K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-09-2012, 16:09   #1
Mariepigen
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2006
Lokation: Sjælland
Alder: 49
Indlæg: 205
Styrke: 18
Mariepigen er ny på vejen
Legater - almennyttigge formål?

Jeg sidder og søger lidt på legater jeg vil søge og er ret mange steder stødt på udtrykket at et legat kan søges til almennyttige formål.

Men hvad betyder det? Jeg er i tvivl om betydningen, så håber i kan hjælpe
Mariepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-09-2012, 16:37   #2
sourceful
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2010
Indlæg: 351
Styrke: 14
sourceful er ny på vejen
I grove betragtninger betyder det at der ikke er kommercielle interesser, at donationen ikke har til formål at skabe overskud til en bestem gruppe af personer...

men det kommer lidt anpå i hvilket sammenhæng du søger definitionen. for den kan være forskellig alt efter om til hvad pengene går til og i skattemæssige sammenhæng.

f.eks kan tilskud fra en fond til studiebetalinger, rejseomkostninger i forbindelse med uddannelse osv ofte ses som almen nyttige, mens dækker udbetalingen fra fonden også en del af det forbrug den studerende har det pågældende sted, ses det ofte ikke som en almen nyttig udbetaling og betragtes derfor i skats øjne som indkomst og beskattes derfor.

men almennyttig betyder at samfundet i den sidste ende vinder på den aktivitet der nu engang bliver støttet, om det så er for at fremme miljø, sørge for væresteder, oplyse, eller uddanne befolkningen. I sidste ende er det meningen at aktiviteterne skal udgøre en gevinst for samfundet og ikke en bestemt gruppe af personer.

Sidst redigeret af sourceful; 18-09-2012 kl. 16:42.
sourceful er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-09-2012, 16:42   #3
Mariepigen
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2006
Lokation: Sjælland
Alder: 49
Indlæg: 205
Styrke: 18
Mariepigen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af sourceful Se meddelelser
I grove betragtninger betyder det at der ikke er kommercielle interesser, at donationen ikke har til formål at skabe overskud til en bestem gruppe af personer...

men det kommer lidt anpå i hvilket sammenhæng du søger definitionen. for den kan være forskellig alt efter om til hvad pengene går til og i skattemæssige sammenhæng.

f.eks kan tilskud fra en fond til studiebetalinger, rejseomkostninger i forbindelse med uddannelse osv ofte ses som almen nyttige, mens dækker udbetalingen fra fonden også en del af det forbrug den studerende har det pågældende sted, ses det ofte ikke som en almen nyttig udbetaling og betragtes derfor i skats øjne som indkomst og beskattes derfor.
Tak for svar

Jamen jeg søger flere ting men også legater til mig selv til dækning af udgifter der er forbundet med min sygdom. Men det er vel ikke almennyttige formål?

Det står bare i virkelig mange legater.Hvorfor vil et forbrug fx. ikke ses som almen nyttige? Det kan jeg slet ikke lige gennemskue.
Mariepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-09-2012, 16:48   #4
sourceful
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2010
Indlæg: 351
Styrke: 14
sourceful er ny på vejen
Det også mere et skatte teknisk ting, men rent principielt kan man sige at staten ikke ønsker man kan købe forbrugsting (smartphone, tøj), og gå i byen, spise på fine restauranter for ubeskattet midler, men igen afhænger af legatet og reglerne omkring det. F.eks vil jeg mene man godt kan sende 30 fattige børn og deres forældre på ferie via en almen nyttig fond, mens det vil være svære at få bevilget betalingen hvis det drejede sig om en enkelt familie. Igen her er undtagelser, ønskefonden tror jeg det hedder, som opfylder ønsker for kræftsyge børn og her er jeg ret sikker på familien ikke bliver beskattet af udbetalingen.

men stortset alle fonde er almen nyttige, da de på den måde opnår skattefrihed.

Sidst redigeret af sourceful; 18-09-2012 kl. 16:54.
sourceful er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-09-2012, 17:01   #5
Mariepigen
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2006
Lokation: Sjælland
Alder: 49
Indlæg: 205
Styrke: 18
Mariepigen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af sourceful Se meddelelser
Det også mere et skatte teknisk ting, men rent principielt kan man sige at staten ikke ønsker man kan købe forbrugsting (smartphone, tøj), og gå i byen, spise på fine restauranter for ubeskattet midler, men igen afhænger af legatet og reglerne omkring det. F.eks vil jeg mene man godt kan sende 30 fattige børn og deres forældre på ferie via en almen nyttig fond, mens det vil være svære at få bevilget betalingen hvis det drejede sig om en enkelt familie. Igen her er undtagelser, ønskefonden tror jeg det hedder, som opfylder ønsker for kræftsyge børn og her er jeg ret sikker på familien ikke bliver beskattet af udbetalingen.

men stortset alle fonde er almen nyttige, da de på den måde opnår skattefrihed.
Hvorfor kan man godt sende 30 fattige på ferie, men ikke en familie hvis det drejer sig om almen nyttige formål?
Mariepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-09-2012, 17:03   #6
sourceful
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2010
Indlæg: 351
Styrke: 14
sourceful er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mariepigen Se meddelelser
Tak for svar

Jamen jeg søger flere ting men også legater til mig selv til dækning af udgifter der er forbundet med min sygdom. Men det er vel ikke almennyttige formål?

.
kommer lidt anpå hvad det er. Er det fordi du f.eks gerne vil have lavet nogen forbedringer i dit hus som ikke kan opnåes gennem det offentlige system tvivler jeg på det, eller en ny bil der passer dine behov bedre, smartphone og lign fordi det er et godt værktøj til at holde styr på dine aftaler.

er det derimod en operation som kun kan fåes i udlandet, eller medicin, tilskud til tandlæge fordi dine tænder er extra udsat pga medicin tror jeg den er fin. specielle programmer fordi du er svagt seende og lign.
sourceful er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-09-2012, 17:08   #7
Mariepigen
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2006
Lokation: Sjælland
Alder: 49
Indlæg: 205
Styrke: 18
Mariepigen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af sourceful Se meddelelser
kommer lidt anpå hvad det er. Er det fordi du f.eks gerne vil have lavet nogen forbedringer i dit hus som ikke kan opnåes gennem det offentlige system tvivler jeg på det, eller en ny bil der passer dine behov bedre, smartphone og lign fordi det er et godt værktøj til at holde styr på dine aftaler.

er det derimod en operation som kun kan fåes i udlandet, eller medicin, tilskud til tandlæge fordi dine tænder er extra udsat pga medicin tror jeg den er fin. specielle programmer fordi du er svagt seende og lign.
Tusind tak det hjalp på forståelsen
Mariepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-09-2012, 17:10   #8
sourceful
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2010
Indlæg: 351
Styrke: 14
sourceful er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mariepigen Se meddelelser
Hvorfor kan man godt sende 30 fattige på ferie, men ikke en familie hvis det drejer sig om almen nyttige formål?
igen jeg er ikke sikker, men i mine øjne vil det ikke tjene som et alment nyttigt formål, da det her enkelte der vinder på det og ikke samfundet som helhed. Men igen du er nødt til at være lidt mere konkret for det afhænger af situationen også om formålet kan ses som almen nyttigt.

det kan f.eks ikke være almen nyttigt at sende en fuldt ud rask person (ikke misbruger), på afvænning fordi han nu engang synes det kunne være spændende at se hvordan tingene foregår sådan et sted, men vil man sende en alkoholiker / narkoman afsted til et afvænning sted, jamen så er det i alles interesse (ikke så relevant herhjemme da kommunen vist har pligt til at tilbyde behandling). Ligeledes med den studerende er det ikke kun i hans interesse at han/hun får en uddannelse. Kan du følge den tankegang om hvorvidt det tjener mere end en enkel persons interesse er du meget godt på vej.

Men jeg ser mere det at sende en familie afsted som en form for opretholdelse af en bestemt livsførelse og det er det tilfældet man kan få støtte til er det helt sikkert skat vil betale disse penge.

Sidst redigeret af sourceful; 18-09-2012 kl. 17:39.
sourceful er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-09-2012, 17:13   #9
Mariepigen
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2006
Lokation: Sjælland
Alder: 49
Indlæg: 205
Styrke: 18
Mariepigen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af sourceful Se meddelelser
igen jeg er ikke sikker, men i mine øjne vil det ikke tjene som et alment nyttigt formål, da det her enkelte der vinder på det og ikke samfundet som helhed. Men igen du er nødt til at være lidt mere konkret for det afhænger af situationen også om formålet kan ses som almen nyttigt.

det kan f.eks ikke være almen nyttigt at sende en fuldt ud rask person (ikke misbruger), på afvænning fordi han nu engang synes det kunne være spændende at se hvordan tingene foregår sådan et sted, men vil man sende en alkoholiker / narkoman afsted til et afvænning sted, jamen så er det i alles interesse. Ligeledes med den studerende er det ikke kun i hans interesse at han/hun får en uddannelse. Kan du følge den tankegang om hvorvidt det tjener mere end en enkel persons interesse er du meget godt på vej.
Ja jeg kan godt følge tankegangen. Men det forvirrer mig at du tidligere skriver at hvis det fx. er til medicin eller operation så kan det godt ses som almennyttigt. Hvordan det?

Helt konkret er det til betaling af min medicin jeg søger.
Mariepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-09-2012, 17:16   #10
sourceful
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2010
Indlæg: 351
Styrke: 14
sourceful er ny på vejen
Ja som udgangspunkt er det jo i alles interesse du er rask. Så skal du ikke på hospitalet osv. og så vinder samfundet jo der, mens samfundet jo ikke har nogen større interesse i om hvorvidt du kan se den store tv pakke f.eks hvorfor sådan noget aldrig ville kunne støttes med skattefri udbetalinger og ikke kan ses som almen nyttig.

Jeg er dog i tvivl om der er nogen fonde som direkte støtter medicin tilskud i sig selv.
sourceful er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Legater Morgause Politik og Samfund 14 10-08-2015 11:29
Principafgørelse: overordnet formål og tidsanvendelsesområde af § 27, stk. 1, 2 gunvor Den nyttige viden vi alle har 1 24-07-2011 08:48
Kan de forlange aktivering uden noget formål?? giraffen Alt det andet 15 16-06-2011 21:48
? omkring sagsbehandlernes formål Dandanell Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 14-04-2011 10:20
indhold/formål rp frida Alt det andet 11 10-03-2009 00:29




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:41.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension