K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-09-2016, 23:46   #1
BENGTBURGS_FOD
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2016
Indlæg: 2
Styrke: 0
BENGTBURGS_FOD er ny på vejen
Unhappy fØRTIDSPENSION OG HUKOMMELSE

HEJ, jeg er ny på denne side og vil spørge om nogen konsonanter I forbindelse med reglerne om bopæl, kort udrejse til udlandet og manglende bopæl ?

Kan de tilbage holde førtidspension, hvis man har forsøgt restitutions ophold I udlandet I ca. 2 mdr ?
Problemet er at jeg grundet min hukommelse ikke har "husket" at ændre adresse og har nu pt. ikke fast adresse men I den forbindelse vil lave post restante mht. posten. Har det korte ophold I udlandet nogen påvirkning af førtidspensionen, da jeg er tilbage I Danmark ???

-jeg mener der er en regel, men den bliver først aktiv efter 3mdr eller sådan noget? ?

Håber på noget positivt respons

Med venlig hilsen

BengtBurgsFod
BENGTBURGS_FOD er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-09-2016, 00:21   #2
Moreo
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2016
Indlæg: 120
Styrke: 9
Moreo er ny på vejen
Myndighederne skal jo vide hvor du bor uanset om det er i DK eller udlandet, det er vel soleklart.

Hvis du ikke har nogen fast bopæl p.t., så må du meddele din kommune dette, dvs. den kommune du sidst var tilmeldt i. Så vil de registrere dig i CPR-systemet således: "Uden fast bopæl". Din post kan du så hente på rådhuset.

Jeg går ud fra at du igen har fået din pension, når den blot har været tilbageholdt.

Ellers ring til Udb. Danmark, der kan hjælpe dig videre.
Moreo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-09-2016, 08:38   #3
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Du må gerne tage på ferie i udlandet, problemet er at du ikke har en adresse. Derfor kan de finde på at gå ind for at vurdere om du reelt er udrejst af landet istedet for blot på ferie. Og så kommer det an på til hvilket land, da man ikke kan få hele pensionen med til alle lande. Så kontakt udbetaling danmark og hør hvad du evt skal skaffe af beviser så det hurtigt kan blive afgjort, så du kan få din pension igen.
De vil sikkert kræve noget bevis for at du rent faktisk er i Danmark, så gem kvitteringer fra indkøb, bus osv.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-09-2016, 11:26   #4
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
Det er faktisk en jungle de regler.

Er selv tit i udlandet

Går man ind på borger dk. Står der ved flere kortere rejser og ved rejser iver 180 dg år. Kan de så tvivl om hvor ens tilhørs forhold reel er. Syns de regler Er lidt kringlede. Og AlT går på vurderinger.

Under 30 dg ska man ik gi besked.

2 mdr og længer ja der skal man gi besked.

Selvom jeg er tit væk . Har jeg a,drig hørt noget

Min gemal har hus både i dk og i udlandet. Og det er bar som at være hjemme - blot et andet sted.

Men de regler på borger dk. Har jeg aldrig forstået. Mht ftp og udlandet

Man ka jo altid ringe og snakke med dem

Stribe ftp
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-09-2016, 10:39   #5
Moreo
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2016
Indlæg: 120
Styrke: 9
Moreo er ny på vejen
Til spørgeren

Har du fået løst dit problem, det kunne da være interessant med en tilbagemelding.

Men hvis du p.t. er i udlandet, så ved jeg ikke om du må have en ukendt adresse, og oplyse en poste restante adresse, f.eks:

Dit Navn
Poste Restante
Main post office
By
Land

Sidst redigeret af Moreo; 30-09-2016 kl. 11:01.
Moreo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2016, 06:55   #6
BENGTBURGS_FOD
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2016
Indlæg: 2
Styrke: 0
BENGTBURGS_FOD er ny på vejen
Indvandring og udvandring -kommuneskøn

Undskyld for den lange ventetid.

Det er åbenbart kommunen der tager skønnet, og det virker som om at de specielt har "førtidspensionister" og "pensionister" I sigte.

Jeg fik en besked om at oplyse adresse eller noget der minded om det, via borgerservice men den mail virkede ikke, hvilket jeg så skrev til dem om.
Og så tog jeg på ferie.

Det korte og lange er, at man vist klart er dårligere stillet end andre, eks. søgte jeg varmetillæg I een kommune og efter tre dage "trods lidt kunstig attitudehjælp" i borgerservice, blev jeg ringet op og fik at vide det var en anden kommune dette hørte under. Og dermed kunne jeg så starte forfra.
Kort sagt var man tilbage hvor man startede og det var med en lettere hånlig tone at man så kunne søge I den anden commune.

Jeg var allerede meldt udrejst af danmark efter godt 14dages ferie, virker temmelig mystisk at de sådan nærmest "jager" en "papirmæssigt" ud af landet. Det minded om at her var en mulighed for at gøre sådan, og så gør han sikkert sådan og så gør vi bare som kommune sådaaan. -udrejst!-

Afslutningsvis prøvede jeg flere gange at kontakte denne kvinde der havde med dette at gøre, og alle gangrene på ferie eller uddannelsesorlov eller sygemeldt. -temmelig underligt.

Skriver I næste

Hej
BENGTBURGS_FOD er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2016, 11:49   #7
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej BENGTBURGS_FOD

Væsentlig for din problematik omkr. udlandsophold, som ophold (f.eks. rekreation) ikke "udrejse", som du skriver i dit første indlæg er flg.:

Hvornår er et ophold i udlandet 'midlertidigt'?

Hvis du opholder dig i udlandet midlertidigt, har det ikke betydning for din pension. Om et ophold i udlandet er midlertidigt beror på en konkret individuel vurdering af dine bopælsforhold. Du har mulighed for at opholde dig i udlandet i en samlet periode af op til 6 måneders varighed i løbet af 12 måneder. Du skal bevare en reel faktisk bopæl i Danmark og være tilmeldt folkeregisteret. Hvis det er første gang du rejser, er der dog mulighed for, at dit ophold i udlandet kan vare op til 12 måneder. Hvis du er i tvivl om dit ophold i udlandet har betydning for din pension, skal du kontakte Udbetaling Danmark.

https://www.borger.dk/Sider/Internat...andsrejse.aspx

Mine fremhævninger.

Hvorfor det er relevant, om du var tilmeldt folkeregistret forud og under dit ophold i udlandet. Dette skriver du ikke helt konkret om. Men at du pt. er uden bopæl.

I forhold til en afklaring omkr. hvorfor en fra kommunen allerede efter 14 dg. ophold i udlandet har meldt dig "udrejst" af Danmark, bør du aldrig tage telefonsamtaler omkr. én sådan vanskelige problematik, men altid skrive og huske af have kopi af disse skrivelser. Hvilket får mig til at tænke på, om du har kopi af det afsendte brev før du tog på rekreationsferie? Hvis du har, bør du med et nyt brev, hvor du udbeder en forklaring på kommunes reg. af du var udrejst fra DK, hvori du også beder om en kopi af deres afgørelse, som skal være sket på en individuel vurdering, og vedlægge kopi af dit sendte brev.

Ang. ophold i udland, som pensionist finder jeg, som stribe, at der bliver givet forskellige anvisninger. Ligeledes finder DUKH det i denne besvarelse:

http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...old-i-udlandet

Måske skulle du netop ringe til DUKH for rådgivning, hvordan du får rettet op på hele sagen.

http://www.dukh.dk/fa-radgivning/

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:48.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension