K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-05-2010, 19:59   #1
jsn
Mit andet hjem K10
 
jsns avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2009
Lokation: Aalborg
Indlæg: 600
Styrke: 16
jsn er ny på vejen
Angry Afslag på lejringspuder

Jeg har ansøgt om lejringspuder, men har fået et afslag de de anser det som værende sædvanligt indbo.
Hvilket jo selvfølgelig har fået mig i det røde felt, da de gang på gang giver afslag med den samme begrundelse.

Så nu har jeg skrevet til dem at hvis de fastholder at lejringspuder er sædvanligt indbo, har jeg tænkt mig at gå videre med det til Servicestyrelsen under Socialministeriet da de er at finde på hjælpemiddelbasen.

De har også tidligere afvist en stol som jeg søgte om, med samme begrundelse
Men denne stol mente man var en nødvendighed for at der bare var en chance for at jeg kunne gennemføre min arbejdsprøvning, og derfor søgte jeg jo også om at få en hjemme da jeg ligesom også skal sidde på min røv her.

Så vil lige høre om der er andre der har haft samme tur, og hvis der er hvad var deres afgørelser og kan jeg få en kopi så jeg har noget mere krudt.!

mvh.
Jsn

__________________
Sigenstrøm.dk
Førtidspension pr. den 01-06-2011

Sidst redigeret af jsn; 01-05-2010 kl. 20:43.
jsn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-05-2010, 20:19   #2
Chin
Hvor skulle jeg ellers være
 
Chins avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-09 2007
Indlæg: 199
Styrke: 17
Chin er ny på vejen
jeg har sådan en pude....den har jeg selv købt.... Hvorfor vil du søge om den når den ikke koster alverden at anskaffe? (200kr i mit tilfelde) Jeg har godt set de er på hjælpemiddel basen, men det er der faktisk mange hjælpemidler som er, som også sælges i almindelige butikker. Jeg fik engang bevilliget en kartoffelskræller men senere så jeg den i en dagligvarebutik, så syntes jeg det var ret mærkeligt jeg fik den bevilliget når den jo fantes "derude" i den virkelige verden. Personligt har jeg det sådan, at det jeg ikke kan komme til for penge søger jeg (har nu ikke søgt særligt meget) og resten køber jeg selv
Chin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-05-2010, 20:49   #3
jsn
Mit andet hjem K10
 
jsns avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2009
Lokation: Aalborg
Indlæg: 600
Styrke: 16
jsn er ny på vejen
Jeg oprettede ikke mit spørgsmål, for at der skulle stilles spørgsmål ved hvorfor jeg søger om et hjælpemiddel.!

Hvis jeg havde haft pengene selv, havde jeg jo nok ikke brugt tid og energi på at søge om dem.
Men for en god ordens skyld kan jeg da oplyse dig at den ene koster 1847,00 kr. plus moms.

Så jeg prøver lige igen, er der nogen der har en afgørelse hvor det bliver slået fast at lejringspuder ikke er sædvanligt indbo men at det er et hjælpemiddel.?

Mvh.
Jsn
__________________
Sigenstrøm.dk
Førtidspension pr. den 01-06-2011
jsn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-05-2010, 21:11   #4
superkok
Banned
 
Tilmeldingsdato: 09-10 2009
Indlæg: 1.801
Styrke: 0
superkok er ny på vejen
jeg havde søg efter en special pude den kunne også set uder hjæpemidele men gik ind under almindeligt indbo skal se om jeg kan fidne det papir jeg fik hvor jeg fik afslag på den pude hvis jeg kan finde det .men så fik jeg så også avide den skulle søge efter paragrak 100

Sidst redigeret af superkok; 01-05-2010 kl. 21:41.
superkok er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-05-2010, 21:49   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hmm er ikke så meget inde i det område,men sidder lige pt og prøver at lære noget om det og jeg er faldet over den her pjece som jeg syntes har mange gode råd og tip ved ikke om du kender den http://www.dukh.dk/viden/dukhs-lovgi...elpemidler.pdf

bla står der sådan her

Citat:
Forbrugsgoder er produkter, som er fremstillet
og forhandles bredt til sædvanligt forbrug
overfor den almindelige befolkning. Udover
hjælpemidlerne er der også situationer, hvor
et almindeligt forbrugsgode kan afhjælpe
følgerne af et handicap eller gøre hverdagen
lettere. I de tilfælde kan der søges om støtte
efter Servicelovens § 113.
efter hvilke § har du fået afslag ?
  Besvar med citat
Gammel 02-05-2010, 00:01   #6
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Der har desværre været lidt misforståelser omkring bevillinger af diverse ting.

Som jeg har forstået det på bl.a. el-scootere, så gives der afslag, hvis man kan klare sig UDEN el-scooter.

Eller sagt på en anden måde: Man kan få et forbrugsgode bevilget, HVIS man har en funktionsnedsættelse, og hvis det søgte betyder, at man fungerer bedre - eller som andre uden helbredsproblemer.

(sgi lidt svært at "oversætte").

Men prøv at tjekke på www.ast.dk og skriv evt. "forbrugsgode" i søgefunktionen, så dukker der nogle princip-afgørelser op.

Du kan også skrive "el-scooter" (og ja, den har intet med lejringspude at gøre...he-he, men det er det principielle i afgørelsen, der har betydning).

Du kan også søge på el-scooter her på k10, så dukker der også noget op.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-05-2010, 10:08   #7
jsn
Mit andet hjem K10
 
jsns avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2009
Lokation: Aalborg
Indlæg: 600
Styrke: 16
jsn er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hejdien Se meddelelser
efter hvilke § har du fået afslag ?
De afgøre at jeg jf. §112 er berettiget til hjælpemidler. Og at det er væsentligt at jeg lejres godt om natten og derved oplevere færre smerter.

Men så afviser de det jf. §113 da de mener at lejringspuder er sædvanligt indbo. Og jeg kan bruge en ekstra dyne og 2 puder i stedet for, og det er selv om jeg har forklaret at det er forsøgt men virker ikke.

Mvh.
Jsn
__________________
Sigenstrøm.dk
Førtidspension pr. den 01-06-2011

Sidst redigeret af jsn; 02-05-2010 kl. 10:11.
jsn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-05-2010, 10:32   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Sædvanligt indbo? Jeg har ikke engang HØRT om lejringspuder før....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-05-2010, 10:54   #9
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af jsn Se meddelelser
De afgøre at jeg jf. §112 er berettiget til hjælpemidler. Og at det er væsentligt at jeg lejres godt om natten og derved oplevere færre smerter.

Men så afviser de det jf. §113 da de mener at lejringspuder er sædvanligt indbo. Og jeg kan bruge en ekstra dyne og 2 puder i stedet for, og det er selv om jeg har forklaret at det er forsøgt men virker ikke.

Mvh.
Jsn

jamen så burde du jo kunne have en god chance ved en anke , er der skrevet en parts høring på det ?
Det lyder jo vanvittigt først at sige at du er berettiget til hjælpemiddler og derefter bare kalde det et forbrugsgode ...

har som Helenekr heller aldrig hørt om sådan en pude før så her er det ikke normalt ... he he

Lige nu er det bedste jeg tror du kan gøre at anke den, og så se om ikke det skulle hjælpe , gad vide hvem der skal bevise at det ikke er et forbrugsgode dig eller kommunen .. og nu måtte jeg altså lige finde ud af hvad det var vi snakkede om og nååååå jeg har en lejringspude anede ikke den hed det og det er en jeg har fået i gave ..

Men jeg har ikke kunne finde noget sted i en brugs eller isenkræmmer eller noget sted hvor de sælger dem ... mon ikke man kan bruge det i en anke ?


Citat:
Forbrugsgoder

§ 113. Kommunalbestyrelsen skal yde hjælp til køb af forbrugsgoder, når betingelserne i § 112, stk. 1, er opfyldt. Der kan dog ikke ydes hjælp til forbrugsgoder, der normalt indgår i sædvanligt indbo.

Dette er så stk 1 i 112
1) i væsentlig grad kan afhjælpe de varige følger af den nedsatte funktionsevne,

Kunne det være en ide med en udtale fra læge eller fys ??

Stk. 2. Der kan kun ydes hjælp, når udgiften er over 500 kr.

Stk. 3. Hjælpen udgør 50 pct. af prisen på et almindeligt standardprodukt af den pågældende art.

Stk. 4. Hvis det på grund af den nedsatte funktionsevne er nødvendigt med et forbrugsgode, der er dyrere end et almindeligt standardprodukt, eller hvis den nedsatte funktionsevne nødvendiggør særlig indretning af forbrugsgodet, betaler kommunen, jf. stk. 1, de nødvendige merudgifter.

Stk. 5. Hvis forbrugsgodet udelukkende fungerer som et hjælpemiddel til at afhjælpe den nedsatte funktionsevne, betaler kommunen, jf. stk. 1, de fulde anskaffelsesudgifter. Hjælpen kan ydes som udlån.

Stk. 6. Indenrigs- og socialministeren kan i en bekendtgørelse fastsætte nærmere regler om

1) afgrænsningen af de forbrugsgoder, der kan ydes hjælp til, og adgangen til genanskaffelse, og

2) i hvilket omfang modtageren selv skal betale en del af udgiften til reparation og drift af et forbrugsgode.
Nu ved jeg ikke hvilke kommune du bor i men fandt det her fra Glostrup kommune hvor lejringspuder er i listen over det man kan få gennem kommunen , måske du kan bruge det som dokumentation for at det altså er et hjælpemiddel og ikke forbrugsgode http://www.google.dk/url?sa=t&source...UEYZW6DQYVbmPA

og ellers må kommunen vel igang med at dokumetere at det er et forbrugsgode i stedet for at bare slynge det ud ... det er et forsøg værd , det er jo ikke hverken første eller sidste gang at man har hørt at kommunen prøver hvor langt de kan gå så det kan jo også være det der er tale om her
  Besvar med citat
Gammel 02-05-2010, 12:17   #10
jsn
Mit andet hjem K10
 
jsns avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2009
Lokation: Aalborg
Indlæg: 600
Styrke: 16
jsn er ny på vejen
Takker Hejdien det fra Glostrup kommer helt sikkert i brug.
Jeg sidder i Aalborg Kommune, og de er ikke nemme at danse med.

Du kan tro jeg har anket den, hvor jeg også gør dem det klart at jeg går videre med sagen om det betød at servicestyrelsen skulle ind i sagen også da de jo køre hjælpemiddelbasen.

Da jeg søgt om den specielle stol, fik jeg nøjagtigt den samme smøre.
Og det er vel og mærke en stol til 8500 kr. gad godt vide i hvilke typer hjem det er sædvanlig indbo.
__________________
Sigenstrøm.dk
Førtidspension pr. den 01-06-2011
jsn er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Afslag på førtidspension - Hjælp til afslag FTP ansøger Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 13 27-10-2011 12:36
Afslag på alt. mille1 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 27-09-2011 16:07
bliver snart vanvittig afslag aflsag afslag mams Hjælpemidler til handicappede 36 11-07-2011 16:26
Afgørelse omkring lejringspuder jsn Hjælpemidler til handicappede 1 11-12-2010 17:06
Afslag §34 pruttenQ34 Alt det andet 7 26-03-2009 10:28




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:53.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension