kørekort til personbil...

Jeg ved godt hvad I mener i indlæggene, men "uddannelse" er ikke altid på flere/mange år i min verden


Ps. Der er også mange der er blevet selvforsørgende, da de fx tog et taxa- eller buskørekort...

Pss. Men selvfølgelig kan ALLE ikke komme videre i livet, uanset hvor mange uddannelser de tager...


.
ja fint nok, og den mulighed findes jo allerede i dag men hvordan skal det kunne gøre personer med en funktionsnedsættelse selvforsørgende ? og mange med funktionsnedsættelse vil ikke kunne klare en uddannelse på fuld tid.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2012, 13:39   #7
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Multe Se meddelelser
Hej alle...

Hvis vi nu bytter uddannelse(r) ud med kompetence(r)... -ved jeg, at der faktisk er utrolig mange der er gået fra arbejdsløshed til fast arbejde(selvforsørgende) ved at tage/få et truckkørekort, og det tager vist kun nogle få uger, hvis man ejer et kørekort til personbil...

Jeg ved godt hvad I mener i indlæggene, men "uddannelse" er ikke altid på flere/mange år i min verden


Ps. Der er også mange der er blevet selvforsørgende, da de fx tog et taxa- eller buskørekort...

Pss. Men selvfølgelig kan ALLE ikke komme videre i livet, uanset hvor mange uddannelser de tager...


.
Er du overhovedet klar over hvad det kræver at tage et truckcertifikat (det hedder ikke kørekort) Det lyder ikke sådan, min mand har et, og ærlig talt måtte jeg stå af allerede på 2. dagen, det er altså ikke noget man bare lige, man skal vide en del omkring vægtbelastning, viden omkring farlig gods, ikke nok med det så et grund certifikatet tit og ofte ikke nok, man skal op og have det store for også at have en chance for at få et job hvor det lille faktisk kun bruges.
Min gemal er ellers okay bogligt begavet, men var absolut INTET værd når han kom hjem, han var BUMPET totalt i hovedet, og 2/3 af holdet dumpede faktisk (normen er ca halvdelen blev de oplyst fra start) og så vit vi er oplyst er der kun en af dem der bestod der overhovedet fik arbejde med trucks bag efter (arbejdet skal jo altså også være der) det kan ikke tages for en der ikke kan side på skolebænken fuld tid, af den ene eller anden årsag, det kan de fleste af de kursuser ikke, og der har vi allerede fået pilt 80% af k10´erene fra.

Manden er også brolægger og kloarklægger, det tager også "kun" nogle uger, det har altså også langt fra k10 potentiale, det er hårdt arbejde, man kan bruge brolæggeren til en mini udgave af havedesigner, men helle for ikke at have sådan en til at designe min have, de skal selv læse op på en h. masse for overhovedet at have en chance, ud over at det faktisk også kræver en hvis fysik selv om at det KUN er små alm haver .

Fint nok nogle kan tage et taxi eller bus kørekort, men hey der er IKKE mangel på dem, hvor skal de få job efterfølgende?? Der til kræver det STADIG at man kan koncentrere sig, det hjælper IKKE dem der har mange smerter (hvis de overhovedet kan får lov at kære erhvervsbiler pga medicinering der er temmelig skrappe krav) dem der har noget psykkisk elle der gør at de ikke kan koncentrere sig, lige så hjælper det ikke dem der skal holde mange pauser i løbet af dagen, også der kan vi pille de fleste k10´ere fra.

Endnu en ting det altså nu en gang kræver er at man har en hvis bolig formåen, har man ikke det, er udd en blindgyde, som trådstarter er inde på fx, h*n vil IKKE kunne bestå værgen det ene eller det andet med så lave kartere i en 9. kl, det ville jeg i øvrigt heller ikke kunne, 99% vil jeg ikke kunne holde til fysisk og 99% vil jeg simpelthen ikke have evnerne til bogligt.

For de fleste i mach 2 vil den typer udd være genialt, men for os der hører til i mach 3 der er altså bare meget meget længere end BARE at side på en stol og følge med i noget undervisning, for det kan hovedparten af os ikke BARE! ikke bare side i 4-7 timer i træk på sin flade (hvad med dem der har brug for time lange pauser og brug for liggende hvile??) ikke bare koncentrere sig i timer af gangen, ikke benytte offentlig transport, hvad med dem der skal langt efter det, og har børn (her er det umuligt med andet en rigtig udd som HH ol hvis man har børn der samtidig skal i vuggestue/dagpleje/børnehave/SFO med mindre man kan finde en barnepige som IKKE går i skole, og hvem skal så lige betale for det??) og selv ved en fx HG vil man ikke kunne få fredagene til at hænge sammen, for man vil IKKE kunne være hjemme før de ting lukker, med offentlig transport, og hvem siger lige vi alle sammen har bil og kørekort (hvor pokker skal man finde pengene ud af en SU?)

Hvis man nu ser efter hvad der bliver sagt, siges der faktisk at så mange som muligt skal vippes over på en SU uanset om det er realistisk eller ej, både at bestå og finde job bag efter der lever op til skånehensyn, hvilket er fint nok, lad os da bare udd´e os til nogle jobs som ikke er der, det vil da om ikke andet hjælpe på arbejdsløsheden for nogle år, og se godt ud ved næste valg, men de færreste k10´ere kan klare sig på en SU, langt langt de fleste har hus bil partner børn, dyr/meget medicin osv osv der skal betales af den SU, for de fleste overstiger udgifterne, selv i totalt ind til benet skåret, SU ydelsen, de HAR været på arbejdsmarkedet og har opbygget sig et hjem, SU er beregnet til unge mennesker som først skal til at i gang, som kan nøjes med en lille et værelses, eller en lille studiebolig, og IKKE beregnet til hus pil partner og 2-3 børn medicin forsikringer i stakke vis, telefon fritidsaktiviteter osv osv der er af udgifter i et normalt arbejder hjem.

Og det er jo lige nøjagtigt DET der er problemet ved den udtalelse.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2012, 18:03   #8
wind
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2009
Lokation: Kbh omegn
Indlæg: 122
Styrke: 15
wind er ny på vejen
hov ......

Vi er nogle som ikke kan læse med i så lange indlæg uden ophold......husk afstand.

Som handicappet er der jo i mange tilfælde mulighed for at få dobbelt S.U og for at få forlænget studiet og for at få støtte til diverse skånebehov.

Nogen må byde ind med hvor § står henne........Pf tak
wind er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2012, 20:33   #9
§ABC
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2012
Indlæg: 316
Styrke: 13
§ABC er ny på vejen
Kan ikke lige paragraffer, men det er information jeg ofte er faldet over når jeg har været inde og se på diverse uddannelser, og studieordninger.
§ABC er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2012, 20:47   #10
Ukken
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-01 2009
Indlæg: 177
Styrke: 16
Ukken er ny på vejen
Det er ikke nogen undskyldning for ikke at tage en uddannelse at være enlig mor - jeg selv og en masse andre enlige forsørgere jeg kender har taget uddannelse samtidig med de har fostret børn. For nogens vedkommende måtte de starte udfra 7 klasse. Ret beset er det nemmere at være eneforsørger underuddannelse end at være enlig mor og butiksassistent - rent belastningsmæssigt. .

Derudover er der flere muligheder hvis man ikke vil have bøgerne med indover. En god ide er at starte med en test på taleinstituttet - så ( hvis man har en ide om man har indlærings mæssige vanskeligheder ) man kan få den rigtige støtte evnt. teknologisk. Der er mange muligheder hvis tingene bliver ordentligt tilrettelagt.
Ukken er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Må man tage fag på VUC? Mama Spørgsmål ang fleksjob 2 20-06-2013 07:33
kan jeg tage en udd.? Chin Spørgsmål ang fleksjob 2 08-03-2011 13:58
Kan Man tage et lån når man er på SDP? Samiam Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 7 30-01-2011 15:01
Til alle fattige, fra alle os VKO'ere! Razmo Dit og Dat 3 01-12-2008 12:43
Mail sendt til alle social og arbejdsordføre for alle partier Hejdien Politik og Samfund 4 09-12-2005 10:45




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:17.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension