K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-01-2012, 13:38   #1
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hvornår forældes en arbejdsprøvning.

Hej med jer,

Ja som overskriften foreskriver, kunne jeg godt tænke mig at høre om der er nogle der ved hvornår en arbejdsprøvning er for gammel i forhold til afklaring af en i systemet??

Jeg har pt. en sagsbehandler/kommune, der holder lidt på, at jeg i en 2008/2009 på sammenlagt 3 mdr. viste fleksjob potientiale!!! Den efter flg. helbredsmæssige afklaring og arbejdsevne vurderingen i øvrigt viste dog at jeg måtte indstilles til pension og det blev jeg i maj 2011.

Pensionsnævnet gav afslag med den begrundelse at jeg lige måtte over et afklaringscenter sikkert også pga. af min forrige og første arbejdsprøvning. Det er jeg så nu på 5 uge og jeg gør hvad jeg kan for at sætte grænser. Det har været meget hårdt og min vejleder derude har været på nippet til at stoppe forløbet tiltrods for at jeg kun møder 2 dage om ugen max 2 timer adgangen.

Min vejleder har så talt med min sagsbehandler og denne bliver ved med at nævne min første arbejdsprøvning som værende fleksjob visende og kan heller ikke forstå at jeg ikke har haft fat i min psykiater hvis det har været så hårdt!!! Jeg har haft overvejet at tage fat i ham og gør det så også nu, for jeg skal op på 3 dage i ugen, den ene hvor jeg har min datter overnattende og skal jeg afsted det kommer det til at koste kræfter.

Jeg vil jo gerne møde op, men kan jeg ikke så kan jeg ikke, det har min vejleder også sagt. I første omgang vil jeg dog hører om der er nogle der ved hvornår en arbejdsprøvning forældes, det er jo 3 år siden jeg var igennem den omtalte for pokker da

Har I nogle paragraffer vil det også være smukt. Jeg skal selv have fundet webs indlæg om restituering frem igen, for det kan jeg slet ikke når jeg har været afsted, det tærer i den grad på mig. "Heldigvis" har jeg kun mig selvom min sofa når jeg har været afsted, men det er jo ikke et liv.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-01-2012, 13:45   #2
SÅrdnok!
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 10-06 2009
Lokation: Vejle/Jelling
Indlæg: 405
Styrke: 15
SÅrdnok! er rigtig godt på vej
det er da et let spørgsmål

DET KOMMER AN PÅ, TIL HVIS FORDEL DEN ARBEJDSPRØVNING HAR VÆRET

og det er nøjagtig derfor man refererer til den.........
SÅrdnok! er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-01-2012, 14:02   #3
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
EE søde, det viste du da også godt, nu du ser svaret, er det dig der skal bruge den hedder det ca 6-12 måneder, mens er det dem, så gælder det da naturligvis evigt, hvad ellers?

Nu husker jeg ikke hvad du får af ydelse, men nu de bliver ved ved og ved med at sige at du lå til fleks, så bør du jo også være blevet fleksvisiteret (og så videre afklares der nu) i hvert fald når du læser lovgivningen.

Måske det kunne være lidt fedt at få fingre i det der skriftligt, ikke at du behøver bruge det imod dem, men en dejlig ting at have til at ligge i sin sag (især hvis du ikke er blevet fleksvisiteret) kan du ikke få din konsulent lokket til at lokke det ud af dem? så kan du jo så sende det tilbage til dem hvor du forlanger at få det lagt ind i din sag
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-01-2012, 14:35   #4
Tutteren
Hjemmevant på K10
 
Tutterens avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2011
Lokation: Fyn
Alder: 50
Indlæg: 239
Styrke: 14
Tutteren er ny på vejen
Kender desværre ingen paragraffer. Men det lyder da helt galt at du skulle have flexjob-potentialle??? Det har du måske haft i 2008 men man bliver jo ikke rask eller bedre af at være i sådan et system, hvor man hele tiden skal kæmpe. Syntes du med rette kan sige at din situation og dit helbred er som de seneste lægeudtagelser og ikke en forældet arbejdsprøvning.

Håber du får en snartlig afklaring.
Tutteren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-01-2012, 18:46   #5
Lotte68
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 18-11 2010
Indlæg: 318
Styrke: 14
Lotte68 er ny på vejen
Der er ingen regler om forældet arbejdsprøvning, med mindre ens helbredsforhold har ændret sig siden arbejdsprøvningen, til det bedre altså, og at kommunen har belæg for det og derfor også belæg og årsag til at arbejdsprøve på borgeren på ny.

De forsøgte at indbilde mig om forældet arbejdsprøvning, efter syltning af min sag i årevis, at nu var min arbejdsprøvning forældet, så jeg skulle i en ny.
Men da jeg blev bekendt med at en sådan lov ikke fandtes, så stoppede de med at forsøge at spille det kort.
De forsøger at snyde dig, og går den så går den, hvis man ikke lige kender reglerne - ja så bliver man snydt så vandet driver.

Altså nul §'er har jeg til dig om forældede arbejdsprøvninger, fordi de findes ikke.
Vil de vedblive at fastholde dette, så bed skriftligt om den specifikke lov om forældet arbejdsprøvning, så finder de nok på noget andet, men så langt så godt!!!!
Lotte68 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-01-2012, 18:46   #6
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
EE, det er denne her, du tænker på:

Vejledning til bekendtgørelse om beskrivelse, udvikling og vurdering af arbejdsevne (ikrafttræden 1/1-2003, gælder for revalidering, flexjob og ny foranstalning i verserende sag)!

Prøver lige at finde paragraffen til dig...

...vender tilbage.

Tilføjelse:

§ 6 omhandler restituering:

Endvidere skal restitueringsmulighederne overvejes.
Fx. kan en fysisk eller psykisk handicappet borger ved varetagelse af et job/flexjob blive så fysisk eller psykisk afkræftet, at vedkommende varigt ikke vil være i stand til at restituere sig.



Har også tjekket Web's indlæg 2/1-2012:

Du googler "Vejledning om førtidspension fra 1. jan. 2003" og på side 9 er restitutionsmuligheder omtalt under afsnittet "Ressourcer" - det er dét, Web henviser til, lidt mere udførligt end ovenstående citat.

Sidst redigeret af Carmen; 30-01-2012 kl. 19:32.
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-01-2012, 09:36   #7
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Der er ingen paragraffer der beskriver noget om alder på en arbejdsprøvning. Men god praksis er som på lægelige oplysninger. Er tilstanden stationær hos borgeren, så gælder den, er tilstanden ikke stationær så bør der:

1: Indhentes nyt lægeligt
2: Overvejes ny prøvning

Helt konkret bør de IKKE inddrage en så gammel prøvning...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-01-2012, 10:19   #8
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hejsa,

Tak for jeres svar.

Jeg er fuldt ud lægeligt udredt, alle behandlingsmuligheder er udtømte, min lidelse er varig osv. Den del af det er klar til pension og pensionsnævnet har "blot" givet afslag da de ønsker en ydeligere arbejdsprøvning på et afklaringscenter.

Jeg talte igår med en anden sagsbehandler og han sagde at den senest arbejdsprøvning er den gældende og det er vel også meget logisk !! Naturligvis alt efter hvor gammel den er og at den belyser det den skal!!?
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.

Sidst redigeret af Enteneller; 31-01-2012 kl. 10:24.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-02-2012, 02:37   #9
Lotte68
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 18-11 2010
Indlæg: 318
Styrke: 14
Lotte68 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
Der er ingen paragraffer der beskriver noget om alder på en arbejdsprøvning. Men god praksis er som på lægelige oplysninger. Er tilstanden stationær hos borgeren, så gælder den, er tilstanden ikke stationær så bør der:

1: Indhentes nyt lægeligt
2: Overvejes ny prøvning

Helt konkret bør de IKKE inddrage en så gammel prøvning...
Nemlig, og præcis hvad Borgerrådgiveren også påpeger - ved en stationær tilstand, er der intet belæg for en ny en arbejdsprøvning, og så kan arbejdsprøvning ikke være forældet.
Lotte68 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-02-2012, 14:37   #10
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Om en arbejdsprøvning forældes eller ej, kommer vel an på, om situationen er ændret i mellemtiden...

Hvis der ingen ændringer er sket (f.eks. hvis eens helbred er det samme, men at man først lige har fået en diganose, og derved at vide, at der ikke er behandlingmuligheder), så kan en arbejdsprøvning godt gælde en del år.
Men hvis der er sket ændringer i nogen retning, om det er til det bedre eller værre, så vil en arbejdsprøvning som regel blive forældet.
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
arbejdsprøvning - så barsel - og nu tilbage til arbejdsprøvning, eller? Whattodo Fremtiden for fleksjob og førtidspension 9 19-01-2013 14:58
Erhvervssygdomme forældes aldrig supersus Alt det andet 1 17-05-2012 23:53
Hvornår kan man blive arbejdsprøvning/afklaring Heart2breake Alt det andet 15 22-09-2010 11:08
Hvornår Bente Knudsen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 18-04-2007 23:57




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:03.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension