K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-10-2015, 21:54   #11
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja Abdul, den model bruger jeg også selv nu - rentefrit!

Men det kræver stadig man har et fast beløb om måneden, man kan betale med, de 10-12 måneder det plejer at vare.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-10-2015, 22:09   #12
Timeagain
Slette Bruger
 
Tilmeldingsdato: 17-03 2015
Indlæg: 47
Styrke: 10
Timeagain er ny på vejen
Jeg taler jo ikke om en kassekredit på 50000kr, som at jeg havde da jeg havde et arbejde.

Det er jo normalt at have kassekredit til uforudsete udgifter. Jeg syntes bare godt at banken kan give kassekredit på 5000-6000kr, når man har haft den samme bank i en årrække, hvor pengene er gået ind hver måned og når man betaler sin regninger hver måned til tiden.

Så kan jeg ikke se hvad problemet er.

Det er jo markant dyrere at låne i butikker. Det er jo yderst sjældent at man kan få rentefrit.

Det er nogle sjove påstande mange af jer kommer med. I for det til at lyde ligesom at man er økonomisk uansvarlig bare fordi at man er på kontanthjælp.

Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Banker må som udgangspunkt ikke opkræve gæld i sociale ydelser.
Dvs hvis det gør at man ikke kan opretholde en beskeden levefod".
Jeg tror at det er grunden (blandt andet)

Udover det, så har jeg erfaret, at danske bank vidst har ret strenge krav mht den slags, ift andre banker
Ja MistyMiss måske er det forklaringen. Men sjovt nok, når man så søger kommunen om noget, så siger de at man skal låne pengene i banken.

Jeg har det lidt ligesom at, der bliver kørt rundt med én bare fordi at man er på offentlig ydelse. Men sådan er det har jeg fundet ud af, de fleste folk ser ned på mennesker som modtager overførselsindkomst.

Sidst redigeret af Timeagain; 06-10-2015 kl. 22:35.
Timeagain er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-10-2015, 22:53   #13
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Timeagain
Hvis kommunen begrunder med at du kan låne i banken, vedlægger du bare et låneafslag til din ansøgning.
Jeg søgte engang om 600 kr, tror jeg det var. Min bankdame morede sig lidt over det, for jeg skulle have et rådighedsbeløb på mindst 5000 kr, for at kunne låne noget. Jeg får vel og mærke kun udbetalt næsten 6000 kr efter skat.
Så jeg gik der fra med et låneafslag, og fik vidst beløbet bevilliget

Og nej, det er jo ikke fordi de mener at vi er økonomisk uansvarlige. Der skal bare så lidt til at vælte vores økonomi.
Hvis jeg f.eks. havde råd til at afbetale med 200 kr om måneden, hvad sker der så, hvis der dukker noget uforudset op, der koster 200 kr om måneden i nogen måneder? så har jeg jo ikke råd til at betale de 200 kr til banken.

Så problematikken er nok nærmere, at der skal meget mindre til, at vælte vores økonomi
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-10-2015, 23:08   #14
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Man kan sagtens være ansvarlig på kontanthjælp, men bankerne skærer over en kam og sætter alle i bås som usikre kunder.

Det er ikke kun kontanthjælpsmodtagere der har svært ved at låne, bankerne har skruet bissen på, og låner kun ud til dem der i forvejen har et stort rådighedsbeløb.

De er slet ikke interesseret i smålån.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-10-2015, 23:11   #15
Abdul
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2014
Indlæg: 383
Styrke: 11
Abdul er ny på vejen
Man kan altid få rentefri lån i butikker i 12 måneder og i mange tilfælder i 24. Vi har svaret bedst muligt. Man optager ikke kassekredit for at købe køleskab,
Jeg er iøvrigt helt enig med Miss Misty
Abdul er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-10-2015, 23:20   #16
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Hvis man låner i butikker/køber på kredit, skal man virkelig læse ALT med småt.
Løber der en masse ekstra udgifter på hvis man glipper en regning? Hvad sker der hvis man ikke kan få betalt af inden for den rentefri periode? osv osv

Og nej, jeg siger IKKE at du ikke er ansvarlig. Men hvis du betaler måske 500 kr af på noget om måneden, men så får du måske akut tandpine, og kan ikke få det hele betalt (fordi kommunen ikke regner de 500 kr gæld med i rådighedsbeløb), så risikerer du jo at ikke kunne betale af i en periode.
Så vær forberedt på den slags uforudsete ting også.

Hvis du har råd til at betale af på kassekredit, hvorfor så ikke lave de penge til opsparing?
Så i stedet for at ville afbetale 200 kr på kassekredit, så starte nu, med at lægge 200 kr af om måneden?
Og hvis du ikke har råd til at spare op, så har du heller ikke råd til at afbetale på en kassekredit.

--

Husk at budgetkontoer vidst næsten altid kan gå i minus, netop fordi den konto svinger en del. Man skal selvfølgelig sørger for at den ikke går for meget i minus, og at det ikke er i for lang tid.
Det bedste er hvis man spørger om lov først.
Nu lægger jeg personligt lidt for meget over på budgetkontoen, men i starten passede den ikke helt. Så der var f.eks. en måned hvor der manglede 200 kr.
Jeg ringede så til banken (danske bank), og fik et bevilliget overtræk på 200 kr. Det blev godkendt for en måned, og hvis jeg skulle have det måneden efter igen, skulle jeg kontakte dem igen
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-10-2015, 23:43   #17
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Misty har helt ret.

Hvis du ikke har råd til at lægge lidt til side hver måned, har du heller ikke råd til en kassekredit.. og for den sags skyld heller ikke kredit i en butik.

Så start med at finde ud af hvad du kan lægge til side hver måned, for at skabe et overblik over hvad du evt har råd til at låne.. Er det 50,- er det bedre end 0,-

Når det er sagt, så er langt det billigste at få sparet lidt op, og så købe det man vil have brugt evt. Så man ikke skylder noget, da det altid vil risikere at kunne vælte ens økonomi, hvis den er sårbar..

Tøm pungen for småmønter af og til og smid i en bøtte og se hvad det bliver til.. lige pludseligt ligger der 200,- som måske lige kan redde en den dag køleskabet står af..
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-10-2015, 23:57   #18
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Det jeg gør:
Hver gang der kommer kontanthjælp ind på kontoen (5850 kr i mit tilfælde), ryger der 4190 kr over på budgetkontoen til faste udgifter. I dem er der blandt andet 150 kr til opsparing, som så med det samme flyttes over til opsparingskontoen.
MEN udover de 4190 kr til faste udgifter, går der yderligere 1330 kr fra nemkontoen til budgetkontoen. De penge er til mad.
Hver mandag føres der så 300 kr fra budgetkontoen over til madkontoen.
Så har jeg de 300 kr til mad (og husholdning) pr uge, så hvis det kokser f.eks. fredag, er det ikke så mange dage med havregrød
Nogen uger bruger jeg så mindre end 300 kr.
De penge jeg ikke bruger til mad den uge, fører jeg for det meste over til nemkontoen.
Nemkontoen er mit rådighedsbeløb, dvs til tøj, "fornøjelser" og andet diverse.

Så når jeg gerne vil spare op til noget (skal f.eks. til et arrangement med nogen venner i weekenden), finder jeg ofte pengene der.
Og ja, på trods af mit lave beløb til mad, er der penge nok. Ikke til røde bøffer, men jeg kan sagtens få varm mad hver aften, få morgenmad, og så noget et-eller-andet hvis jeg er sulten til frokost.

(jeg ved godt at jeg ikke spiser voldsomt meget, så for de fleste andre, er 300 kr ikke nok til mad)

Nu satte jeg tal på, men det var mest for at forklare, hvordan jeg får det til at hænge sammen. Jeg kunne nemlig ikke finde ud af at prioritere mine penge, når der stod 1600 kr på nemkontoen i starten af måneden. Så planlægning af mad for en uge af gangen, har givet mig et langt bedre overblik
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-10-2015, 00:25   #19
Abdul
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2014
Indlæg: 383
Styrke: 11
Abdul er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Det jeg gør:
Hver gang der kommer kontanthjælp ind på kontoen (5850 kr i mit tilfælde), ryger der 4190 kr over på budgetkontoen til faste udgifter. I dem er der blandt andet 150 kr til opsparing, som så med det samme flyttes over til opsparingskontoen.
MEN udover de 4190 kr til faste udgifter, går der yderligere 1330 kr fra nemkontoen til budgetkontoen. De penge er til mad.
Hver mandag føres der så 300 kr fra budgetkontoen over til madkontoen.
Så har jeg de 300 kr til mad (og husholdning) pr uge, så hvis det kokser f.eks. fredag, er det ikke så mange dage med havregrød
Nogen uger bruger jeg så mindre end 300 kr.
De penge jeg ikke bruger til mad den uge, fører jeg for det meste over til nemkontoen.
Nemkontoen er mit rådighedsbeløb, dvs til tøj, "fornøjelser" og andet diverse.

Så når jeg gerne vil spare op til noget (skal f.eks. til et arrangement med nogen venner i weekenden), finder jeg ofte pengene der.
Og ja, på trods af mit lave beløb til mad, er der penge nok. Ikke til røde bøffer, men jeg kan sagtens få varm mad hver aften, få morgenmad, og så noget et-eller-andet hvis jeg er sulten til frokost.

(jeg ved godt at jeg ikke spiser voldsomt meget, så for de fleste andre, er 300 kr ikke nok til mad)

Nu satte jeg tal på, men det var mest for at forklare, hvordan jeg får det til at hænge sammen. Jeg kunne nemlig ikke finde ud af at prioritere mine penge, når der stod 1600 kr på nemkontoen i starten af måneden. Så planlægning af mad for en uge af gangen, har givet mig et langt bedre overblik
Hvordan kan det være du få så lidt!! Skulle man ikke få ca 8000? Du har jo personlig fradrag. Får du ikke boligstøtte?
Hvis et er så slemt kan du søge legat
Abdul er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-10-2015, 04:00   #20
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
Ja jeg har 1 på mit alm ,visa kort . Tror det er 15000 kr , men har aldrig brugt den . men den er der . Tror det står inde på min netbank at jeg har det med i min " pakke "

Men jeg har også et mastercard . Hvor jeg har det sådan at bruger jeg kortet tager de ikke pengene før 6 mdr efter . Altså jeg har reelt kredit til den 6 Mdr efter . Plus der er rejseforsikringer m hvidevare forsikringer på og andre goder .
Det kort bruger jeg altid i udlAnd til at betale med . Bor lige op ad Tyskland . Så der bruger jeg det . Syns det er smart hAndle den 10 og så først betale 5-6 i følgende Mdr der kommer .
Ulempen er det koster 50-70'kr at hæve i automat i udland , men det ved jeg . MEN gratis at betale med .

Jeg har aldrig spurgt om det , men bare noget jeg har fået så at sige .

Har aldrig mærket forskel på banken og deres behandling af mig fordi jeg er ftp,. Har haft Nordea i 15 år .men jeg har personligt heller ikkr noget udestående med dem . Måske derfor . Kommer der 1 gang år når min gemal der har firma er til dit årlige møde , har fået ny bankrådgiver og ham bryder jeg mig absolut ikkr om . Men skal så ik selv have noget med ham at gøre . Tror om man har en god bank eller ej handler også om hvem man hAr .

Visa betaler jeg årligt gebyr for ,,mastercard giver jeg ikkr noget for

Min gemAl har en alm .kasse kredit , men det er fordi der er virksomhed . Det er noget andet .



MISTYMISS

300'kr til mad 1 person om ugen . .wauw ..godt gået at det Kan lade sig gøre .

Lyder til en fin måde du forvalter dine penge på . Hatten af for det , ikkr mange kan leve for så få penge og samtidig ja ikke spise røde bøffer - men overleve

Stribe ftp
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:59.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension